Просвітницько-практична година психолога для учнів І курсу ПТУ "Пам’ять як психічний процес. Механізми запам’ятовування та забування"

Про матеріал
Пам'ять потрібна для засвоєння нових знань, а їхнє набування сприяє вдосконаленню пам'яті. Процес поліпшення пам'яті триває і в дорослих завдяки професійному навчанню. Особливе значення має уміння самостійно працювати з книгою, складати плани й реферувати спеціальні матеріали, вести дослідження на професійному рівні. Що стійкіші мотиви досягнення супроводжують діяльність суб'єкта, то продуктивніша пам'ять. Лише усвідомлена діяльність особистості сприяє розвиткові пам'яті. Просвітницький матеріал для учнів І курсу ПТУ. (Презентація до теоретичного матеріалу за такою самою темою розміщена на даному сайті)
Перегляд файлу

Пам’ять як психічний процес. Механізми запам’ятовування та забування.

 

(Розробка просвітницько-практичної години психолога для учнів І курсу ПТУ)

 

Мета: сформулювати теоретичне уявлення про пам’ять, надати загальну характеристику процесів та механізмів пам’яті

Завдання: розширити можливості пізнавальної діяльності здобувачів освіти, формувати вміння запам´ятовувати й відтворювати, провести психологічні дослідження формування пам’яті учнів, , вчитися тренувати пам’ять.

 

Вступ СЛАЙД № 1, 2.

Пізнання дійсності неможливе без сприйняття інформації, що надходить ззовні. Цю інформацію нам надають такі психічні процеси: як відчуття і сприймання. Проте образи зовнішнього світу, які виникають в корі головного мозку, не зникають безслідно. Вони залишають слід, який може зберігатися протягом тривалого часу. Запам'ятовування, збереження і наступне відтворення особистістю її досвіду і складає сутність процесу пам'яті.

Пам'ять є одним із п'яти пізнавальних процесів і потужним знаряддям інтелекту людини.

Давні греки вважали Богиню пам'яті Мнемозину матір'ю дев'яти муз, які були покровительками всі відомим на той час наукам і мистецтвам. Ім'я цієї богині дало назву пам'яті.

В психологічній літературі, коли мова йде про пам'ять, використовуються вирази: "мнемічна спрямованість", "мнемічні дії", "мнемічна діяльність"

 

СЛАЙД № 3

Пам'ять - це психічний процес відображення досвіду людини шляхом засвоєння, збереження та подальшого відтворення обставин її життя та діяльності

Завдяки пам'яті розширюються пізнавальні можливості людини. Пам'ять як пізнавальний процес забезпечує цілісність і розвиток особистості.

Одиницями роботи пам'яті є уявлення - образи раніше сприйнятих предметів, явищ, думок чи фантазій людини. Саме через уявлення пам'ять має тісний зв'язок з іншими пізнавальними процесами (відчуттями, сприйманням, мисленням та уявою), які дають основу для запам'ятовування і подальшого відтворення інформації.

 

СЛАЙД № 4

 

Память – це  пізнавальний процес характерний для всіх живих істот, однак потрібно розрізняти:

- так звану генетичну пам'ять, що тримає та розгортає інформацію через гени, спадковість і виявляється через інстинкти,

"Людина, яка була б позбавлена пам'яті, постійно перебувала б у стані новонародженого".

І. М. Сєченов

- індивідуальну пам'ять, яка розвивається в ході життя істоти і виявляється через навички та інші інтелектуальні форми поведінки. Саме вона потрапляє в поле зору психології.

Призначення пам'яті для людини важко переоцінити. Можна говорити про ряд базових функцій пам'яті, що характерні для психіки людини.

 

СЛАЙД № 5

 

Рис. 2.3.1. Функції пам'яті

Пам'ять - це складний пізнавальний процес, тлумачення механізмів роботи якого в науці не має одностайності. Існує ряд теорій функціонування пам'яті, які по-різному пояснюють роботу цього пізнавального процесу.

СЛАЙД № 6

 

Рис. 2.3.2. Теорії пам'яті

Асоціативна теорія розкриває залежність процесів пам'яті від характеристик матеріалу, що запам'ятовується. В основі пояснення механізмів пам'яті в цій теорії лежить поняття асоціації. Між явищами, що запам'ятовуються, встановлюється зв'язок, або асоціація, яка потім впливає на відтворення матеріалу. При пригадуванні людина відшукує ланцюжок зв'язків, який приведе до потрібного матеріалу.

Теорії пам'яті

 

СЛАЙД № 7

Пам'ять - багатий у своїх проявах пізнавальний процес, тому наука нараховує декілька класифікацій видів пам'яті, здійснених за різними ознаками.

Залежно від того, що саме людина запам'ятовує і відтворює, розрізняють чотири види пам'яті: образну, рухову, емоційну і словесно-логічну.

 

Види пам'яті

Рис. 2.3.3. Види пам'яті

 

СЛАЙД № 8

Образна пам'ять виявляється у запам'ятовуванні образів, уявлень конкретних предметів, явищ, їхніх властивостей, наочно даних зв'язків між ними

Залежно від того, якими аналізаторами людина сприймає об'єкти під час їх запам'ятовування, образна пам'ять буває зоровою, слуховою, нюховою, смаковою тощо. Досить часто ці види пам'яті працюють комбіновано: так, образ певної людини являє собою поєднання роботи зорової, слухової та нюхової пам'яті.

 

СЛАЙД № 9

Рухова пам'ять виявляється в запам'ятовуванні й відтворенні людиною своїх рухів та їх поєднань

Рухова пам'ять є основою для формування різних умінь і навичок, засвоєння усної та письмової мови, комплексів рухів тощо. З часом багато що зі змісту цього виду пам'яті набуває неусвідомлюваного характеру, щоб уникати зайвого психічного навантаження. Так, ми вміємо ходити, писати автоматизовано завдяки руховій пам'яті.

 

СЛАЙД № 10

Емоційна пам'ять полягає в запам'ятовуванні й відтворенні людиною своїх емоцій та почуттів

Це один із найбільш ранніх видів пам'яті, що починає свою роботу ще в ранньому дитинстві. Спогади дитинства найчастіше пов'язані з глибокими переживаннями. Загалом яскраві, емоційно насичені події можуть зберігатися в пам'яті людини дуже довго. Потрібно зазначити, що запам'ятовується насамперед емоційно забарвлена інформація.

 

СЛАЙД № 11

Словесно-логічна пам'ять полягає в запам'ятовуванні думок, понять, суджень, умовиводів, які відображають істотні зв'язки і відношення предметів і явищ, їхні загальні властивості

На відміну від образної, рухової та емоційної пам'яті, яка є і у тварин, словесно-логічна пам'ять є специфічно людською пам'яттю на думки, судження, закономірності. Словесно-логічна пам'ять тісно пов'язана із мовленням і мисленням людини. Вона формується разом з ними і досягає свого завершального вигляду пізніше за рухову, емоційну та образну.

 

СЛАЙД № 12

 

Інша класифікація видів пам'яті спирається на ознаку тривалості збереження інформації і має наступні види: короткочасна, довготривала, оперативна.

Оперативна пам'ять потрібна для виконання людиною певних поточних операцій і утримання інформації під час них. Так, синхронний перекладач утримує слова, почуті від іноземця, поки не перекладе їх, потім забуває.

При короткочасному запам'ятовуванні відтворення матеріалу відбувається в тій "фотографічній" формі та послідовності, в якій він сприймався, оскільки немає часу на переробку інформації

 

СЛАЙД № 13

Короткочасна пам'ять утримує інформацію впродовж дуже незначного часу (долі секунд), її завдання - дати можливість психіці вирішити подальшу долю інформації, що надійшла до мозку - забути непотрібне чи запам'ятати щось на деякий час.

 

СЛАЙД № 14

Довготривала пам'ять зберігає інформацію впродовж значних відрізків часу, іноді всього життя людини. До неї надходить матеріал з короткочасної пам'яті, який не перебуває там у незмінному вигляді, а безперервно перетворюється: узагальнюється, класифікується, об'єднується в смислові групи.

 

СЛАЙД № 15-19 Психологічне дослідження (психодіагностика).

 

СЛАЙД № 20

Наступна класифікація за способом запамятовування поділяється на: мимовільну і довільну.

Мимовільна пам'ять -

- пам'ять, в якій людина запам'ятовує і відтворює інформацію, не докладаючи для цього вольових зусиль, а спираючись на цікавість, значимість такої інформації

- (в розвитку передує довільній)

Довільна пам'ять -

- в її роботі чітко поставлена мета, докладаються відповідні вольові зусилля для запам'ятовування, збереження та відтворення інформації

Види пам'яті людини можна встановлювати одночасно спираючись на всі вище означені класифікації.

 

СЛАЙД № 21

Процеси та індивідуальні особливості пам'яті

Очевидно, що пам'ять в своїй роботі базується на певних етапах, які наука позначає як мнемічні процеси (Рис. 2.3.5).

Процеси пам'яті

Рис. 2.3.5. Процеси пам'яті

 

СЛАЙД № 22

Запам'ятовування-закріплення в корі великих півкуль головного мозку образів, що виникають на основі відчуттів, сприймання, мислення чи уяви

Процес запам'ятовування - активний процес, який починається в короткочасній пам'яті й завершується в довготривалій. Запам'ятовування буває різних типів (Рис. 2.3.6).

Типи запам'ятовування

Рис. 2.3.6. Типи запам'ятовування

Мимовільне запам'ятовування здійснюється без спеціальної мети запам'ятати. Довільне - передбачає докладання людиною вольових зусиль, має цілеспрямований характер.

При механічному запам'ятовуванні логічні зв'язки між матеріалом не встановлюються, інформація неначе "зазубрюється", при осмисленому - логічні зв'язки встановлюються, запам'ятовування спирається на розуміння змісту інформації. Під час запам'ятовування значного обсягу інформації перевага надається осмисленому запам'ятовуванню, за наявності потреби точно зафіксувати терміни, цифри використовується механічне запам'ятовування.

Існують фактори, що визначають успішність запам'ятовування:

- емоційний та фізичний стан (поганий настрій та хвороба погіршують продуктивність цього процесу),

- вік (є періоди піку та спаду продуктивності запам'ятовування (юність та старість відповідно),

- установка (завдання, яке ставить людина),

- характеристики самого матеріалу (його значимість, логічність, обсяг тощо).

 

СЛАЙД № 24

Збереження - це утримання в корі головного мозку інформації, яку людина попередньо запам'ятала

Психологи стверджують, що інформація зберігається у психіці людини на двох рівнях - усвідомлюваному (тому доступна для відтворення та використання) та неусвідомлюваному (глибини психіки ускладнюють, а іноді й унеможливлюють актуалізацію цієї інформації для людини).

Можна також перерахувати фактори, що визначають якість збереження інформації:

- використання в діяльності (внаслідок повторення матеріал краще і довше зберігається),

- установка (завдання щодо тривалості та якості збереження інформації),

- характеристики самого матеріалу (значимість, осмисленість подовжують тривалість збереження знань).

 

СЛАЙД № 25

Відтворення - процес активізації в мозку інформації, яка була попередньо запам'ятовано та збережена

Відтворення матеріалу, який зберігається в довготривалій пам'яті, полягає в переході його з довготривалої пам'яті в короткочасну, тобто актуалізація його у свідомості. Відтворення залежить від процесів запам'ятовування і забування, але також має свої механізми. Відтворення може мати три форми - впізнавання, пригадування і спогади.

Простою формою відтворення є впізнавання. Впізнавання - це відтворення, що виникає під час повторного сприймання предметів. Впізнавання буває повним і неповним.

 

СЛАЙД № 26

Забування - це процес втрати або погіршення точності чи обсягу матеріалу, що був запам'ятований

Відповідно, якщо втрачена частина інформації, то забування вважають частковим, якщо весь матеріал - то повним.

Попри негативне сприймання цього процесу багатьма людьми, забування відіграє важливе значення для психіки людини.  Воно здійснює селекцію (відбір) інформації й усуває непотрібний, зайвий матеріал, запобігаючи перевантаженню психіки. Однак головною проблемою залишається регуляція, контроль людиною цього процесу, оскільки ми іноді забуваємо важливі для нас речі і пам'ятаємо те, що хотіли б забути.

 

СЛАЙД № 27-40

Практична робота - ПЕРЕВІРКА ЗОРОВОЇ ПАМ’ЯТІ

До слайду № 40. Кольорові слова.

Важкувато, чи не так? Пояснити це просто – права півкуля мозку намагається назвати колір, а ліва півкуля спішить вимовити слово…

 

Гіперпосилання на СЛАЙД № 19

 

СЛАЙД № 41. Довготривала пам’ять. Перевірити пам’ять – геометричні фігури.

 

Беззаперечним є факт, що виступаючи загальнолюдською якістю, пам'ять окремих індивідів відрізняється притаманними їм мнемічними якостями:

Динаміка забування, встановлена дослідами Г. Еббінгауза: найвищі темпи забування характерні для першої доби після запам'ятовування (60% інформації ми втрачаємо впродовж першої години після запам'ятовування)

Індивідуальні мнемічні якості людини

Рис. 2.3.7. Індивідуальні мнемічні якості людини

В професійній діяльності важливо враховувати власні індивідуальні відмінності пам'яті для того, щоб максимально продуктивно використовувати свої потенційні можливості. Слід також зазначити, що якості пам'яті не є повністю вродженими, тому добре піддаються коригуванню та вдосконаленню.

 

СЛАЙД № 42

Ейдетика - ([ˈdɛtɪk]) від дав.-гр. εἶδος — образ, зовнішній вигляд), також «Всеосяжний спогад» (англ. Total Recall) — це психологічний або медичний термін, який визначається як здатність згадувати чи відтворювати зображення, звуки, запахи об'єктів чи тактильні відчуття про них в пам'яті з граничною точністю. Слово ейдетичний  стосується здатності отримувати надзвичайно докладний, яскравий і детальний спогад (не винятково — проте у першу чергу) візуальних образів.

 

СЛАЙД № 43, 44

Вправа-експеримент «Жест»

Мнемо́ніка (грец. τα μνημονιχα - мистецтво запам'ятовування) (мнемотехніка) - сукупність спеціальних прийомів і способів, що полегшують запам'ятовування і збільшують обсяг пам'яті шляхом утворення штучних асоціацій. Заміна абстрактних об'єктів і фактів за допомогою понять та уявлень, які мають візуальне, аудіальне або кінестетичне представлення, об'єднання об'єктів з уже наявною інформацією в пам'яті різних типів для спрощення запам'ятовування.

Також термін «мнемоніка» (аналог піктограми) вживається на позначення візуалізації (у вигляді зображення, набору символів або предметів) якогось об'єкта, суб'єкта або явища, досить повно описує його і полегшує його запам'ятовування або ідентифікацію.

 

Мнемоніка для кількості днів у місяцях року за григоріанським календарем на кісточках пальців. Кожна кісточка відповідає місяцю з 31-м днем

 

СЛАЙД № 45

Домашнє завдання.

Роздати заздалегідь підготовлений буклет «Як розвинути пам’ять».

Переглянути відеоролик «Дворічна дівчинка з Дубровиці (Рівненська область) перемогла на шоу "Україна має талант. Діти"

 

СЛАЙД № 46

Релаксація.

 

СЛАЙД № 47

Вправа «Океан».

 

СЛАЙД № 4

Дякую за увагу!

 

 


Додатки.

Можна використати ще таку інформацію:

Додаток № 1

Спортивне запам'ятовування

 

Спортивне запам'ятовування - інтелектуальний вид спорту, який базується на здатності людини запам'ятовувати та згадувати інформацію.

Вперше Чемпіонат Світу зі спортивного запам'ятовування був проведений у 1991 році у Лондоні, переможцем на яких став британський спортсмен-меморіст Домінік О'Браян. Україна вперше була представлена на рівні Чемпіонату Світу в 2014 році. Змагання проводились у КНР, в місті Хайкоу в період з 11.12-14.12 2014 року. Єдиним представником України був спортсмен зі Львова Остапович Гордій. Згідно результатів Чемпіонату Світу Україна знаходититься на 15-му місці в рейтингу країн, де займаються спортивним запам'ятовуванням.

Міжнародні стандарти спортивного запам'ятовування ділять цей вид спорту на десять обов'язкових дисциплін:

Офіційно спортивним запам'ятовуванням в Україні займаються у Львові. Професійне тренування а також організацію Національної Першості зі спортивного запам'ятовування проводить Остапович Гордій, а також ГО "Академія розвитку пам'яті". Національна Першість зі спортивного запам'ятовування організовується в рамках міжнародного розвитку цього виду спорту . Перший чемпіонат України був проведений 10 жовтня 2015 року у м. Стрий.

Відкритий чемпіонат України зі спортивного запам'ятовування — спортивне змагання, що було проведено у м. Львів 29 жовтня 2016 року. Чемпіонат проводився згідно стандартів Переможцем Чемпіонату став Олександр Касатов — атлет з м.Прилуки.

У змаганні за звання Чемпіона України із запам'ятовування брали участь восьмеро атлетів-мнемоністів:

 Наталія Медведєва

 Юліанна Григор'єва

 Іван Наконечний

 Максим Захарчук

 Олександр Касатов

 Ярослав Пристай

 Володимир Прокопів

 Андрій Яремків

Міста, які були представлені:

 Київ

 Львів

 Прилуки

 Сєвєродонецьк

 Стрий

 Новий Розділ

Навчальні заклади, які офіційно були представлені:

 Київський Національний Університет імені Т.Г. Шевченка

 НУ «Львівська політехніка»

Офіційно представлені організації:

 ПАТ «Комерційний Індустріальний Банк».

Дисципліни та результати

На Чемпіонаті розігрувалось 11 комплектів медалей. 10 комплектів в окремих дисциплінах та 1 комплект в загальному заліку.

Учасники мали взяти участь в запам'ятовуванні:

 Людей та імен (15 хвилин);

 Довгого числа до першої помилки (5 хвилин);

 Хаотичного набору нулів та одиниць (15 хвилин);

 Випадкових слів, не зв'язаних між собою (15 хвилин);

 Випадкових чисел (15 хвилин);

 Гральних карт (15 хвилин);

 Історичних дат (5 хвилин);

 Абстрактних картинок (5 хвилин);

 Числа на слух (100 цифр);

 Однієї колоди карт на швидкість.

Загальний залік вираховувався додаванням балів, які нараховувались у результаті участі в кожній дисципліні. Для розрахунку балів використовувались калькулятори World Memory Sports Counsil[1]. Для прикладу, за кожне правильно згадане ім'я учасник отримував +6 балів в загальний залік. А за кожну правильну дату йому нараховувалось +8 балів.

 

Загальні результати

Місце Учасник Загальна кількість балів

1 Олександр Касатов 2184

2 Андрій Яремків 1409

3 Ярослав Пристай 1386

 

Цікаві факти

Серед європейських чемпіонатів із запам'ятовування Чемпіонат України проходить серед найстаршої аудиторії — середній вік учасника 28 років.

На відміну від чемпіонатів в інших країнах, де між дисциплінами учасникам дається перерва в 10-15 хвилин, на Чемпіонаті України дисципліни йшли чітко одна за одною, тобто одномоментний безперервний сеанс запам'ятовування й згадування тривав більше двох годин. Це значно складніше, ніж запам'ятовувати короткими підходами по 5-15 хвилин.

На Чемпіонаті світу зі спортивного запам'ятовування 2015 року опитування серед чемпіонів різних країн показало, що медалі Чемпіонату України є найкрасивішими в порівнянні з іншими медалями національних чемпіонатів.


Додаток № 2

 

РЕКОРДИ ПАМ'ЯТІ

Як показує практика, незабаром, нащадки людини зможуть зберігати у пам'яті набагато більше інформації, ніж теперішні люди. В процесі еволюції здатність людини запам'ятовувати тільки зростає. Але на даний момент, цей феномен зустрічається вкрай рідко. Тож сьогодні ми розповімо про 10 найвідоміших рекордсменів у категорії пам’яті.

 

1. Англієць Домінік О'Брайан, володіє неймовірною здатністю. Переможець Чемпіонату світу по пам'яті 1994 року, здатний за годину вивчити більше 300 іноземних слів, а через кілька днів, говорити на новій мові. При цьому, О’Брайану заборонено з'являтися у всіх казино світу, унікально розвинена пам'ять, допомагає рахувати в колоді карти і зривати величезний грошовий куш.

 

2. Леопольд Херд – продавець квитків футбольного клубу "Гурнік", за 12 років своєї роботи, крім всіх результатів і подробиць ігор, так само, запам'ятав загальну суму прибутку за кожен матч.

 

3. 14 жовтня 1967 року народження, уродженець Анкари, Мехмед Алі Халісі, у присутності дюжини академіків, назвав 6666 віршів Корану всього за 6 годин.

 

4. Представник Японії Хідеакі Томоері, зміг на пам'ять з точністю до 40 тис. знаків після коми, назвати число "пі".

 

5. Ян Християн Сметс, політичний діяч, родом з Південної Африки, будучи вже літньою людиною, завчив на пам'ять більше 5000 книг.

 

6. Непогано в голові мати телефонну книгу. Так, наприклад, 26 річний Китаєць Гу Янлинь, пам'ятає напам'ять 15000 довідкових номерів міста Харбін. Паула Прентіс, мешканка острова Тасманія, не дивлячись на те, що завалила шкільний іспит з математики, в голові тримає 128603 абонентських номерів, їх точні імена, адреси, назви організацій. Дивовижний факт, що власний номер їй доводиться записувати на листок паперу, так як запам'ятати його не виходить.

 

7. Валерій Лавриненко, володіє унікальною здатністю запам'ятовування чисел, допускаючи максимум пару помилок. 100 знаків запам'ятовує за 2 з половиною хвилини, 200 – за 3 хвилини. При цьому, може в точності описати зовнішній вигляд людини, яка дала завдання і назвати числа в будь-якому порядку.

 

8. Самвел Гарібян, на пам'ять вимовляє більше 1000 слів, з перекладом на 10 різних мов світу.

 

9. Починаючи з 25 жовтня по 13 листопада 1988 року, Барбара Мур, повністю по пам'яті виконала 1852 пісні.

 

10. Громадянин Америки, Дейв Ферроу, 24 червня 1996 року, лише поглянувши, назвав послідовність з 52 випадково перетасованих колод карт. При цьому допустивши лише 6 помилок. Дія проходила в Канадському Музеї світових рекордів Гіннесса.

 

Дворічна дівчинка з Дубровиці (Рівненська область) перемогла на шоу

"Україна має талант. Діти"

 

Дівчинка з Дубровиці Аріна Шугалевич завдяки своїй феноменальній пам'яті перемогла у шоу "Україна має талант. Діти". Їй всього два роки, а дитина може назвати 194 міста-столиці. Також Аріна впізнає країну за прапором чи фотографією визначних місць і може показати її на карті. Цим вона і підкорила глядачів.

Дівчинка-вундеркінд,  яка до того ж стала наймолодшою учасницею талант-шоу, отримає 500 тисяч гривень  у подарунок. Для неї це не перша перемога. Наприкінці минулого року Аріна встановила рекорд України.

Мама Аріни – Ірина розповіла, що столиці країн із донькою почала вивчати, щоб зайняти її чимось цікавим. Цьому приділяли по 5-10 хвилин у день. Вибирали той момент, коли дитина сама цього хотіла. Аріна ж схоплювала все на льоту і гарно запам'ятовувала.

- Я рано почала читати Аріні. Перші віршики вона слухала із двох місяців. А ще з моменту народження доні я про все розповідаю для неї, - каже Ірина Шугалевич. – Донька рано почала розмовляти. У 5-6 місяців вона вже вимовляла  "мама", "тато", "дякую". Потім ми почали вчити літери і цифри. А ще помітили, що Аріна легко запам'ятовує віршики.

Якось в інтернеті жінка натрапила на відео, де дитина називала столиці країн. Вирішила спробувати, чи було б таке заняття цікаве її доньці. Дівчинці сподобалося. Тепер про талант Аріни дізналася вся країна.

 

 


Джерела:

 

  1. Сіткар В. І. Психологічний практикум.- Тернопіль, 2003.
  2. Бузан Т. Скоростная память / Пер. с англ. - М.: Эйдос, 1996.
  3. Варій М.Й. Загальна психологія: Навч. посібник /Для студ. психол. і педагог. спеціальностей. - Львів: Край, 2005.
  4. Веккер Л.М. Психические процессы: В 3 т. - Т. 1. - Л.: Изд-во Ленингр. ун-та, 1974.
  5. Возрастные и индивидуальные различия памяти / Под ред. А.А. Смирнова. - М.: Просвещение, 1967.
  6. Гарибян С. А. Школа памяти (суперактивация памяти через возрождение эмоций). - М.: Цицеро, 1992.
  7. Голубева Э.А. Индивидуальные особенности памяти человека (психофизиологическое исследование). - М.: Педагогика, 1980.
  8. Громова Е.Л. Эмоциональная память и ее механизмы. - М.: Наука, 1980.
  9. Загальна психологія : Підручн. для студ. вищ. навч. закладів / За заг. ред. акад. С.Д. Максименка. - К.: Форум, 2000.
  10. Загальна психологія: Навч. посіб. / О.В. Скрипченко, Л.В. Долинська, З.В. Огороднійчук та ін. - К.: А.Г.Н., 2002.
  11. Иванов-Муромский К.А. Мозг и память. - К.: Наук, думка, 1987.
  12. Клацки Р. Память человека: Структуры и процессы / Пер. с англ. - М.: Мир, 1978.
  13. Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. - М.: Политиздат, 1975.
  14. М´ясоїд П.А. Загальна психологія: Навч. посіб. - 3-тє вид., випр. - К.: Вища шк., 2004.
  15. Психология XXI века: Учебник для вузов / Под ред В.Н. Дружинина. - М.: ПЕР СЭ, 2003
  16. Психология памяти / Под ред. Ю.Б. Гиппенрейтер и В.Я.Романова. - 3-е изд. - М.: ЧеРо, 2002.
  17. Психологія / За ред. Г.С. Костюка. - К.: Рад. школа, 1968.
  18. Психологія: Підручник / Під ред. Ю.Л. Трофімова. - 3-тє вид. - К.: Либідь, 2001.
  19. Хофман И. Активная память: Експеримент и теория человеческой памяти / Пер. с нем. - М.: Прогрес, 1986
  20. Філліпс Ч. Супертренажер для мозку.-
  21. Макдональд М. Навчи свій мозок працювати.
  22. Кінякіна О. «Мозок на 100%. Інтелект. Пам’ять. Креатив. Інтуїція.»  Інтенсив-тренінг».
  23. Як розвинути феноменальну пам’ять і швидкість читання, або Фактор Ейнштейна», В. Венгер, Р. По.

Інтернет ресурси:

https://intermarium.com.ua

https://www.youtube.com/watch?v=46GRicp0nWI

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
12 березня 2019
Переглядів
2124
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку