Просвітницько-профілактичне заняття "Профілактика агресивної поведінки та конструктивні способи подолання агресивності"

Про матеріал

Ознайомлення учнів з поняттями «агресія», «агресивність», видами агресії, причинами її виникнення, конструктивними способами подолання агресивності. Розвиток навичок саморефлексії. Виховання стриманості, ввічливості, дбайливого ставлення до свого здоров'я.

Перегляд файлу

Просвітницько-профілактичне заняття

«Профілактика агресивної поведінки  та конструктивні способи подолання агресивності»

Мета: визначення та розрізнення понять «агресія», «агресивність», розвиток навичок саморефлексії, вміння використовувати конструктивні способи подолання агресивності.

Завдання: ознайомити учнів з поняттями «агресія», «агресивність», видами агресії, причинами її виникнення, конструктивними способами подолання агресивності; розвивати навички саморефлексії; виховувати стриманість, ввічливість, дбайливе ставлення до свого здоров’я.

Кількість учасників: 10-20 осіб

Час проведення: 2 години

Хід заняття

Привітання. Вступне слово соціального педагога

Ми щодня спостерігаємо прояви жорстокості, приниження інших, образи, сварки, бійки (не тільки серед дітей, але і дорослих).

Питання для міркування. 1. Як ви гадаєте, чи потрібно нам боротися з агресією і чому? 2. На вашу думку, що таке агресія? 3. Чим агресія відрізняється від агресивності?

 

Правила групи

Мета: сприяти виробленню правил роботи в групі, налагодженню взаємодії в мікрогрупах.

Обладнання й матеріали: аркуші ватману, маркери.

Завдання. Колективно визначити правила роботи в групі, написати їх на аркуші ватману.

Приклади правил роботи в групі: 1. Доброзичливе ставлення одне до одного.

2. Активність під час проведення вправ. 3. «Правило руки». 4. Толерантність у відносинах. 5. Дотримання регламенту (чіткі часові рамки діяльності).

 

Вправа «Очікування»

Мета: допомогти учасникам усвідомити свої очікування від заняття, усвідомити значення ситуації «тут і зараз».

Обладнання й матеріали: плакат «Мої очікування» у вигляді малюнка із зображенням корабля, моря; стікери (клейкі папірці), ручки, фломастери.

Педагог. Коли людина лише починає якусь діяльність, у неї з’являються певні сподівання, думки. Зараз я вам роздам стікери і попрошу коротко написати на них, чого ви очікуєте від нашого заняття. Стікери із записами розмістіть на намальованому кораблі, який символізує початок подорожі. (Учні можуть за бажанням зачитати власні очікування.)

 

Інформаційне повідомлення «Що таке агресія та агресивність?»

Агресія (лат. aggressio — напад) — інстинктивна індивідуальна поведінка людей, тварин, яку породжує страх, лють тощо. Вона виражається в нападі або загрозі нападу на особин свого (рідше чужого) виду.

Агре́сія у людей — фізична або вербальна поведінка людини, спрямована на пошкодження або зруйнування. У випадку, якщо агресія виявляється в найбільш екстремальній і соціально неприпустимій формі, вона переростає у насильство.

Агресивність — риса характеру, що виражається у ворожому ставленні людини до інших людей, до тварин, до навколишнього світу. Агресивними називаються такі дії і таке відношення людини, яке, будучи ворожим, у той же час не викликається будь-якими об'єктивними причинами, не може бути виправдане обставинами, що склалися, або міркуваннями морального або юридичного характеру, зокрема — необхідністю самооборони або захисту інших людей.

Рівень агресивності людини може змінюватися відповідно до ситуації. До причин виникнення агресивності відносять:

  •              становище людини в колективі;
  •              ставлення до неї оточення;
  •              взаємини з іншими;
  •              неправильне суб’єктивне розуміння поведінки оточення (інтерпретація її як ворожої, культивування агресії в ЗМІ);
  •              несприятлива сімейна ситуація (сварки, взаємні докори, образи, лементи, приниження один одного, небажання зрозуміти членів своєї родини);
  •              непослідовність батьків у навчанні дітей правил і норм поведінки.

Питання для міркування. Наведіть приклади агресивної поведінки.

Прояви агресії (агресивності) різноманітні. Агресія (агресивність) буває:

  • Фізична і вербальна

Фізична агресія - використання фізичної сили проти іншої особи або об'єкта; вербальна - вираження негативних почуттів як через форму (сварка, крик, вереск), так і через зміст вербальних реакцій (загроза, прокляття, лайка);

  • Пряма або непряма

Пряма агресія безпосередньо спрямована на людину, непряма - дії, які обхідним шляхом направлені на інше обличчя (злісні плітки, жарти тощо), та дії, що характеризуються ненаправленістю і невпорядкованістю (вибухи люті, що проявляються в крикові, тупання ногами, биття кулаками по столу тощо);

Зовнішня агресія спрямована на оточуючих, внутрішня - на себе: самообвинении, самоприниженні, нанесення собі тілесних ушкоджень аж до самогубства;

  • Захисна або провокуюча

Захисна - агресія у відповідь на чиїсь агресивні (або здаються агресивними) дії. Провокуюча агресія - перше прояв агресії, "перша атака".

  • Здорова (обгрунтована) та необосновання (деструктивна)

Межі агресії (агресивності) буває важко визначити. Для кого-то агресивністю видається те, що інші назвуть просто енергійністю. Якщо агресія має підстави, виглядає привабливо і викликає симпатії, вона може отримати назву здорової агресивності.

  • Ворожа і інструментальна

Джерелом "ворожої" агресії є гнів, і її кінцева мета - завдати шкоди. Якщо ж заподіяння шкоди не самоціль, а лише засіб досягнення якоїсь іншої мети, то це "інструментальна" агресія.

 

Діагностика рівня ворожості та агресивності учнів

А. Басс, сприйняв ряд положень своїх попередників, розділив поняття "агресія" і "ворожість" і визначив останню як "реакцію, розвиваючу негативні почуття і негативні оцінки людей і подій". Створюючи свій опитувальник, диференціює прояви агресії і ворожості, А. Басс і А. Дарки виділили такі види реакцій:

1. Фізична агресія - використання фізичної сили проти іншої особи.

2. Непряма агресія - обхідним шляхом спрямована на іншу особу або ні на кого не спрямована.

3. Роздратування - готовність до прояву негативних почуттів при найменшому порушенні (запальність, грубість).

4. Негативізм - опозиційна манера в поведінці, що виявляється від пасивного опору до активної боротьби проти встановлених звичаїв і законів.

5. Образа - заздрість і ненависть до оточуючих за дійсні і вигадані дії.

6. Підозрілість - негативна реакція в діапазоні від недовіри і обережності по відношенню до людей до переконання в тому, що інші люди планують і приносять шкоду.

7. Вербальна агресія - вираз негативних почуттів як через форму (крик, вереск), так і через зміст словесних відповідей (прокляття, погрози).

8. Почуття провини - висловлює можливе переконання суб'єкта в тому, що він є поганою людиною, робить зло, а також відчуваються їм докори сумління.

Опитувальник Басса - Дарки складається з 75 тверджень, на які випробовуваний відповідає "так" або "ні". Відповідно до інструкції він ставить знак "плюс", якщо згоден з твердженням, і знак "мінус", якщо не згоден.

1. Часом я не можу впоратися з бажанням заподіяти шкоду іншим.

2. Іноді пліткують про людей, яких не люблю.

3. Я легко дратуюся, але швидко заспокоююсь.

4. Якщо мене не попросять по - хорошому, я не виконаю.

5. Я не завжди отримую те, що мені належить.

6. Я не знаю, що люди говорять про мене за моєю спиною.

7. Якщо я не схвалюю поведінку друзів, я даю їм це відчути.

8. Коли мені траплялося обдурити кого - небудь, я відчував болісні докори сумління.

9. Мені здається, що я не здатний вдарити людину.

10. Я ніколи не дратуюся настільки, щоб кидатися предметами.

11. Я завжди поблажливий до чужих недоліків.

12. Якщо мені не подобається встановлене правило, мені хочеться порушити його.

13. Інші вміють майже завжди користуватися сприятливими обставинами.

14. Я тримаюся насторожено з людьми, які ставляться до мене кілька більш дружньо, ніж я очікував.

15. Я часто буваю не згоден з людьми.

16. Іноді мені на розум приходять думки, яких я соромлюся.

17. Якщо хто - небудь першим вдарить мене, я не відповім йому.

18. Коли я дратуюся, я ляскаю дверима.

19. Я набагато більш дратівливий, ніж здається.

20. Якщо хто - то уявляє себе начальником, я завжди роблю йому наперекір.

21. Мене трохи засмучує моя доля.

22. Я думаю, що багато людей не люблять мене.

23. Я не можу втриматися від суперечки, якщо люди не згодні зі мною.

24. Люди, ухиляються від роботи, повинні відчувати почуття провини.

25. Той, хто ображає мене і мою сім'ю, напрошується на бійку.

26. Я не здатний на грубі жарти.

27. Мене охоплює лють, коли з мене насміхаються.

28. Коли люди корчать з себе начальників, я роблю все, щоб вони не зазнавалися.

29. Майже щотижня я бачу кого - небудь, хто мені не подобається.

30. Досить багато людей заздрять мені.

31. Я вимагаю, щоб люди поважали мене.

32. Мене пригнічує те, що я мало роблю д ля своїх батьків.

33. Люди, які постійно переводять вас, варті того, щоб їх "клацнули по носі".

34. Я ніколи не буваю похмурим від злості.

35. Якщо до мене ставляться гірше, ніж я того заслуговую, я не засмучуюсь.

36. Якщо хто - то виводить мене з себе, я не звертаю уваги.

37. Хоча я і не показую цього, мене іноді гризе заздрість.

38. Іноді мені здається, що наді мною сміються.

39. Навіть якщо я злюся, я не вдаюся до "сильним" виразам.

40. Мені хочеться, щоб мої гріхи були прощені.

41. Я рідко даю здачі, навіть якщо хтось - небудь ударить мене.

42. Коли виходить не по - моєму, я іноді ображаюся.

43. Іноді люди дратують мене однією своєю присутністю.

44. Немає людей, яких би я по - справжньому ненавидів.

45. Мій принцип: "Ніколи не довіряти чужинцям".

46. Якщо хто - небудь дратує мене, я готовий сказати, що я про нього думаю.

47. Я роблю багато такого, про що згодом шкодую.

48. Якщо я розлючуся, я можу вдарити кого - небудь.

49. З дитинства я ніколи не виявляв спалахів гніву.

50. Я часто відчуваю себе як порохова бочка, готова вибухнути.

51. Якби всі знали, що я відчуваю, мене б вважали людиною, з якою нелегко працювати.

52. Я завжди думаю про те, які таємні причини змушують людей робити що - небудь приємне для мене.

53. Коли на мене кричать, я починаю кричати у відповідь.

54. Невдачі засмучують мене.

55. Я б'юся не рідше ніж і не частіше, ніж інші.

56. Я можу згадати випадки, коли я був настільки злий, що хапав ліпшу мені під руку річ і ламав її.

57. Іноді я відчуваю, що готовий першим почати бійку.

58. Іноді я відчуваю, що життя надходить зі мною несправедливо.

59. Раніше я думав, що більшість людей говорить правду, але тепер я в це не вірю.

60. Я лаюся тільки зі злості.

61. Коли я роблю неправильно, мене мучить совість.

62. Якщо для захисту своїх прав мені потрібно застосувати фізичну силу, я застосовую її.

63. Іноді я висловлюю свій гнів тим, що стукаю кулаком по столу.

64. Я буваю грубуватий по відношенню до людей, які мені не подобаються.

65. У мене немає ворогів, які б хотіли мені нашкодити.

66. Я не вмію поставити людину на місце, навіть якщо він того заслуговує.

67. Я часто думаю, що жив неправильно.

68. Я знаю людей, які здатні довести мене до бійки.

69. Я не засмучуюсь - за дрібниць.

70. Мені рідко приходить в голову, що люди намагаються розлютити або образити мене.

71. Я часто тільки загрожую людям, хоча і не збираюся приводити погрози у виконання.

72. Останнім часом я став занудою.

73. У суперечці я часто підвищую голос.

74. Я намагаюся приховувати своє погане ставлення до людей.

75. Я краще погоджуся з чим - або, ніж стану сперечатися.

Обробка результатів

При складанні опитувальника автори користувалися наступними принципами:

1) питання може відноситися тільки до однієї форми агресії;

2) питання формулюються таким чином, щоб найбільшою мірою послабити вплив суспільного схвалення відповіді на питання.

Відповіді оцінюються за шкалами у такий спосіб:

1. Фізична агресія:

• да = 1, немає = 0: 1, 25, 31, 41, 48, 55, 62, 68;

• немає = 1, да = 0: 9 і 7.

2. Непряма агресія:

• да = 1, немає = 0: 2, 10, 18, 34, 42, 56, 63;

• немає = 1, да = 0: 26, 49.

3. Роздратування:

• да = 1, немає = 0: 3, 19, 27, 43, 50, 57, 64, 72;

• немає = 1, да = 0: 11, 35, 69.

4. Негативізм:

• да = 1, немає = 0: 4, 12, 20, 28;

• немає = 1, да = 0: 36.

5. Образа: да = 1, немає = 0: 5, 13, 21, 29, 37, 44, 51, 58.

6. Підозрілість:

• да = 1, немає = 0: 6, 14, 22, 30, 38, 45, 52, 59;

• да = 0, немає = 1: 33, 66, 74, 75.

7. Вербальна агресія:

• да = 1, немає = 0: 7, 15, 23, 31, 46, 53, 60, 71, 73;

• да = 0, немає = 1: 33, 66, 74, 75.

8. Почуття провини: да = 1, немає = 0: 5, 8, 16, 24, 32, 40, 47, 54, 61, 67.

Індекс ворожості включає в себе 5 - ю і 6 - ю шкали, а індекс

агресивності (прямий або мотиваційної) включає в себе шкали 1, 3, 7 - ю.

Нормою агресивності є величина її індексу, що дорівнює 21 ± 4. Норма ворожості дорівнює 6, 5-7 ± 3. При цьому звертається увага на можливість досягнення певної величини, що показує ступінь прояву агресивності.

Користуючись цією методикою, необхідно пам'ятати, що агресивність як властивість особистості і агресія як акт поведінки можуть бути зрозумілі в контексті психологічного аналізу мотиваційно - потребностной сфери особистості. Тому опитувальником Басса - Дарки слід користуватися в сукупності з іншими методиками: особовими тестами психічних станів (Кеттелл, Спилбергер), проектними методиками (Люшер) і т.д.

 

Техніка «Я-повідомлення»

Щоб не зруйнувати стосунки з оточенням, порозумітися, обговорити те, що турбує в певній ситуації, викликати співчуття до себе, можна використовувати наступну техніку.

Крок 1: починається зі слів «Я (мені)…» - а далі ми передаємо свої почуття стосовно ситуації.

Наприклад: мене переповнює гнів, я злий, я розлючений, я агресивний, я страшно сердитий, мене дратує ця ситуація, мені ніяково, мені нестерпно боляче тощо.

Крок 2: починається зі слів «Коли ти (ви)…» - а далі ми описуємо поведінку співрозмовника, яка викликала в нас негативні почуття, говоримо тільки про себе і не даємо оцінку поведінці співрозмовника та його рисам.

Крок 3: починається зі слів «Тому що…» - а далі ми інформуємо, як на нас впливає поведінка і дія співрозмовника, якщо потрібно, ми пояснюємо, чому це так.

Крок 4: починається зі слів «І я хотів (-ла) би…» - висловлюємо бажану зміну поведінки співрозмовника у конкретній ситуації, яка сприятиме налагодженню стосунків і взаєморозумінню.

 

Вправа «Ситуації»

Учні об’єднуються в групи. Необхідно роздати картки з ситуаціями та скласти «Я – повідомлення». Після обговорення проаналізуйте розіграні ситуації.

Ситуація 1. Ваш друг (подруга) за вашою спиною звинувачує вас, що ви не зуміли як слід організувати привітання вчителів зі святом, і він (вона) зробили б це по-іншому.

Ситуація 2. Вчитель, з яким ви у гарних стосунках, публічно звинувачує вас у тому, що ви загубили книжку, яку ви насправді і в очі не бачили.

Ситуація 3. Вам протягом усього уроку активно заважав сусід по парті, вчитель несправедливо зробив вам зауваження в присутності класу.

Ситуація 4. Староста класу в розмові з іншими однокласниками звинувачує вас у тому, що ви відмовилися від чергування в класі на минулому тижні й робите це не вперше, хоча знає, що у вас була поважна причина (участь у важливих спортивних змаганнях).

Ситуація 5. Ваш однокласник не дав списати вам на контрольній роботі, хоча знає, що у вас великі проблеми і ви не будете атестовані з цього предмета.

Ситуація 6. Ваш друг (подруга) систематично запізнюється на побачення. Ви довго чекали на вулиці й змерзли.

Ситуація 7. Ви домовилися з подругою (другом) разом піти на фільм. Але вона (він) в останню мить повідомила (-в) вас, що не може піти. На наступний день ви дізнаєтеся, що ваша подруга (друг) ходила в кіно.

Ситуація 8. Ваша кохана людина залицяється до вашого друга (подруги), що спричиняє у вас ревнощі.

Ситуація 9. Учитель ображає, принижує вас у присутності всього класу.

Ситуація 10. Ви запізнилися на урок, а вчитель не в гуморі й прискіпується до вас.

 

Інформаційне повідомлення «Конструктивні способи подолання агресивності»

Направити агресивність в конструктивне русло допоможуть наступні способи: 

1. Виконувати фізичні вправи (біг, гімнастика, аеробіка).

2. Займатися силовими видами спорту (бокс, боротьба).

3.Тяжка фізична праця.

4. Виливати злість на неживі об’єкти (по­бити подушку, диван, боксерську грушу).

5. Масажувати спину, особливо верхню її  частину, для зняття напруження.

6. Викричатися, не спрямовуючи свій крик на об’єкт роздратування. Поговорити з про ситуацію, яка спричиняє роздратування, з близькою для вас людиною.

7. Висловити уявному об’єкту своє невдоволення.

8. Написати листа об’єкту роздратування, але не надсилати його.

9. Зміна виду діяльності на ту, яка допоможе відволіктися від проблеми.

10. Комунікативна техніка «Я»-повідомлення  висловлення своєї думки співрозмовникові щодо ситуації, яка вас дратує.

11. Асоціативне «Я»-повідомленнязлий,  як тигр.

12. Релаксація  метод, за допомогою якого можна частково чи повністю позбутися фізичного або психологічного напруження.

13. Медитація  занурення розумом у предмет, ідею шляхом зосередження на од­ному об’єкті й усунення всіх інших зовнішніх (світло, звук) та внутрішніх (фізичний, емоційний стан) факторів.

 

Вправа «Художник»

Мета: руйнувати стереотипне сприйняття агресивних персонажів казок і фільмів

Учням роздаються заздалегідь приготовлені чорно-білі малюнки агресивних персонажів казок та фільмів. Дітям пропонується уявити себе художником, який зможе зробити цей малюнок добрим, шляхом домальовки «добрих деталей»: пухнастий хвіст, яскравий капелюшок, гарні іграшки тощо.

 

Рефлексія. Підбиття підсумків

Мета: підбити підсумки заняття, оцінити його ефективність.

Педагог. Ви дуже добре попрацювали. А зараз уявіть, що всередині кола в нас розміщена скриня досвіду. Я прошу кожного учасника по черзі висловитися щодо заняття і покласти в уявну скриню досвіду те, про що ви дізналися на занятті. Повернемося до плаката «Мої сподівання». Перемістіть, будь ласка, аркуші з очікуваннями з корабля на «Берег розуміння», якщо вони справдилися. (Учасники можуть прокоментувати власні дії: Чи сходять вони на берег, чи залишаються на кораблі? Чому?)

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
23 жовтня 2018
Переглядів
5813
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку