«Протидія булінгу у закладі освіти».

Про матеріал
Методичні рекомендації для педагогів з теми протидії булінгу. Усі учасники освітнього процесу мають дійти єдиної думки, що цькування у школі є неприйнятними. Кожен має знати про те, в яких формах може виявлятися насильство й цькування і як від нього страждають люди. Жоден випадок насильства або цькування і жодну скаргу не можна залишати без уваги.
Перегляд файлу

Виступ для педради:

«Протидія булінгу у закладі освіти».

Соціальний педагог: Л.А.Дивнич

Провідну роль з попередження булінгу покладено на педагогічних працівників.

Булінг (знущання, цькування, залякування).

Найчастіше булінг відбувається в місцях, де контроль з боку дорослих менший або відсутній взагалі. Це можуть бути: їдальня, сходи, коридори, вбиральні, роздягальні, спортивні майданчики. Тому  чергування педагогів школи під час перерв є обов’язковим.

1. Вербальний (словесний) булінг

  • Що це таке: це словесне знущання або залякування за допомогою жорстоких слів, яке включає в себе постійні образи, погрози і неповажні коментарі про будь-кого (про зовнішній вигляд, релігію, етнічну приналежність, інвалідність, особливості стилю одягу, т. і. ).
  • Приклад: одна дитина каже іншій дитині: «Ти дуже жирний, прямо як твоя мама».
  • Характерні ознаки: діти, які зазнали вербального булінгу, часто замикаються в собі, стають вередливими або мають проблеми з апетитом. Вони можуть розповісти вам про образливі слова, які хтось вимовив на їх адресу, і запитати вас про те, чи правда це.

2. Фізичний  булінг

  • Що це таке: фізичне залякування, стусани, підніжки, блокуванні, поштовхах і дотиках небажаним і неналежним чином.
  • Приклад: з дитини привселюдно стягують штани на дитячому майданчику.
  • Характерні ознаки: коли це відбувається, багато дітей не розповідають своїм батькам про інцидент, тому необхідно стежити за можливими попереджувальними сигналами і непрямими ознаками, такими як незрозумілі порізи, подряпини, забої, синці, відсутній або порваний одяг, часті скарги на головний біль і біль в животі.

3. Соціальний (психологічний) булінг

  • Що це таке: соціальне залякування або булінг із застосуванням тактики ізоляції припускає, що когось навмисно не допускають до участі в роботі групи, будь це трапеза за обіднім столом, гра, заняття спортом або ж громадська діяльність.
  • Приклад: група дівчаток в танцювальному класі обговорює вечірку у вихідні та обмінюється фотографіями, не звертаючи при цьому ніякої уваги на одну дівчинку, яку діти вирішили не запрошувати, вдаючи, що її не існує.
  • Характерні ознаки: дівчата частіше, ніж хлопчики, відчувають соціальну ізоляцію, невербальне або емоційне залякування. Душевний біль від такого виду булінгу може бути таким же  сильним, як від фізичного насильства, і тривати набагато довше.

4. Кібербулінг

  • Що це таке: кібербулінг полягає в звинуваченні когось з використанням образливих слів, брехні і неправдивих чуток за допомогою електронної пошти, текстових повідомлень і повідомлень в соціальних мережах.
  • Приклад: хтось розміщує в соціальних мережах наступний текст: «Петро повний невдаха. Чому хтось взагалі з ним спілкується ?! Він же гей».
  • Характерні ознаки: стежте за тим, скільки часу дитина проводить в Інтернеті, спілкуючись в соціальних мережах, чи буває при цьому сумна і тривожна. Також звертайте увагу, чи є у дитини проблеми зі сном, чи просить вона залишитися вдома і не ходити до школи, або відмовляється від улюблених занять.

Булінг включає чотири головні компоненти:

  • це агресивна і негативна поведінка;
  • здійснюється регулярно (цим і відрізняється від конфлі
  • відбувається у відносинах, учасники яких мають неоднакову владу;
  • навмисною

За даними психологічних досліджень зарубіжних та вітчизняних шкіл, булінг – явище досить поширене в школі

Були у ситуацції булінгу – 85%

У ролі жертви – 65%

Сказали про це – 4%

Відразу – 1%

Соціальна структура булінгу:

  • переслідувач (булер);
  •  жертва;
  • спостерігач.

ПРИЧИНИ БУЛІНГУ:

  • Особиста неприязнь;
  • Низький рівень доходу в сім’ї
  • Замкнутість чи відлюдькуватість
  • Успіхи у навчанні або навпаки
  • Зовнішній вигляд
  • Ім’я чи прізвище
  • Національність
  • Втрату цінності сім’ї

Існують певні ознаки ,
за якими можна розпізнати булінг :

  • когось затискають в кутку приміщення ;
  • коли дорослий підходить до групки дітей вони, замовкають, розбігаються, різко змінюють діяльність ( можуть обійняти «жертву», начебто все в порядку);
  • один з учнів не обирається іншими ( в ізоляції);
  • весь клас сміється над одним і тим же учнем;
  • прізвиська дуже образливі;
  • по обличчю одного з учнів: блідий, червоний (у плямах ), в сльозах, наляканий, ознаки насильства на тілі;
  • молодші школярі бояться зайти в туалет;
  • школярі після уроків не розходяться, когось чекають біля школи

Шкільне цькування спричиняє небезпечні довготермінові психологічні наслідки – низька самооцінка, самотність, відсутність почуття безпеки, депресія і навіть суїцидальні настрої.

Типові риси учнів, схильних ставати буллі (агресор):

  •    відчувають сильну потребу панувати і підкоряти собі інших учнів, домагаючись таким шляхом своїх цілей;
  •    імпульсивні й легко приходять в лють;
  •    часто зухвало і агресивно ведуть себе по відношенню до дорослих, зокрема батьків і вчителів;
  •    не відчувають співчуття до своїх жертв;
  •    якщо це хлопчики, зазвичай вони фізично сильніше за інших хлопчиків;
  •    діти, які виховуються у сім'ях з авторитарним, жорстким вихованням – будучи заляканими і забитими вдома, вони намагаються виплеснути пригнічені гнів і страх на більш слабких однолітків;
  •    діти, виховуються в сім'ях з низьким рівнем емоційного тепла і підтримки (наприклад, сироти в опікунських сім'ях тощо).

Найчастіше жертвами шкільного насилля стають учні, які мають:

  •     фізичні недоліки або вади – ті, що носять окуляри, діти зі зниженим слухом або з руховими порушеннями;
  •    особливості поведінки – замкнуті або імпульсивні;
  •     особливості зовнішності – руде волосся, веснянки, виступаючі вуха, криві ноги, особлива форма голови, вага тіла (повнота або худорлявість) тощо;
  •    страх перед школою;
  •    відсутність досвіду життя в колективі (так звані „домашні” діти);
  •    хвороби – епілепсія, заїкання, порушення мовлення,
  •    низький рівень інтелекту і труднощі у навчанні;
  •    обдаровані діти;
  •    неохайні (мають брудні речі, неприємний запах);
  •    фізично слабкі, невпевнені, емоційно реагуючі, тривожні.

Діти, що стали жертвами булінгу, проявляють наступні особливості поведінки:

  • прикидаються хворими, щоб уникнути походу до школи;
  • бояться самі йти до школи і зі школи, просять проводити їх на уроки, спізнюються;
  • виявлення рваного верхнього одягу або пошкоджених речей;
  •  часті прохання дати гроші, крадіжки;
  •  зниження якості навчання, втрата інтересу до улюблених занять;
  • мовчазність, небажання йти на розмову;
  •  як прояв ступеню: суїцидальні нахили.

Поведінка жертви виявляється
за такими показниками:

  • Шкільні речі часто бувають розкидані по класу чи сховані.
  • На уроках веде себе боязливо, замкнений, коли відповідає, по класу розповсюджується шум, сміх, коментарі.
  • Під час перерви, в їдальні, тримається осторонь, намагається бути недалеко від вчителів.
  •  Дитину ображають, дражнять, дають образливі прізвиська.
  • Добре контактує з вчителями і погано з ровесниками.
  • Запізнюється на уроки або пізно йде зі школи.

Учені відзначають такі типові характерні риси спостерігачів:

  • відчуття провини;
  •  відчуття власного безсилля;
  • самі колись були у ролі жертви.

Кривдники-хлопці частіше застосовують фізичний булінг, а дівчата – соціальний: ізолюють, ігнорують.

Причиною цього є демонстрація сцен насильства у ЗМІ.

Бажання розвіятись чи виділитись серед інших.

Нестабільність сучасної сім’ї (багато дітей живе з одним із батьків, значна частина дітей проживає з родичами або опікунами у зв’язку з виїздом батьків за кордон).

 

Наслідки булінга

  •    занижена самооцінка;
  •    відхилення в поведінці – адиктивна, асоціальна, суїцидальна;
  •    формування залежностей: алкогольна, тютюнова, наркотична, психологічна і т.д.;
  •    порушення в комунікативній сфері (крайнім випадком є розлади мовлення) - страх спілкування з людьми, крайню недовіру до людей, відсторонення від спілкування з колективом (в школі це проявляється у вигляді прогулів).

 

Напрямки превентивної роботи:

  •    підтримуйте позитивний статус дитини (жертви булінгу);
  •    засуджуйте деструктивну й асоціальну поведінку учнів;
  •    формувати толерантність, емпатійність в учнів
  •    ретельно вивчити і проаналізувати підгрунтя цього явища в кожному конкретному випадку те, на чому ґрунтуються знущання в учнівському середовищі.

Алгоритм реагування

на виявлені або встановлені факти булінгу

  •             Якщо дитина стала свідком булінгу в закладі освіти, передусім вона може розказати про це батькам, вчителю, психологу або безпосередньо директору;
  •             дитина може звернутись на гарячу лінію «Ла Страда - Україна», до соціальної служби з питань сім’ї, дітей та молоді, до Національної поліції або Центру надання безоплатної правової допомоги;
  •             якщо свідком булінгу став педагог або інший працівник школи, то він має повідомити керівника закладу незалежно від того, чи поскаржилась йому жертва булінгу чи ні;
  •             після отримання звернення дитини, відповідна особа або орган інформує керівника закладу освіти у письмовій формі про випадок булінгу;
  •             директор школи має розглянути таке звернення та з’ясувати всі обставини булінгу,  скликати засідання комісії з розгляду випадків булінгу та окреслити подальші дії (до складу такої комісії можуть входити педагоги, психолог, соціальний педагог, батьки постраждалого та «булера», керівник закладу та інші зацікавлені особи);
  •             якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то очільник закладу зобов’язаний повідомити уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей;

у разі, якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг, а постраждалий не згодний з цим, то він може од

docx
Додано
18 листопада 2021
Переглядів
426
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку