Виступ для педради:
«Протидія булінгу у закладі освіти».
Соціальний педагог: Л.А.Дивнич
Провідну роль з попередження булінгу покладено на педагогічних працівників.
Булінг (знущання, цькування, залякування).
Найчастіше булінг відбувається в місцях, де контроль з боку дорослих менший або відсутній взагалі. Це можуть бути: їдальня, сходи, коридори, вбиральні, роздягальні, спортивні майданчики. Тому чергування педагогів школи під час перерв є обов’язковим.
1. Вербальний (словесний) булінг
-
Що це таке: це словесне знущання або залякування за допомогою жорстоких слів, яке включає в себе постійні образи, погрози і неповажні коментарі про будь-кого (про зовнішній вигляд, релігію, етнічну приналежність, інвалідність, особливості стилю одягу, т. і. ).
-
Приклад: одна дитина каже іншій дитині: «Ти дуже жирний, прямо як твоя мама».
-
Характерні ознаки: діти, які зазнали вербального булінгу, часто замикаються в собі, стають вередливими або мають проблеми з апетитом. Вони можуть розповісти вам про образливі слова, які хтось вимовив на їх адресу, і запитати вас про те, чи правда це.
2. Фізичний булінг
-
Що це таке: фізичне залякування, стусани, підніжки, блокуванні, поштовхах і дотиках небажаним і неналежним чином.
-
Приклад: з дитини привселюдно стягують штани на дитячому майданчику.
-
Характерні ознаки: коли це відбувається, багато дітей не розповідають своїм батькам про інцидент, тому необхідно стежити за можливими попереджувальними сигналами і непрямими ознаками, такими як незрозумілі порізи, подряпини, забої, синці, відсутній або порваний одяг, часті скарги на головний біль і біль в животі.
3. Соціальний (психологічний) булінг
-
Що це таке: соціальне залякування або булінг із застосуванням тактики ізоляції припускає, що когось навмисно не допускають до участі в роботі групи, будь це трапеза за обіднім столом, гра, заняття спортом або ж громадська діяльність.
-
Приклад: група дівчаток в танцювальному класі обговорює вечірку у вихідні та обмінюється фотографіями, не звертаючи при цьому ніякої уваги на одну дівчинку, яку діти вирішили не запрошувати, вдаючи, що її не існує.
-
Характерні ознаки: дівчата частіше, ніж хлопчики, відчувають соціальну ізоляцію, невербальне або емоційне залякування. Душевний біль від такого виду булінгу може бути таким же сильним, як від фізичного насильства, і тривати набагато довше.
4. Кібербулінг
-
Що це таке: кібербулінг полягає в звинуваченні когось з використанням образливих слів, брехні і неправдивих чуток за допомогою електронної пошти, текстових повідомлень і повідомлень в соціальних мережах.
-
Приклад: хтось розміщує в соціальних мережах наступний текст: «Петро повний невдаха. Чому хтось взагалі з ним спілкується ?! Він же гей».
-
Характерні ознаки: стежте за тим, скільки часу дитина проводить в Інтернеті, спілкуючись в соціальних мережах, чи буває при цьому сумна і тривожна. Також звертайте увагу, чи є у дитини проблеми зі сном, чи просить вона залишитися вдома і не ходити до школи, або відмовляється від улюблених занять.
Булінг включає чотири головні компоненти:
-
це агресивна і негативна поведінка;
-
здійснюється регулярно (цим і відрізняється від конфлі
-
відбувається у відносинах, учасники яких мають неоднакову владу;
-
навмисною
За даними психологічних досліджень зарубіжних та вітчизняних шкіл, булінг – явище досить поширене в школі
Були у ситуацції булінгу – 85%
У ролі жертви – 65%
Сказали про це – 4%
Відразу – 1%
Соціальна структура булінгу:
-
переслідувач (булер);
-
жертва;
-
спостерігач.
ПРИЧИНИ БУЛІНГУ:
-
Особиста неприязнь;
-
Низький рівень доходу в сім’ї
-
Замкнутість чи відлюдькуватість
-
Успіхи у навчанні або навпаки
-
Зовнішній вигляд
-
Ім’я чи прізвище
-
Національність
-
Втрату цінності сім’ї
Існують певні ознаки ,
за якими можна розпізнати булінг :
-
когось затискають в кутку приміщення ;
-
коли дорослий підходить до групки дітей вони, замовкають, розбігаються, різко змінюють діяльність ( можуть обійняти «жертву», начебто все в порядку);
-
один з учнів не обирається іншими ( в ізоляції);
-
весь клас сміється над одним і тим же учнем;
-
прізвиська дуже образливі;
-
по обличчю одного з учнів: блідий, червоний (у плямах ), в сльозах, наляканий, ознаки насильства на тілі;
-
молодші школярі бояться зайти в туалет;
-
школярі після уроків не розходяться, когось чекають біля школи
Шкільне цькування спричиняє небезпечні довготермінові психологічні наслідки – низька самооцінка, самотність, відсутність почуття безпеки, депресія і навіть суїцидальні настрої.
Типові риси учнів, схильних ставати буллі (агресор):
-
відчувають сильну потребу панувати і підкоряти собі інших учнів, домагаючись таким шляхом своїх цілей;
-
імпульсивні й легко приходять в лють;
-
часто зухвало і агресивно ведуть себе по відношенню до дорослих, зокрема батьків і вчителів;
-
не відчувають співчуття до своїх жертв;
-
якщо це хлопчики, зазвичай вони фізично сильніше за інших хлопчиків;
-
діти, які виховуються у сім'ях з авторитарним, жорстким вихованням – будучи заляканими і забитими вдома, вони намагаються виплеснути пригнічені гнів і страх на більш слабких однолітків;
-
діти, виховуються в сім'ях з низьким рівнем емоційного тепла і підтримки (наприклад, сироти в опікунських сім'ях тощо).
Найчастіше жертвами шкільного насилля стають учні, які мають:
-
фізичні недоліки або вади – ті, що носять окуляри, діти зі зниженим слухом або з руховими порушеннями;
-
особливості поведінки – замкнуті або імпульсивні;
-
особливості зовнішності – руде волосся, веснянки, виступаючі вуха, криві ноги, особлива форма голови, вага тіла (повнота або худорлявість) тощо;
-
страх перед школою;
-
відсутність досвіду життя в колективі (так звані „домашні” діти);
-
хвороби – епілепсія, заїкання, порушення мовлення,
-
низький рівень інтелекту і труднощі у навчанні;
-
обдаровані діти;
-
неохайні (мають брудні речі, неприємний запах);
-
фізично слабкі, невпевнені, емоційно реагуючі, тривожні.
Діти, що стали жертвами булінгу, проявляють наступні особливості поведінки:
-
прикидаються хворими, щоб уникнути походу до школи;
-
бояться самі йти до школи і зі школи, просять проводити їх на уроки, спізнюються;
-
виявлення рваного верхнього одягу або пошкоджених речей;
-
часті прохання дати гроші, крадіжки;
-
зниження якості навчання, втрата інтересу до улюблених занять;
-
мовчазність, небажання йти на розмову;
-
як прояв ступеню: суїцидальні нахили.
Поведінка жертви виявляється
за такими показниками:
-
Шкільні речі часто бувають розкидані по класу чи сховані.
-
На уроках веде себе боязливо, замкнений, коли відповідає, по класу розповсюджується шум, сміх, коментарі.
-
Під час перерви, в їдальні, тримається осторонь, намагається бути недалеко від вчителів.
-
Дитину ображають, дражнять, дають образливі прізвиська.
-
Добре контактує з вчителями і погано з ровесниками.
-
Запізнюється на уроки або пізно йде зі школи.
Учені відзначають такі типові характерні риси спостерігачів:
-
відчуття провини;
-
відчуття власного безсилля;
-
самі колись були у ролі жертви.
Кривдники-хлопці частіше застосовують фізичний булінг, а дівчата – соціальний: ізолюють, ігнорують.
Причиною цього є демонстрація сцен насильства у ЗМІ.
Бажання розвіятись чи виділитись серед інших.
Нестабільність сучасної сім’ї (багато дітей живе з одним із батьків, значна частина дітей проживає з родичами або опікунами у зв’язку з виїздом батьків за кордон).
Наслідки булінга
-
занижена самооцінка;
-
відхилення в поведінці – адиктивна, асоціальна, суїцидальна;
-
формування залежностей: алкогольна, тютюнова, наркотична, психологічна і т.д.;
-
порушення в комунікативній сфері (крайнім випадком є розлади мовлення) - страх спілкування з людьми, крайню недовіру до людей, відсторонення від спілкування з колективом (в школі це проявляється у вигляді прогулів).
Напрямки превентивної роботи:
-
підтримуйте позитивний статус дитини (жертви булінгу);
-
засуджуйте деструктивну й асоціальну поведінку учнів;
-
формувати толерантність, емпатійність в учнів
-
ретельно вивчити і проаналізувати підгрунтя цього явища в кожному конкретному випадку те, на чому ґрунтуються знущання в учнівському середовищі.
Алгоритм реагування
на виявлені або встановлені факти булінгу
-
Якщо дитина стала свідком булінгу в закладі освіти, передусім вона може розказати про це батькам, вчителю, психологу або безпосередньо директору;
-
дитина може звернутись на гарячу лінію «Ла Страда - Україна», до соціальної служби з питань сім’ї, дітей та молоді, до Національної поліції або Центру надання безоплатної правової допомоги;
-
якщо свідком булінгу став педагог або інший працівник школи, то він має повідомити керівника закладу незалежно від того, чи поскаржилась йому жертва булінгу чи ні;
-
після отримання звернення дитини, відповідна особа або орган інформує керівника закладу освіти у письмовій формі про випадок булінгу;
-
директор школи має розглянути таке звернення та з’ясувати всі обставини булінгу, скликати засідання комісії з розгляду випадків булінгу та окреслити подальші дії (до складу такої комісії можуть входити педагоги, психолог, соціальний педагог, батьки постраждалого та «булера», керівник закладу та інші зацікавлені особи);
-
якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то очільник закладу зобов’язаний повідомити уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей;
у разі, якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг, а постраждалий не згодний з цим, то він може од