Тема:Протиставлення «справжнього» і «штучного» в казці Г.К.Андерсена «Соловей»
Мета: зацікавити учнів творчістю Андерсена, розкрити ідейно-тематичну сутність казки «Соловей», простежити, як в образі солов’я розкривається ідея невмирущості сили справжнього мистецтва; допомогти учням зрозуміти, що справжнє мистецтво – вільне; відпрацьовувати в учнів навички виразного читання та переказу казки; розвивати пам'ять, образне мислення; формувати уявлення про справжню красу; виховувати любов до природи.
Епіграф: Життя коротке, мистецтво вічне
О.Уайльд
І. Орг.момент. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІ.Робота над літературним твором.
1.Вступне слово вчителя (слайд 1)
Сьогодні ми продовжимо мандрівку казковим світом Г.К Андерсена ; торкнемося того прекрасного, що створив гарячим серцем казкар. Наше завдання – дослідити, що краще: природна чи штучна краса і разом з тим дати відповідь на проблемне питання: У чому полягає справжня краса?».
Слайд 2 ( звернення до епіграфа)
Прочитайте слова ірландського письменника Оскара Уайльда. Як ви їх розумієте?
( -Людина смертна, а мистецтво живе в поколіннях. Це жива пам'ять про митця.
Творець помирає, а плоди його рук, розуму живуть в поколіннях, зберігаючи пам'ять про нього. Майстер живе у своїх творіннях.)
2. Аналіз казки.
Слайд3
Ми вже ознайомилися зі змістом казки Андерсена «Соловей». Про що ви дізналися з твору?( маленька непомітна пташка захоплювала всіх своїм співом; ім’я пташки стало популярним - 11 крамарів назвали своїх синів на честь солов’я; спів солов’я зворушив не тільки простих людей, а й імператора та придворних;навіть Смерть відступила перед талантом пташки)
Учитель: Як бачимо, сила прекрасного, справжнього мистецтва величезна. Слайд4
- Скажіть, чому ж так легко при дворі забули маленького артиста й із задоволенням почали слухати механічну іграшку.
( Цінували за багатство убранства та передбачуваність)
-Чи зміг штучний соловей замінити спів справжнього митця?
(Коли імператор захворів, лише співчуття і щирість, вміння маленької пташки прощати і безкорисливість врятували його. А штучний соловей – іграшка, витвір талановитого майстра)
-Діти, чи чули ви коли-небуть , як співає соловей? Давайте послухаємо спів соловейка.
ВІДЕОЗАПИС «Ранковий спів солов’я»
-Поділіться своїми враженнями від почутого.
( на вигляд зовсім непримітна пташка, але яка сила голосу в неї; бентежить душу спів; мені здається у тиші в лісі можна б було повніше відчути красу співу, а взагалі викликає захоплення спів цієї пташки)
3. Робота в парах.
– Пригадайте з твору, кого зачарувала своїм співом «маленька сіра пташка»? Доведіть, що спів солов’я був дійсно красивим.
І - слова рибалки. ІІ – мандрівників. ІІІ - служниці, 4 – камергера та інших придворних.
(Учні зачитують слова рибалки , служниці , мандрівників- про спів солов’я).
– А як імператор довідався про солов’я?
Учитель: Дивна річ, весь світ знає про солов’я, а імператор і придворні навіть не чули! Може, соловей і мешканці імператорського палацу живуть в різних світах?
- Давайте порівняємо, де живуть , що бачать і чують соловей ( І), імператор та його придворні?
4.Робота в групах
|
Соловей |
Імператор та його придворні |
Де живуть? |
«Чудовий ліс з високими деревами і глибокими озерами». |
«Палац імператора був найрозкішнішим у світі» |
Що бачуть? |
Високі дерева і глибокі озера; синє і глибоке море; великі кораблі; бідного, обтяженого турботами рибалка, який вночі випливав закидати свої сіті.
|
«…фарфор, дуже коштовного, але такого ламкого, що до нього страшно було доторкнутися і з ним треба було поводитись дуже обережно»; «…найчудовіші квіти, і на найкращих з них висіли срібні дзвіночки…» |
Що чують? |
Шум моря, плескіт хвиль, шелест листочків |
Срібні дзвіночки, прив’язані до квітів |
СЛАЙД 5
Учитель. Світ солов’я природний, справжній, а світ імператора і придворних має штучну красу.
- Чи оцінив спів солов’я імператор? (так, навіть заплакав, його сльози – це чисті почуття захоплення).
- Чому, на вашу думку, автор вводить у твір ще одного героя- механічну пташку? (Андерсен хотів протиставити справжнє мистецтво штучному) СЛАЙД 6
-Чи змогла перемогти природна краса штучну? ( Природний спів повернув до життя імператора,навіть Смерть відчула щире захоплення від пісні соловейка і залишила імператора)
-Чи змогла дати маленька сіра пташка фізичне і духовне воскресіння правителю?
( Пісня полинула до самого серця, очистила душу.Він зрозумів,що лише жива, вірна,щира душа здатна співчувати,прощати.)
4. Асоціативний кущ
Учитель. А зараз побудуємо з вами асоціативний кущ, щоб відтворити образ справжнього солов’я.
5.Проблемне запитання.
Учитель: Створивши образ справжнього солов’я, ми можемо дати відповідь на наше проблемне питання «У чому ж полягає справжня краса?»
( Краса- це природа, що нас оточує. Краса –це радість життя
Краса в щирій милосердній та співчутливій душі.)
Учитель: А зараз відчуємо себе митцями, звернувшись до рубрики «Хвилинка творчості». Вам було випереджувальне завдання – написати листа від імені правителя після одужання японському імператорові.( дитячі твори, Віка-вірш-посвята)
Учитель: зверніть увагу на ілюстрації до твору. Серед робіт художника Олега Зотова є ваші роботи. Мені б хотілося почути коментарі до малюнків.
6. Компаративний аналіз казок
- Згадайте китайську народну казку «Пензлик Маляна». Визначте, що у них є спільного.
( В обох казках йдеться про силу мистецтва.)
ІІІ. Підсумок уроку
Отже, ми сьогодні поговорили про красу живої природи, про силу справжнього мистецтва. Людина приходить у світ для того, щоб збагнути красу, утвердити,створити її. Нехай кожен із присутніх побачить глибину блакитного неба, мерехкотіння зірок, прозорий серпанок просторів , журавлиний ключ , відблиск сонця в міріадах крапель ранкової роси, ніжний пролісок. Тож, діти, нехай природна краса у серці кожного розквітне добротою та благородством.
Слайд 7
ІV. Рефлексія.
V. Д/з. Написати продовження казки «Соловей»