Протиставлення «справжнього» і «штучного» в казці Г.К.Андерсена «Соловей»

Про матеріал
Конспект уроку в 5 класі за темою "Протиставлення «справжнього» і «штучного» в казці Г.К.Андерсена «Соловей» з використанням інтерактивних технологій.
Перегляд файлу

Тема:Протиставлення «справжнього» і «штучного» в казці Г.К.Андерсена «Соловей»

Мета: зацікавити учнів творчістю Андерсена, розкрити ідейно-тематичну сутність казки «Соловей», простежити, як  в образі солов’я розкривається ідея невмирущості сили справжнього мистецтва; допомогти учням зрозуміти, що справжнє мистецтво – вільне; відпрацьовувати в учнів навички виразного читання та переказу казки; розвивати пам'ять, образне мислення; формувати уявлення про справжню красу;  виховувати любов до природи.

Епіграф:  Життя коротке, мистецтво вічне

                                                             О.Уайльд

І. Орг.момент. Повідомлення теми і мети уроку.

ІІ.Робота над літературним твором.

1.Вступне слово вчителя (слайд 1)

Сьогодні  ми продовжимо мандрівку казковим світом Г.К Андерсена ; торкнемося того прекрасного, що  створив гарячим серцем казкар. Наше завдання –  дослідити, що краще: природна чи штучна краса і разом з тим дати відповідь на проблемне питання: У чому полягає справжня краса?».

 Слайд 2 ( звернення до епіграфа)

Прочитайте слова ірландського письменника Оскара Уайльда. Як ви їх розумієте?

( -Людина смертна, а мистецтво живе в поколіннях. Це жива пам'ять про митця.

Творець помирає, а плоди його рук, розуму живуть в поколіннях, зберігаючи пам'ять про нього. Майстер живе у своїх творіннях.)

2. Аналіз казки.

Слайд3

Ми вже ознайомилися зі змістом казки Андерсена «Соловей». Про що ви дізналися з твору?( маленька непомітна пташка захоплювала всіх своїм співом; ім’я пташки стало популярним - 11 крамарів назвали своїх синів на честь солов’я; спів солов’я зворушив не тільки простих людей, а й імператора та придворних;навіть Смерть відступила перед талантом пташки)

Учитель: Як бачимо, сила прекрасного, справжнього мистецтва величезна. Слайд4

- Скажіть, чому ж так легко при дворі забули маленького артиста й із задоволенням почали слухати механічну іграшку.

 ( Цінували за багатство убранства та передбачуваність)

-Чи зміг штучний соловей замінити спів справжнього митця?

(Коли імператор захворів, лише співчуття і щирість, вміння маленької пташки прощати і безкорисливість врятували його. А штучний соловей – іграшка, витвір талановитого майстра)

-Діти, чи чули ви коли-небуть , як співає соловей? Давайте послухаємо спів соловейка.

ВІДЕОЗАПИС «Ранковий спів солов’я»

-Поділіться своїми враженнями від почутого.

( на вигляд зовсім непримітна пташка, але яка сила голосу в неї; бентежить душу спів; мені здається у тиші в лісі можна б було повніше  відчути красу співу, а взагалі викликає захоплення спів цієї пташки)

3.   Робота в парах.

Пригадайте з твору, кого зачарувала своїм співом «маленька сіра пташка»? Доведіть, що спів солов’я був дійсно красивим.

 І - слова рибалки. ІІ – мандрівників. ІІІ -  служниці, 4 – камергера та інших придворних.

(Учні зачитують слова рибалки , служниці , мандрівників-  про спів солов’я).

– А як імператор довідався про солов’я?

Учитель: Дивна річ, весь світ знає про солов’я, а імператор і придворні навіть не чули! Може,  соловей і мешканці імператорського палацу живуть в різних світах?

- Давайте порівняємо, де живуть , що бачать  і чують   соловей ( І), імператор та його придворні?

4.Робота в групах

 

 

Соловей

Імператор та його придворні

Де живуть?

 «Чудовий ліс з високими деревами і глибокими озерами».

«Палац імператора був найрозкішнішим у світі»

Що бачуть?

Високі дерева і глибокі озера; синє і глибоке море; великі кораблі; бідного, обтяженого турботами рибалка, який вночі випливав закидати свої сіті.

 

«…фарфор, дуже коштовного, але такого ламкого, що до нього страшно було доторкнутися і з ним треба було поводитись дуже обережно»; «…найчудовіші квіти, і на найкращих з них висіли срібні дзвіночки…»

Що чують?

Шум моря, плескіт хвиль, шелест листочків

Срібні дзвіночки, прив’язані до квітів

СЛАЙД 5

 

Учитель. Світ солов’я природний, справжній, а світ імператора і придворних має штучну красу.

- Чи оцінив спів солов’я імператор? (так, навіть заплакав, його сльози – це чисті почуття захоплення).

- Чому, на вашу думку, автор вводить у твір ще одного героя- механічну пташку? (Андерсен хотів протиставити справжнє мистецтво штучному) СЛАЙД 6

-Чи змогла перемогти природна краса штучну? ( Природний спів повернув до життя імператора,навіть Смерть відчула щире захоплення від пісні соловейка і залишила імператора)

-Чи змогла дати маленька сіра пташка фізичне і духовне воскресіння правителю?

( Пісня полинула до самого серця, очистила душу.Він зрозумів,що лише жива, вірна,щира душа здатна співчувати,прощати.)

4. Асоціативний кущ

Учитель. А зараз побудуємо з вами асоціативний кущ, щоб відтворити образ справжнього солов’я.

5.Проблемне запитання.

 Учитель: Створивши образ справжнього солов’я, ми можемо дати відповідь на наше проблемне питання «У чому ж полягає справжня краса?»

( Краса- це природа, що нас оточує. Краса –це радість життя

Краса в щирій милосердній та співчутливій душі.)

Учитель: А зараз відчуємо себе митцями, звернувшись до рубрики «Хвилинка творчості». Вам було випереджувальне завдання –  написати листа від імені правителя після одужання японському імператорові.( дитячі твори, Віка-вірш-посвята)

Учитель: зверніть увагу на ілюстрації до твору. Серед робіт художника Олега Зотова є ваші роботи. Мені б хотілося почути коментарі до малюнків.

6. Компаративний аналіз казок

- Згадайте китайську народну казку «Пензлик Маляна». Визначте, що у них є спільного.

( В обох казках йдеться про силу мистецтва.)

ІІІ. Підсумок уроку

     Отже, ми сьогодні поговорили про красу живої природи, про силу справжнього мистецтва. Людина приходить  у світ для того, щоб збагнути красу, утвердити,створити її. Нехай кожен із присутніх побачить глибину блакитного неба, мерехкотіння зірок, прозорий серпанок  просторів , журавлиний ключ , відблиск сонця в міріадах крапель ранкової роси, ніжний  пролісок. Тож, діти, нехай природна краса у серці кожного розквітне добротою та благородством. 

Слайд 7

ІV. Рефлексія.

V. Д/з. Написати продовження казки «Соловей»

docx
Додано
6 листопада 2021
Переглядів
2642
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку