Провідні засоби індивідуалізації персонажів роману Ч. Діккенса «Пригоди Олівера Твіста». Характеристика образу Олівера Твіста

Про матеріал

Пропоную відкритий урок із зарубіжної літератури з теми " Провідні засоби індивідуалізації персонажів роману Ч. Діккенса «Пригоди Олівера Твіста». Характеристика образу Олівера Твіста"

Перегляд файлу

 

ККккккКККК

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Провідні засоби індивідуалізації персонажів роману Ч. Діккенса «Пригоди Олівера Твіста». Характеристика образу Олівера Твіста

Мета: допомогти учням з'ясувати ідейно-художні особливості образу головного героя роману, майстерність автора у змалюванні образу, провідні засоби індивідуалізації персонажів твору; розвивати навички характеризування героїв, висловлювати свої думки про них; аналізувати художні засоби й авторські прийоми індивідуалізації персонажів; виховувати оптимістичне світобачення, критичне мислення, кращі людські якості.

Обладнання: текст роману Ч.Діккенса «Пригоди Олівера Твіста», ілюстрації до твору, фотоколаж , презентація до уроку.

 

ХІД УРОКУ

І.Організаційний момент

  • Здрастуйте, шановні гості та діти! Рада зустрітися з вами на цьому дивовижному уроці. Кожному із вас я хочу побажати,щоб на уроці ви були:

У- усміхненими,    (слайд №2)

С- спокійними,

П- прогресивними,

І - ініціативними,

Х- хоробрими.

          Тобто я бажаю вам успіху!

II. Мотивація навчальної діяльності

 Слово вчителя.

Український поет Микола Вороний  висловив своє бажання справжнього життя:

Душа бажає скинуть пута,

    Що в них здавен вона закута,

Бажає ширшого простору -

                                           Схопитись і злетіти вгору,

      Життя брудне, життя нікчемне,

Забути і пізнать надземне,

                                            Все неосяжне-обхопити.

Незрозуміле – зрозуміти!

                                            Моя девіза: йти за віком.

                                            І бути цілим чоловіком!

  • Як актуально звучать ці рядки сьогодні. Адже ми також прагнемо йти за віком, бути гармонійними, бажаємо скинути пута з душі, « все неосяжне – обхопити. Незрозуміле - зрозуміти». А щоб наші бажання здійснювалися, нам слід доторкнутися серцем до Краси. Що допоможе нам пізнати себе і світ.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1.Оголошення теми та мети уроку ( слайд № 3  )

- Тема сьогоднішнього уроку: «Провідні засоби індивідуалізації персонажів роману Ч. Діккенса «Пригоди Олівера Твіста». Характеристика образу Олівера Твіста».

- Завдання нашого уроку :

1. У чому секрет популярності твору Ч.Діккенса «Пригоди Олівера Твіста»?

2.Що  потрібно людині,щоб по-справжньому бути щасливим?

3.Що є головним у формуванні характеру людини: суспільне середовище (походження, батьки)  чи його здібності?

2.Літературний диктант

  1. За який «злочин» був покараний у робітному домі одиночним ув’язненням Олівер Твіст? (Попросив ще каші).
    2. Чому Олівер Твіст утік від містера Сауерберрі? (Олівер вдарив Ноя за те, що той образив пам'ять його матері, після чого Олівера побили замкнули у льосі).
    3. Хто познайомив Олівера Твіста із Феджіном? (Спритний Пройда (Джек Даукінс)).
    4. Через що дуже непокоївся Олівер Твіст, коли Ненсі викрала його й повернула до злочинців? (Що містер Браунлоу подумає, нібито він зрадив його, обманув, збігши із книгами і грішми).
    5. Кого з персонажів роману постійно супроводжує собака? (Сайкса).
    6. Як Олівер Твіст опинився у будинку місіс Мейлі? (Після спроби пограбування Олівер був поранений і сам прийшов у будинок місіс Мейлі).
    7. Хто такий Монкс? (Брат Олівера, який хотів зробити хлопця злочинцем та знищити).
    8. Яку річ викупив Монкс у місіс Бамбл? (Медальйон матері Олівера).
    9. Чому Ной і Шарлотта втекли від містера Сауерберрі? (Вони вкрали його гроші).
    10. Хто вбив Ненсі? (Сайкс).
    11. Як загинув Сайкс? (Випадково повісився, рятуючись від розлюченої юрби).
    12. Чому Роза довгий час не погоджувалася стати дружиною Гаррі? (Через своє невідоме, «темне» походження).

3.Взаємоперевірка літературного диктанту

ІV. Усвідомлення навчального матеріалу

1.Слово вчителя ( складання опорної схеми до твору)

 

 Ч.Діккенс – основоположник критичного реалізму в англійській літературі.

Роман «Пригоди Олівера Твіста»- перший соціальний роман Ч.Діккенса.

« Сурова правда була головною задачею моєї книги»

У центрі роману – діти бідняків ( автора завжди хвилювала проблема дитинства).

Проблемне запитання

-А чому саме діти, а не дорослі?

- Хто головний герой твору?

2.Складання  анкети  героя роману (Слайд №4)

( учитель роздає анкети)

  • Ім'я     Олівер Твіст
  • Вік       Від народження до підліткового віку та юності
  • Батьки            «Плід нещасної любові» заможної дівчини Агнеси й одруженого чоловіка
  • Освіта Початкова, потім самоосвіта
  • Зовнішність   Худий, блідий, виснажений хлопець
  • Заняття          Помічник на фермі місіс Менн, помічник трунаря,           помічник у злодіїв
  • Характер        Терплячий, стійкий, добрий, милосердний, вдячний, сильний духом, має власну гідність
  • Отже, головний герой – маленький хлопчик Олівер Твіст, у якого матір померла після пологів, а батька ніхто не знав. Тому, тільки з’явившись на світ, він отримав статус злочинця чи «порушника закону про бідних». Його виховують чужі люди.
  • А можуть ці чужі люди пожаліти , як рідні?

Автор зображує тяжке дитинство хлопчика.

3.Робота з колажем ( Прийом « Один день із життя героя»)(Слайд№5)

- Опишіть  1 день із життя героя, зображений на колажі.

-Хто із персонажів викликає позитивні , негативні асоціації?

4.ПРИЙОМ «ТАБЛИЦЯ «М-СХЕМА»» (слайд №6)

Герої роману, які викликають позитивні, негативні й нейтральні асоціації.

ПОЗИТИВНІ АСОЦІАЦІЇ

НЕЙТРАЛЬНІ АСОЦІАЦІЇ

НЕГАТИВНІ АСОЦІАЦІЇ

Стара леді на фермі

Ненсі

 

 

 

 

 

Містер і місіс Бамбл

Старий сторож

Місіс Менн, повитуха Саллі

Містер Браунлоу, доктор Лосберн, містер Грімуїг

Сажотрус Гемфілд, трунар Сауербері

Володар книгарні

Чарлі Бейтс

Ной Клейпол, Шарлотта

Місіс Мейлі, міс Роза Мейлі

ДжоДаукінс, Фейгін

Гаррі Мейлі

Білл Сайкс, Монкс

 

5.Характеристика різних сторін англійського життя, зображених у романі. ( слайд №7-9«Протиріччя»)

6. Робота із схемою

Визначити в  характері негативних персонажів домінантні риси, з яких складається поняття зла( суспільне зло і зло в конкретному герої)

(слайд №10)

Бамбл                                  Монкс   (лицемірство )                                  (ненависть)                  

 

 

 

Сайкс                                                                            Фейгін

(жорстокість)                                                               (зажерливість)

 

7 .Слово вчителя

Персонажі роману легко поділяються на героїв і лиходіїв, причому перші обов'язково піднесено ідеальні, безгрішні та правильні, а другі - зловісні, похмурі й маніакальні.

До представників першої групи належать, крім самого Олівера Твіста, містер Браунлоу, місіс Мейлі та її названа дочка Роза, доктор Лосберн, місіс Бедвін. Усіх їх об'єднують одні й ті самі риси: жертовність, сентиментальність, чутливість, м'яка, неагресивна вдача й добрий гумор. Вони милі, приємні люди, які вміють співчувати й відгукуватися на чужий біль.

Разом із тим ці герої різні. Місіс Мейлі - практична, розсудлива, зі становими забобонами (забороняє синові одружуватися з Розою через її невідоме, «темне» походження); Роза - чиста, наївна, самовіддана дівчина, готова пожертвувати щастям заради спокою своєї благодійниці; містер Браунлоу - дивак (посеред вулиці читає книгу, нічого не помічаючи навколо себе, «наче сидів у кріслі у своєму кабінеті» замість того, щоб вимагати для Олівера покарання чи принаймні хоча б підозрювати його, він залишає хлопчика у себе). Лікар Лосберн - детектив за покликанням, діяльний, енергійний, може потрапляти через це навіть у небезпечні ситуації.

Героям позитивним протистоять негідники: Феджін, Білл Сайкс, Монкс, містер Бамбл та ін. Злодії, награбувавши грошей, здатні тільки пиячити або битися одне з одним. Вони боягузи й здатні на зраду. Їх побут, кімната з павуками й мишами, з трухлявими віконницями, хаосом і занедбаністю найкраще характеризують примітивізм їх духовного світу.

Незважаючи на багато спільних рис, ці герої також усі різні.

Феджін - хитрий лицемір, який очолює банду кишенькових злодіїв. Його мова улеслива, коли заманює новачків, удавано ласкава («Старий єврей усміхнувся, низько вклонився Оліверові й, стискаючи його руку, сказав, що сподівається з часом ближче зійтися з ним»; «- Любі хлоп'ята, любі! - сказав єврей.- Що ж ти приніс, Пронозо? - Двоє гаманів,- відповів молодий джентльмен») разом із тим він радіє, що повісили п'ятьох його спільників, і тепер не треба ні з ким ділити здобич, ніхто його не викаже поліції.

Білл Сайкс - грубий, жорстокий убивця, у якого не залишилося нічого людського. Навіть його пес такий самий «злочинний». Злочинець не має жалю ні до жінки, яка його віддано кохала, ні до своїх спільників («Ти ніколи нічого не чуєш,- злісно засміявся Сайкс,- підкрадаєшся і зникаєш нечутно, щоб ніхто не помітив. Шкода мені, що ти не був тим собакою, Феджіне, за півхвилини до цього!», «Із мене тобі не вдасться насміятись, хіба що на шибениці. Я тебе тримаю за хвіст, і щоб я пропав, коли випущу. Пам'ятай! Як я встрягну, то потягну й тебе за собою!»)

8.Проблемні питання

  • А чому до цієї схеми не занесено Ненсі?
  • Чи є у неї шлях до порятунку?
  • Чи все можна купити за гроші?

 

  • Хто міг так показати біль і страждання? ( Той, хто сам страждав)

 

(Діккенс- прибічник мирних реформ, він постійно ділив людей на добрих і злих. При цьому він вірив , що добро сильніше зла.

Коли він описує злодіїв,він не залишає жодної світлої плями в їх характері, і , навпаки,усі його шляхетні герої абсолютно ідеальні.

Так, Олівер Твіст – добрий, правдивий і ніякий бруд навколишнього світу не може його заплямувати. А добрі люди, які зустрічалися на його шляху, стали своєрідною нагородою хлопчику за вірність душевним ідеалам.)

 

9.Евристична бесіда та виконання завдань пошуково-дослідницького характеру ( слайд №11)


• Дослідіть, якими засобами створює письменник художню модель тогочасного англійського суспільства.

Очікувані відповіді

  • Найпомітніший засіб — різка сатира, гірка іронія. Гумор-гостра зброя Ч.Діккенса.Наприклад: «Оскільки над містером Гемфілдом тяжіло дріб’язкове обвинувачення, що він закатував на смерть кількох хлопчиків- сажотрусів, то йому спало на думку, що, може, рада з якоїсь незрозумілої примхи вирішила взяти до уваги цю незначну обставину, яка, на його думку, зовсім не стосувалася справи. У такому разі, це було щось не схоже на їх звичайний спосіб дії.»; «Малого Олівера, на превелике його диво, звільнили від ув’язнення і наказали вбратися в чисту сорочку. Не встиг він проробити цю незвичайну для нього гімнастичну вправу, як містер Бамбл власноруч приніс йому миску каші зі святковим десертом — двома з чвертю унціями хліба. Не витримавши такого розкішного видовища, Олівер гірко заплакав, цілком природно гадаючи, що рада, очевидно, поклала вбити його для якоїсь потреби, бо інакше не почала б годувати, мов на заріз».
  • Засіб контрастів: життя Олівера у злодіїв і життя в містера Браунлоу та в місіс Мейлі й Рози. Прийом прямого авторського втручання, авторської оцінки явищ і подій: «Хотів би я, щоб якийсь угодований філософ, їжа і питво котрого перетворюються в ньому на жовч, чия кров холодна як лід, а серце справжнє залізо,— хотів би я, щоб він поглянув, як хапав Олівер Твіст вишукані наїдки, якими погидував навіть пес. Я б хотів, щоб цей філософ бачив, з якою дикунською пожадливістю роздирав голодний хлопець ці шматки. Але ще дужче хотілося б мені побачити, як цей філософ із такою самою насолодою уминає таку ж страву».


-Які ще засоби індивідуалізації використовує Діккенс? (Народність, християнське милосердя, співчуття до бідних, культ затишку, оптимізм, стійкість, уміння описувати веселе і жахливе)

 

 

10. Творче завдання( слайд №12)

 

У ч и т е л ь. Продовжте історію Олівера Твіста за умови:

а) його не прийняли в будинку місіс Мейлі;

б) не відкрилася таємниця його народження;

в) містер Браунлоу не взяв участі в долі Олівера.

 

V.Етап рефлексії

  • Повернемось до завдання нашого уроку

1.Прийом «Мікрофон»( слайд №13)

Висловіть свою думку:

1. У чому секрет популярності твору Ч.Діккенса «Пригоди Олівера Твіста»?

2.Що  потрібно людині,щоб по-справжньому бути щасливим?

3.Що є головним у формуванні характеру людини: суспільне середовище (походження, батьки)  чи його здібності?

2.Гра «Подолай гріх»( слайд №14)

(До назви людського гріха  потрібно дібрати назви людських чеснот)


Гординя

Ненависть

Гнів

Скупість

Бруд

Розбещеність

Лінощі

Щедрість

Ласка

Працелюбність

Стриманість

Чистота

Доброта

Скромність


VI.Оцінювання  учнів

VII.Домашнє завдання .( слайд №15)Написати твір на захист особистої думки «Доля Олівера Твіста»

docx
Додано
2 вересня 2018
Переглядів
2913
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку