Пропоную відкритий урок із зарубіжної літератури з теми " Провідні засоби індивідуалізації персонажів роману Ч. Діккенса «Пригоди Олівера Твіста». Характеристика образу Олівера Твіста"
ККккккКККК
Тема. Провідні засоби індивідуалізації персонажів роману Ч. Діккенса «Пригоди Олівера Твіста». Характеристика образу Олівера Твіста
Мета: допомогти учням з'ясувати ідейно-художні особливості образу головного героя роману, майстерність автора у змалюванні образу, провідні засоби індивідуалізації персонажів твору; розвивати навички характеризування героїв, висловлювати свої думки про них; аналізувати художні засоби й авторські прийоми індивідуалізації персонажів; виховувати оптимістичне світобачення, критичне мислення, кращі людські якості.
Обладнання: текст роману Ч.Діккенса «Пригоди Олівера Твіста», ілюстрації до твору, фотоколаж , презентація до уроку.
ХІД УРОКУ
І.Організаційний момент
У- усміхненими, (слайд №2)
С- спокійними,
П- прогресивними,
І - ініціативними,
Х- хоробрими.
Тобто я бажаю вам успіху!
II. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя.
Український поет Микола Вороний висловив своє бажання справжнього життя:
Душа бажає скинуть пута,
Що в них здавен вона закута,
Бажає ширшого простору -
Схопитись і злетіти вгору,
Життя брудне, життя нікчемне,
Забути і пізнать надземне,
Все неосяжне-обхопити.
Незрозуміле – зрозуміти!
Моя девіза: йти за віком.
І бути цілим чоловіком!
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1.Оголошення теми та мети уроку ( слайд № 3 )
- Тема сьогоднішнього уроку: «Провідні засоби індивідуалізації персонажів роману Ч. Діккенса «Пригоди Олівера Твіста». Характеристика образу Олівера Твіста».
- Завдання нашого уроку :
1. У чому секрет популярності твору Ч.Діккенса «Пригоди Олівера Твіста»?
2.Що потрібно людині,щоб по-справжньому бути щасливим?
3.Що є головним у формуванні характеру людини: суспільне середовище (походження, батьки) чи його здібності?
2.Літературний диктант
3.Взаємоперевірка літературного диктанту
ІV. Усвідомлення навчального матеріалу
1.Слово вчителя ( складання опорної схеми до твору)
Ч.Діккенс – основоположник критичного реалізму в англійській літературі.
Роман «Пригоди Олівера Твіста»- перший соціальний роман Ч.Діккенса.
« Сурова правда була головною задачею моєї книги»
У центрі роману – діти бідняків ( автора завжди хвилювала проблема дитинства).
Проблемне запитання
-А чому саме діти, а не дорослі?
- Хто головний герой твору?
2.Складання анкети героя роману (Слайд №4)
( учитель роздає анкети)
Автор зображує тяжке дитинство хлопчика.
3.Робота з колажем ( Прийом « Один день із життя героя»)(Слайд№5)
- Опишіть 1 день із життя героя, зображений на колажі.
-Хто із персонажів викликає позитивні , негативні асоціації?
4.ПРИЙОМ «ТАБЛИЦЯ «М-СХЕМА»» (слайд №6)
Герої роману, які викликають позитивні, негативні й нейтральні асоціації.
ПОЗИТИВНІ АСОЦІАЦІЇ |
НЕЙТРАЛЬНІ АСОЦІАЦІЇ |
НЕГАТИВНІ АСОЦІАЦІЇ |
Стара леді на фермі |
Ненсі
|
Містер і місіс Бамбл |
Старий сторож |
Місіс Менн, повитуха Саллі |
|
Містер Браунлоу, доктор Лосберн, містер Грімуїг |
Сажотрус Гемфілд, трунар Сауербері |
|
Володар книгарні |
Чарлі Бейтс |
Ной Клейпол, Шарлотта |
Місіс Мейлі, міс Роза Мейлі |
ДжоДаукінс, Фейгін |
|
Гаррі Мейлі |
Білл Сайкс, Монкс |
5.Характеристика різних сторін англійського життя, зображених у романі. ( слайд №7-9«Протиріччя»)
6. Робота із схемою
Визначити в характері негативних персонажів домінантні риси, з яких складається поняття зла( суспільне зло і зло в конкретному герої)
(слайд №10)
Бамбл Монкс (лицемірство ) (ненависть)
Сайкс Фейгін
(жорстокість) (зажерливість)
7 .Слово вчителя
Персонажі роману легко поділяються на героїв і лиходіїв, причому перші обов'язково піднесено ідеальні, безгрішні та правильні, а другі - зловісні, похмурі й маніакальні.
До представників першої групи належать, крім самого Олівера Твіста, містер Браунлоу, місіс Мейлі та її названа дочка Роза, доктор Лосберн, місіс Бедвін. Усіх їх об'єднують одні й ті самі риси: жертовність, сентиментальність, чутливість, м'яка, неагресивна вдача й добрий гумор. Вони милі, приємні люди, які вміють співчувати й відгукуватися на чужий біль.
Разом із тим ці герої різні. Місіс Мейлі - практична, розсудлива, зі становими забобонами (забороняє синові одружуватися з Розою через її невідоме, «темне» походження); Роза - чиста, наївна, самовіддана дівчина, готова пожертвувати щастям заради спокою своєї благодійниці; містер Браунлоу - дивак (посеред вулиці читає книгу, нічого не помічаючи навколо себе, «наче сидів у кріслі у своєму кабінеті» замість того, щоб вимагати для Олівера покарання чи принаймні хоча б підозрювати його, він залишає хлопчика у себе). Лікар Лосберн - детектив за покликанням, діяльний, енергійний, може потрапляти через це навіть у небезпечні ситуації.
Героям позитивним протистоять негідники: Феджін, Білл Сайкс, Монкс, містер Бамбл та ін. Злодії, награбувавши грошей, здатні тільки пиячити або битися одне з одним. Вони боягузи й здатні на зраду. Їх побут, кімната з павуками й мишами, з трухлявими віконницями, хаосом і занедбаністю найкраще характеризують примітивізм їх духовного світу.
Незважаючи на багато спільних рис, ці герої також усі різні.
Феджін - хитрий лицемір, який очолює банду кишенькових злодіїв. Його мова улеслива, коли заманює новачків, удавано ласкава («Старий єврей усміхнувся, низько вклонився Оліверові й, стискаючи його руку, сказав, що сподівається з часом ближче зійтися з ним»; «- Любі хлоп'ята, любі! - сказав єврей.- Що ж ти приніс, Пронозо? - Двоє гаманів,- відповів молодий джентльмен») разом із тим він радіє, що повісили п'ятьох його спільників, і тепер не треба ні з ким ділити здобич, ніхто його не викаже поліції.
Білл Сайкс - грубий, жорстокий убивця, у якого не залишилося нічого людського. Навіть його пес такий самий «злочинний». Злочинець не має жалю ні до жінки, яка його віддано кохала, ні до своїх спільників («Ти ніколи нічого не чуєш,- злісно засміявся Сайкс,- підкрадаєшся і зникаєш нечутно, щоб ніхто не помітив. Шкода мені, що ти не був тим собакою, Феджіне, за півхвилини до цього!», «Із мене тобі не вдасться насміятись, хіба що на шибениці. Я тебе тримаю за хвіст, і щоб я пропав, коли випущу. Пам'ятай! Як я встрягну, то потягну й тебе за собою!»)
8.Проблемні питання
(Діккенс- прибічник мирних реформ, він постійно ділив людей на добрих і злих. При цьому він вірив , що добро сильніше зла.
Коли він описує злодіїв,він не залишає жодної світлої плями в їх характері, і , навпаки,усі його шляхетні герої абсолютно ідеальні.
Так, Олівер Твіст – добрий, правдивий і ніякий бруд навколишнього світу не може його заплямувати. А добрі люди, які зустрічалися на його шляху, стали своєрідною нагородою хлопчику за вірність душевним ідеалам.)
9.Евристична бесіда та виконання завдань пошуково-дослідницького характеру ( слайд №11)
• Дослідіть, якими засобами створює письменник художню модель тогочасного англійського суспільства.
Очікувані відповіді
-Які ще засоби індивідуалізації використовує Діккенс? (Народність, християнське милосердя, співчуття до бідних, культ затишку, оптимізм, стійкість, уміння описувати веселе і жахливе)
10. Творче завдання( слайд №12)
У ч и т е л ь. Продовжте історію Олівера Твіста за умови:
а) його не прийняли в будинку місіс Мейлі;
б) не відкрилася таємниця його народження;
в) містер Браунлоу не взяв участі в долі Олівера.
V.Етап рефлексії
1.Прийом «Мікрофон»( слайд №13)
Висловіть свою думку:
1. У чому секрет популярності твору Ч.Діккенса «Пригоди Олівера Твіста»?
2.Що потрібно людині,щоб по-справжньому бути щасливим?
3.Що є головним у формуванні характеру людини: суспільне середовище (походження, батьки) чи його здібності?
2.Гра «Подолай гріх»( слайд №14)
(До назви людського гріха потрібно дібрати назви людських чеснот)
Гординя
Ненависть
Гнів
Скупість
Бруд
Розбещеність
Лінощі
Щедрість
Ласка
Працелюбність
Стриманість
Чистота
Доброта
Скромність
VI.Оцінювання учнів
VII.Домашнє завдання .( слайд №15)Написати твір на захист особистої думки «Доля Олівера Твіста»