Пряме і переносне значення прикметників.

Про матеріал
У конспекті запропоновано урок- подорож країнами світу, у яких працювали відомі люди з українським корінням. Подорож переплітається із завданнями відповідно до теми уроку. Метою уроку є вчити дітей розрізняти прикметники з прямим і переносним значенням, виховувати патріотичні почуття
Перегляд файлу

Конспект уроку

з української мови

для 3-го класу

  

Тема. Вживання прикметників в прямому і переносному значенні

Мета:  формувати в учнів уміння розрізняти прикметники, вжиті в прямому і переносному значеннях; закріплювати знання про прикметники, їхню роль у тексті; вчити влучно вживати їх в усному і писемному мовленні; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати зв’язне мовлення; виховувати любов до Батьківщини.

Обладнання: картки для гри, презентація.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності

  1. повторення вивченого.

 

       -Сьогодні, діти, я пропоную вам подорож навколо світу. А екскурсоводами нам будуть українці, які проживаючи на чужій землі, будучи громадянами інших держав, піколи не забували свого коріння. І почнемо ми з нашої найріднішої серцю України. Аби потрапити до її столиці, нам треба пройти невеличкий іспит.

  • Яку частину мови ми вивчаємо? (Прикметник)
  • Що виражає прикметник?(Ознаку предмета)
  • На які питання відповідає прикметник? (Який? Яка? Яке? Які?)
  • З яким словом зв’язаний найчастіше у реченні? (З іменником)
  • у якому числі може стояти прикметник? (У однині і множині)
  • які закінчення мають прикметники у множині? ( -і)
  • Як змінюється прикметник у однині? (За родами)
  • Які закінчення мають прикметники ч.р., ж.р, с.р.? (-ий, -ій; -а, -я; -е, -є)
  • Яким членом речення виступає прикметник? (Другорядним)
  • Наведи приклад

 

-Запрошую вас до Києва.

- Ви маєте можливість побачити  ворота, які збудував свого часу Ярослав Мудрий

2. каліграфічна хвилинка

В ор от    ворота

  • Якою частиною мови є слово ворота?
  • Доберіть до нього прикметники. (З допомогою вчителя: великі, дерев’яні, дорогі,старовинні,Золоті)
  • Золотими їх називали тому, що вони були дуже гарно і дорого оздоблені. Скажіть, слово золоті вжито у прямому чи переносному значенні?

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Сьогодні ми продовжимо працювати над темою прикметник, будемо спостерігати за вживанням прикметників в прямому і переносному значенні.

IV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

  1.               Пояснення вчителя з елементами бесіди
  • Як ви розумієте значення усміхнений Київ, бідний Київ, знищений Київ, знедолений Київ, золотоверхий Київ? 

-Виберіть і запишіть у зошити лише ті словосполучення, у яких прикметники вжиті у прямому значенні.

-Наша столиця руйнувалася і знову відбудовувалася, але найгіршого нещастя зазнала вона у роки Другої світової війни( слайд 2)

- люди відбудовували його спільними зусиллями.Я також пропоную вам попрацювати

2.  Гра „Нагодуй робітників” (додаток 1)

У зелене відро зберіть яблучка, на яких записано слова у прямому значенні, а у червоне – у переносному. (Записують у зошит відповідно у дві колонки)

-Наш Київ знову прекрасний.(слайди 3-5)

--Тепер перенесемося до Франції, у Париж.( слайд 6)

Талановитих українців вистачало по всьому світу.(слайд 7). « Я люблю яскраві фарби, це барви мого дитинства, фарби України». Саме так говорила про свою Батьківщину відома на весь світ Соня Делоне, художниця, дизайнер.( слайд 8)

 

 

3. Гра « Пазли » . Робота в групах (додаток 2)

Учні поділяються на дві групи. Перша група вибирає деталі із словами в  прямому значенні, друга – в переносному. Склавши пазли, діти побачать зображення птахів, які повертаються із теплих країв першими.

- Неначе птахи розлетілися по світу і мріяли про повернення на Україну чимало відомих діячів. Там же у Франції одним із таких був Серж Лифар ( слайд 9,10)

 

V. Фізкультхвилинка

Вчитель говорить словосполучення в прямому і переносному значенні. Коли діти чують слова у прямому значенні, роблять крок уперед, у переносному значенні – назад.

(золотий годинник, кришталева вода, тепле молоко, солодкий сон, чисте небо, чорна тканина)

VI.Систематизація та узагальнення знань

--- Із чистою совістю можна сказати, що наші французи були щирими українцями.

--- Із « чистою совістю» вжито у прямому чи переносному значенні?

--- Змініть іменник так, щоб прикметник набув прямого значення, запишіть.

 

---Вирушаймо далі. Тепер ми в Індії, у Бомбеї (Мумбаї). Прекрасне місто на перший погляд, але у нього два обличчя: розкіш (слайд 11) і бідність, антисанітарія( слайд 12).Страшні хвороби спіткали  жителів: чума, холера. Але знайшовся українець, який винайшов вакцину від цих хвороб і, випробувавши її на собі, врятував мільйони життів.( слайд 13). Його ім’я Володимир Хавкін. Це людина з залізним характером, який говорив, що «хочеш змінити світ--- стань цими змінами.»

---Як ви розумієте вислів залізний характер?

---Змініть іменник, аби прикметник набув прямого значення і запишіть.

 

---Прямуємо далі, до Канади.(слайд 14). Тут зустрінемо відомого на весь світ економіста, який заснував міжнародний економічний форум у Давосі, куди з’їзджаються  усі керманичі світу, на своїх сталевих конях.

---Що означає «сталеві коні»?

--- Змініть і запишіть, аби значення стало прямим.

 

---Мої розумники.( слайд 15). Саме такими вважав українських школярів Б. Гаврилишин.

 

--- Через Тихий океан і ми вже у Сполучених Штатах Америки, у Нью-Йорку, який оповила золота осінь.

---Чи може осінь бути золота? Замініть іменник, аби значення прикметника знову стало прямим.

 

(слайд 16)--- Про що вам говорить це фото?

---Що означає емблема яблуко?

--- Хто є засновником фірми Appel?

---Це американець з українським корінням Стів(Степан) Возняк. Ось що він говорив про своє коріння (слайд 17).

---Насправді у США дуже велика наша діаспора. Ці люди не лише не забувають свого, а й народившись у США вивчають нашу культуру,мову, звичаї і на весь голос хочуть розказати про наше рідне усьому світу. ( Квітка Цісик, відео пісні «Стоїть гора високая»)

---Срібним голосочком лунала наша пісня у Нью-Йорку з вуст цієї американки з українським корінням, мрія якої побувати на Україні так і не збулася. А от ми з піснею повернулися додому, на Україну.

--- Чи пряме значення має словосполучення срібний голосок? Як записати, аби прикметник мав пряме значення?

 

 

VІ. Підсумок уроку 

Гра «Закінчи речення» 

  • З якими словами сьогодні працювали?
  • На уроці я вчився... 
  • Найбільше мені сподобалося... 
  • На наступному уроці я хочу навчитися... 

VII. Домашнє завдання 

Вправа 373, с. 153.

--- Я бажаю вам аби у вас була мрія і ви зробили все аби вона здійснилася і при цьому не соромилися свого українського коріння, а Україна вами пишалася, як нашими сьогоднішніми героями.


Додаток 1

Картинки по запросу відроКартинки по запросу відро

 

 

 

 


додаток 2

 

 


додаток 3

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Філь Наталія Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Куріщенко Галина
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
15 березня 2019
Переглядів
13591
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку