Конспект уроку
з української мови
для 3-го класу
Тема. Вживання прикметників в прямому і переносному значенні
Мета: формувати в учнів уміння розрізняти прикметники, вжиті в прямому і переносному значеннях; закріплювати знання про прикметники, їхню роль у тексті; вчити влучно вживати їх в усному і писемному мовленні; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати зв’язне мовлення; виховувати любов до Батьківщини.
Обладнання: картки для гри, презентація.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності
-Сьогодні, діти, я пропоную вам подорож навколо світу. А екскурсоводами нам будуть українці, які проживаючи на чужій землі, будучи громадянами інших держав, піколи не забували свого коріння. І почнемо ми з нашої найріднішої серцю України. Аби потрапити до її столиці, нам треба пройти невеличкий іспит.
-Запрошую вас до Києва.
- Ви маєте можливість побачити ворота, які збудував свого часу Ярослав Мудрий
2. каліграфічна хвилинка
В ор от ворота
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Сьогодні ми продовжимо працювати над темою прикметник, будемо спостерігати за вживанням прикметників в прямому і переносному значенні.
IV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
-Виберіть і запишіть у зошити лише ті словосполучення, у яких прикметники вжиті у прямому значенні.
-Наша столиця руйнувалася і знову відбудовувалася, але найгіршого нещастя зазнала вона у роки Другої світової війни( слайд 2)
- люди відбудовували його спільними зусиллями.Я також пропоную вам попрацювати
2. Гра „Нагодуй робітників” (додаток 1)
У зелене відро зберіть яблучка, на яких записано слова у прямому значенні, а у червоне – у переносному. (Записують у зошит відповідно у дві колонки)
-Наш Київ знову прекрасний.(слайди 3-5)
--Тепер перенесемося до Франції, у Париж.( слайд 6)
Талановитих українців вистачало по всьому світу.(слайд 7). « Я люблю яскраві фарби, це барви мого дитинства, фарби України». Саме так говорила про свою Батьківщину відома на весь світ Соня Делоне, художниця, дизайнер.( слайд 8)
3. Гра « Пазли » . Робота в групах (додаток 2)
Учні поділяються на дві групи. Перша група вибирає деталі із словами в прямому значенні, друга – в переносному. Склавши пазли, діти побачать зображення птахів, які повертаються із теплих країв першими.
- Неначе птахи розлетілися по світу і мріяли про повернення на Україну чимало відомих діячів. Там же у Франції одним із таких був Серж Лифар ( слайд 9,10)
V. Фізкультхвилинка
Вчитель говорить словосполучення в прямому і переносному значенні. Коли діти чують слова у прямому значенні, роблять крок уперед, у переносному значенні – назад.
(золотий годинник, кришталева вода, тепле молоко, солодкий сон, чисте небо, чорна тканина)
VI.Систематизація та узагальнення знань
--- Із чистою совістю можна сказати, що наші французи були щирими українцями.
--- Із « чистою совістю» вжито у прямому чи переносному значенні?
--- Змініть іменник так, щоб прикметник набув прямого значення, запишіть.
---Вирушаймо далі. Тепер ми в Індії, у Бомбеї (Мумбаї). Прекрасне місто на перший погляд, але у нього два обличчя: розкіш (слайд 11) і бідність, антисанітарія( слайд 12).Страшні хвороби спіткали жителів: чума, холера. Але знайшовся українець, який винайшов вакцину від цих хвороб і, випробувавши її на собі, врятував мільйони життів.( слайд 13). Його ім’я Володимир Хавкін. Це людина з залізним характером, який говорив, що «хочеш змінити світ--- стань цими змінами.»
---Як ви розумієте вислів залізний характер?
---Змініть іменник, аби прикметник набув прямого значення і запишіть.
---Прямуємо далі, до Канади.(слайд 14). Тут зустрінемо відомого на весь світ економіста, який заснував міжнародний економічний форум у Давосі, куди з’їзджаються усі керманичі світу, на своїх сталевих конях.
---Що означає «сталеві коні»?
--- Змініть і запишіть, аби значення стало прямим.
---Мої розумники.( слайд 15). Саме такими вважав українських школярів Б. Гаврилишин.
--- Через Тихий океан і ми вже у Сполучених Штатах Америки, у Нью-Йорку, який оповила золота осінь.
---Чи може осінь бути золота? Замініть іменник, аби значення прикметника знову стало прямим.
(слайд 16)--- Про що вам говорить це фото?
---Що означає емблема яблуко?
--- Хто є засновником фірми Appel?
---Це американець з українським корінням Стів(Степан) Возняк. Ось що він говорив про своє коріння (слайд 17).
---Насправді у США дуже велика наша діаспора. Ці люди не лише не забувають свого, а й народившись у США вивчають нашу культуру,мову, звичаї і на весь голос хочуть розказати про наше рідне усьому світу. ( Квітка Цісик, відео пісні «Стоїть гора високая»)
---Срібним голосочком лунала наша пісня у Нью-Йорку з вуст цієї американки з українським корінням, мрія якої побувати на Україні так і не збулася. А от ми з піснею повернулися додому, на Україну.
--- Чи пряме значення має словосполучення срібний голосок? Як записати, аби прикметник мав пряме значення?
VІ. Підсумок уроку
Гра «Закінчи речення»
VII. Домашнє завдання
Вправа 373, с. 153.
--- Я бажаю вам аби у вас була мрія і ви зробили все аби вона здійснилася і при цьому не соромилися свого українського коріння, а Україна вами пишалася, як нашими сьогоднішніми героями.
Додаток 1
додаток 2
додаток 3