20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Пряме і переносне значення прикметників.

Про матеріал
У конспекті запропоновано урок- подорож країнами світу, у яких працювали відомі люди з українським корінням. Подорож переплітається із завданнями відповідно до теми уроку. Метою уроку є вчити дітей розрізняти прикметники з прямим і переносним значенням, виховувати патріотичні почуття
Перегляд файлу

Конспект уроку

з української мови

для 3-го класу

  

Тема. Вживання прикметників в прямому і переносному значенні

Мета:  формувати в учнів уміння розрізняти прикметники, вжиті в прямому і переносному значеннях; закріплювати знання про прикметники, їхню роль у тексті; вчити влучно вживати їх в усному і писемному мовленні; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати зв’язне мовлення; виховувати любов до Батьківщини.

Обладнання: картки для гри, презентація.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності

  1. повторення вивченого.

 

       -Сьогодні, діти, я пропоную вам подорож навколо світу. А екскурсоводами нам будуть українці, які проживаючи на чужій землі, будучи громадянами інших держав, піколи не забували свого коріння. І почнемо ми з нашої найріднішої серцю України. Аби потрапити до її столиці, нам треба пройти невеличкий іспит.

  • Яку частину мови ми вивчаємо? (Прикметник)
  • Що виражає прикметник?(Ознаку предмета)
  • На які питання відповідає прикметник? (Який? Яка? Яке? Які?)
  • З яким словом зв’язаний найчастіше у реченні? (З іменником)
  • у якому числі може стояти прикметник? (У однині і множині)
  • які закінчення мають прикметники у множині? ( -і)
  • Як змінюється прикметник у однині? (За родами)
  • Які закінчення мають прикметники ч.р., ж.р, с.р.? (-ий, -ій; -а, -я; -е, -є)
  • Яким членом речення виступає прикметник? (Другорядним)
  • Наведи приклад

 

-Запрошую вас до Києва.

- Ви маєте можливість побачити  ворота, які збудував свого часу Ярослав Мудрий

2. каліграфічна хвилинка

В ор от    ворота

  • Якою частиною мови є слово ворота?
  • Доберіть до нього прикметники. (З допомогою вчителя: великі, дерев’яні, дорогі,старовинні,Золоті)
  • Золотими їх називали тому, що вони були дуже гарно і дорого оздоблені. Скажіть, слово золоті вжито у прямому чи переносному значенні?

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Сьогодні ми продовжимо працювати над темою прикметник, будемо спостерігати за вживанням прикметників в прямому і переносному значенні.

IV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

  1.               Пояснення вчителя з елементами бесіди
  • Як ви розумієте значення усміхнений Київ, бідний Київ, знищений Київ, знедолений Київ, золотоверхий Київ? 

-Виберіть і запишіть у зошити лише ті словосполучення, у яких прикметники вжиті у прямому значенні.

-Наша столиця руйнувалася і знову відбудовувалася, але найгіршого нещастя зазнала вона у роки Другої світової війни( слайд 2)

- люди відбудовували його спільними зусиллями.Я також пропоную вам попрацювати

2.  Гра „Нагодуй робітників” (додаток 1)

У зелене відро зберіть яблучка, на яких записано слова у прямому значенні, а у червоне – у переносному. (Записують у зошит відповідно у дві колонки)

-Наш Київ знову прекрасний.(слайди 3-5)

--Тепер перенесемося до Франції, у Париж.( слайд 6)

Талановитих українців вистачало по всьому світу.(слайд 7). « Я люблю яскраві фарби, це барви мого дитинства, фарби України». Саме так говорила про свою Батьківщину відома на весь світ Соня Делоне, художниця, дизайнер.( слайд 8)

 

 

3. Гра « Пазли » . Робота в групах (додаток 2)

Учні поділяються на дві групи. Перша група вибирає деталі із словами в  прямому значенні, друга – в переносному. Склавши пазли, діти побачать зображення птахів, які повертаються із теплих країв першими.

- Неначе птахи розлетілися по світу і мріяли про повернення на Україну чимало відомих діячів. Там же у Франції одним із таких був Серж Лифар ( слайд 9,10)

 

V. Фізкультхвилинка

Вчитель говорить словосполучення в прямому і переносному значенні. Коли діти чують слова у прямому значенні, роблять крок уперед, у переносному значенні – назад.

(золотий годинник, кришталева вода, тепле молоко, солодкий сон, чисте небо, чорна тканина)

VI.Систематизація та узагальнення знань

--- Із чистою совістю можна сказати, що наші французи були щирими українцями.

--- Із « чистою совістю» вжито у прямому чи переносному значенні?

--- Змініть іменник так, щоб прикметник набув прямого значення, запишіть.

 

---Вирушаймо далі. Тепер ми в Індії, у Бомбеї (Мумбаї). Прекрасне місто на перший погляд, але у нього два обличчя: розкіш (слайд 11) і бідність, антисанітарія( слайд 12).Страшні хвороби спіткали  жителів: чума, холера. Але знайшовся українець, який винайшов вакцину від цих хвороб і, випробувавши її на собі, врятував мільйони життів.( слайд 13). Його ім’я Володимир Хавкін. Це людина з залізним характером, який говорив, що «хочеш змінити світ--- стань цими змінами.»

---Як ви розумієте вислів залізний характер?

---Змініть іменник, аби прикметник набув прямого значення і запишіть.

 

---Прямуємо далі, до Канади.(слайд 14). Тут зустрінемо відомого на весь світ економіста, який заснував міжнародний економічний форум у Давосі, куди з’їзджаються  усі керманичі світу, на своїх сталевих конях.

---Що означає «сталеві коні»?

--- Змініть і запишіть, аби значення стало прямим.

 

---Мої розумники.( слайд 15). Саме такими вважав українських школярів Б. Гаврилишин.

 

--- Через Тихий океан і ми вже у Сполучених Штатах Америки, у Нью-Йорку, який оповила золота осінь.

---Чи може осінь бути золота? Замініть іменник, аби значення прикметника знову стало прямим.

 

(слайд 16)--- Про що вам говорить це фото?

---Що означає емблема яблуко?

--- Хто є засновником фірми Appel?

---Це американець з українським корінням Стів(Степан) Возняк. Ось що він говорив про своє коріння (слайд 17).

---Насправді у США дуже велика наша діаспора. Ці люди не лише не забувають свого, а й народившись у США вивчають нашу культуру,мову, звичаї і на весь голос хочуть розказати про наше рідне усьому світу. ( Квітка Цісик, відео пісні «Стоїть гора високая»)

---Срібним голосочком лунала наша пісня у Нью-Йорку з вуст цієї американки з українським корінням, мрія якої побувати на Україні так і не збулася. А от ми з піснею повернулися додому, на Україну.

--- Чи пряме значення має словосполучення срібний голосок? Як записати, аби прикметник мав пряме значення?

 

 

VІ. Підсумок уроку 

Гра «Закінчи речення» 

  • З якими словами сьогодні працювали?
  • На уроці я вчився... 
  • Найбільше мені сподобалося... 
  • На наступному уроці я хочу навчитися... 

VII. Домашнє завдання 

Вправа 373, с. 153.

--- Я бажаю вам аби у вас була мрія і ви зробили все аби вона здійснилася і при цьому не соромилися свого українського коріння, а Україна вами пишалася, як нашими сьогоднішніми героями.


Додаток 1

Картинки по запросу відроКартинки по запросу відро

 

 

 

 


додаток 2

 

 


додаток 3

doc
Додав(-ла)
Грисюк Тетяна
Додано
15 березня
Переглядів
376
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку