Урок з розвитку зв"язного мовлення забирає багато часу,бо крім його проведення,треба перевірити кожну роботу,проаналізувати. Розроблений матеріал допоможе подати тему ,використовуючи підібрані тексти з повторення вивченого про стилі мовлення.Пояснення нового спирається на журналістику,оскільки це основа публіцистичного стилю,тут є вказані жанри журналістики.Якщо учні не працювали над заміткою раніше,то можна провести словникову роботу.
Тема. РЗМ. Замітка до газети дискусійного характеру
Мета. Повторити стилі й типи мовлення. Ознайомити учнів з жанрами журналістики, особливостями написання замітки дискусійного характеру та лексичними особливостями даного жанру. Розвивати творче мислення,цікавість до ЗМІ та дискусії, сприяти виявленню чіткої життєвої позиції,а в майбутньому громадянської в суспільстві.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань
Обладнання. Таблиці,зразки текстів різних стилів,словники,презентаційні матеріали
Перебіг уроку
Визначення емоційної готовності учнів до уроку.
« Мікрофон».Обмін побажаннями.
Вступне слово.
Ми живемо в інформаційному світі, стрімкому й шаленому в павутині Інтернету. Уже забуваємо,що таке листи,телеграми,а натомість ММS, SMS. Ми навчилися гортати сторінки в соціальних мережах і вкрай рідко беремо до рук різні видання: газети,журнали, книги, не відчуваємо запах свіжовидрукуваного паперу й чорнил. А ще зовсім недавно з нетерпінням у селі й місті всі чекали листоношу,щоби прочитати новини у передових статтях,репортажі,спортивні чи інші огляди, інтерв’ю, коментарі,гуморески,фейлетони. Хоча,можливо,тема уроку теж старіє,але ми сьогодні станемо журналістами і будемо готувати статтю-замітку.
2. Повідомлення теми уроку,мети,завдань уроку і мотивація навчальної діяльності
Запис теми,повідомлення мети.
Бесіда
Що відомо вам про професію журналіста?
Презентація « Журналістика. ЗМІ»( можна замінити довідкою )
Опитування «Мікрофон» про очікувані результати від уроку.
Робота в парах
За таблицею «Стилі мовлення» діти повторюють сферу вживання кожного,мовні засоби,ознаки.
Практична вправа
Прослухавши текст,з'ясувати його приналежність до певного стилю, типу мовлення,озвучити ознаки, сферу вживання,мовні засоби.
(Відповідь :Науковий, підручник з біології,точність,послідовність,логічність,сухість мовлення,абстрактність,тип мовлення - розповідь)
9.03.2019 у приміщенні будинку культури відбудеться концертний звіт художніх колективів.
Чекаємо охочих переглянути виступи о 19 годині.
Я учень 4 класу Сокальської спецшколи. Мій братик Юрчик іде в перший клас. Він розповів мені про свої бажання. Їх я хочу роповісти тобі.
Найперше бажання братика ,щоб татко повернувся додому з війни і жив з нами,щоб не їхав більше на війну. Друге бажання – це аби закінчилася війна й щоби не гинули люди. А третє,щоб настав спокій скрізь. Братик дуже добре знає,що таке мир. Хочу признатися,що ці бажання не тільки мого братика Юрчика,а всіх дітей.
Тож повертайся живим і з миром.
7 Творче конструювання. Скласти діалог « Розмова по телефону»
Який стиль?
Бесіда
1.Отож,які сфери обслуговує публіцистичний стиль?
2.Які видання знаєте?читаєте?
3. Мовні особливості стилю?
4.Чи розумієте значення слів,котрі чули на початку уроку : «новини у передових статтях,репортажі,спортивні чи інші огляди, інтерв’ю, коментарі,гуморески,фейлетони» ?
Ознайомлення з таблицею «Групи жанрів журналістики»
Групи жанрів журналістики
Інформаційні Аналітичні Художньо-публіцистичні
Замітка коментар фейлетон
Інтерв’ю передова стаття нарис
Репортаж огляд
Повторення.Замітка – жанр ,що стисло і виразно повідомляє про конкретні факти,події,явища. (Що сталося? Коли? Де? )
Словникова робота Що таке дискусія?
Замітка дискусійного характеру спонукає до роздумів,викликає бажання посперечатися. Таких заміток у ЗМІ зараз дуже багато. Вони близькі за особливостями побудови до коментаря (Чому?), тому взаємодіють. Тому запитання замітки дискусійного характеру
Що сталося? Коли? Де? Чому?
Робота з підручником. Розгляд зразків заміток. Аналіз текстів ( Повторення побудови роздуму)
Робота в групах
Створення власних заміток. Учні об’єднуються в групи. Пригадують за допомогою таблиць роботу в групі.
Картка1.Група1
Створити текст замітки « Домашня праця приносить радість», але чітко відобразити в ній протилежні погляди.
Картка 2. Група 2. « Справжній друг - це той,що не зрадить»
Картка3. Група3. « Діалектизми засмічують мову»
Презентація результатів роботи. Оцінки
Бесіда:
Вдома підготуйтесь до конкурсу заміток: « Книга чи комп’ютер?» Переможець матиме змогу опублікувати замітку в газеті « Голос громади»