Урок-мандрівка «Багате місто – Прислівник»
Мета: систематизувати й узагальнити знання учнів з теми «Прислівник»,удосконалювати пізнавальну компетентність - виділяти прислівники в тексті, визначати їх значення та синтаксичну роль; розвивати фантазію, мовлення і творчість, здібності; формувати вміння співпрацювати в групі, парі; виховувати любов і повагу до слова.
Обладнання: тлумачний словник, кросворди, картки індивідуальні.
Краще нам німими стати,
Легше гори нам нести,
Ніж тебе розіп’ясти.
Наша мово. Наша мати!
Олександр Олесь
Хід уроку
І.Організаційний момент
Сьогодні ми відправимося у мандрівку до міста цікавого і дивовижного, але перепустку отримаємо, коли дружно знищимо усі перепони, чи ми не уміємо дружно працювати, перевіримо свою кмітливість.
Ігрове завдання «П’яте зайве»(ряди слів на дошці)
Слова якої частини мови щойно прочитали на дошці? Отже, ласкаво просимо у гості до Прислівника!
ІІ.Повідомлення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань.
Слово вчителя.
Максим Рильський стверджував, що «слово-зброя. Як усяку зброю, його треба чистити й доглядати». Із чим порівняти невичерпну кількість слів у мові? Як перли розсипані вони поміж нами. Одні з них помирають, але народжується безліч інших. Скільки слів у сучасній українській мові?.. Ніхто , напевно, не дасть відповіді: ні мудрий вчений, ні видатний мовознавець, ні комп’ютер. Мова формувалася впродовж віків, кожне наступне покоління збагачувало її і передавало у спадок наступному як безцінний дар.
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. (Рильський)
Як прислів’я чудове,
Йде від роду до роду,
Що народ зодчий мови.
Мова – зодчий народу. ( Д. Білоус)
Пояснити значення слів зодчий, плекати. – (робота зі словником)
Метод «Мозковий штурм»
Порівняймо два поняття – «дієприслівник» і «прислівник». Заповніть коло Вена про спільні і відмінні ознаки між цими частинами мови.
Дієприслівник Прислівник
-додаткова дія -незмінювані - ознака дії предмета
-форма дієслова -обставина - самостійна частина мови
-суфіксальний спосіб тв. –залежать від дієсл. – різні способи.твор.
- означення, присудок
Переконаймося у правильності наших міркувань . Зробити синтаксичний розбір речення.
Дорошенко приліг, випростався на траві горілиць, відчувши втому.
Опрацювати уривок з тексту «Мій дід». Прочитати, знайти і підкреслити прислівники відповідно до синтаксичної ролі, вказати розряд за значенням.
Навесні, тільки-но розтанув сніг і стужавіла земля, ми вдвох з дідом подалися в сад. Я люблю працювати з дідом. Він ніколи не гримає на мене, а спокійно пояснює. Якщо потрібно.
У діда сива голова. Лоб перетинають сиві зморшки. Але сині очі по-молодечому ясні. Прикриті зверху кущуватими бровами, вони випромінюють тепло.
Ми з дідом у саду спочатку оглянули стовбури дерев, почали обрізати згодом сухе та зайве гілля. Час від часу я зупинявся біля діда, задивившись. Як він легко та вправно орудує пилкою, старанно обрізає ножем і зачищає рани на деревах. Я залюбки брав з його широкої твердої долоні пилку й собі починав різати. Мені було приємно працювати, може, ще й тому, що з неба по-весняному приязно пригрівало сонце.
Бліц-опитування. Метод «Мікрофон»
Зробити розбір слів за будовою, визначити спосіб творення поданих слів.
Гладенько, змолоду, гірко, високо, помалу, мимохідь, усередині, повсякчас, востаннє, обіруч, далеко, босоніж, дешево.
Скласти речення з одним-двома прислівниками.
Розподільний диктант. (робота в парі) Записати слова у дві колонки: які закінчуються на і та и.
Восен.., навкруг.., повол.., наввипередк… , нітрох.., врешт.., по-українськ…, увечері.., по-вовч.., поодинці.., частков.., докуп…, пішк…, залюбк…
Слова і вислови запишіть у три колонки залежно від того. Як пишуться частини . розділені рискою: 1)разом; 2) через дефіс; 3) окремо.
У \трьох селах, у нас по \ простому, зменшив у \ двоє, поговорили по \ просту, оживає степ у \ день, не сьогодні \ завтра, сніг падає з \ гори, брів по \ твоєму сліду, змагаємося по \ дружньому, по \ перше, перебігає по \ осінньому полю, зжовкле по \ осінньому листя, збігає з \ гори тої, знане з давніх \ давен, радились у \ трьох, хай буде по\ твоєму, заглянув у \ двоє дверей.
(з других букв має скластися закінчення вислову В.Сухомлинського: «Треба тонко відчувати три речі:…)
-Зупинка «Лексикологія»
Знайти у реченні прислівники, протилежні за значенням.
Вранці Михайлик схопився, швиденько одягся і подався на річку, а вже увечері повертався додому стомлений , поволі.
Гра «Павутина слів»
З’єднати стрілками прислівники, протилежні за значенням
Мало Легко
Раніше Низько
Всерйоз Взимку
Дешево Вдень
Уночі Дорого
Влітку Жартома
Високо Пізніше
Тяжко Багато
З’єднати стрілками прислівники, близькі за значенням
Інколи Погано
Як-небудь Чемно
Униз Гучно
Голосно Додолу
Ввічливо Абияк
Прикро Ч асом
Ігровий момент «Відгадай кросворд (яка команда швидше впорається). Відгадати загадки, відгадки вписати у клітинки. Підкреслити і назвати прислівники у реченнях.
1 |
|
3 |
|
5 |
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
2 |
|
|
4 |
|
||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
||||||||
|
||||||||
Ключ: 1. Окуляри. 2. Ім’я. 3. Скло. 4. Очі. 5. Язик.
-Зупинка «Разом веселіше»
Знайдіть прислівники в усмішці, як вони утворені?
Прочитаємо ще раз епіграф до уроку. Знайдіть прислівники. Назовіть одним прислівником, сказане фразеологізмом
Легко на душі (радісно); косо-криво (як-небудь); з дитячих років (віддавна); ще чорти навкулачки не б’ються (рано); як собаці муху з’їсти (легко).
-Кінцева зупинка
Метод «Мікрофон».
Складіть речення, щоб довести.
Прочитати речення . виписати прислівники, зробити морфологічний розбір одного на вибір.
Мені б хотілося, коли виросту, бути корисною людям, Україні. І щоб наша Україна була найкращою, найбагатшою у світі. Бо тільки тоді можеш бути по-справжньому щасливим, коли всі навколо тебе щасливі.
Яка ж багата і розмаїта наша мова, дивовижна і красива.
Чи ти задумувавсь, відкіль оті
У нашій мові злитки золоті?
Як намистинки, диво калинове –
Частини мови!
Д. Білоус
Домашнє завдання: підготуватись до контрольної роботи по темі «Прислівник».
Скласти висловлювання на тему «Найдорожча мені людина» , використовуючи прислівники.