Знам’янська спеціальна загальноосвітня школа–інтернат І-ІІІ ступенів
Узагальнення й систематизація вивченого з розділу «Дієслово»
Урок української мови, 7 клас
Підготувала
Новіцька Тетяна Сергіївна,
вчитель української мови та літератури,
спеціаліст першої категорії
Тема: Узагальнення й систематизація вивченого з розділу «Дієслово»
Мета:
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого
Форма проведення: урок – ярмарок
Форми роботи: групова, індивідуальна, фронтальна.
Методи роботи: „Мікрофон", „Сенкан", «Асоціативний кущ»,робота в малих групах, в парах, гра «Пошук», «Доміно».
Обладнання: підручник, опорні конспекти «Дієслово», дидактичний ілюстративний матеріал, тестові завдання, тлумачний словник, презентація.
Хід уроку
Уся яскравість мовлення у дієслові, адже дієслово – це дійова сила характеру.
Ю.Бондарєв
І. Організаційний момент
- Добридень всім: всім учням і гостям,
Здоров’я щиро зичу Вам.
І ось іще один урок
До вас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож озброймось книгою й пером,
Щоб упірнуть у мовну нам безодню!
ІІ. Повідомлення теми і мети і завдань уроку
УЧИТЕЛЬ.
І зараз з вами знову
Згадаєм все про дієслово
А у зошитах своїх
Число і тему запишіть.
Тема уроку: узагальнення й систематизація вивченого з розділу «Дієслово».
- А епіграфом служитимуть слова Ю. Бондарєва: «Уся яскравість мовлення у дієслові, адже дієслово – це дійова сила характеру». (на дошці)
- Перед нами поставлені такі завдання:
Поглибити (знання про дієслово як частину мови).
Формувати (уміння розпізнавати дієслово у реченнях).
Визначити (вид, спосіб, час … дієслів)
Розвивати (творчі здібності, спостережливість, увагу, пам’ять).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Інтерактивна вправа «Очікування»
УЧИТЕЛЬ. Чого кожен з вас очікує від уроку? ( На тому ж слайді внизу випливають речення: « Я очікую, що … Цей урок навчить мене …») ( Я очікую, що на уроці буде цікаво; дізнаюсь про щось корисне, важливе; будемо працювати в групах, парах; … Цей урок навчить мене робити висновки, складати розповіді, висловлювати своє ставлення до почутого… )
Увага! Увага! Спішіть-поспішайте!
Господарі й гості, глядіть, не минайте!
На ярмарок прошу гуртом, поодинці,
Чекають на всіх там чудові гостинці!
На ярмарку нашім веселім, багатім
Є чим дивуватись і є що придбати.
Тут щедрі дарунки і саду, й городу,
Тут пісня і жарти — усім в нагороду.
Тут речі умільців ні з чим незрівнянні,
Барвисті стрічки, рушники вишивані.
Полив'яний посуд — тарелі, горнятка,
Сопілки — хлоп'яткам, намисто — дівчаткам.
Мерщій-бо на ярмарок всі поспішайте,
Купуйте, милуйтесь, танцюйте і грайте!
УЧИТЕЛЬ. Отож, ви вже зрозуміли, що ми з вами йдемо на ярмарок! Тільки наша подорож на ярмарок - віртуальна. Що ж означає слово „ярмарок"?
Ø Тлумачний словничок. Ярмарок. Слово прийшло з німецької мови й означає щорічний базар. Це - торг, щовідбувався регулярно на певному місці й у певний час. Ярмарок завжди приваблював багатьох людей тим, що тут можна було і продати, і купити, і на людей подивитися, і себе показати.
УЧИТЕЛЬ. На ярмарку цінувалося все найкраще, тому мені хотілося б, щоб девіз нашого уроку звучав так: «Не намагайся бути першим, а намагайся бути кращим». На нашому ярмарку все можна купити тільки за знання.
ІV. Актуалізація опорних знань , умінь і навичок учнів
УЧИТЕЛЬ: Ось і підійшли ми до ярмаркових воріт. А своєрідною перепусткою безпосередньо на ярмарок буде завдання.
- Діти, подумайте і запишіть на листочках, які дії можна відтворити за допомогою слова? (Діти на листочках записують дієслова і прикріплюють до дерева, намальованого на дошці)
(Окрилити, образити, вселити віру, розсердити, утішити, розвеселити, ранити, засмутити, допомогти, розрадити, навчити, творити, зненавидіти, ощасливити)
До якої частини мови ви віднесете записані вами слова? (Це дієслова)
- Так, це дієслова, слова, які вказують на те, що відбувається певна дія. Як бачимо, «слово – це найтонший різець, здатний доторкнутися до найніжнішої рисочки людського характеру. Вміти користуватися ним, - як писав В.Сухомлинський, - велике мистецтво. Словом можна створити красу душі, а можна й спотворити її. Тож оволодівайте цим різцем так, щоб з-під наших рук виходила тільки краса».
УЧИТЕЛЬ: Діти, допоможіть попасти на ярмарок.
Гра “Пошук”
Завдання: знайдіть речення, в якому НЕ з дієсловом пишеться разом.
1. (Не)радуйся чужому лихові.
2. (Не)будь упертим, а будь одвертим.
3. Під лежачий камінь вода (не)тече.
4. (Не)помиляється той, хто нічого (не)робить.
5. Добре тому багатому: його люди знають, а зо мною зустрічаються – мов (не)добачають.
V. Повторення й усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи
УЧИТЕЛЬ: Ви добре справилися із завданнями, тож ворота ярмарку для вас відкриті. Ось видніється перша лавка. Ну ж бо, підійдемо ближче!
Протягом уроку ми відвідаємо декілька лавок, де ви виконаєте певні завдання.
1. Лавка «Вишиванка»
ВИШИВАНКА - національна святиня, бо символізує собою і несе в собі духовне багатство, високу мудрість і традиційний зв'язок багатьох поколінь - зв'язок, що не переривається віками. Вишиванку передають з роду в рід, зберігають як безцінну реліквію. За формою - це біла вишита сорочка, виготовлена з лляного чи конопляного полотна домашньої роботи.
Вона - символ здоров'я і краси, щасливої долі і родинної пам'яті, любові і вірності. Візерунок на вишиванці залежить від того, кому вона призначається: батькові чи братові, нареченому чи другові, парубку чи одруженому - кожному вручалась вишита сорочка з візерунком відповідної символіки.
Вишиванка - це й оберіг людини від лихого ока та злих духів.
УЧИТЕЛЬ: Прочитати текст. Сказати, що символізує вишиванка? Виписати дієслова. Визначити час, число.
УЧИТЕЛЬ: Отже, які часи дієслів ви знаєте? Назвіть числа дієслів. Молодці, гарні знання показали.
УЧИТЕЛЬ: До речі, кожен регіон України мав свої відмінності у виборі кольорової гами та орнаменту вишиванки. На Київщині, Полтавщині, Чернігівщині переважає рослинний візерунок червоного, синього та чорного кольорів, на Галичині,Буковині та Закарпатті - геометричний орнамент з яскравими барвистими відтінками. (За Л.Скуратівським).
УЧИТЕЛЬ: Час рушати далі, до іншої лавки. А які українські страви ви знаєте?
Лавка «Українська народна їжа»
Малюнковий самодиктант
УЧИТЕЛЬ: Записати іменники , добираючи до них дієслова неозначеної форми. Скласти речення та визначити граматичну основу .
Вареники (ліпити), сало (різати), борщ (варити), хліб (пекти), пампушки (пробувати), галушки (місити).
УЧИТЕЛЬ: на які питання відповідають дієслова неозначеної форми? Яка синтаксична роль дієслова?
Лавка «Обереги» Гра "Доміно".
УЧИТЕЛЬ: - необхідно для кожної пронумерованої картинки знайти текстовий відповідник і записати в зошити ключ.
1. |
Г) За українською традицією молоді дівчата прикрашали свої голови польовими рослинами, квітами і стрічками. Згідно традиції українські дівчата ворожили на судженого, пускаючи вінки за водою. |
2. |
Е) Вона з…явилася з тих пір, як почали вирощувати льон. ЇЇ можна було бачити в будь-якій селянській хаті. Це була не просто іграшка. Вважалося, що вона захищала людину від неприємностей та бід. |
3. |
В) Вони писалися до всіх основних свят сонячного року і по важливих випадках: весілля, народження дитини, оберіг на далеку дорогу, початок нової справи, будівництво нового будинку і т.д. Для кожного випадку були свої візерунки, свої символи і свої кольори. Але найбільш відомий звичай красити яйця або писати писанки на Великдень |
4. |
Д) Це орнаментальні прикраси житла, ажурно або силуетно витяті ножицями, вирізані ножем з білого й кольорового паперу. Їх використовували для прикрашання стін, вікон, полиць, груб, коминів, печей. |
|
А) Це не лише частина нашого гардеробу, а певна закодована сукупність сорока божественних енергій, що творять довершену та гармонійну долю людини. Здавна в Україні служила як прикрасою, так і оберегом. Таємничою мовою вишивки вона передавала безліч побажань для сімейного благополуччя та щастя людини, яка її одягала. |
6. |
Б) Це символ України, відбиття культурної пам'яті народу, в узорах збереглися прадавні магічні знаки. З літописів відомо, що під час весняних заклинальних обрядів дерева обвішувались «убрусами». Вишиті на них орнаментальні символи відповідали заклинальній символіці родючості. У давнинувідігравав важливу роль. |
ПЕРЕВІРКА
Одягала (дійсн., 3. ос.) – одягала б (умовн. ), одягай (наказов. 2. ос.).
УЧИТЕЛЬ: Діти, що ми з вами повторили? Отже, назвіть способи дієслів. А який спосіб немає особи? (Умовний).
Лавка «Відпочинку» ХВИЛИНА РЕЛАКСАЦІЇ
Фізкультхвилинка «ПАНТОМІМА».
5. Лавка «Криниця мудрості»
Розподільний акродиктант
Завдання: розподіліть дієслова у колонки відповідно до форм: І- змін., ІІ - незмін. Підкресліть першу літеру кожного слова і прочитайте ключ; усно визначте час і вид дієслів.
слухаю збирано
любитиму бавлячись
овіяний розбити
вірю озброївшись
оспіваний ясніти
Ключ: слово - зброя.
Лінгвістична гра «Павутинка»
Завдання: знайти продовження висловлювання; охарактетирувати дієслово чи його форми.
Хто у світі не бував... той і дива не видав.
Раз опечешся....другий раз остережешся.
Жити....Вітчизні служити.
Мовчи, язичку,...будеш кашку їсти.
УЧИТЕЛЬ: У цій лавці ми придбаємо шість питань, за допомогою яких дізнаємось, з якими знаннями ви підійшли до контрольної роботи.
1. Які види має дієслово?
А)Теперішній і майбутній;
В)дійсний і наказовий;
Б)простий і складний;
Г)доконаний і недоконаний.
2. У якому рядку всі дієслова теперішнього часу?
А)Питати, мити,класти, іти;
Б)перетворила, забігав, плакав, дивлюся;
В)іду, колоситься, мріємо, зріють;
Г)перетворюють, кохає, живе, плакатиме.
3. Виділіть речення, у якому вжито дієслова минулого часу.
А)Чую, земле, твоє дихання, розумію твій тихий сум.
Б)Лягло сонце за горою, зірки засіяли.
В)Бринять живою радістю ліси, як ранок спалахне на небокраї.
Г)Осінь ходить, яблука золотить.
4. Виділіть речення, у якому вжито дієслова майбутнього часу.
А)Забіліли сніги, забіліли пухнасті, і украли вони в білу шубу поля.
Б)Буде спати зерно, щоб прокинутись в щасті, коли сонцю обійми розкриває земля.
В)Засинають поля, облітає гілля, і садами по жовтому листі лине осінь в багрянім намисті.
Г)Люблю дітей, та й як їх не любити.
5. Виділіть рядок, у якому названі способи дієслів.
А)Теперішній, майбутній, минулий;
Б)якісний, відносний, присвійний;
В)доконаний, недоконаний;
Г)дійсний, умовний, наказовий.
6. Категорії особи не мають дієслова
А) майбутнього часу;
Б) минулого часу;
В) теперішнього час
УЧИТЕЛЬ: Обміняйтеся, будь ласка, листочками із виконаними завданнями. Виконаємо взаємоперевірку.
ІV. Підведення підсумків уроку. Оцінювання учнів. Рефлексія. Методи «Мікрофон», «Асоціативий кущ».
УЧИТЕЛЬ: Ось і закінчилася наша подорож українським ярмарком. Бажаю всім, щоб завжди був достаток, щоб було що продавати і було за що купувати. Використавши повторене на уроці, склали асоціативний кущ.
Узагальнююча бесіда
УЧИТЕЛЬ: Усе, що ми придбали на ярмарку, - ваші знання - такий товар, який завжди знадобиться в житті. І як наш мудрий народ говорить : „ Учити - за плечима не носити ".
V. Домашнє завдання
Написати міні-усмішку, яка складалася б тільки з дієслів.
«Моя яблунька»
Побачив. Зрадів. Купив. Приніс. Викопав. Посадив. Полив. Доглядаю. Чекаю. Зацвіла. Милуюся. Достигли. Пригощаю.