Розробка уроку містить дидактичний матеріал до уроку з теми "Не з дієприслівниками".
Мета:освітня:навчити учнів правильно писати не з дієприслівниками;застосовуючи відповідні правила, аргументовано доводити свій вибір та самостійно оволодівати певними знаннями;формувати орфографічну грамотність – навички правильного написання не з дієприслівниками;
– формувати компетентності:
комунікативну(мовну та мовленнєву – навички спілкування та письма);
соціальну – формування поваги до традицій українського народу(народна творчість);
інформаційно-пізнавальну – розвиток пізнавальних інтересів;
самоосвіти та саморозвитку – пошукова діяльність(робота підручником та мовним матеріалом);
Тема: Не з дієприслівниками
Мета:
освітня:
– формувати компетентності:
розвивальна:
розвивати пам’ять, логічне мислення, спостережливість, уміння застосовувати набуті знання, синтезувати та аналізувати; пізнавальну активність, самостійність та логічність мислення, уміння узагальнювати;
виховна: виховувати почуття любові й поваги до народної культури й творчості.
Цілі:
учні повинні знати:
учні повинні вміти:
учні повинні розуміти:
Тип уроку: компетентнісно зорієнтований урок (засвоєння нового матеріалу).
Обладнання: підручники, зошити, картки із завданнями, пелюстки з варіантами відповідей.
Не досить оволодіти премудрістю,
Потрібно також уміти користуватися нею.
Цицерон
Хід уроку:
1. Етап орієнтації(організаційний).
- Привітання вчителя. Оголошення теми уроку.
Доброго дня. На сьогоднішньому уроці ми з вами будемо вивчати тему:
Не- з дієприслівниками.
-Формулювання мети уроку.
Як і на більшості наших уроках, пропоную разом сформулювати мету уроку.
Якщо тема: Не з дієприслівниками, то в першу чергу ми повинні:
-повторити, що таке дієприслівник;
-навчатися правильно писати не з дієприслівниками;
- пояснювати(обґрунтовувати) написання дієприслівників з не;
-знаходити дієприслівники серед інших частин мови.
(Мета записана на дошці. У кінці уроку обговорити ще раз, чи досягли поставленої мети…-технологія «Мікрофон»)
Розгорнули зошити, записали число, тему уроку.
2. Етап мотивації.
Епіграфом до уроку я взяла слова Цицерона: «Не досить оволодіти премудрістю, потрібно також уміти користуватися нею».
Це дійсно так. Бо замало лише оволодівати мудрістю інших людей, але ще треба вчитися користуватися досвідом та надбанням. І ми сьогодні з вами на уроці використовуватимемо матеріал із літератури – прислів’я та приказки, які є носіями народної мудрості
3. Етап актуалізації опорних знань учнів.
Групова робота «Хто уважніший»).
Пригадаємо, що ви знаєте про дієприслівник? Для цього пропоную провести, умовно кажучи, змагання «Хто уважніший». Попрацюємо в групах. Кожна група отримує пелюстки із запропонованими варіантами відповідей, які я буду зачитувати, але необхідно швидко обрати лише правильні. На дошці ви бачите серцевину нашої квітки, але без пелюсток. Подивіться, яка вона нежива, викликає сум. А зараз ви зробите її яскравою, різнобарвною, живою за допомогою яскравих пелюсток.
ОТЖЕ:
Молодці. Ви довели, що є справжніми знавцями дієприслівника. Подивіться, яку гарну квітку ми отримали спільними зусиллями, попрацювавши в групах. Але у вас залишилися пелюстки, які нам не знадобилися. А чому?
4. Етап засвоєння нових знань.
А тепер, повторивши вивчений матеріал, ми переходимо до теми нашого уроку й будемо навчатися правильно писати не з дієприслівниками. Але для цього проведемо невеличке дослідження.
Словникова робота. А що означає слово дослідження? (запис на дошці)
Дослідження – це ретельно самостійно або групою осіб вивчати чи знайомитися з якимсь питанням. Спробуйте підібрати синоніми до слова дослідження (дослід, аналіз, експеримент, спостереження.)
Працювати будемо за таким принципом:
читати – міркувати та робити висновки.
Отже, на дошці записано пари слів.
1.Проведіть дослідження, порівнюючи правопис дієслів та дієприслівників із не.
2.Пригадайте правила написання не- з дієсловами та сформулюйте висновок, як писати не з дієприслівниками.
Не побачити - не побачивши недочувати - недочуваючи
Не думати - не думаючи ненавидіти - ненавидячи
Робота з підручником.
Тепер перевіримо, чи правильно ви сформулювали правила написання НЕ з дієприслівниками. Працюємо з підручником( сторінка 167).
ОТЖЕ, підсумуємо. Правила правопису частки НЕ з дієприслівниками схожий з правилами правопису не з дієсловами.
5. Етап застосування знань і способів дій.
5.1. Робота з підручником (вступна вправа).
Вправа 352 сторінка 168 (усно). Читаємо речення і пояснюємо правопис.
5.2. Робота з текстом.
А тепер, спираючись на отримані знання, я пропоную вам текст: «Скарбничка мудрих думок»( у кожного на парті).
Завдання. Прочитати( хтось з учнів), дати відповідь на питання:
Чому приказки та прислів’я називають перлинами мудрості нашого народу?
(Після прочитання) Виписати у зошити прислів’я, розкриваючи дужки, обґрунтуйте написання не з дієприслівниками, пояснити розділові знаки в 2 та 4 реченнях.
Скарбничка мудрих думок
Мудрість і досвід багатьох поколінь укладено в приказки та прислів’я.
У них відображено світобачення, характер, звичаї, мораль народу, спостереження за діяльністю людини та явищами природи. А скільки мудрого в прислів’ях: 1. «(Не) спитавши броду, (не) лізь у воду», 2. « (Не) дооцінивши супротивника, програєш бій», 3. «(Не) нахилившись, з криниці води (не) нап’єшся», 4. «(Не) порадившись із головою, (не) бери руками».
У приказках блищать вогники народної мудрості, немов на плесі сонячні зблиски. Це скарбниця народного досвіду, окраса й багатство мови.
5.3. Вправа за зразком «Спостережливе око – допитливий розум – влучне слово».
А зараз пропоную перевірити на скільки ви спостережливі, допитливі та чи зможете влучно підібрати слова і скласти речення. Кожний отримає картку із завданням:
Завдання. Необхідно перебудувати речення, замінивши дієслова дієприслівниками з не. Зразок на картці( на дошці).
Зразок. Якщо ти не знаєш броду, то не лізь у воду – Не знаючи броду, не лізь у воду.
5.4. Вправа за завданням.
Тепер я бачу, що ви вмієте знаходити, перебудовувати, аргументувати правопис дієприслівників в текстах, реченнях. А давайте разом спробуємо утворити їх.
- Подивіться уважно на картинку, що на ній зображено?
- Ви бачите слова російською мовою, перекладіть їх, скажіть, що вони означають, яке лексичне значення мають?
- Як пишуться ці слова в українській мові, яка це частина мови?
Не здужати нездужати
рос. не осилить рос. болеть
не змогти, не подужати хворіти, бути недужим щось зробити
Утворити дієприслівники. Складіть і запишіть речення за малюнками, вживаючи утворені дієприслівники. Як вони пишуться з не-?
Перевірка складених учнями речень.
6. Етап контрольно-оцінювальний. Рефлексія.
1. Технологія «Мікрофон».
А тепер давайте спробуємо підсумувати вивчений на уроці матеріал. Пригадаємо ту мету, яку ставили перед собою на початку уроку, чи досягли ми її ( відкрити запис на дошці).
-Мети ми досягли, а чи були труднощі, які саме?
-Чого ви навчилися на цьому уроці?
-Яка форма роботи на уроці сподобалася, а яка викликала труднощі? Чому?
7. Домашнє завдання.
8. Оцінювання.