Урок "Не з дієприслівниками"

Про матеріал

Розробка уроку містить дидактичний матеріал до уроку з теми "Не з дієприслівниками".

Мета:освітня:навчити учнів правильно писати не з дієприслівниками;застосовуючи відповідні правила, аргументовано доводити свій вибір та самостійно оволодівати певними знаннями;формувати орфографічну грамотність – навички правильного написання не з дієприслівниками;

– формувати компетентності:

комунікативну(мовну та мовленнєву – навички спілкування та письма);

соціальну – формування поваги до традицій українського народу(народна творчість);

інформаційно-пізнавальну – розвиток пізнавальних інтересів;

самоосвіти та саморозвитку – пошукова діяльність(робота підручником та мовним матеріалом);

Перегляд файлу

Тема:  Не з дієприслівниками

Мета:

освітня:

  • навчити учнів правильно писати не з дієприслівниками;
  • застосовуючи відповідні правила, аргументовано доводити свій вибір та самостійно оволодівати певними знаннями;
  • формувати орфографічну грамотність – навички правильного написання не з дієприслівниками;

   формувати  компетентності:

  • комунікативну(мовну та мовленнєву – навички спілкування та письма);
  • соціальну – формування поваги до традицій українського народу(народна творчість);
  • інформаційно-пізнавальну – розвиток пізнавальних інтересів;
  • самоосвіти та саморозвитку – пошукова діяльність(робота підручником та мовним матеріалом);

      розвивальна:

розвивати пам’ять, логічне мислення, спостережливість, уміння застосовувати набуті знання, синтезувати та аналізувати; пізнавальну активність, самостійність та логічність мислення, уміння узагальнювати;

виховна: виховувати почуття любові й поваги до народної культури й творчості.

Цілі:

учні повинні знати:

  • правила написання не з дієприслівниками;
  • основні морфологічні ознаки дієприслівника як особливої форми дієслова;

учні повинні вміти:

  • правильно писати не з дієприслівниками, застосовуючи відповідні правила;
  • обґрунтовувати написання дієприслівників;
  • працювати з додатковою літературою, підручником.

учні повинні розуміти:

  • різницю між дієприслівниками та іншими частинами мови.

Тип уроку: компетентнісно зорієнтований урок (засвоєння нового матеріалу).

Обладнання:  підручники, зошити, картки із завданнями, пелюстки з варіантами відповідей.

  •  «Створення сприятливої атмосфери»(епіграф)

Не досить оволодіти премудрістю,
Потрібно  також уміти  користуватися нею.

                                                                                  Цицерон

 

 

 

Хід уроку:

1. Етап орієнтації(організаційний).

- Привітання вчителя. Оголошення теми  уроку.

Доброго дня. На сьогоднішньому уроці ми з вами будемо вивчати тему:

 Не- з дієприслівниками.

-Формулювання мети уроку.

Як і на більшості наших уроках, пропоную  разом сформулювати мету уроку.

Якщо тема: Не з дієприслівниками, то в першу чергу ми повинні: 

                     -повторити, що таке дієприслівник;

                     -навчатися правильно писати не з дієприслівниками;

                    - пояснювати(обґрунтовувати) написання дієприслівників з не;

          -знаходити дієприслівники серед інших частин мови.

(Мета записана на дошці. У кінці уроку обговорити ще раз, чи досягли поставленої мети…-технологія «Мікрофон»)

 Розгорнули зошити, записали число, тему уроку.

2. Етап мотивації.

    Епіграфом до уроку я взяла слова Цицерона: «Не досить оволодіти премудрістю, потрібно також уміти користуватися нею».

Це дійсно так. Бо замало лише оволодівати мудрістю інших людей, але ще треба вчитися користуватися досвідом та надбанням. І ми сьогодні з вами на уроці використовуватимемо матеріал із літератури – прислів’я та приказки, які є носіями народної мудрості

3. Етап актуалізації опорних знань учнів.

Групова робота «Хто уважніший»).

  Пригадаємо, що ви знаєте про дієприслівник? Для цього пропоную провести, умовно кажучи, змагання «Хто уважніший». Попрацюємо  в групах. Кожна група отримує  пелюстки із запропонованими варіантами відповідей, які я буду зачитувати, але необхідно швидко обрати лише правильні. На дошці ви бачите  серцевину нашої квітки, але без пелюсток. Подивіться, яка вона нежива, викликає сум. А зараз ви зробите її яскравою, різнобарвною, живою  за допомогою яскравих пелюсток.

ОТЖЕ:

  1. Що таке дієприслівник?(особлива форма дієслова)
  2. Дієприслівник  змінна чи незмінна форма дієслова? (незмінна)
  3. Що означає?(додаткову дію)
  4. На які питання відповідає?(що роблячи? що зробивши?)
  5. Назвіть морфологічні ознаки?(вид, час)
  6. Яку синтаксичну роль виконує в реченні ?(обставина)

    Молодці. Ви довели, що є справжніми знавцями дієприслівника. Подивіться, яку гарну квітку ми отримали спільними зусиллями, попрацювавши в групах. Але у вас залишилися пелюстки, які нам не знадобилися. А чому?

4. Етап засвоєння нових знань.

    А тепер, повторивши вивчений матеріал, ми переходимо до теми  нашого уроку й будемо навчатися правильно писати не з дієприслівниками. Але для цього проведемо невеличке дослідження.

 

Словникова робота. А що означає слово дослідження? (запис на дошці)

Дослідження – це ретельно    самостійно або групою осіб вивчати чи знайомитися з якимсь питанням. Спробуйте підібрати синоніми до слова дослідження (дослід, аналіз, експеримент, спостереження.)

 

   Працювати будемо за таким принципом:

читати – міркувати та робити висновки.

 Отже, на дошці записано  пари слів.

  1.Проведіть дослідження, порівнюючи правопис дієслів та дієприслівників із не.

  2.Пригадайте правила написання не- з дієсловами та сформулюйте висновок, як писати не з дієприслівниками.

                                                        

Не побачити - не побачивши              недочувати - недочуваючи

Не думати - не думаючи                      ненавидіти - ненавидячи 

 

Робота з підручником.

  Тепер перевіримо, чи правильно ви сформулювали правила написання НЕ з дієприслівниками. Працюємо з підручником( сторінка 167).

ОТЖЕ, підсумуємо. Правила правопису частки НЕ з дієприслівниками схожий з правилами правопису не з дієсловами.

5. Етап застосування знань і способів дій.

  5.1. Робота з підручником (вступна вправа).

Вправа 352 сторінка 168 (усно). Читаємо речення і пояснюємо правопис.

  5.2. Робота з текстом.

   А тепер, спираючись на отримані знання, я пропоную вам текст: «Скарбничка мудрих думок»( у кожного на парті).

 Завдання. Прочитати( хтось з учнів), дати відповідь на питання:

 Чому приказки та прислів’я називають перлинами мудрості нашого народу?

(Після прочитання) Виписати у зошити прислів’я, розкриваючи дужки, обґрунтуйте написання не з дієприслівниками, пояснити розділові знаки в 2 та 4 реченнях.

 

Скарбничка мудрих думок

   Мудрість і досвід багатьох поколінь укладено в приказки та прислів’я.

У них відображено світобачення, характер, звичаї, мораль народу, спостереження за діяльністю людини та явищами природи. А скільки мудрого в прислів’ях: 1. «(Не) спитавши броду, (не) лізь у воду», 2. « (Не) дооцінивши супротивника, програєш бій», 3. «(Не) нахилившись, з криниці води (не) нап’єшся», 4. «(Не) порадившись із головою, (не) бери руками».

У приказках блищать вогники народної мудрості, немов на плесі сонячні зблиски. Це скарбниця  народного досвіду, окраса й багатство мови.

 

5.3. Вправа за зразком «Спостережливе око  допитливий розум – влучне слово».

  А зараз пропоную  перевірити на скільки ви спостережливі, допитливі та чи зможете влучно підібрати слова і скласти речення. Кожний отримає  картку із завданням:

Завдання. Необхідно перебудувати речення, замінивши дієслова дієприслівниками з не. Зразок   на картці( на дошці).

Зразок. Якщо ти не знаєш броду, то не лізь у воду – Не знаючи броду, не лізь у воду.

  1. Як не маєш, то й не загубиш. (Не маючи – не загубиш)
  2. Якщо ти не підбіжиш, то й не спіймаєш.(Не підбігши – не спіймаєш)
  3. Якщо ти не подумає, а скажеш, то клопоту не оберешся. (Скажеш, не подумавши, клопоту не оберешся)
  4. Якщо не замочиш ніг, риби не наловиш.(Не замочивши ніг, риби не наловиш).

5.4. Вправа за завданням.

 

     Тепер я бачу, що ви вмієте знаходити, перебудовувати, аргументувати правопис дієприслівників в текстах, реченнях. А давайте разом спробуємо утворити їх.

 

 - Подивіться уважно на картинку, що на ній зображено?

 - Ви бачите слова російською мовою, перекладіть їх, скажіть, що вони означають, яке лексичне значення мають?

 - Як пишуться ці слова в українській мові, яка це частина мови?

 

 

 

 

Малюнок до уроку

  Не здужати                                                 нездужати

рос. не осилить                                                 рос. болеть

не змогти, не подужати                   хворіти, бути недужим щось зробити

 

Утворити  дієприслівники. Складіть і запишіть речення за малюнками, вживаючи утворені дієприслівники. Як вони пишуться з не-?

Перевірка складених учнями речень.

 

6. Етап контрольно-оцінювальний. Рефлексія.

1. Технологія «Мікрофон».

А тепер давайте спробуємо підсумувати вивчений на уроці матеріал. Пригадаємо ту мету, яку ставили перед собою на початку уроку, чи досягли ми її ( відкрити запис на дошці).

-Мети ми досягли, а чи були труднощі, які саме?

-Чого ви навчилися на цьому уроці?

-Яка форма роботи на уроці сподобалася, а яка викликала труднощі? Чому?

7. Домашнє завдання.

  1. Теоретичний матеріал вивчити за підручником(§30, сторінка 167).  Впр_________

8. Оцінювання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Парфенюк Марина Михайлівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 січня 2019
Переглядів
11251
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку