Психофізичні вправи на розвиток акторських здібностей для дітей молодшого шкільного віку
1. «Знайомство»
Вправа на спілкування та взаємодію
З групи учнів вибирається один, який буде «знайомитись». Він стає в центрі кола, йому зав’язують очі. Його завдання впізнати на дотик своїх одногрупників.
Учні, які стоять в колі, по черзі підходять до центрального та «знайомляться з ним різними частинами тіла: рукою, щокою, лобом, тощо.
2. «Передавалка»
Вправа на розвиток уяви та фантазії.
Учні стають в коло.
Вчитель пропонує передати своєму товаришу емоції :
гордість, біль, радість, смуток, здивування, щастя,сердитість, захопленість, переляк, задоволення, розпач, сум, хитрість, сором’язливість, хвастливість.
3. «Чарівна чаша»
Вправа на розвиток уяви та уваги.
Учні стають у півколо. Вони уявляють перед собою чашу. Учні уявно опускають руки в чашу з запропонованою вчителем рідиною (мед, сметана, какао, клей, молоко,тісто, варення, бензин, фарба тощо.)
Відповідно до уявленого учні передають відчуття.
4. «Предмет по колу»
Вправа на розвиток уяви, образного, логічного мислення.
Учні розташовуються по колу. Учитель показує їм предмет: палку, м’яч, коробку, шматок тканини тощо.
Завдання: Наповнити предмет новим змістом, наприклад палка може бути скрипкою, олівцем, морозивом…
5. «Змійка»
Вправа на розвиток дії у запропонованих обставинах, взаємодію.
Учні йдуть «змійкою», в потилицю одне одному.
Вчитель озвучує умови пересування: « Перед вами канава, пеньок, який не можна обійти, стіна, убрід переходьте струмок по камінчиках, йдете по колоді, тощо»
Через деякий час перший учень стає у хвіст «змійки».
6. «Молекули»
Вправа на розвиток уваги.
Учні рухаються по колу під музику.
Завдання: по команді вчителя вони утворюють групи на задану цифру (2,3,4,6) Учень, який не потрапив до групи виходить з гри.
7. «Фантастична істота»
Вправа на розвиток магічного «ЯКБИ»
Учасникам пропонується перетворитися на фантастичну істоту, асоціюючись з незнайомим словом (наприклад «маняня», «барабуда», «шкарапелька», «кицюліс»)
Завдання: перевтілитися в істоту за допомогою пластичності тіла.
Допоміжна вправа: Дитина читає короткий вірш або байку. Педагог і група просять її своїми словами переказати сюжет і зміст. Потім просять розповісти той самий вірш або байку мовою, якої не існує «цокаючи», тим самим перевтілюючись на вигадану істоту, яка може розмовляти такою мовою. Завдання: Відчути інтонацію, ритм і спрямованість дії.
8. «Довільна фігура»
Вправа у запропонованих обставинах.
Учні рухаються під музику, по команді учителя вони застигають у різноманітних позах.
Завдання: виправдати задані пози, засобами етюдної роботи.
9. «Групова скульптура»
Вправа на розвиток пам’яті та спостережливості.
Учитель пропонує одному з учнів бути гравцем. Учні, що залишились утворюють скульптуру, гравець уважно дивиться на розташування кожного у цій скульптурі. Потім виходить з аудиторії. Учні міняють своє розташування у скульптурі.
Завдання: Гравець повинен чітко відтворити першу скульптуру.
10. «Ліс»
Вправа на розвиток уяви та образного мислення.
Учням пропонується згадати ліс. Кожний учень закриває очі і розповідає, який саме ліс він бачить на своєму внутрішньому екрані.
Учням пропонується перетворитися на :
дуб, берізку, горобину, величезну сосну, ромашку, кульбабку, траву, шишку, білий гриб, мухомор, сонце, вітер, дощ, град…
У запропонованих обставинах:
Яскравий сонячний день, легкий вітерець. Всі гріються на сонечку, Раптом хмари налетіли, подув сильний вітер. Злива! Дуб в захваті, у ромашки – трагедія: всі пелюсточки обвисли…Дощ скінчився, знову з’явилося сонце.
11. «Колективне оповідання»
Вправа на розвиток уяви увагу, мовлення.
Учням пропонується обрати тему: «Політ на Марс», «Поїздка до бабусі» тощо.
Завдання: перший з учнів починає з однієї фрази, завершує думку. Продовжує другий, третій і т д. учні повинні дотримуватися логіки поведінки персонажів і послідовності дій, які ведуть до кінцевої мети оповідання.
12. «Ляльки - маріонетки»
Вправа на позбавлення затисків.
Учні уявляють себе ляльками, зробленими з тканини, які після виступу висять на гвіздочках.
Завдання: Уявити, що тебе підвісили за ніс, руку, плече, шию, палець. Тіло учня повинно бути зафіксовано на певній частині тіла, всі інші частини розслаблені. Коли діти навчаться фіксувати затисків на окремих частинах, можна запропонувати їм підняти та походити, як лялька – маріонетка.
13. «Йти +»
Вправа на розвиток уваги.
Учні утворюють півколо.
Завдання: Діти починають йти, а педагог дає команди:
Йти та повзти…бігти…стрибати…йти задом на перед…стояти…стрибати на одній нозі…
По бажанню викладач може пришвидшувати темп зміни команд.
14. «Роби навпаки»
Вправа для розвитку уваги.
Учні стають у дві шеренги, один до одного обличчями.
Завдання: викладач дає команди першій шерензі, наприклад: присісти, підняти ліву руку, кривлятися, сміятися, чистити зуби…
Друга шеренга повинна виконувати команду навпаки: встати – сісти; сміятися – плакати; чистити зуби – їсти яблуко.
15. «Ліліпути та велетні»
Вправа на розвиток образного мислення, уяви, фантазії, взаємодію.
Учні діляться на дві частини.
Завдання: частина учнів уявляють себе ліліпутами, інша частина велетнями. Учні пересуваються на сцені, намагаючись взаємодіяти в запропонованих обставинах. Потім вони міняються ролями.
Психофізичні вправи на розвиток акторських здібностей для дітей середнього шкільного віку
Мета : навчитися самостійно створювати образи.
Учні беруть в руки будь-який предмет (ключ, годинник, книжку, тощо), оглянути його уважно протягом 30 секунд. Після цього, заплющивши очі, спробувати якомога точніше відтворити його за допомогою тіла та жестів
2. «Дерево». Вправа на розвиток спостережливості .
Мета: навчитися помічати в предметах та явищах малопомітні деталі, ознаки, властивості.
Учні показують життя дерева: маленьке дерево починає рости, реагує на прояви погоди, змінюється в різні пори року, та замирає.
3. «Групове оповідання» Вправа на розвиток уяви, уваги, мовлення.
Один учень починає придумувати і розповідати будь яку історію, казку… За сигналом вчителя він припиняє розповідь і його оповідання чи казку продовжує інший і т.д. Учні повинні дотримуватися логіки поведінки персонажів і послідовності дій, які ведуть до кінцевої мети оповідання.
4. «Потяг». Вправа на довіру.
Мета:навчитися довіряти партнеру по сцені, вміти відчувати свого партнера: його настрій, фізичні відчуття.
Всі учні стоять в колоні, поклавши руки на плечі один одного. Очі заплющені у всіх, окрім першого, який веде групу через різні перешкоди, він може попереджати про перешкоди розповідаючи вголос.
5. «Шафа» Вправа на спілкування.
Мета: навчитися спілкуватися з партнером по сцені не тільки за допомогою мови.
Учні грають роль якоїсь речі в шафі: капелюх, спідниця, штани… Завдання – придумати діалог між ними, якусь конфліктну ситуацію та її вирішення.
6. «Показуха» Вправа на спілкування .
Мета: навчитися спілкуватися з партнером по сцені не тільки за допомогою мови.
До спини одного учня кріпиться аркуш з написаною скоромовкою. Весь клас показує те, що написано на аркуші, а учень, «носій аркуша», відгадує.
7. «Смаки» Вправа на розвиток уваги.
Мета: навчитися на сцені дивитися і бачити, слухати і чути.
Згадати та уявити смак солоного, гіркого, терпкого, нудно-солодкого; згадувати смак апельсину, лимону, печені, кетчупу, гірчиці…
Психофізичні вправи на розвиток акторських здібностей для дітей старшого шкільного віку
Вправи на розвиток уяви, фантазії, пам’яті.
Мета : навчитися самостійно створювати образ.
«Перевтілення»
Всі учні можуть перевтілюватися у що завгодно, але не за допомогою слів, а за допомогою сценічної дії. Кімната, сцена перевтілюються в ліс: учні стають деревами, квітами, тваринами, птахами…
Вокзал – учні: валіза, потяг, пасажири.
Лікарня – учні: лікарі, пацієнти, уколи…
«Обличчя»
Учні по черзі уявляють обличчя людини, яку часто бачать (когось із батьків, знайомих тощо).
Спробувати його детально описати.
Вправи на спостережливість.
Мета: навчитися помічати в предметах та явищах малопомітні деталі, ознаки, властивості.
«Де ми?»
Учні діляться на дві групи. Кожна група обирає для себе обставини, в яких потрібно діяти(наприклад група учнів уявляє себе в автобусі, тролейбусі, потязі тощо). Кожна з груп розігрує придуману ситуацію та показує різноманітні характери та образи людей в даних обставинах. Завдання для кожної з груп - зрозуміти про що розповідає опонент.
«Спостережливість»
Учні спостерігають за своїми однокласниками і показують характерні риси обраного однокласника. Всі повинні відгадати хто це.
Вправи на довіру.
Мета:навчитися довіряти партнеру по сцені, вміти відчувати свого партнера: його настрій, фізичні відчуття.
«Колінці»
Учні сідають по колу. Кожен учень кладе свої руки на коліна сусідам. Треба хлопати руками по колінам так, щоб хлопки були по черзі. Якщо хтось збився, то забирає руку яка не вірно хлопнула. Вправа продовжується доки не залишиться один учасник.
«Партнерство»
Учні розподіляються по парах. Один учень з пари заплющує очі, інший, тримаючи свого партнера за руки, водить його по запропонованому простору (кімнаті, сцені). Водити потрібно обережно, не зіткнувшись з іншою парою. Партнери можуть змінюватися.
Вправи на спілкування .
Мета: навчитися спілкуватися з партнером по сцені не тільки за допомогою мови.
«Життя речей»
Учні повинні вигадати розповідь, в основі якої має бути «життя речей», а потім пластично показати, наприклад «життя парасольки»:
« Я дуже гарна парасолька, живу на вітрині в супермаркеті, але мене ніхто не хотів купувати, тому що я дуже дорого коштувала. Дивлячись на покупців, мені було прикро, і я відчувала себе самотньо. Одного разу якась модна дамочка все ж таки купила мене! Я була така щаслива! Нарешті я комусь потрібна! Я захищала мою господарку від дощу, снігу, сонця. Але одного разу від сильного вітру, я зламалась. Мені було дуже боляче! Моя господиня викинула мене на смітник…Не розумію, навіщо вона так зробила? Мабуть, вона тепер купує собі іншу парасольку, кращу за мене. Тепер я знов самотня, як сумно…І ніхто не знав, що саме тут я можу бути щасливою по-справжньому: в мене з’явились друзі - дірява каструля та старий порваний черевик. Нам тепер гарно разом!»
За таким принципом можна робити інші вправи на теми: «Я - газета», «Я - холодильник», «Я - стілець», «Я - лампа».
«Раз, два»
Всі учні стають у коло. На рахунок «РАЗ» кожен, залишаючись на своєму місці і не кажучи ані слова, знаходить собі пару. На рахунок «ДВА», пари починають робити однакові дії. Знову на рахунок «РАЗ» кожен підбирає собі нову пару і т.д.
Вправи на розвиток уваги.
Мета: навчитися на сцені дивитися і бачити, слухати і чути.
«Найуважніші»
Учні діляться на дві групи. З кожної групи обирається по одному читцю. Одночасно кожен з читців починає вголос читати текст. Кожна з груп слухає свого читця, а потім переказує почутий текст
«Пози»
Кілька учнів приймають різні пози. Заходить інший учасник. Він секунд 5 дивиться і виходить. Учні змінюють пози. Учень, який виходив, має відновити попередню картину.
«Будь уважним»
Один учень стає спиною до інших. Вчитель задає питання: «В чому одягнений Олександр? Яке взуття у Марини? В кого на голові є прикраси Якого кольору светр у Світлани?» тощо.
«Летючі м’ячики»
Учні стають у коло. У вчителя три м’ячі. Вони різні за кольором і розміром. Вчитель роз’яснює, що потрібно робити, вловивши той або інший м’ячик. Наприклад: червоний м’ячик – підкинути вгору, хлопнути в долоні і кинути наступному гравцю; великий білий м’ячик – назвати іменник на літеру «Б»; маленький м’ячик – прокричати: « Ой-хо-хо!», і кинути м’яч далі. Учні перекидають м’ячі по колу, намагаючись виконувати завдання.
Вправи на розвиток характерності.
Мета: навчитися перевтілюватися в різні сценічні образи.
«Товстий і тонкий»
Учні об’єднуються в пари та перевтілюються: один – в товстого, другій - в тонкого. Всі вони виконують однакове завдання, при цьому кожен знаходиться в своєму образі .
ЗАВДАННЯ:
Після виконання вправи учні міняються ролями і ще раз виконують вправу.
«Тварини»
Учні відтворюють характерність певної тварини. Тобто характерні риси, притаманні саме тій чи іншій тварині: коту, собаці, мавпі, слону тощо.
«Хода»
Учні спостерігають за людською ходою і відтворюють пластику ходи різних людей, різної статі, віку, темпераменту…