Мета: ознайомити дітей із правами, що гарантуються законом, сприяти формуванню правового світогляду, системи теоретичних поглядів на права дитини, формувати правову свідомість. Розвивати логічне мислення, інтерес до правових знань, навички самореалізації та самовиховання. Виховувати пошану до законів України, вчити користуватися своїми правами.
Обладнання: Конституція України для школярів, «чарівна» скринька, плакат «права дитини», тест «Чи знаю я свої права», вислів «Мир і дружба – не дива, або знай свої права», кросворд, ребус.
Хід роботи
Психолог: У мене в руках чарівна скринька, а у ній найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його почити, може зазирнути, але поки що не розповідати, кого він там побачив і мовчати аж доки всі найдопитливіші та найсміливіші не зазирнуть на дно скриньки.
(діти називають себе, бо на дні скриньки знаходиться дзеркальце)
Так, ви побачили в чарівному дзеркальці кожен себе. Людина – найцінніший скарб.
Кожен з вас – особистість, і саме такої людини, як ви, немає на землі і не може бути. Кожна людина є унікальною. Ви говорите по-різному, думаєте по-різному, мирно живете, іноді сперечаєтесь, але завжди повинні пам’ятати, що всі люди на землі мають однакові права.
А що ж таке право? (відповіді дітей)
Право – це система обов’язкових для всіх правил поведінки, які встановлюються або дозволяються державою.
Дитина від народження має права.
Повідомлення теми і мети заняття.
Отже, наша година спілкування буде присвячена правам дитини і називається «Школа прав дитини».
Пройде наше заняття під девізом: «Мир і дружба – не дива, або знай свої права».
На уроках з предметів «основи здоров'я», «Я і Україна», ви вже вивчили деякі права дітей, повторимо їх та з іншими познайомимось, щоб добре знати і вміти користуватись у життя.
Знати права – означає наполовину володіти ними.
Психолог: Дитинство – найважливіший період у житті людини. Саме і цей час усі ви потребуєте найбільшої уваги та захисту.
Документом, спрямованим на захист дітей, є Конвенція про права дитини, прийнята ООН.
Для України вона набула чинності 27 вересня 1991 року
Сьогодні ми розглянемо лише деякі права дітей.
Стаття 6. Кожна людина має невід'ємне право на життя
Життя кожної дитини є найціннішим. І ніхто не може бути свавільно позбавлений життя.
Стаття 7. Кожна дитина має право на ім'я.
Кожен знає, що в дитини
Має бути Батьківщина
І дівчисько, і хлоп'я
Мають право на ім'я.
- Коли з'являється у людини ім'я?
- Чи може людина жити без імені? (відповіді дітей)
Iм'я має велике значення в житті людини, воно супроводить усіх, мов вірний друг.
Пояснять прислів’я.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, - без Батьківщини.
(обговорення відповідей учнів)
Вправа «Ребус»
Стаття 9. Кожна дитина має право не розлучатися з батьками.
Відгадайте ребус (на дошці) 7я
Ім'я можна змінити, але не можна змінити людей, які дали тобі життя.
Хто це? Правильно. Ви маєте право виховуватись в сім'ї.
Закінчить речення:
Наша держава піклується про ваше здоров'я. Ви безкоштовно харчуєтесь в школі.
Стаття 28. Кожна дитина має право на освіту.
Відгадайте: «На базарі не знайти, на вагах не зважити.» (знання)
А що таке «знання»?
А де здобувають їх?
Букви переплутались. Складіть слова.
СВІОТА, НАЗНАННЯ, КОЛАШ, ТЕВЧИЛЬ
Скажіть, як треба ставитись до навчання?
Чи можна засмучуватись через невдачі?
Не кажи «не вмію», а кажи «навчусь».
Стаття 23. Право на працю.
А ким ви мрієте бути? (відповіді дітей)
Порядок застосування праці дітей визначається законодавством України про працю. Приймати дитину на роботу з 16 років. Але ця робота не повинна завдавати шкоди їхньому здоров'ю і навчанню.
Стаття 31. Кожна дитина має право на відпочинок і дозвілля.
Стаття 24. Усі діти мають право на медичну допомогу.
Вправа «Розгадайте кросворд»
Стаття 29. Освіта дитини має бути спрямована на розвиток особистості, талантів.
Коли ви здорові, тоді хочеться співати, малювати, ліпити, тобто розвивати свої таланти.
Кожна дитина талановита. Хто від народження, а хто розвиває свої таланти під час навчання в школі.
Вправа «Прислів'я»
Стаття 2. Усі рівні у своїх правах.
Складіть прислів’я. «Усі», «ми», «різні», «але», «рівні», «у», «правах»
Це тільки п’ята частина всіх прав.
А які права ви ще знаєте? (відповіді дітей)
Підсумок заняття
Зараз перевіримо, чи добре ви запам’ятали права дитини.
Вам пропонується тест: «Чи добре я знаю свої права?»
Якщо право записане в Конвенції, то ставите «+», якщо ні – то «-».
Молодці ви всі справилися з цим завданням. У кожного з нас є права, і ми повинні добре знати їх та вміти ними користуватися. Але слід знати не лише свої права, а й обов’язки:
- старанно вчитись
Завершити наше заняття я б хотіла словами:
«Я маю право жити на землі
Творити, дихати, учитись,
Примножувать багатства всі її,
Своєю Україною гордитись.
Я маю право Україну восхвалять,
Боротись за неї і за честь стоять.
Безкрайнії поля її любити
І що весни журавликів із вирію зустріти.
Я маю право на веселку й на весну,
На щедру осінь і на тепле літо,
На зиму, та безмежно чарівну,
І на лани із стиглим житом,
На соловейка спів в гаях
І на любов батьків, безмежну і безкраю».
Інструкція. Уважно прочитайте твердження, виберіть варіанти відповіді, що відповідають вашим переконанням, необхідне підкресліть.
1. Чи знаєте Ви свої права?
а) так; 6) ні; в) знаю деякі; г) не-знаю;
2. Звідки ви дізнаєтесь про права людини ;
а) з підручника правознавства; б) від вчителів; в) від батьків, друзів;
г) від директора, д) з інших джерел;
3. З яким із наступних тверджень Ви б погодилися:
а) Головне - забезпечити виконання кожною людиною її обов'язків;
б) Людина - найвища цінність, її права та свободи не можуть бути ніким порушені;
в) Людина може бути і вільною особистістю, і достойним громадянином, а його права та обов'язки доповнюють одне одного;
4.Що значить ваш навчальний заклад для Вас? (відповідь просимо дати на звороті)
а) так; б) ні; в) маю, але з ускладненнями;
а) так; б) ні; в) не знаю;
7. Чи спостерігали Ви різницю у відношеннях вчителя до учня в
залежності від:
а) успішності; б) національності; в) зовнішнього вигляду;
г) матеріального стану батьків;
8. Чи мають місце у НЗ, на вашу думку випадки приниження
людської гідності?
а) так: б) ні; в) не знаю;
9. На яких принципах будуються відносини між учнями та
вчителями:
а) поваги; б) покори; в) взаємної байдужості ; г) не знаю;
10. Чи дозволяють собі вчителі говорити з учнями в грубій принизливій формі?
а) так; б) ні; в) часто; г) не пригадую;
11.Чи приміняють вчителі фізичну силу по відношенню до учнів?
а) так; б) ні; в) часто; г) не пригадую;
12. Які обов'язки мають учні НЗ (записані в Уставі навчального закладу)? (відповідь просимо дати на звороті )
13. До кого Ви б звернулися у випадну несправедливого рішення вчителя?
а) до клас, керівника; б) адміністрації; в) батьків;
г) у комісію із захисту прав дитини.
1. Чи вважаєте Ви свою сім’ю справжньою?
2. Чи велика Ваша сім’я?
3. Хто більше часу приділяє дітям?
4. Чи приймають участь у вихованні ваших дітей бабусі та дідусі?
5. На кого з батьків, за характером, схожа Ваша дитина?
6. Як Ви ставитесь до Вашої дитини?
7. Чи ставите Ви себе на місце Вашої дитини?
8. Як Ви думаєте “Чи завжди мають рацію дорослі?”
9. “ Гороскоп і Ваша дитина ”. Чи багато уваги Ви приділяєте цьому?
10. Як часто Ви буваєте об’єктивними по відношенню до дітей?
11. На якій мові Ви спілкуєтеся в родині?
12. Що Ви любите читати вашим дітям?
13. В які ігри Ви граєте з вашою дитиною?
14. Ви вірите, що діти – “це маленькі люди?”
15. Чи потрібні дитині права?
16. Як Ви відноситесь до застосування фізичної сили проти дитини?
17. Чи завдає шкоди, покарання (будь-яке) вашій дитині, а чи приносить користь?
18. Чи знайомі Ви із статтями Конвенції ООН про права дитини?