ТРЕНІНГ НА ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ
Вступне слово.
На сьогоднішньому семінарі вихователів груп продовженого дня ми з вами візьмемо участь у тренінгу „ Здоров’я та здоровий спосіб життя наших вихованців”.
Мета: ближче познайомити учасників семінару один з одним, підготувати до роботи, створити комфортну атмосферу, хороший настрій, сприяти згуртованості групи.
Для нашої ефективної роботи сьогодні давайте ближче познайомимося (психолог знайомить їх із символічним учасником групи – її талісманом „Здоровчиком” по колу, називаючи своє ім’я та вітаючись із групою.)
Учасникам пропонується прийняти правила роботи групи, які записуються на плакаті „Правила тренінгу”
Орієнтовними правилами тренінгу можуть бути:
Учасники тренінгу обговорюють записані правила, остаточно складають їхній остаточний варіант.
Мета: з’ясувати очікування учасників від тренінгу.
Обладнання: аркуш ватману з намальованим на ньому великим пісочним годинником, ручки, стікери, вирізані в формі кружечків.
Кожному учаснику роздають по стікеру, які символізують піщинки і пропонують написати свої очікування від тренінгу. Після цього кожен учасник зачитує свої очікування й наклеює їх у верхній частина пісочного годинника.
4.Інформаційне повідомлення
На сьогодні в статуті Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) дано таке визначення: „ Здоров’я – це стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, а не лише відсутність хвороб і фізичних вад”
Формування здорового способу життя, культури здоровя, підвищення виховних можливостей потребує максимальної уваги до мотиваційної сфери вихованців у прагненні бути здоровими. З погляду на це важливим є вивчення системи ціннісних орієнтацій, внутрішніх спонук до збереження і зміцнення здоров’я.
Свідоме та активне оволодіння знаннями, вміннями і навичками здорового способу життя великою мірою залежить від сформованості мотивації на здорове життя, переконання в необхідності турбуватися про здоров’я. Цей процес успішніше відбувається на позитивному тлі повсякденної роботи з відновлення та збереження здоров’я вихованців.
Для конкретної, цілеспрямованою оздоровчої діяльності педагогічного колективу необхідно володіти даними про стан здоров’я учнів.
Світова наука визначає чотири складові здоров’я : фізичну, психічну, соціальну, духовну.
5. Вправа „Колесо здоров’я”
Одна з груп вчених розробила свою модель „Колесо здоров’я”, яка містить 8 складових здоров’я: духовну, інтелектуальну, емоційну, фізичну, соціальну, професійну, екологічну, психологічну. Уявіть себе членами цієї дослідницької команди і розробіть критерії, показники, за якими оцінюєте відповідну складову.
У мікро групах роздають картки з відповідною назвою складової, йде обговорення.
Шановні учасники ви вже готові оголосити свої критерії?
А зараз, користуючись цими критеріями, побудуйте своє „Колесо здоров’я”. Для цього на кожній спиці позначте крапкою властивий вашому здоров’ю рівень вираження цього критерію. А потім усі ці крапки з’єднайте.
Чи все вас у ньому задовольняє? Якщо ні, то мабуть, слід шукати шляхи, як це можна змінити. Адже здоров’я – це те, що люди найбільше прагнуть зберегти, але найменше бережуть (Ж. Лабрюйєр)”
6.Опитувальник „ Вивчення задоволеності вихователів ГПД своєю професією й роботою”
Методика розроблена Н.Журіним та Є. Ільїним для виявлення задоволеності учителів своєю професією й різними сторонами професійної діяльності.
Інструкція. Просимо вас ознайомити з даною анкетою (опитувальником) і відповісти на запитання; виберіть один із варіантів („так”, „не знаю”, „ні”), що збігається з вашою думкою, й поставте під ним знак „+”.
ОПИТУВАЛЬНИК
Чи задоволені ви... |
Так |
Не знаю |
Ні |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Обробка результатів
За відповідь „так” нараховується +1бал, за відповідь „не знаю” -0 балів, за відповідь „ні” вираховується 1 бал. Далі проводиться додавання всіх балів з урахуванням їх знака.
Висновки
Ступінь задоволеності роботою (за всіма 17 позиціями) оцінюється високий, якщо обстежуваний набирає +11 балів і вище, середній – якщо набирає від +6 до +10 балів, низький –від +1 до+5 балів. Ступінь незадоволеності роботою оцінюється як низький, якщо обстежуваний набирає від 1 -1 до -5 балів; середній – якщо набирає від -6 до -10 балів і високий – при -11 балах і більше.
7. Інформаційне повідомлення
Своє інформаційне повідомлення хочу продовжити з значення режиму дня в житті молодших школярів ,що є невід’ємною складовою здорового способу життя.
Для молодших школярів дотримання режиму дня має особливе значення. З одного боку, їхня нервова система ще далеко не зріла і межа виснаження нервових клітин досить низька, аз іншого боку – нові умови життя, необхідність адаптації до нелегких для організму дитини фізичних і психічних навантажень, пов’язаних із систематичним навчанням, ламання старих стереотипів поводження і діяльності та створення нових, висувають підвищені вимоги до всіх фізіологічних систем. Упорядкованість чергування праці і відпочинку сприяє оптимізації функцій організму, кращої адаптації до умов школи з мінімальними фізіологічними затратами, а порушення режиму дня призводить до серйозних відхилень у здоров’ї дитини, насамперед до неврозів.
Якщо в дитини помічено дратівливість, занепокоєння, поганий апетит, порушення сну, відставання у фізичному розвитку, то причина найчастіше полягає саме в недотриманні режиму дня. Раціоналізація режиму – один з найефективніших засобів профілактики захворювань і оздоровлення дітей.
З гігієнічних позицій чітко нормуються всі види діяльності і відпочинку дітей. Надзвичайно важливо, щоб всі елементи режиму дня здійснювалися послідовно й у той самий час. Коли попередній етап денного ритму є умовним сигналом для здійснення наступного, це сприяє закріпленню системи стійких умовних рефлексів. Школярі, що неухильно дотримуються режиму дня, швидше втягуються в роботу, ефективніше трудяться, швидше засинають і менше втомлюються.
Основними компонентами режиму дня молодшого школяра є сон, перебування на свіжому повітрі (прогулянки, рухливі ігри, заняття фізкультурою і спортом), навчальна діяльність у школі і вдома, відпочинок на власний вибір (вільний час), прийом їжі, особиста гігієна. Обов’язково потрібно провітрити спальну кімнату. Постіль дитини не повинна бути занадто м’якою, а подушка – великою.
Найсприятливіший час підйому дитини після нічного сну – 7-7.30 год. ранку, таким чином, загальна тривалість нічного сну молодшого школяра – 10,5-11 год. Дітям з ослабленим здоров’ям, що швидко стомлюються, з підвищеною збудливістю нервової системи необхідно спати довше. Таким дітям рекомендований дений сон тривалістю 1-1,5 год. Дений сон рекомендується усім першокласникам. При зростанні розумових і фізичних навантажень (у період гострої адаптації до умов шкільного навчання) тривалість сну доцільно збільшувати приблизно на 1 год, щоб пом’якшити де синхронізуючий вплив цих навантажень
Після закінчення уроків бажано і корисно відпочити на відкритому повітрі (у саду, парку, у дворі, спортмайданчику) близько 1,5 год, граючись у рухливі ігри, займаючись фізкультурою і спортом. Це надзвичайно корисно для здоров’я, підвищує життєвий тонус і працездатність дітей. Однак потрібно стежити, щоб фізичне навантаження було помірним. Якщо воно надмірно інтенсивне або перебування на свіжому повітрі затягується, працездатність різко знижується і наступне виконання домашніх завдань буде менш ефективне і якісне.
Самостійні навчальні заняття з підготовки до уроків мають бути строго регламентовані. Існуюча сьогодні думка „більше занять – більше успіхів” помилкова. У жодному разі не слід перевищувати час підготовки уроків, що рекомендується (І кл. до 45 хв, ІІ кл. до 1 год, ІІІ і ІV кл. – 1.5 год), а за можливості краще його скорочувати. Це тому, що до домашніх навчальних занять у другій половині дня дитина приступає вже зі зниженою працездатністю після всієї попередньої навчальної діяльності і відносна інтенсивність навантаження для учнів значно підвищується. Окрім того, у цей час відповідно до природної біоритмічної кривої коливань фізіологічних функцій стан більшості дітей менш сприятливий, аніж у ранкові години. І, нарешті, загальне денне навантаження в дитини не має бути надмірним. Інакше організмові школяра, особливо хворого або ослабленого, буде завдано шкоди, а якість виконання завдань при цьому неминуче знизиться.
Кожній дитині необхідно мати постійне робоче місце. Раціонально обладнаний куточок сприяє зосередженню, а звичка підтримувати в ньому порядок виховує почуття відповідальності. Основна вимога до обладнання робочого місця – меблі мають відповідати зростові школяра.
Важливо подбати і про колірне оформлення кімнати. Добре, коли переважають теплі і спокійні тони(коричневий, жовтий, зелений). Оранжевий і червоний кольори мають збуджувальний ефект, але на невеличких ділянках поверхні стимулюють загальну активність учня. У робочому куточку школяра мають знайти місце і квітка, вирощена дитиною, і малюнок чи аплікація, зроблені власноруч, і розклад уроків.
Приготування домашніх завдань варто починати завжди у визначені години, не пізніше 16 год, тому що ближче до вечора то менше сприятливим стає функціональне тло. Звичка займатися у той самий час сприяє на лаштуванню всього організму на розумову роботу. Відповідно до Листа Міністра освіти і науки України 1/9-468 від 29.12.2001 року першокласникам не даються завдання додому, тому у цей час вони можуть малювати, ліпити, читати книжку, вирізати, тобто займатися улюбленими справами.
Самопідготовку учням раджу починати з завдань середньої складності, потім переходити до найскладнішого і важкого матеріалу, а завершувати роботу виконанням найлегших завдань. Такий порядок приготування уроків сприяє поступовому входженню в роботу, складні завдання виконуватимуться на тлі високої працездатності, а легкі – під час її спаду. Спочатку варто виконувати письмові завдання, а потім переходити до усних.
Напружена розумова праця не може довгий час бути ефективною. Тому під час виконання домашніх завдань через кожні 15-20 хв. Необхідно робити короткі перерви з виконанням фізичних вправ (фізкультпаузи, фізкультхвилинки) і зняттям зорової напруги (шляхом фіксації погляду на далеких предметах, колових рухів очей та ін. ).Це сприяє швидкому відновленню працездатності та запобігає стомленню. Через 40-45хв. Роботи варто влаштувати більш тривалу перерву (близько 10 хв.)
8. Вправа „Гімнастика для очей та пальчиків”
9.Інформаційне повідомлення
У режимі дня учня передбачається час, який школяр використовує відповідно з індивідуальними нахилами, бажаннями, інтересами, так званий вільний час. Ним варто скористатися після самопідготовки домашніх завдань і складає в режимі дня молодшого школяра 1-1,5 год. У цей час учні можуть читати художню літературу, малювати, конструювати тощо.
Читання має займати провідне місце серед усіх загальнокультурних інтересів учня у поза навчальний час. Однак читання також пов’язане з напругою кори великих півкуль головного мозку і зорового аналізатора. З огляду на це тривалість безперервного читання художньої літератури для молодших школярів не повинна перевищувати 1-1,5 год при дотриманні всіх необхідних гігієнічних рекомендацій (достатнє освітлення, правильно вибрана поза, періодичний відпочинок для очей).
Режим харчування молодшого школяра передбачає прийом їжі чотири –п’ять разів на день: сніданок, другий сніданок, обід, полуденок, вечеря.
Основними принципами побудови гігієнічно правильного режиму дня є необхідність його дотримання і врахування вікових особливостей. Правильним режим дня вважається тільки тоді, коли він запобігає розвиткові перевтоми, підвищує загальну опірність організму.
Щоб не створювати напруги в прагненні все зробити за суворо визначеними годинами, варто при реалізації всіх компонентів режиму дня передбачати якийсь ступінь волі, так би мовити, люфт близько 30 хв. Найголовніше – домогтися того, щоб виконання режиму дня стало для дитини природною потребою, умовою її життя.
Аналіз результатів дослідження Тест «Години дня»
Отже, орієнтовна схема режиму дня молодших школярів
Режимні елементи |
клас |
|
І ІІ |
ІІІ ІV |
|
Підйом |
7.30 |
7.00 |
Гігієнічні процедури, Ранкова гімнастика |
7.30 – 7.45 |
7.00 – 7.30 |
Сніданок |
7.45 – 8.00 |
7.30 – 7.45 |
Перебування в школі |
8.30 – 12.20 |
8.30 – 13.05 |
Прогулянка, ігри, розваги на свіжому повітрі, заняття спортом |
12.20 – 13. 30 |
13.05-13.30 |
обід |
13.30 – 14.00 |
13.30 – 14.00 |
Сон для учнів 1-х класів і дітей з ослабленим здоров’ям, вільний час |
14.00 – 15.00 |
14.00- 15.00 |
Рухливі ігри, розваги на свіжому повітрі |
15.00 – 16.00 |
15.00 – 16.00 |
Самостійні навчальні заняття |
16.00 – 17.00 |
...16.00 – 18.00 |
Вільний час (заняття улюбленими справами) |
17.00 – 19.00 |
18.00 – 19.00 |
вечеря |
19.00 – 19.30 |
19.00 – 19.30 |
Робота по дому |
19.30 – 20.00 |
19.30 – 20.00 |
Вечірня прогулянка |
20.00 – 20.30 |
20.00 – 20.30 |
Гігієнічні процедури, підготовка до сну |
20.30 – 21.00 |
20.30 – 21.00 |
сон |
21.00 |
21.00 |
Вправа „ Антошка”
Мета: зняти втому і напруження учасників тренінгу. Учасники тренінгу голосно говорять скоромовку.
На лесной опушке
Стоит высокий дом,
А рядом на лужайке
Живёт весёлый гном.
Как зовут тебя гном?
Гоша, у меня Петька, у меня
Трусы в горошек. Рубаха в клетку
Я пришёл сюда из сказки
Потому, что я хороший может получу конфетку
Свій тренінг я хочу закінчити рядками вірша Н. В. Василенко
Здоров’я – це ранок зі свіжим повітрям.
Це сонце, що гріє ласкаво й привітно.
Це хвилі Дніпра, що нам сили дають.
Бери це сміливо, мій друже,і в путь.
Здоров’я – це смак свіжих ягід дозрілих,
Це спорт, що дає нам наснагу і силу.
Це сон, що на крилах нам зорі несуть.
Усе це з собою узять не забудь.
І знай, любий друже, - у цьому житті
Чи бути здоровим вирішуєш ти!