ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ СЕМІНАР З ЕЛЕМЕНТАМИ ТРЕНІНГУ
«Важкі учні: проблеми, питання, вирішення»
Те, що ми зібралися разом, -це тільки початок.
Те, що ми продовжуємо залишатися разом –
це вже досягнення.
Те, що ми разом співпрацюємо – це справжній успіх
Генрі Форд
Я рада Всіх Вас бачити. Перш чим розпочати роботу давайте привітаємося.
Вправа « Вітання»
Прошу взяти участь у вправі «Вітання» Вам потрібно утворити пари довільно. За моєю командою повторювати рухи:
Здрастуй друг! (вітання за руку)
Як ти тут ?(хлопання по плечу один одному)
Де ти був? (руки в боки)
Я скучав! (кладуть руки собі на серце)
Ти прийшов!(розводять руки в бік)
Просто клас! (обнімаються).
Вправа « Перевтілення»
Мета: наблизити дорослих до позиції дитини, показати, що з віком погляди й світовідчуття людей міняються.
Всім учасникам тренінгу пропонується згадати ті моменти життя, коли вони були учнями, й закінчити речення з позиції свого особистого учнівського досвіду минулих років.
«Коли я вчилася в школі, то…». Після того, як речення дописано, учасникам групи пропонується озвучити свої відповіді й обговорити питання (вчителі зачитують речення ланцюжком)
Вправа „Вітаю Вас”
Мета: сприяти згуртованості групи та створенню комфортної атмосфери для успішної роботи.
Хід проведення
Я пропоную підняти руку тих людей, які вважають, що це стосується їх:
- сьогодні сонечко світить тим, у кого темне волосся;
- сьогодні сонечко світить тим, хто має гарну посмішку;
- сьогодні сонечко світить тим, хто має доньку;
- сьогодні сонечко світить тим, хто має сина;
- сьогодні сонечко світить тим , хто вважає себе гарною матір’ю;
- сьогодні сонечко світить тим ,хто вважає своїм покликанням виховати гармонійну особистість;
- сьогодні сонечко світить тим , хто прийшов на нашу зустріч з гарним настроєм, і хоче отримати безліч позитивних вражень і корисних порад.
Привітайте один одного оплесками.
Інформаційне повідомлення (музичний супровід)
„Мені подобається порівнювати дитину з водою. Це річка весела та стрімка, бурхлива, або ж глибока та повільна. Вона пливе собі, куди їй заманеться, рухається вільно та невимушено. Але рух кожної річки визначає її русло, ті береги, яких ми називаємо «батьками» та «вчителями». Вони, завжди ніби попереду, визначають основне спрямування її руху. Якщо батьки та вчителі знають, як виховувати дитину, мають свої стійкі ціннісні настанови, розуміють, що є важливим для дитини, - то це береги міцні, надійні. Тоді і річка почувається захищеною та більш впевненою.
Де ви бачили такі береги, які б тиснули на річку чи змушували її плисти в інший бік? Річка пливе вільно у відповідності до своєї природи, але береги дещо скеровують її рух. Річка, яка не має берегів розтікається, поступово перетворюючись на болото. Так і дитина, яка не відчуває підтримки, розумного контролю з боку батьків, вчителів не має життєвих орієнтирів, чіткого самоусвідомлення своїх справжніх бажань та потреб. Тому часто потрапляє під чужий вплив або тиск оточення.
Давайте актуалізуємо наші знання про підлітків. Зараз я пропоную учасникам тренінгу та учасникам семінару взяти участь в анкетуванні. Час виконання 5 хв.
Анкетування учасників семінару
1. Які новоутворення характерні для підліткового віку?
___________________________________________________________________________
2. Якого учня можна назвати важковиховуваним?
__________________________________________________________________________
3. Опишіть його ознаки та вкажіть форми поведінки?
__________________________________________________________________________
4.Девіантна поведінка - __________________________________________________________________________
5. Деліквентна поведінка - _________________________________________________________
6. Опишіть сензетивний період підлітків __________________________________________________________________________
Отже давайте перевіримо наші знання про підлітків.
Які ж основні новоутворення :
це потреба у самоствердженні в колективі ровесників;
- почуття дружби, закоханість;
-критичне ставлення до дорослого.
- протиріччя між прагненням до дорослості і недостатнім фізичним розвитком.
Хто ж такий важковиховуваний учень ( соціально дезадаптований або соціально адаптований) – це дитина, у якої виникають труднощі з соціалізацією, а саме важко формуються моральні норми і внаслідок цього виникають відхилення форми поведінки
Які ж його ознаки:
Існують певні форми поведінки, за якими можна виділити «важких дітей».
Зовнішні форми поведінки «важких» дітей:
Втечі з дому, крадіжки, хуліганство, уживання алкоголю та наркотиків.
3. Девіантна поведінка — це поведінка з відхиленнями. Психологи розглядають девіантність як поведінку, що перебуває на межі правової та деліквентної (кримінальної, що має ознаки злочину). Дітей, яким притаманні відхилення поведінкових реакцій, називають по-різному: недисципліновані, педагогічно або соціально занедбані, важкі діти, важковиховувані, схильні до правопорушень, девіантні підлітки тощо. Ці терміни найчастіше використовують як синоніми.
4. Деліквентна поведінка - термін, утворений від латинського слова delictum, що в перекладі означає «проступок». Це і диктує сенс поняття: така поведінка характеризується асоціальної, протиправної спрямованістю, що проявляється в діях або в бездіяльності і незмінно завдає шкоди окремим людям і суспільству. Делінквентна поведінка особистості являє собою поняття, яке постійно звучить у колах представників педагогіки, кримінології, соціології, соціальної психології та інших галузях.
Сензити́вний вік - найсприятливіший вік для розвитку тих чи інших психічних функцій (сприймання, мовлення, пам'яті тощо), що визначають психічний розвиток дитини і мають вирішальне значення для її навчання та виховання.
Підлітковий період - сензитивний для розвитку потреб, спрямованості особистості, оформлення ідеалів. Формується самооцінка, самосвідомість, потреба пізнати себе як особистість. Виникає потреба у самовираженні, значимості для інших, намагання бути на рівних з дорослими; посилюється статева ідентифікація.
Негативні форми поведінки в дітей пов'язані зі стилями сімейного виховання:
• емоційне відторгнення ;
• «гіпопротекція» (дитина належить сама собі);
• панівна гіперпротекція (надто велика увага батьків і позбавлення дитини самостійності).
Робота з важковиховуваними дітьми потребує від педагога зібраності, вміння контролювати свій емоційний стан. Тому необхідно використовувати різноманітні методи роботи для підлітків з девіантною поведінкою.
Вправа «Рівні права – різні можливості»
Кожен з вас бере серветку і чітко виконує інструкцію:
Вправа «Текст з підтекстом»
Мета: мотивація до подальшої роботи, вплив особистісних установок на виконання завдань.
Я роздам кожному екземпляр «Тексту з підтекстом» вам потрібно його заповнити протягом 3-х хвилин.
Чи вмієте Ви підкорятися вказівкам? Пройдіть цей тест, Ви маєте 3хв.
Тепер, коли Ви все уважно прочитали, виконайте тільки завдання 1 і 2.
Висновок: бажання чогось досягти найчастіше провокує неправильність наших вчинків. А в дітей з девіантною поведінкою найчастіше дії випереджають сприйняття. Дітям цієї групи необхідна додаткова допомога з боку вчителя.
Яка саме, ми з Вами сьогодні розберемося!
Інформаційне повідомлення «Типи важковиховуваності»
Науковці поділяють важковиховуваних учнів на типи:
Визначити тип важковиховуваності може кожен із Вас, за допомогою анкети. Анкета містить твердження, які необхідно оцінити від 0 до 2 балів. Тип важковиховуваності визначається за найбільшою кількістю набраних балів.
АНКЕТА
( з 1-10 визначається тип педагогічно-занедбаних., з 11-20- «Конституціональний», «Ситуативний»- з 21-30, «важковиховуваних дітей» з 31-40).Якщо різні типи важковиховуваності оцінено однаковою кількістю балів, визначається мішаний тип (наприклад: 7 балів – ситуативний та 7 балів – конституціональний; тип важковиховуваності – ситуативно-конституціональний)
Рівень важковиховуваності:
0-6 – низький
7-12 – середній
13-20 балів – високий.
Напередодні проведення психолого-педагогічного семінару Ви були поділені на групи, кожна з якої отримала домашнє завдання, проаналізувати певний тип важковиховуваності. Поки учасники тренінгу готуються до завдання . Учасникам семінару прошу взяти участь у тесті «Психогеометрія менеджера». Незалежно від вашого рангу, займаної посади у системі освіти:
Запрошую ознайомити присутніх з домашнім завданням.
Вправа «Бригада швидкої допомоги»
Уся робота практичного психолога , соціального педагога та класних керівників з важковиховуваними дітьми повинна бути системною, тоді можна очікувати позитивних результатів.
Роль психолога в роботі з важковиховуваними учнями:
- Виявлення дітей, які мають труднощі в навчанні, проблеми в поведінці, ознаки емоційних розладів.
- Визначення причини труднощів учнів «групи ризику»,
- Проведення діагностики важковиховуваних.
- Корекційно-відновлювальна і розвивальна робота (індивідуальна і групова).
- Робота з педколективом школи.
- Робота із сім'ями важковиховуваних дітей (консультації, виступи, тренінги тощо).
Роль соціального педагога в роботі з важковиховуваними учнями:
- акт обстеження матеріально-побутових умов проживання дитини,
- соціальний паспорт класу;
- соціальний паспорт навчального закладу;
- облікова картка сім'ї дитини, щодо якої здійснюють соціальний супровід
Ефективність роботи психолога і соціального педагога з важковиховуваними дітьми полягає в налагодженні з дитиною, батьком, учителем позитивної, емоційно-насиченої атмосфери взаємин, яка давала б можливість дитині підвищувати її самоповагу, сприяла відчуттю нею радості власних можливостей та досягнень. Обов'язково потрібно пам'ятати аксіому психологічного супроводу: індивідуальне життя людини самоцінне, унікальне, повинно бути позбавлене насильства. Кожну дитину необхідно знати, розуміти, допомагати їй, сприяти й радіти її успіхові, а дитини, в якої є проблеми, це стосується в першу чергу.
Заключне слово
Душа дитини- чиста, проста. ЇЇ можна порівняти із склянкою води – такою ж чистою, прозорою. Вона здатна вбирати в себе все, що їй пропонує життя.
Коли дитяча душа чує грубі слова, до її склянки потрапляє сіль. Чим більше грубих слів – тим більше солі.
Коли дитяча душа чує образливі слова, вони ніби печуть її душу.
Неуважність, байдужість, ігнорування дитячих проблем можна порівняти із грудкою землі .
Коли все добре змішаємо – отримаємо стан дитячої душі. Скільки мине часу, доки все осяде, тобто людина забуде про образи?
А варто лише легенько взбовтати – і все підніметься знову на поверхню.
Коли ми кажемо щось неприємне іншій людині, ми залишаємо в душі людини ось такі сліди. Немає значення, скільки разів ми потім просимо пробачення. Словесні рани заподіюють такий самий біль, як і фізичні.
Тож будьмо толерантними до наших дітей, учнів та один до одного.
Дякую за увагу.
Додаток 1
«Ділова документація в роботі з важковиховуваними дітьми»
Аспекти роботи соціально-психологічної служби школи з важковиховуваними учнями потрібно систематично розглядати на педрадах школи, радах профілактики школи, методоб'єднаннях класних керівників, малих педрадах. Такими аспектами є:
• причини виникнення важковиховуваності учнів та форми її виявлення;
• індивідуально-психологічні та вікові особливості особистості;
• взаємодія школи та сім'ї в подоланні важковиховуваності;
• індивідуальний підхід до важковиховуваних;
• особливості організації навчальної діяльності, шляхи виховання стійкого інтересу до знань;
• особливості підліткового віку й педагогічна занедбаність учнів;
• залучення важковиховуваних до різних видів діяльності;
• організація спілкування учнів у класному колективі.
Уся робота практичного психолога , соціального педагога та класних керівників з важковиховуваними дітьми повинна бути системною, тоді можна очікувати позитивних результатів.
Яка ж система роботи з важковиховуваними?
1. Виявлення дітей, які мають труднощі в навчанні, проблеми в поведінці, ознаки емоційних розладів.
2. Визначення причин труднощів учнів «групи ризику», діагностика важковиховуваних.
3. Корекційно-відновлювальна і розвивальна робота (індивідуальна і групова).
4. Робота з педколективом школи.
5. Робота із сім'ями важковиховуваних дітей (консультації, виступи, відвідування, тренінги тощо).
6. Взаємодія з адміністрацією школи із цього питання (рада профілактики, малі педради).
7. Взаємодія з інспекцією у справах неповнолітніх, соціальною службою для молоді.
Додаток 2
Робота психолога, соціального педагога та класних керівників має бути відповідно оформлена і зафіксована. Пропонуємо перелік ділової документації для роботи з важковиховуваними дітьми.
1. Загальний план роботи практичного психолога (соціального педагога) з важковиховуваними дітьми.
2. Список важковиховуваних дітей і учнів «групи ризику», затверджений директором школи.
3. Індивідуальна картка важковиховуваного учня індивідуальна картка соціально-педагогічного супроводу.
4. Індивідуальний план роботи з важковиховуваним учнем.
5. Результати індивідуальної психодіагностики з важковиховуваним (№ з/п, дата проведення, назва методики, результат, висновки та рекомендації), бланк, який заповнює дитина.
6. Облік проведеної роботи з важковиховуваним учнем (№ з/п, дата, зміст, результат, висновки та рекомендації).
7. Записи про проведену роботу з важковиховуваними учнями мають бути також відображені в журналах: щоденного обліку роботи, корекційно-відновлювальної та розвивальної роботи, протоколах індивідуальних та групових консультацій (для батьків, учнів та вчителів).
8. Папка з психодіагностичними, корекційно-відновлювальними та розвивальними матеріалами, яка постійно поповнюється.
9. Просвітницькі матеріали.
10. Для соціальних педагогів та класних керівників — акт обстеження матеріально-побутових умов проживання дитини, соціальний паспорт класу (код 0,5-важковиховуваність дитини, девіантність), соціальний паспорт навчального закладу, облікова картка сім'ї дитини, щодо якої здійснюють соціальний супровід. Ефективність роботи психолога і соціального педагога з важковиховуваними дітьми полягає в налагодженні з дитиною, батьком, учителем позитивної, емоційно-насиченої атмосфери взаємин, яка давала б можливість дитині підвищувати її самоповагу, сприяла відчуттю нею радості власних можливостей та досягнень. Обов'язково потрібно пам'ятати аксіому психологічного супроводу: індивідуальне життя людини самоцінне, унікальне, повинно бути позбавлене насильства. Кожну дитину необхідно знати, розуміти, допомагати їй, сприяти й радіти її успіхові, а дитини, в якої є проблеми, це стосується в першу чергу.