Заняття з елементами тренінгу для старшокласників
«Сім’я — це не просто важлива річ, це все!»
Ключові слова: сім’я, щасливий шлюб, сімейне життя.
Актуальність: підготовка молоді до сімейного життя є однією з найважливіших проблем сьогодення, оскільки її загострення зумовлюється кризовим станом суспільства, соціальною та політичною нестабільністю, невизначеністю щодо майбутнього. Ці фактори призводять до перегляду планів молоді щодо укладення шлюбу, до виникнення нових соціально – психологічних установок відносно функцій сім’ї та ролей жінки й чоловіка в ній.
Мета: сформувати уявлення учасників тренінгу про особливості сімейного життя; сім’ю, сімейні стосунки, ознайомити з засадами побудови сімейних відносин.
Тривалість тренінгу: 1 година 35 хвилин.
Хід проведення
Щаслива сім’я підтверджує думку про те, що людські почуття – найважливіша цінність. Сім’я є однією з найважливіших життєвих цінностей. Сім’я дарує кожній людині відчуття стабільності, захищеності, впевненості, що в свою чергу спонукає до розвитку власного індивідуального потенціалу, бажанню досягати висот.
Дружна родина надихає, підтримує, допомагає переживати складні часи, реалізовувати найсміливіші плани. Сім’я – це фортеця, порятунок від труднощів, захист від жорстокого світу. Міцна родина дарує тепло, затишок, спокій. Адже вдома нас оточують рідні люди, які нас люблять, розуміють, завжди намагаються допомогти.
Так і в житті: кожна людина, плануючи своє майбутнє, бачить перед собою багато доріг і стежин, але обирає тільки одну – свій життєвий шлях. Щоб правильно обрати свою долю, оцінити життєву перспективу, свої здібності, таланти, потрібно мати життєву мудрість.
Вправа «Асоціація» (5хв.)
Мета: усвідомити багатогранність поняття «сім’я», його різноманітність.
Завдання кожному написати, які асоціації виникають у вас із словом «сім’я»? Це може бути (малюнок чи колаж).
До уваги тренера! Бажано зробити акцент на те, що у кожної людини своє розуміння «сім’ї».
До уваги тренера! З учнями можна провести анкету «Готовість до шлюбу» (ДОДАТОК 1) за декілька днів до проведення заняття, а на занятті приділити декілька хвилин, та ознайомити з результатами.
Вправа «Банка життя» (5хв.)
Мета: сприяти формуванню відповідального ставлення до свого життя,
виробленню (або усвідомленню) життєвих цінностей.
Тренер ставить на стіл велику скляну банку. Сьогодні ми хотіли б поговорити з вами про життя. Що ви можете сказати про цю банку? (учні починають давати відповіді. Наприклад: «Вона порожня» або «вона скляна» і т. д.)
Далі дістає з-під столу мішок із великими мушлями й починаємо вкладати їх у банку доти, доки вони не заповнять її до самого верху.
- А тепер що ви можете сказати про цю банку?
Далі дістаємо пакет із горохом і засипаємо його також. Горох заповнив простір між мушлями.
- А тепер?
Тоді дістаємо пакет із піском, його теж засипаємо в банку. Через якийсь час у банці не залишилося вільного простору. Тоді витягаємо пляшку води і вливаємо її в банку.
Тож зараз я буду пояснювати вам, що щойно відбулося. Банка – це наше життя. Мушлі – це найважливіші речі в нашому житті, це наша родина, це наші діти, наші кохані – все те, що має для нас величезне значення.
Горох – це речі, не настільки значимі для нас, це може бути дорогий костюм або машина тощо.
Пісок – це все найдрібніше й незначне в нашому житті, всі ті дрібні проблеми, які супроводжують нас впродовж усіх прожитих днів.
Якби ми спочатку засипали у банку пісок, то в неї уже не помістилися б ані горох, ані камені. Ніколи не дозволяйте різній дрібноті заповнювати ваше життя, закриваючи вам очі на значно важливіші речі.
Висновок: у нас є тільки одне життя, якщо Ви прагнете отримати, все, що бажаєте мудро використовуйте свій час. Звертайте увагу на те, що робить вас щасливою людиною. Раставьте пріоретети в житті, вчиться не завантажувати себе дрібними проблемами, сварками, та не ставити їх на перше місце.
Вправа «Міфи та реальність» (5хв.)
В різних кінцях кімнати написані слова «Міф» та «Реальність». Учасникам тренінгу треба зайняти місце під слова, якщо вони згодніз твердженням. Бажаючий може висловити свою думку.
Ось найпоширеніші із них:
До уваги тренера! Якщо ви побачите зацікавленість учасників з даної теми, можна надати інформацію щодо ставлення різних релігій до передшлюбних інтимних стосунків. Ця інформація урізноманітнить Вашу міні-лекцію й буде цікавою для учасників. (ДОДАТОК 2)
Вправа «Критерії щасливої сім’ї» (15 хв.)
Мета: з’ясувати уявлення учасників про зовнішні та внутрішні фактори які впливають на благополуччя сім’ї.
Тренер на ватмані малює два поєднаних серця. Одне серце символізує зовнішні фактори, що впливають на щастя та благополуччя сім’ї, а друге - внутрішні.
- Назвіть будь ласка зовнішні та внутрішні фактори, які впливають на благополуччя сім’ї.
Висновок: сімейне щастя залежить від багатьох факторів. Серед таких, що лежать в основі успішного сімейного життя, можуть бути названі:
1.Свідомий вибір партнера.
2. Повага та увага подружжя один до одного.
3.Кожен із подружжя має можливість самореалізації, досягнення своїх цілей та бажань.
4.Достаток та окрема житлова площа, власний життєвий простір.
5.Довгоочікувана, запланована та бажана дитина.
6. Можливість не тільки брати, але й віддавати щось навзаєм.
Вправа «Малюємо сімейне життя» (20 хв.)
Мета: відпрацювати навички ситуацій з життя сім’ї, формувати вміння робити усвідомлений вибір щодо власної поведінки.
Тренер об’єднуює учасників у чотири міні-групи. Кожній з груп пропонується намалювати одну із ситуацій життя сім’ї:
Основні правила проведення вправи: малювати на аркушах формату А1 кольоровими олівцями, фломастерами. На малюнку мають бути присутні всі члени сім’ї. Групи розміщені у чотирьох рівновіддалених місцях.
Після того, як підгрупи завершили малювати, тренер пропонує їм перейти по часовій стрілці до інших малюнків, і так продовжувати доти, доки кожна підгрупа не побуває біля усіх чотирьох малюнків і не домалює щось своє. Таким чином, у підлітків буде можливість побачити різноманітність сімейних стосунків.
Вправа «Домашні обов'язки» (7 хв.)
Мета: усвідомлення партнерської відповідальності в шлюбі.
Матеріали:
Проведення:
Тренер об’єднує учасників в три групи «Жінки», «Чоловіки», «Разом». Кожній групі пропонується прописати 5-10 обов'язків, які виконують тільки чоловіки або жінки, а команда «Разом» визначає спільні обов'язки. Після цього презентуються роботи.
Питання до учасників:
1) Чому саме такий розподіл обов’язків між чоловіком і дружиною?
2) Чи погоджуєтесь Ви з таким розподілом? Чи хотілося б Вам перекласти на партнера або перебрати на себе якісь з зазначених обов’язків? Чому?
Руханка «Я їду!», «Я теж!», «Я зайцем!» (5 хв)
Мета: активізувати учасників, підвищити настрій.
Учасники сідають у коло на стільці. Один учасник залишається стояти у центрі кола (його стілець вільний). Завдання цього учасника: сісти на вільний стілець. Учасник, який бачить, що біля нього вільний стілець, повинен швидко сісти на нього зі словами «Я їду». Сусід ліворуч робить те саме зі словами «Я теж». Третій за порядком учасник теж займає вільний стілець зі словами «Я зайцем». Наступний учасник, займаючи вільний стілець, знову проказує першу фразу. Це продовжується до тих пір, поки той учасник, що стояв у колі, не сяде на вільний стілець. Той, хто не встиг пересісти, стає в центр кола. Все починається спочатку.
До уваги тренера! Треба слідкувати, щобучні не забували промовляти фрази по порядку, а не просто перестрибували зі стільця на стілець.
Вправа «Вирішення сімейних конфліктів» (10хв.)
Учасники об’єднуються в три групи. Кожна група отримує на картці опис сімейної конфліктної ситуації. Завдання для кожної групи: правильно обрати тактику вирішення конфлікту та не загострити конфлікт.
Ситуація 1. Марійка та Сашко – молодята, живуть разом вже 5 місяців. Марійка вирішила поклеїти нові шпалери в кімнаті, але не порадилась при цьому із Сашком. Ввечері, коли Сашко повернувся з роботи, почав розгортатися конфлікт з огляду на те, що колір шпалер дуже не подобався Сашку. Яку тактику обере Марійка?
Ситуація 2. Пройшло вже три місяці після одруження Ірини та Павла. Вони разом закінчили інститут, почали працювати в одній організації. Були нерозлучні майже повсюди. І ось одного разу Павло під час обідньої перерви побачив Ірину в кафе із своїм колегою, вона була з ним дуже веселою й посміхалася. Коли Ірина та Павло поверталися після роботи додому, Павло почав демонструвати «ревнощі» до Ірини. Розгорнулася конфліктна ситуація. Якою буде поведінка Ірини?
Ситуація 3. Після народження дитини Олена залишила компанію, в якій працювала й отримувала гарний заробіток, оформила декретну відпустку. Сім’ю забезпечував її чоловік – Ігор, зарплата якого становила не дуже багато (вистачало лише на необхідні продукти та товари для дитини). Через 3 місяці до Олени зателефонував директор її кампанії й запропонував вийти на роботу (із підвищенням заробітної плати). Олена погодилася, але Ігорю сказати спочатку побоювалася, але спромоглася через тиждень. Ігор виховувався у традиційній сім’ї, де справа чоловіка – заробляти, а справа жінки – зберігати домашнє вогнище. Почувши новину, Ігор навіть не говорив із Оленою декілька днів. Що сталося потім?
Вправа «Кошик для сміття» (5хв.)
Запишіть риси характеру, які заважають, ускладнюють сімейні відносини.
(Учні записують: невпевненість у собі, пихатість, гордість, брехливість, злість, недовіра, підозрілість, коли в очі кажуть одне, а поза очі інше, коли доносять одне на одного та ін.). Учні викидають папірці в кошик для сміття.
Релаксаційна вправа «Прохання метеликів» (5хв.)
Мета: забезпечити психологічне розвантаження учасників.
Уявіть собі прекрасний літній день. Ви лежите на зеленому лузі. Навколо все спокійно і тихо. Вам тепло і затишно, ви дихаєте легко і спокійно. Уявіть собі, що ви – легкі метелики з великими красивими крилами. Ваші ручки легкі-легкі – це крила метелика. І тіло ваше теж стало легке-легке, змахнули крильцями і полетіли. З кожним вдихом і видихом ви все вище і вище в повітрі. Легкий вітерець ніжно гладить ваші крильця .... (пауза – погладжування дітей). Вам добре, приємно. Але ось прийшла пора повертатися в цю кімнату. Потягніться і на рахунок «три» відкрийте очі, посміхніться ласкавому вітерцю й один одному.
Як висновок прослухайте наступну притчу «Все в твоїх руках»
Давно-предавно в старовинному місті в оточенні учнів жив Майстер. Якось найталановитіший з них задумався: «А чи існують запитання, на які наш Майстер не зумів би дати відповідь?»
Він пішов на квітуче поле, піймав найкращого метелика і сховав його між долонями. Метелик чіплявся лапками за його руки, і учневі було лоскітно. Посміхаючись, він підійшов до Майстра і запитав:
- Скажіть, а метелик у моїх руках живий чи мертвий?
Учень міцно тримав метелика в зімкнутих долонях і був готовий будь-якої миті його стиснути. Не дивлячись на руки учня, Майстер відповів: «Все в твоїх руках».
Рефлексія
На закінчення нашого заняття словами Володимира Симоненка: «Є тисячі доріг, мільйон вузьких стежинок. Є тисячі ланів, але один лиш мій». Вибіріть свій шлях, пізнаєте життя, рухаєтесь уперед, йдіть вперед, відкривайте для себе свій світ, будуйте своє життя.
ДОДАТОК 1
Тест «Готовність до шлюбу»
Висловіть своє ставлення до твердження, поставивши знак «+» у відповідній графі.
№ |
Твердження |
Я |
Він(вона) |
1. |
Відправка дитини до дитячого садка. |
|
|
2. |
Турбота про дітей. |
|
|
3. |
Перевірка домашнього завдання дітей. |
|
|
4. |
Відвідування батьківських зборів. |
|
|
5. |
Організація дитячих свят. |
|
|
6. |
Організація сімейних свят. |
|
|
7. |
Читання спеціальної літератури з виховання дітей. |
|
|
8. |
Виконання важкої фізичної роботи по дому. |
|
|
9. |
Виконання дрібної домашньої роботи. |
|
|
10. |
Купівля продуктів харчування. |
|
|
11. |
Прибирання квартири. |
|
|
12. |
Прання білизни. |
|
|
13. |
Підтримка контактів сусідами. |
|
|
14. |
Сплата комунальних рахунків. |
|
|
15. |
Планування сімейного бюджету. |
|
|
16. |
Купівля одягу, взуття. |
|
|
17. |
Купівля санітарно-гігієнічної продукції. |
|
|
18. |
Купівля побутової техніки, меблів. |
|
|
19 |
Годування домашніх тварин. |
|
|
20. |
Вигул собаки. |
|
|
21. |
Винесення сміття. |
|
|
Опрацювання результатів: за кожну відповідь «Я», ви отримуєте по 1 балу.
Результати:
Від 0 до 5. Ви хочете отримати не супутника (супутницю) життя, а хатню робітницю (працівника). Вам ще треба багато чого переглянути у своїх ставленнях до сімейного життя.
Від 6 до 14. У вас немає особливих причин для хвилювань, але радимо задуматись. Чи не багато обов’язків ви перекладаєте на плечі майбутнього партнера.
15 і більше. Ви повністю готові до сімейного життя.
ДОДАТОК 2
Християнство: Цнотливість для справжнього християнина означає не просто чистоту тіла; тільки невинна незаміжня людина (чи така, яка є в шлюбі) розглядається, як повноцінна особистість.
Мусульманство: Секс до шлюбу виключається в принципі. За законами шаріату (комплекс норм поведінки мусульманина) це карається тюрмою чи биттям нагайкою.
Іудаїзм: Інтим до шлюбу суворо забороняється. Батьки нареченої повинні пред’явити старійшинам докази невинності – простирадло з плямами крові, пролитої в першу шлюбну ніч. Якщо старійшини задоволені, то чоловік вже нікуди не дінеться від своєї дорогоцінної і буде жити з нею все життя. Але якщо вони хоча б засумнівались, то дружину просто забивали камінням до смерті. На щастя, для блудливих дружин нині це вже не практикується.
Буддизм: Буддисти – люди багато в чому специфічні. Секс вони вважають злом, оскільки він збуджує емоції і позбавляє буддиста бажаного спокою, і душевної рівноваги. І все ж цнотливість для них не принципова.
Індуїзм: Це найпочуттєвіша релігія, яка ставить статевий акт в ранг священної дії. Дивно, але в якийсь час релігія проповідувала цнотливість. Останні глави епосу «Рамаяна» навчають: чоловік, відчувши, як його охоплює полум’я порочної пристрасті, повинен охолонути, занурившись у воду. Одна з героїнь цього твору, Драупаді, багато разів виходячи заміж, кожного разу знову набувала непорочності для свого останнього чоловіка.
ДОДАТОК 3
Не так легко дотримуватися рівноваги між роботою та сімейним життям. Але ваша сім’я потребує не менше, а може й більше уваги, ніж ваша робота. Сплануйте свій робочий час так, щоб, повернувшись додому, ви не думали про недороблені проекти чи звіти, а присвячували себе лише вашій родині.
2. Доглядайте за собою
Часто батьки проводять увесь свій час, піклуючись про когось та забувають про себе та свої власні бажання. Не дбаючи про свої потреби, люди перебувають в постійному пригніченні, незадоволенні та поганому настрої. Подумайте, чи в такому стані людина може дбати про інших? Прислухайтеся до своїх почуттів та подумайте чого б вам хотілося? Спробуйте присвятити собі певний час протягом доби. Навіть якщо це будуть всього лише 10 хвилин на день.
3. Дотримуйтеся дисципліни
Дисципліна не означає покарання. Власним прикладом покажіть дітям як конструктивно використовувати свій час.
4. Встановіть межі
Ми часто встановлюємо межі, щоб вберегти дітей від небезпек та пошкоджень. Важливо пояснювати дітям з якою метою встановлюються обмеження.
5. Спілкуйтеся
Спілкування надзвичайно важливе. Слухайте один одного. Розповідайте не лише про свої проблеми, а й про те, як минув ваш день, чого б вам хотілося, які у вас мрії та бажання.
6. Спільний час
Придумайте якісь активності, які б ви могли робити разом. Готувати їжу, грати в настільну гру, відвідати концерт чи навести лад в будинку.
7. Спільні рішення
По мірі того як діти ростуть, подумайте над тим, які межі для них вже є не настільки актуальними. Обговоріть це, прийміть спільне рішення. Діти дорослішають і починають також розуміти, що є дійсно небезпечним, а що – ні. Але ваша думка є завжди важливою та необхідною. В сучасному світі є настільки багато прихованих небезпек, що без батьківської підтримки та пояснень, дітям часом дуже складно розібратися. Але обговорення та прийняття спільного рішення буде мати масимальний ефект.
8. Вселяйте спокій
В складні періоди, коли у когось з членів родини проблеми або в родині відбулася втрата, вмійте вислухати та підтримати. Ваші діти, в складні моменти, потребуватимуть вашої підтримки та впевненості.
9. Не бійтеся експромтів
Намагайтеся влаштовувати сюрпризи – несподівану прогулянку з дітьми чи спільний перегляд мультфільму. Приємно проведений спільний час – це те, що дітям запам’ятовується на довго.
10. Проводьте час з вашою «другою половинкою»
Важливо знаходити час один для одного. Діти вчаться стосунків на моделі власних батьків. Не нехтуйте можливістю просто поговорити як пройшов ваш день та спільно запланувати наступні вихідні чи мандрівку.