|
Кротовська Людмила Іванівна практичний психолог, учитель-методист вищої кваліфікаційної категорії НВК «Ліцей-школа №48» м.Маріуполь
|
ПСИХОЛОГІЧНА ПРОГРАМА ПРОЦЕСУ
АДАПТАЦІЇ ПЕРШОКЛАСНИКІВ
ЗМІСТ ПРОГРАМИ «Я — ШКОЛЯР»
Перший клас школи - один з найбільш важливих і важких періо-дів у житті дітей. Вступ малюка до школи призводить до емоційно-стресової ситуації: змінюється звичний стереотип поведінки, зростає психоемоційне навантаження.
Школа з перших же днів ставить перед дитиною цілий ряд завдань, не пов'язаних безпосередньо з його попереднім досвідом, але що вимагають максимальної мобілізації інтелектуальних і фізичних сил. На дитину впливає комплекс нових чинників: класний колектив, особа педагога, зміна режиму, незвичне тривале обмеження рухової активності і, звичайно, поява нових, не завжди привабливих обов'язків. У програму роботи з адаптації дітей до школи входять:
Мета і завдання:
Актуальність програми:
Останнім часом з'являється все більше дітей, які вже в початковій школі не виконують програму навчання. Ці діти вимагають до себе особ-ливої уваги і педагога, і психолога, оскільки відставання в початковій школі негативно позначається на подальшому інтелектуальному і особистому розвитку дитини.
Прихід дитини до школи пов'язаний з певними труднощами звикання до шкільного життя, однією з причин яких є психологічні особливості дитини 6-7 років. До них належать несформованість довільної діяльності, відсутність навичок навчальні праці і співпраці, недостатньо розвинена саморегуляція поведінки, велика емоційність у спілкуванні та ін.
Школа з перших же днів ставить перед дитиною ряд завдань. Їй необхідно успішно оволодівати навчальною діяльністю, засвоїти шкільні норми поведінки, залучитися до класного колективу, пристосуватися до нових умов розумової праці й режиму. Виконання кожного з цих завдань пов'язане безпосередньо з попереднім досвідом дитини.
Зі вступом дитини до школи під впливом навчання починається перебудова всіх його пізнавальних процесів, придбання ним якостей, властивих дорослим людям. Це пов'язано з тим, що діти включаються в новий для них вид діяльності і системи міжособистих стосунків, наявність у них нових психологічних якостей. Загальними характеристиками всіх пізнавальних процесів дитини повинні стати їх довільність, продуктивність і стійкість.
Певна частина першокласників зазнає труднощів, перш за все, в налагодженні взаємин з учителем і однокласниками, що нерідко супроводжується низьким рівнем оволодіння шкільною програмою. У виразі їх облич видно емоційний дискомфорт: типові для них сум, тривога, напруженість.
Неадаптованість учнів до школи, пов'язана з поведінковими проблемами – низьке засвоєння шкільних норм поведінки. На уроках ці діти неуважні, часто не слухають пояснення вчителя, відволікаються на сторонні заняття і розмови, якщо ж вони напруги: вони бігають, кричать, заважають іншим дітям. Все це зосередяться на завданні, то виконають його правильно. На перерві відбувається розряження поступово призводить до їх ізоляції, все частіше в поведінці виявляються спалахи гніву, злості по відношенню до однокласників. Від того, як пройде адаптація на першому році навчання, багато в чому залежить працездатність і успішність школярів у подальші роки.
Психологічна програма спрямована на допомогу дітям адаптуватися до шкільного навчання, корекцію і розвиток психічних функцій.
Вступ до школи знаменує собою початок нового вікового періоду в житті дитини - початок молодшого шкільного віку, провідною лінією якого стає навчальна діяльність. Л.С. Виготський відзначав інтенсивний розвиток інтелекту в молодшому шкільному віці. Розвиток мислення сприяє, у свою чергу, якісній перебудові сприйняття і пам'яті, перетворенню їх у регу-льовані довільні процеси. Дитина 7–8 років зазвичай мислить конкрет-ними категоріями. Потім відбувається перехід до стадії формальних операцій, який пов'язаний із певним рівнем розвитку здібності до узагальнення і абстрагу-вання.
До моменту переходу до середньої ланки школяри повинні навчитися самостійно міркувати, робити висновки, зіставляти, аналізувати, знаходити приватне і загальне, встановлювати прості закономірності. Якщо учні 1–2-го класу виділяють перш за все зовнішні ознаки, що характеризують дію об'єкта (що він робить) або його призначення (для чого він), то до 3–4-го кла-су школяри вже починають спиратися на знання, уявлення, що склалися в процесі навчання. Молодший школяр у своєму розвитку йде від аналізу окре-мого предмета, до аналізу зв'язків і стосунків між предметами і явищами. Особливі труднощі в учнів виникають у причинно-наслідкових зв'язках, в розумінні. Молодшому школяру легше встановлювати зв'язок від причини до наслідків, ніж від наслідків до причини. Це і зрозуміло: від причини до наслідків встановлюється прямий зв'язок, розгляд же фактів у зворотному порядку припускає аналіз різних причин, що дитині часто ще не під силу.
Розвиток теоретичного мислення, тобто мислення в поняттях, сприяє виникненню до кінця молодшого шкільного віку рефлексії (дослідження природи самих понять), яка перетворює пізнавальну діяльність і характер стосунків до інших людей і до самого себе.
Під впливом навчання пам'ять розвивається в двох напрямах:
- посилюється роль і питома вага словесно-логічного, смислового запам'ятовування (у порівнянні з наочно-образним);
- дитина оволодіває можливістю свідомо керувати своєю пам'яттю й регулювати її прояви (запам'ятовування, відтворення, пригадування).
У зв'язку з відносною перевагою першої сигнальної системи у молодших школярів розвиненіша наочно-образна пам'ять. Діти краще зберігають у пам'яті конкретні відомості: події, особи, предмети, факти, ніж визначення і пояснення. Вони схильні до запам'ятовування шляхом механічного повторення, без усвідомлення смислових зв'язків. Вони часто заучують текст дослівно. Це пояснюється тим, що молодший школяр не уміє диференціювати завдання запам'ятовування (що треба запам'ятати дослівно, а що в загальних рисах, - цьому треба вчити). Він ще погано володіє мовою, йому легко завчити все, ніж відтворювати текст своїми словами. Діти ще не вміють організовувати смислове запам'ятовування: розбивати матеріал на смислові групи, виділяти опорні пункти для запам'ятовування, складати логічний план тексту.
До переходу до середньої ланки в учня повинна сформуватися здат-ність до запам'ятовування і відтворення сенсу, суті матеріалу, доказу, аргументації, логічних схем міркувань. Дуже важливо навчити школяра правиль-но ставити цілі щодо запам'ятовування матеріалу. Саме від мотивації зале-жить продуктивність запам'ятовування. Якщо учень запам'ятовує матеріал з певною настановою, то цей матеріал запам'ятовується швидше, пам'ятається довше, відтворюється точніше.
У хлопчиків і дівчаток молодшого шкільного віку є деякі відмінності в запам'ятовуванні. Дівчатка вміють змусити себе налаштувати на запам'ятовування, їх довільна механічна пам'ять краща, ніж у хлопчиків. Хлопчики виявляються успішнішими в оволодінні способами запам'ятовування, тому в ряді випадків їх опосередкована пам'ять виявляється ефективнішою, ніж у дівчаток.
У процесі навчання сприйняття стає більш диференційованим, приймає характер організованого спостереження; змінюється роль слова в сприйнятті. У першокласників слово несе називну функцію, тобто є словесним позначенням після пізнавання предмету; у більш старших класів, що вчаться, слово-назва є швидше найзагальнішим позначенням об'єкта, передованням його глибшого аналізу. Одним з ефективних методів розвитку сприйняття є порівняння. Сприйняття при цьому стає глибшим, кількість помилок зменшується.
Можливості вольового регулювання уваги в молодшому шкільному віці обмежені. Якщо старший школяр може змусити себе зосередитися на нецікавій, важкій роботі заради результату, який очікується в майбутньому, то молодший школяр зазвичай може змусити себе наполегливо працювати лише за наявності «близької» мотивації (похвали, позитивної оцінки). У молодшому шкільному віці увага стає концентрованою і стійкою тоді, коли навчальний матеріал відрізняється наочністю, яскравістю, викликає у школяра емоційне ставлення.
Змінюється зміст внутрішньої позиції дітей. Вона в перехідний період більшою мірою визначається взаєминами з іншими людьми, перш за все з однолітками. У цьому віці з'являються бажання дітей на певне положення в системі ділових і особових взаємин класу, формується достатньо стійкий статус учня в цій системі. На емоційний стан дитини більшою мірою починає впливати те, як складаються його стосунки з товаришами, а не тільки успіхи в навчанні і стосунки з вчителями.
Істотні зміни відбуваються в нормах, якими регулюються стосунки школярів один з одним. Якщо в молодшому шкільному віці ці стосунки регламентуються в основному нормами «дорослої» моралі, тобто успішністю в навчанні, виконанням вимог дорослих, то до 9–10 років на перший план виступають так звані «стихійні дитячі норми», пов'язані з якостями справжнього товариша.
При правильному розвитку школярів дві системи вимог - до позиції учня і позиції суб'єкта спілкування, тобто товариша, - не повинні протиставлятися. Вони повинні виступати в єдності, інакше вірогідність появи конфліктів і з вчителями, і з однолітками достатньо велика.
На початку навчання самооцінка школяра формується вчителем на основі результатів навчання. До закінчення початкової школи всі звичні ситуації піддаються корегуванню і переоцінці іншими дітьми. При цьому до уваги беруться не навчальні характеристики, а якості, що виявляються в спілкуван-ні. Від 3-го до 4-го класу різко зростає кількість негативних самооцінок. Не-задоволеність собою в дітей цього віку розповсюджується не тільки на спіл-кування з однокласниками, але і на навчальну діяльність. Загострення кри-тичного ставлення до себе актуалізує в молодших школярів потребу в за-гальній позитивній оцінці своєї особи іншими людьми, перш за все дорос-лими. Характер молодшого школяра має наступні особливості: імпульсна схильність негайно діяти, не подумавши, не зваживши всіх обставин (причина - вікова слабкість вольової регуляції поведінки); загальна недостат-ність волі - школяр 7–8 років ще не уміє тривало переслідувати намічену ме-ту, наполегливо долати труднощі. Примхливість і упертість пояснюються не-доліками сімейного виховання: дитина звикла, щоб всі її бажання і вимоги за-довільнялися. Примхливість і упертість - своєрідна форма протесту дитини проти тих вимог, проти необхідності жертвувати тим, що «хоче», в ім'я того, що «треба». До закінчення початкової школи у дитини формуються: працьо-витість, старанність, дисциплінованість,охайність. Поступово розвиваються здібність до вольової регуляції своєї поведінки, уміння стримуватися і контролювати свої вчинки, не піддаватися безпосереднім імпульсам, росте наполегливість. Учні 3-4-х класів здатні в результаті боротьби мотивів відда-вати перевагу мотиву зобов’язань.
До закінчення початкової школи змінюється ставлення до навчальної діяльності. Спочатку в першокласника формується інтерес до самого процесу навчальної діяльності (першокласники можуть захопливо і старанно робити те, що їм в житті ніколи не стане в нагоді, наприклад, змальовувати японські ієрогліфи). Потім формується інтерес до результату своєї праці: хлопчик на вулиці вперше самостійно прочитав вивіску, був дуже радий. Піс-ля виникнення інтересу до результатів навчальної праці в першокласників формується інтерес до змісту навчальної діяльності, потреба набувати знан-ня. А стимулює це відчуття схвалення вчителя, дорослого, підкреслення навіть найменшого успіху, просування вперед.
У цілому за час навчання дитини в початковій ланці школи у неї повинні сформуватися наступні якості: довільність, рефлексія, мислення в поняттях; вона повинна успішно засвоїти програму; у неї мають бути сформо-вані основні компоненти діяльності; окрім цього повинен з'явитися якісно новий, «доросліший» тип взаємин із вчителями і однокласниками.
Програма реалізується на основі психодіагностики
Ефективність програми оцінюється за наслідками спостереження
психологічного обстеження
Програма складена з урахуванням інтересів і психолого-віковими
особливостями дітей 6-7 років
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Головним чинником, що впливає на успішність засвоєння знань у першокласників, є адаптованість до шкільних умов. Вступ до школи, зміна обстановки пред'являють підвищені вимоги до психіки дитини і вимагають активного пристосування до цієї нової громадської організації. Не у всіх дітей воно відбувається безболісно, це може визначатися станом дитини, психологічною готовністю до навчання. Навчальна діяльність ефективніше здійснюється в умовах гри, наявності елементів змагання. Першокласник добре запам'ятовує, коли не тільки чує інформацію, але і бачить наочне відображення, має можливість доторкнутися до носія інформації. Увага і пам'ять в основному недовільні.
Головна особливість дітей цього віку – первинне усвідомлення позиції школяра перш за все через нові обов'язки, які дитина вчиться виконувати. Присутнє гостре бажання бути успішним у навчанні, що для дитини означає «бути хорошим і улюбленим». Дитина переконана в тому, що у неї повинно все виходити добре, тому дуже переймається через свої невдачі, не завжди розуміє їх причини.
Програму складено для учнів 1 класу
ЗМІСТ ПРОГРАМИ «Я ШКОЛЯР»:
№
|
Т е м а з а н я т т я:
|
К-ть годин |
|
Заняття №1. «Знайомство» Вправи: «Інтерв’ю», «Планета сердець». Малювання
Запропонувати всім сісти за парти і намалювати по квітці. Гра «Передай тепло квітки другу» Стоячи в колі, з'єднати долоні, відчути, як тепло передається ланцюжком. У парах: на дотик визначити, які в партнера руки. Домашнє завдання Дитина повинна дізнатися в батьків, що позначає її ім'я. Розвиток довільної сфери (Вправа «Визерунки», гра «Хто точніший?») |
1 |
|
Заняття № 2. «Я і моє ім'я» Дослідження короткочасної пам'яті, рівня уваги і самоконтролю школярів Гра «Чарівний стілець» Одна дитина сідає на окремий стілець у середині кола. Для того, хто сідає на цей чарівний стілець, вимовляються найкращі слова і побажання, називають його найкращі якості характеру. Малювання Діти малюють свій портрет. Вправа на релаксацію Лежачи на підлозі, діти під класичну музику уявляють себе чарівниками (казковими персонажами), згадуючи і повторюючи всі позитивні слова, сказані їм оточуючими.
Розвиток логічного мислення (Вправи «Годинник», «Знайди пару»), «Запали зірку»
Розвиток уваги і спостережливості (Вправа «Переплутані лінії»). |
1 |
|
Заняття № 3 «Я і моя сім'я» Тест Керна-Йірасека на визначення інтелектуального розвитку дитини Сидячи в колі на стільці або на підлозі, дитина розповідає, як звуть батьків, інших членів сім'ї (за малюнком або за світлиною), хто чим полюбляє займатися. Гра «Поміняйтеся місцями ті, у кого...»
Психолог пропонує помінятися місцями дітям, у кого Методика Рене Шахраючи Психолог роздає готові бланки. Вправа «Малюнок сім'ї» Розвиток дрібної моторики пальців рук (Вправа «Золота рибка», гра «Зоряне небо») |
1 |
|
Заняття № 4 -5. «Урок і перерва» Дослідження уяви, мотивації навчання
Бесіда на тему «Що таке урок?» Діти висловлюють свої думки. Програвання ситуацій
Що потрібно зробити: Гра на увагу
Психолог. На уроці треба бути дуже уважним. Щоб перевірити вашу спостережливість, пограймося. Заплющіть очі і покладіть голову на парту. У кого сусід за партою зі світлим волоссям? Піднесіть руку із заплющеними очима. Розвиток слухової пам'яті (Вправа «Звуки», гра «Стій»). Казкотерапія: «Фіолетове кошеня». Бесіда «Що можна зробити за перерву?» Узагальнення відповідей дітей: за перерву можна приготуватися до наступного уроку, сходити до туалету, перевдягнутися на урок фізкультури, ритміки, черговим витерти дошку, пограти в ігри. Рухома гра (за вибором дітей). Вироблення правил поведінки. Здійснюється самими дітьми:
Малювання на тему «Що мені подобається в школі»
Психолог. |
1 |
|
Заняття № 6-7. «Коли всім весело, а одному сумно» Бесіда на тему: «Емоції і здоров'я» Вправа «Співаючі букви»
Психолог. Під час прогулянки в шкільному дворі ви побачили сумного учня. Хлоп'ята, подумаймо: чому він сумний? Вправа «Настрій»
Демонстрація осіб з різним емоційним станом: радості, печалі, веселості, злості, здивування тощо. Запропонувати дітям вибрати і «зробити» яку-небудь особу, запитати, що йому хочеться зробити в цьому стані, подобається чи ні така людина і чому? Коли у людини буває такий настрій? Малювання Запропонувати дітям намалювати обличчя мами, тата, братів, сестер, якими вони найчастіше бувають. Ігрова психотерапія: техніка“Ноги тупотять” Кеті Вандерліх(Cathy Wunderlich) Корекція агресивності (Вправи «Бутон, що розпуска-ється»). Галерея негативних портретів. Корекція інтелектуального розвитку (Вправи «Четвертий зайвий», «Бавовна») |
1 |
|
Заняття № 8-9. «Чарівна країна відчуттів"
Дослідження мислення. Розвиток розпізнання кольорів (Вправа «Фарби», гра «Ромашка»). Казкотерапія: «Коли дитину дратують». Бесіда: «Дзвіночки добра».
Корекція довільної сфери (Вправи «Кожній руці - своя справа», «І ми»). Гра : «Острови щастя».
|
1 |
|
Заняття № 10 - 11. «Учення – світло, а невчення – тьма» Розвиток уяви (Вправи «Закінчи малюнок», «Лісова газета») .
Психолог. Діти, як ви думаєте, навіщо людям треба вчитися? Бесіда Діти відповідають на питання: «А вас можна назвати працівником? Ким ви зараз працюєте? Якими мають бути учні? Що потрібне для вашої роботи?» Гра «Чого не стало?» Тепер проведемо перевірку пам'яті. Вирішення завдань на кмітливість Перевірка мислення - вирішення «хитрих» завдань. Розвиток уяви («Фігури», гра « Дізнайся на дотик») Підсумок Психолог. Ось які ви всі уважні, розумні, значить - всі ви можете вчитися добре і всім вам надається звання учня. |
1 |
|
Заняття №12 -13. «У світі професій» Гра «Відгадай професію» Діти по черзі імітують рухи, які виконуються при певній професії, або говорять, що потрібне для цієї роботи. Решта дітей відгадує, ким хоче бути та або інша дитина, і називають якості, якими повинен володіти представник цієї професії. Психолог пропонує дітям пройти випробування на звання учня. Спочатку - перевірка уваги. Розвиток дрібної моторики пальців рук (Гра «Дощик», вправи «Казкова галявина», «Лабіринти» ).
Розвиток концентрації уваги («Цифри», «Згрупуй узор») . Діти за картками, що розрізають, збирають картинки з предметами і професії людей.
Розвиток пам'яті (Вправи «Чарівний мішечок», «Лото») |
|
|
Заняття № 14 -15. «Чарівні слова»
Розвиток психомоторних і сенсорних процесів у молодших школярів: «У гостях у місяців» Розвиток здібності до перемикання уваги (Вправи «Переплутані букви», «Вгадай предмет»)
Бесіда
Психолог. Розминка Запропонувати дітям зайти до класу і привітати один одного. Запитати: чиє вітання більше сподобалося, чому? Драматизація казки «Заєць і їжак»
Діти слухають казку у виконанні двох однокласників. Бесіда . Психолог. З ким можна вітатися, а з ким — ні: удома, в школі, на вулиці? У яких випадках говоримо «на здоров'я», «будь ласка», «спасибі», і чи завжди треба їх вимовляти? Пригадайте, будь ласка, випадки, коли вам допомогли «чарівні слова». Гра з м'ячем «Ввічливі слова» Психолог. Щоб дізнатися, які ще ввічливі слова ви знаєте, ми пограємо в гру. Я кидаю м'ячик, а ви, зловивши, повинні назвати ввічливе слово і повернути м'яч. Не забувайте, що ввічливі слова вимовляються доброзичливо, дивлячись прямо в очі. Бесіда на тему: «Шкідливі звички» Корекція міжособових стосунків класу (Вправа «Живі ланцюжки», гра «Рукостискання», «Подарунок другу») |
1 |
|
Усього: |
15 годин |
ДО КІНЦЯ РОКУ В ДІТЕЙ ПОВИННІ СФОРМУВАТИСЯ ТАКІ УМІННЯ І НАВИЧКИ:
* емоційне сприйняття;
* відчуття єдності, уміння діяти злагоджено;
* готовність до самоаналізу і самооцінки, реального рівня прагнень;
* цілісна психолого-педагогічна культура;
* навчальні мотиви;
* стійка позитивна мотивація на навчальну діяльність;
* основні розумові операції (аналіз, порівняння, узагальнення, синтез, уміння виділяти істотні ознаки і закономірності);
* адекватне сприйняття дітьми дійсності і самого себе;
* адаптивність поведінки учнів відповідно до рольових очікувань інших;
* моральні-етичні якості;
* знання про небезпеку паління, вживання алкоголю, наркотиків;
* позитивна мотивація на збереження і зміцнення свого здоров'я, формування потреби в здоровому образі життя
підвищиться:
* рівень працездатності;
* рівень розвитку дрібної моторики пальців рук;
* рівень розвитку пам'яті;
* уваги;
* мислення;
* сприйняття;
* довільної сфери;
* інтелектуального розвитку;
* уяви.
* працездатності;
* мовної активності;
* пізнавальної активності.
ДО КІНЦЯ НАВЧАЛЬНОГО РОКУ УЧНІ ПОВИННІ УМІТИ:
*визнавати власні помилки, переживати відчуття незручності, провини за свою агресивну поведінку;
* співчувати іншим, своїм одноліткам, дорослим і живому ;
* виплескувати гнів у прийнятій формі, а не фізичною агресією;
* аналізувати процес і результати пізнавальної діяльності;
* контролювати себе, знаходити помилки в роботі й самостійно їх виправляти;
* працювати самостійно в парах, у групах.
ДО КІНЦЯ РОКУ ВСІ УЧНІ ПОВИННІ СПРИЯТЛИВО АДАПТУВАТИСЯ ДО ШКІЛЬНОГО НАВЧАННЯ
Список літератури, використаної при розробці програми:
1