Семінар-практикум
працівників психологічної служби.
• розкрити та проаналізувати основні форми роботи практичних психологів та соціальних педагогів в освітніх закладах для забезпечення успішної адаптації дитини до нових умов навчання в контексті Концепції НУШ.
Форма роботи - тренінгова.
Обладнання: плакат Очікування, запис фонової музики
Найкращий спосіб
зробити дитину хорошою –
це зробити її щасливою.
Оскар Уайльд
1.Знайомство . «Диво-картка»
Психолог. -Вітаємо! Сьогоднішня зустріч проходить у незвичайний час. Зовсім недавно минуло свято Миколая, ось-ось прийде Різдво, Новий рік і саме ця частина року справедливо вважається найчарівнішою. Адже саме в ці дні ми отримуємо найбільше подарунків від своїх близьких, чекаємо здійснення мрій і віримо в чудо. Для кожної людини дивом є щось своє, неповторне і індивідуальне. Для когось дивом може бути народження довгоочікуваної дитини або онука; хтось давно мріяв отримати в подарунок будь-яку річ і вже втратив надію, а тепер раптом його мрія здійснилася. - Давайте зараз поділимося з іншими учасниками, що ж для нас є дивом. А допоможе нам в цьому ось ця колода метафоричних карток («Філософські») (учасники по колу витягують картку і говорять про те, що для них є дивом). Спочатку може виникнути утруднення, так як учасники можуть бути недостатньо готові ділитися з іншими своїми потаємними бажаннями і думками. Тому психологу необхідно першому розповісти, що для нього є дивом.
Психолог: - Як багато дивовижних пригод ми зараз почули!
2. Очікування «Ялинкові прикраси»
Учасники визначають та озвучують свої очікування, стосовно майбутньої роботи. Записують їх на стікерах і приклеюють до плаката, що зображує ялинку.
Інструкція: наше заняття буде ефективним, якщо ми окреслимо правила роботи нашої групи. Сьогодні вони у нас зашифровані. Кожному правилу відповідає народне прислів’я чи вислів. Я зачитуватиму правило, а ви спробуйте здогадатись, про яке правило ідеться.
Демонстрація присутнім фрагменту м/ф «Жив був пес», у якому Вовк каже «Щас спою». Чому, на вашу думку він так сказав? Колективне обговорення.
Висновок. Тобто. Він почував себе комфортно. А що таке комфорт, комфортність для кожного з вас?
Присутні записують і називають асоціацію, що викликає у них слово комфорт, прикріплюють до дошки у вигляді грона.
Отже, комфорт – це умови життя, перебування, обставини, які забезпечують зручність, затишок та спокій.
А які фактори визначають комфортність навчання та як вони впливають на якість освіти?
Отже, для створення комфортного перебування учнів у школі від нас залежить небагато:
дружня посмішка,
вміння спілкуватися з дітьми як з рівними,
надання їм духовної сили,
навчання жити за законами суспільства.
Метелик народився ввечері. Злетів він зі свого листочка. Сонце вже сховалося за обрій. Летить метелик, дивиться з подивом на квіти, на місяць. Раптом бачить щось яскраве, світле. «Це, мабуть, сонце», - думає Метелик. Поспішає до нього. А то не сонце, то лампочка. – Не поспішай, метелику, зупинись. Бо тільки-но доторкнешся до неї – згориш.
Творче завдання для груп. Який може бути методичний висновок цієї казки відносно взаємостосунків педагога та учнів?
Можливий висновок. Учні, як метелики, летять до вчителя, вбачаючи в ньому не лише носія знань та культури, а й товариша, помічника. Як ви думаєте, якого вчителя учні будуть любити більше: вчителя- порадника, вчителя-предмет-ника, вчителя-адміністратора. Вони будуть любити Вас кожного, так як авторитет першого вчителя незаперечний, навіть вищий за авторитет батьків. Тому наша задача не обпекти дитячу душу, не залишити на ній рани від жорстокості, зневаги й байдужості.
Ні для кого не секрет те, що для того, щоб школа набувала певного рейтингу, потрібно створювати імідж школи. Саме заради цього ми приймаємо участь у різних конкурсах, методичних об’єднаннях, здаємо купу звітів. Але центром всіх цих заходів є дитина і за її здоров’я, комфорт і затишок ми відповідальні
Мета: узагальнити фактори, які впливають на успішність адаптації першокласників.
А тепер давайте всі разом складемо портфель першокласника, поклавши до нього все необхідне для успішної адаптації дитини в школі.
На ватмані намалювати відкритий портфель, прикріпити папір із надписами необхідних складових для успішної адаптації:
Навчальна мотивація
Достатній розвиток пам’яті, мислення
Сформованість вольової регуляції поведінки
Розвиток зв’язного мовлення
Достатній рівень саморегуляції
Сформованість певного рівня довільної уваги
Комунікативні здібності
Сформованість адекватної самооцінки
Інтелектуальні здібності
Осмислене запам’ятовування правил та основних понять з навчальних дисциплін
Фізичне здоров’я
Піклування, увага, розуміння з боку батьків
Підготуйте виступ від вашої групи. (на виконання завдання відводиться 10-15 хвилин, під час яких грає бадьора музика). Після закінчення часу кожна група представляє свою частину роботи і складає чинники у портфель. Обговорення: - Чи сподобалася Вам така робота в групах?
Спільна робота веде до чудесного результату, а думка кожного створює неповторність того, що ми робимо. Незважаючи на те, що ми всі дуже різні, ми - разом і це – прекрасно.
Мета: зближення членів групи, встановлення між ними довірливих стосунків, розвиток комунікативних навичок, згуртованості членів групи. Інструкція: - станьте плечем один до одного. Зараз я кожному роздам по 1 сірнику. Головна умова - тримати його одним пальцем. Як тримати - вирішувати Вам. Завдання всім разом дійти до фінішу (зробити коло), якщо падає хоч один сірник, всі повертаються на висхідну. Підбиття підсумків. - Ієрархія критеріїв успішності команди. Краще бути разом - разом бути кращими !!!
КЛЮЧ ДО ТЕСТУ - Якщо ви зосередилися лише на основних, характерних деталях кінської зовнішності, позначивши тільки копита, гриву, хвіст, і майже не приділили уваги фону - формально ви виконуєте все, що від вас вимагає ваша посада, але робити із роботи культу ніколи не станете. Словом, трудоголіком вас не назвеш. Ви довго працювали над своєю картиною і приділили дуже багато уваги дрібницям, ретельно вималювати кожну волосинку в кінської гриви і кожну травинку під її копитами? Ймовірно, ви дуже педантична людина і любите копітку роботу. Ви старанні, сумлінні і вимогливі до себе. На жаль для оточуючих, до їхньої трудової діяльності ви теж ставитеся вельми вимогливо. А якщо вже говорити начистоту - часом ви просто мучите колег і підлеглих своїм прискіпленнями. Якщо ви особливо ретельно промалювали морду коня -ніздрі, рот, очі, вії, зробили їй кокетливий чубчик - ви шукаєте і знаходите в роботі романтику. Беручись за будь-який проект, ви сповнені ентузіазму і веселкових надій. Можливо, ви ще дуже молоді, і просто не встигли ні «зачерствіти», ні «вигоріти». Якщо ж ви людина зріла і сформована, ймовірно, ви просто невиправний оптиміст. Ваша конячка пасеться на лузі або у полі? Значить, найважливіше для вас - працювати у комфортних умовах, бажано - взагалі мати вільний графік і не відчувати ніякого тиску з боку. Найбільше у світі ви ненавидите рамки і обмеження. І дуже цінуєте незалежність. Якщо ви наділи на коня вуздечку або хомут - вам не звикати багато і важко працювати. Справа для вас - перш за все. Схоже, ви навіть не уявляєте, що можна жити якось інакше. Якщо ви посадили на коня вершника - вам просто необхідний куратор, який буде вас організовувати і підганяти. Без тиску зверху ви швидко втрачаєте темп і починаєте сачкувати. Якщо ви поставили перед конем корм і корито з водою, ви готові до будь-якої роботи, за умови, що вона буде добре винагороджена. І ніяк інакше!
На великому красивому підносі лежить пиріг, який складається із маленьких квадратів - шматків пирога. На внутрішній стороні квадрата - малюнки, те, що чекає учасників: серце - любов, книга - знання, 1 копійка - гроші, ключ - нова квартира, сонце - успіх, лист - звістки, машина - купите машину, обличчя людини - нове знайомство, стріла - досягнення мети, годинник - зміни в житті, дорога - поїздка, подарунок - сюрприз, келих - свята. Кожен присутній «з'їдає» свій шматок пирога і дізнається своє майбутнє.
Додаток 1
Додаток 2