Психологічне забезпечення успішної адаптації дитини до умов навчального закладу в контексті Концепції НУШ

Про матеріал
Тренінгове заняття проведене з метою розкрити та проаналізувати основні форми роботи практичних психологів та соціальних педагогів в освітніх закладах для забезпечення успішної адаптації дитини до нових умов навчання в контексті Концепції НУШ.
Перегляд файлу

 

 

 

Семінар-практикум

працівників психологічної служби.

Результат пошуку зображень за запитом "pj,hf;tyyz flfgnfwsz gthijrkfcybrsd"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета:

  розкрити та проаналізувати основні форми роботи  практичних психологів та соціальних педагогів в освітніх закладах   для забезпечення успішної адаптації дитини до нових  умов навчання в контексті Концепції  НУШ.

З А В Д А Н Н Я:

  • залучити учасників семінару до активного обговорення проблеми адаптації першокласників до навчання в початковій школі;
  • охарактеризувати психолого-фізіологічні особливості першокласників;
  • проаналізувати поняття, види та стадії адаптації й дезадаптації в педагогіці;
  • ознайомити учасників семінару з психодіагностичним нструментарієм для комплексної оцінки  рівня адаптації в учнів перших класів;
  • розробити методичні рекомендації для профілактики, попередження  і корекції шкільної дезадаптації у дітей 6-7 років для працівників психологічної служби, батьків першокласників і учителів 1-х класів в умовах державного стандарту початкової загальної освіти;
  • здійснити обмін досвідом роботи з питань реалізації означеної теми.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:

 

  •  забезпечення наступності та здійснення заходів, спрямованих на адаптацію дітей до школи;
  • підвищення результативності навчально-виховного процесу;
  • підвищення професійної   майстерності педагогів;
  •  використання  особистісно-орієнтованих підходів  в навчально-виховному процесі;
  • створення умов  для особистісного розвитку першокласників.

ФОРМА РОБОТИ:

Форма роботи - тренінгова.

 

Обладнання:

Обладнання: плакат Очікування, запис фонової музики

Найкращий спосіб

зробити дитину хорошою –

це зробити її щасливою.

Оскар Уайльд

 

1.Знайомство . «Диво-картка»

Психолог. -Вітаємо! Сьогоднішня зустріч проходить у незвичайний час. Зовсім недавно минуло свято Миколая, ось-ось прийде Різдво, Новий рік і саме ця частина року справедливо вважається найчарівнішою. Адже саме в ці дні ми отримуємо найбільше подарунків від своїх близьких, чекаємо здійснення мрій і віримо в чудо. Для кожної людини дивом є щось своє, неповторне і індивідуальне. Для когось дивом може бути народження довгоочікуваної дитини або онука; хтось давно мріяв отримати в подарунок будь-яку річ і вже втратив надію, а тепер раптом його мрія здійснилася. - Давайте зараз поділимося з іншими учасниками, що ж для нас є дивом. А допоможе нам в цьому ось ця колода метафоричних карток («Філософські») (учасники по колу витягують картку  і говорять про те, що для них є дивом). Спочатку може виникнути утруднення, так як учасники можуть бути недостатньо готові ділитися з іншими своїми потаємними бажаннями і думками. Тому психологу необхідно першому розповісти, що для нього є дивом.

Психолог: - Як багато дивовижних пригод ми зараз почули!

2. Очікування «Ялинкові прикраси»

Учасники визначають та озвучують свої очікування, стосовно майбутньої роботи. Записують їх на стікерах і приклеюють до плаката, що зображує ялинку.

  1. Вправа «Правила роботи групи»

Інструкція: наше заняття буде ефективним, якщо ми окреслимо правила роботи нашої групи. Сьогодні вони у нас зашифровані. Кожному правилу відповідає народне прислів’я чи вислів. Я зачитуватиму правило, а ви спробуйте здогадатись, про яке правило ідеться.

  1.          Вік живи – вік учись.(Бути відкритим до нових знань)
  2.          Як тут говорити, коли і рота не дають розкрити.  (Говорити по черзі)
  3.          Моторна дівка борщ подає, а немоторна – з постелі встає. (Бути активним)
  4.          У роботі швидко час минає (Не затягувати час)
  5.          Не допікай іншим, бо знайдуться такі, що й тебе допечуть (Не критикуй і не      засуджуй інших учасників)
  6.          Розкажи другу – піде по кругу (Взаємодопомога і взаємоповага)

 

  1. Емоційно-актуальне налаштування

Демонстрація присутнім фрагменту м/ф «Жив був пес», у якому Вовк каже «Щас спою». Чому, на вашу думку він так сказав? Колективне обговорення.

Висновок. Тобто. Він почував себе комфортно. А що таке комфорт, комфортність для кожного з вас?

  1. Вправа «Асоціативне гроно».

 Присутні записують і називають асоціацію, що викликає у них слово комфорт,  прикріплюють до дошки у вигляді грона.

Отже, комфорт – це умови життя, перебування, обставини, які забезпечують зручність, затишок та спокій.

А які фактори визначають комфортність навчання та як вони впливають на якість освіти?

Отже, для створення комфортного перебування учнів у школі від нас залежить небагато:

 дружня посмішка,

 вміння спілкуватися з дітьми  як з рівними,

надання їм духовної сили,

навчання жити за законами суспільства.

 

  1. Методична казка. «Метелик» В. О.Сухомлинського

Метелик народився ввечері. Злетів він зі свого листочка. Сонце вже сховалося за обрій. Летить метелик, дивиться з подивом на квіти, на місяць. Раптом бачить щось яскраве, світле. «Це, мабуть, сонце», - думає Метелик. Поспішає до нього. А то не сонце, то лампочка. – Не поспішай, метелику, зупинись. Бо тільки-но доторкнешся до неї – згориш.

Творче завдання для груп.  Який може бути методичний висновок цієї казки відносно взаємостосунків педагога та учнів?

Можливий висновок. Учні, як метелики, летять до вчителя, вбачаючи в ньому не лише носія знань та культури, а й товариша, помічника. Як ви думаєте, якого вчителя учні будуть любити більше: вчителя- порадника,  вчителя-предмет-ника, вчителя-адміністратора. Вони будуть любити Вас кожного, так як авторитет першого вчителя незаперечний, навіть вищий за авторитет батьків. Тому наша задача не обпекти дитячу душу, не залишити на ній рани від жорстокості, зневаги й байдужості.

Ні для кого не секрет те, що для того, щоб школа набувала певного рейтингу, потрібно створювати імідж школи. Саме заради цього ми приймаємо участь у різних конкурсах, методичних об’єднаннях, здаємо купу звітів. Але центром всіх цих заходів є дитина і за її здоров’я, комфорт і затишок ми відповідальні

  1. Вправа. «Адаптаційний портфелик» (робота в групах) 
     

Мета: узагальнити фактори, які впливають на успішність адаптації першокласників.

 А те­пер давайте всі разом складемо портфель першокласника, поклавши до нього все не­обхідне для успішної адаптації дитини в школі.

На ватмані намалювати відкритий порт­фель, прикріпити папір із надписами не­обхідних складових для успішної адаптації:

Навчальна мотивація

Достатній розвиток пам’яті, мислення
Сформованість вольової регуляції поведінки
Розвиток зв’язного мовлення
Достатній рівень саморегуляції
Сформованість певного рівня довільної уваги
Комунікативні здібності
Сформованість адекватної самооцінки
Інтелектуальні здібності
Осмислене запам’ятовування правил та основних понять з навчальних дисциплін
Фізичне здоров’я
Піклування, увага, розуміння з боку батьків

 

 

Підготуйте виступ від вашої групи. (на виконання завдання відводиться 10-15 хвилин, під час яких грає бадьора музика). Після закінчення часу кожна група представляє свою частину роботи і складає чинники у портфель. Обговорення: - Чи сподобалася Вам така робота в групах?

Спільна робота веде до чудесного результату, а думка кожного створює неповторність того, що ми робимо. Незважаючи на те, що ми всі дуже різні, ми - разом і це – прекрасно.

 

  1. Перегляд відеоролику «Перше Різдво».
  2. Руханка «Кавуняка».

 

  1. Вправа. «Сірник»

Мета: зближення членів групи, встановлення між ними довірливих стосунків, розвиток комунікативних навичок, згуртованості членів групи. Інструкція: - станьте плечем один до одного. Зараз я кожному роздам по 1 сірнику. Головна умова - тримати його одним пальцем. Як тримати - вирішувати Вам. Завдання всім разом дійти до фінішу (зробити коло), якщо падає хоч один сірник, всі повертаються на висхідну. Підбиття підсумків. - Ієрархія критеріїв успішності команди. Краще бути разом - разом бути кращими !!!

  1.               Вправа-тест «Кінь». (Додаток 1) (кожен учасник отримує вирізаний силует коня) Психолог: - Перед вами силует коня. Ваше завдання - перемалювати його на аркуш паперу, а потім домалювати картинку, надавши їй закінченість і осмисленість. Приділіть увагу деталям зовнішності тварини. При бажанні, можна намалювати і фон - постарайтеся створити навколо своєї конячки таку атмосферу, у якій вона відчувала б себе комфортно. Закінчили? Приступаємо до інтерпретації.

КЛЮЧ ДО ТЕСТУ - Якщо ви зосередилися лише на основних, характерних деталях кінської зовнішності, позначивши тільки копита, гриву, хвіст, і майже не приділили уваги фону - формально ви виконуєте все, що від вас вимагає ваша посада, але робити із роботи культу ніколи не станете. Словом, трудоголіком вас не назвеш. Ви довго працювали над своєю картиною і приділили дуже багато уваги дрібницям, ретельно вималювати кожну волосинку в кінської гриви і кожну травинку під її копитами? Ймовірно, ви дуже педантична людина і любите копітку роботу. Ви старанні, сумлінні і вимогливі до себе. На жаль для оточуючих, до їхньої трудової діяльності ви теж ставитеся вельми вимогливо. А якщо вже говорити начистоту - часом ви просто мучите колег і підлеглих своїм прискіпленнями. Якщо ви особливо ретельно промалювали морду коня -ніздрі, рот, очі, вії, зробили їй кокетливий чубчик - ви шукаєте і знаходите в роботі романтику. Беручись за будь-який проект, ви сповнені ентузіазму і веселкових надій. Можливо, ви ще дуже молоді, і просто не встигли ні «зачерствіти», ні «вигоріти». Якщо ж ви людина зріла і сформована, ймовірно, ви просто невиправний оптиміст. Ваша конячка пасеться на лузі або у полі? Значить, найважливіше для вас - працювати у комфортних умовах, бажано - взагалі мати вільний графік і не відчувати ніякого тиску з боку. Найбільше у світі ви ненавидите рамки і обмеження. І дуже цінуєте незалежність. Якщо ви наділи на коня вуздечку або хомут - вам не звикати багато і важко працювати. Справа для вас - перш за все. Схоже, ви навіть не уявляєте, що можна жити якось інакше. Якщо ви посадили на коня вершника - вам просто необхідний куратор, який буде вас організовувати і підганяти. Без тиску зверху ви швидко втрачаєте темп і починаєте сачкувати. Якщо ви поставили перед конем корм і корито з водою, ви готові до будь-якої роботи, за умови, що вона буде добре винагороджена. І ніяк інакше!

  1. Вправа «Новорічний пиріг» (Додаток 2)

На великому красивому підносі лежить пиріг, який складається із маленьких квадратів - шматків пирога. На внутрішній стороні квадрата - малюнки, те, що чекає учасників: серце - любов, книга - знання, 1 копійка - гроші, ключ - нова квартира, сонце - успіх, лист - звістки, машина - купите машину, обличчя людини - нове знайомство, стріла - досягнення мети, годинник - зміни в житті, дорога - поїздка, подарунок - сюрприз, келих - свята. Кожен присутній «з'їдає» свій шматок пирога і дізнається своє майбутнє.

  1. «Ялинкові прикраси-емоції»
  2.               Психолог. Ми з вами добре попрацювали. І на завершення я пропоную представити на одній долоні посмішку, на іншій - радість. А щоб вони не пішли від нас, їх потрібно якнайміцніше з'єднати в оплески.  - рефлексія.

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Пов’язане зображення

Пов’язане зображення

 

Додаток 2

Пов’язане зображення

Пов’язане зображення

Пов’язане зображення Пов’язане зображення Результат пошуку зображень за запитом "зображення копійки" Результат пошуку зображень за запитом "зображення ключа" Пов’язане зображення

Результат пошуку зображень за запитом "зображення стріла" Пов’язане зображення Пов’язане зображенняПов’язане зображення Результат пошуку зображень за запитом "зображення подарунка" Результат пошуку зображень за запитом "зображення келиха" Результат пошуку зображень за запитом "зображення дороги" Пов’язане зображення

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
12 березня 2019
Переглядів
940
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку