Презентація до години психолога "Пам’ять як психічний процес. Механізми запам’ятовування та забування"

Про матеріал
Пам'ять потрібна для засвоєння нових знань, а їхнє набування сприяє вдосконаленню пам'яті. Процес поліпшення пам'яті триває і в дорослих завдяки професійному навчанню. Особливе значення має уміння самостійно працювати з книгою, складати плани й реферувати спеціальні матеріали, вести дослідження на професійному рівні. Що стійкіші мотиви досягнення супроводжують діяльність суб'єкта, то продуктивніша пам'ять. Лише усвідомлена діяльність особистості сприяє розвиткові пам'яті. Просвітницький матеріал для учнів І курсу ПТУ
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

МЕТА: сформулювати теоретичне уявлення про пам’ять, надати загальну характеристику процесів та механізмів пам’яті ЗАВДАННЯ: провести психологічні дослідження формування пам’яті учнів ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 3

Па́м'ять  — це психічний процес відображення досвіду людини шляхом засвоєння, збереження та подальшого відтворення обставин її життя та діяльності ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 4

Пам’ять – це пізнавальний процес характерний для всіх живих істот, однак розрізняють: - генетичну пам'ять, що тримає та розгортає інформацію через гени, спадковість і виявляється через інстинкти - індивідуальну пам'ять, яка розвивається в ході життя істоти і виявляється через навички та інші інтелектуальні форми поведінки. Людина, яка була б позбавлена пам'яті, постійно перебувала б у стані новонародженого. І. М. Сєченов ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 5

Пам'ять - це складний пізнавальний процес, тлумачення механізмів роботи якого в науці не має одностайності. Існує ряд теорій функціонування пам'яті, які по-різному пояснюють роботу цього пізнавального процесу. ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 6

Асоціативна теорія роботи пам’яті (Арістотель) - Пам’ять – набір асоціативних зв’язків, які накопичуються і ускладнюються протягом життя людини (асоціації різняться за схожістю, контрастом та суміжністю) Нейронна теорія - Пояснює роботу пам’яті з точки зору фізіології: пам’ять працює в два етапи (запам’ятовування інформації, її пригадування) Біохімічна теорія роботи пам’яті - Розглядає мозкові механізми пам’яті: під впливом збудження в корі великих півкуль утворюються білкові молекули РНК, які й утримують інформацію) ТЕОРІЇ ПАМ’ЯТІ ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 7

Види пам'яті, їх особливості розрізняють чотири види пам'яті: образну рухову емоційну словесно-логічну ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 8

Образна пам'ять  виявляється у запам'ятовуванні образів, уявлень конкретних предметів, явищ, їхніх властивостей Залежно від того, якими аналізаторами людина сприймає об'єкти під час їх запам'ятовування, образна пам'ять буває зоровою, слуховою, нюховою, смаковою тощо. Досить часто ці види пам'яті працюють комбіновано: так, образ певної людини являє собою поєднання роботи зорової, слухової та нюхової пам'яті. ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 9

Рухова пам’ять  виявляється в запам'ятовуванні й відтворенні людиною своїх рухів та їх поєднань є основою для формування різних умінь і навичок, засвоєння усної та письмової мови, комплексів рухів тощо. З часом багато що зі змісту цього виду пам'яті набуває неусвідомлюваного характеру, щоб уникати зайвого психічного навантаження. Так, ми вміємо ходити, писати автоматизовано завдяки руховій пам'яті. ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 10

Емоційна пам'ять  полягає в запам'ятовуванні й відтворенні людиною своїх емоцій та почуттів Це один із найбільш ранніх видів пам'яті, що починає свою роботу ще в ранньому дитинстві. Спогади дитинства найчастіше пов'язані з глибокими переживаннями ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 11

Словесно-логічна пам'ять  полягає в запам'ятовуванні думок, понять, суджень, умовиводів, які відображають істотні зв'язки і відношення предметів і явищ, їхні загальні властивості/ Словесно-логічна пам'ять тісно пов'язана із мовленням і мисленням людини. ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 12

За ознакою  тривалості збереження інформації  Є такі види пам’яті: оперативна, короткочасна, довготривала Оперативна пам'ять потрібна для виконання людиною певних поточних операцій і утримання інформації під час них. Так, синхронний перекладач утримує слова, почуті від іноземця, поки не перекладе їх, потім забуває. ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 13

Короткочасна пам'ять утримує інформацію впродовж дуже незначного часу (долі секунд, хвилини). Її завдання - дати можливість психіці вирішити подальшу долю інформації, що надійшла до мозку - забути непотрібне чи запам'ятати щось на деякий час. ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 14

Довготривала пам'ять зберігає інформацію впродовж значних відрізків часу, іноді всього життя людини. До неї надходить матеріал з короткочасної пам'яті, який не перебуває там у незмінному вигляді, а безперервно перетворюється: узагальнюється, класифікується, об'єднується в смислові групи. ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 15

ОПЕРАТИВНА ПАМЯ’ТЬ НА ЧИСЛА . ІНСТРУКЦІЯ: “Зачитувалися числа – 10 рядів з п’яти чисел в кожному. Завданням було – запам’ятати ці п’ять чисел у тому порядку, в якому вони прочитані, потім подумки скласти перше число з другим, друге з третім, а третє з четвертим, четверте з п’ятим, а отримані чотири суми записати у відповідному рядку бланка відповідей. НАПРИКЛАД: числовий ряд 6, 2, 1, 4, 2; 6+2=8; 2+1=3; 1+4=5; 4+2=6. У бланку відповідей має бути записано 8, 3, 5, 6. Ряди зачитуються з інтервалом в 15 секунд. ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 16

№ з/п Ряди 1 5 2 7 1 4 2 3 5 4 2 5 3 7 1 4 3 2 4 2 6 2 5 3 5 4 3 6 1 7 6 4 2 3 1 5 7 3 1 5 2 6 8 2 3 6 1 4 9 5 2 6 3 2 10 3 1 5 2 7 ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 17

№ з/п Правильна відповідь 1 7 9 8 5 2 8 9 6 7 3 8 5 7 5 4 8 8 7 8 5 7 9 7 8 6 6 5 4 6 7 4 6 7 8 8 5 9 7 5 9 7 8 9 5 10 4 6 7 9 Ключ до діагностичної методики “Оперативна пам’ять на числа” ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 18

ІНТЕРПРЕТАЦІЯ Нормативи ступеня розвитку оперативної і короткочасної пам’яті на числа: високий – 35-40 балів; середній – 30-34 бали; низький – 0-29 балів. ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 19

ДОВГОТРИВАЛА ПАМ’ЯТЬ ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 20

мимовільна і довільна Мимовільна пам'ять – пам'ять, в якій людина запам'ятовує і відтворює інформацію, не докладаючи для цього вольових зусиль, а спираючись на цікавість, значимість такої інформації (в розвитку передує довільній) Довільна пам'ять – в її роботі чітко поставлена мета, докладаються відповідні вольові зусилля для запам'ятовування, збереження та відтворення інформації За способом запам’ятовування пам’ять буває:  ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 21

Процеси та індивідуальні особливості пам'яті ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 22

Запам'ято-вування закріплення в корі великих півкуль головного мозку образів, що виникають на основі відчуттів, сприймання, мислення чи уяви Процес запам'ятовування - активний процес, який починається в короткочасній пам'яті й завершується в довготривалій. Запам'ятовування буває різних типів ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 23

ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 24

Збереження  це утримання в корі головного мозку інформації, яку людина попередньо запам'ятала Психологи стверджують, що інформація зберігається у психіці людини на двох рівнях - усвідомлюваному (тому доступна для відтворення та використання) та неусвідомлюваному (глибини психіки ускладнюють, а іноді й унеможливлюють актуалізацію цієї інформації для людини). ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 25

Відтворення  процес активізації в мозку інформації, яка була попередньо запам'ятована та збережена Відтворення може мати три форми - впізнавання, пригадування і спогади. ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 26

Забування  це процес втрати або погіршення точності чи обсягу матеріалу, що був запам'ятований Відповідно, якщо втрачена частина інформації, то забування вважають частковим, якщо весь матеріал - то повним. ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 27

ПЕРЕВІРКА ЗОРОВОЇ ПАМ’ЯТІ Завдання: Уважно розглянути малюнок і запам’ятати якомога детальніше, що на ньому зображено; ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 28

ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 29

Завдання: По пам’яті сказати, чого не вистачає і що зайве на наступному малюнку ПЕРЕВІРКА ЗОРОВОЇ ПАМ’ЯТІ ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 30

ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 31

ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 32

ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 33

ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 34

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 35

ЗОРОВА ПАМ’ЯТЬ НА ЧИСЛА ІНСТРУКЦІЯ: Впродовж 20-ти секунд ви дивитесь на таблицю з числами та запам’ятовуєте якомога більшу їх кількість. Через 20 секунд я закриваю слайд, а ви записуєте всі ті числа, які запам’ятали. Порядок запису чисел не має значення. ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 36

13 83 71 65 94 39 23 47 51 91 19 87 ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 37

ІНТЕРПРЕТАЦІЯ Нормативи ступеня розвитку короткочасної зорової пам’яті на числа: високий – 10 - 12 правильних відповідей; середній – 7 - 9 правильних відповідей; низький – 0 - 6 правильних відповідей. ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 38

Вправа “КВАДРАТ” ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 39

КОЛЬОРОВІ СЛОВА ЗАРАЗ Я ПЕРЕЙДУ НА СЛАЙД З КОЛЬОРОВИМИ СЛОВАМИ А ви, дивлячись на ці слова якнайшвидше про себе читайте слова, а вголос вимовляйте колір, яким вони написані. ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 40

Вправа “Тренування пам’яті” ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 41

ДОВГОТРИВАЛА ПАМ’ЯТЬ Перевірка завдання – геометричні фігури ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 42

ЕЙДЕТИКА ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 43

Вправа-експеримент “ЖЕСТ” ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 44

ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 45

Домашнє завдання Тренування пам’яті. Спробуйте вдома з батьками, родичами або у колі своїх друзів промовляти слова навпаки. Розпочинайте з простих, односкладових слів, наприклад, Ніс — Сін Дар — Рад і т.д. Потім переходьте до двоскладових слів: Роги — Игор Гора — Арог Потім переходьте до трискладових слів: Шахмати = и там хаш або ит-ам-хаш Здавалося б, примітивна дитяча вправа! Але вона добре тренує зорову пам’ять і разом з тим – увагу!!! БУКЛЕТ ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 46

РЕЛАКСАЦІЯ Пам'ять працюватиме НАБАГАТО краще та результативніше, якщо людина виспана та не переймається зайвими турботами. Тому для тих, хто займається розвитком своїх навиків в плані запам'ятовування та уваги потрібно в ОБОВ'ЯЗКОВОМУ ПОРЯДКУ ЗАЙМАТИСЬ РЕЛАКСАЦІЄЮ !!! Хай вас не дивує виділення великими літерами - просто вміння розслабитись за будь-яких умов дає людині можливість повноцінно працювати головою, а не так, як це дозволяють умови.  Методів релаксації є безліч. Починаючи звичайним сном, закінчуючи новомодними технологіями дихання. Але яку б ви не вибрали для себе техніку, систематичні заняття релаксацією зроблять вашу пам'ять кращою. Це правда! ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 47

Вправа на релаксацію ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Номер слайду 48

ДЯКУЮ ЗА УВАГУ! ПТУ ВП "Рівненська АЕС"

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Івченко Олексій
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
12 березня 2019
Переглядів
8513
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку