Психологічне заняття "Конфлікти: шляхи

Про матеріал
Психологічне заняття "Конфлікти у спілкуванні" має на меті ознайомити учнів із поняттям «конфлікт», видами конфліктів, причинами, позитивними та негативними аспектами конфлікту, способами подолання конфлікту; формувати вміння безконфліктно поводитися, враховувати інтереси й потреби інших; розвивати аналітичні здібності, рефлексію, виховувати ввічливість, доброзичливість.
Перегляд файлу

Просвітницьке  заняття для учнів 7- 8 класу

Конфлікти: шляхи розв’язання

 

Мета: ознайомити учнів із поняттям «конфлікт», видами конфліктів, причинами, позитивними та негативними аспектами конфлікту, способами подолання конфлікту; формувати вміння безконфліктно поводитися, враховувати інтереси й потреби інших; розвивати аналітичні здібності, рефлексію, виховувати ввічливість, доброзичливість.

 

Хід заняття:

І. Організаційний момент. Вступ

Повідомлення теми, мети та завдань заняття

ІІ. Вправа «Компліменти»

Психолог. Компліменти — це приємне схвалення когось.

Учасники ланцюжком роблять одне одному комплімент

Скажіть, чи важко вам було зробити комплімент?

  • А чи бували ситуації, коли не хотілося вам робити компліменти і навіть говорити щось гарне людині? Чому?

ІІІ.  Вправа  «Конфлікт – це …»

Мета: налаштувати учасників на роботу, з’ясувати асоціації учнів до слова «конфлікт», створити підґрунтя подальшої роботи.

 Психолог пропонує учас­никам дібрати  синоніми та асоціації до слова «конфлікт»,  які емоції виникають у них при слові «конфлікт» (протиріччя, суперечка, сутичка, протистояння, протиборство, зіткнення, скандал, бійка, сварка тощо)

Учні по-черзі називають свої асоціації, а психолог записує їх на плакаті.

  • Чи важко вам було підібрати потрібне слово?
  • Які емоції викликала ця вправа?

IVІнформаційне повідомлення «Поняття конфлікту»

Мета: інформувати учнів про значення поняття «конфлікт»

Слово «конфлікт» у перекладі з латини – «зіткнення різноспрямованих сил (цінностей, інтересів, поглядів, позицій) суб’єктів – сторін взаємодії».

Є дуже багато визначень слова «конфлiкт», але змiст у них один: це розбiжнiсть iнтересiв сторiн, а також ситуацiя, коли очiкування людини не збiгаються з реально сформованою картиною. Найрiзноманiтнiшi непорозуміння можуть вiдбутися пiд час спiлкування двох людей. Дiалог -- це взаємна гра контрастних поглядiв, а отже, уникнути нерозумiння iнодi майже неможливо. Та завжди е можливiсть по-iншому ставитися до того, щоє: «Якщо не можна змiнити ситуацiї, треба иставлення до неї». А свiт, справдi, такий, яким ми його бачимо, i це аж нiяк не означає, що вiн справдi такий. Варто також пам'ятати, що сварка, непорозумiння, конфлiкт це не завжди погано.

Попри те, що конфлiкт -- це взаємодiя, що вiдбувасться у формi боротьби, протистояння, зiткнення особистiсних iнтересiв, цiнностей, поглядiв, позицiй i найчастiше супроводжується негативними емоцiями, його можна передбачити i регулювати.

У сторiн, що конфлiкiують, є зовнiшня i внутрiшня позицiя в конфлiктi.

Зовнiшня позицiя -- та про яку всi знають; це тi мотиви, про якi заявляється вголос. Внутрiшня позицiя -- це набiр iстинних iнтересiв, цiнностей i мотивiв, що змушують людину брати участь у конфлiктi. Інодi зовнішня і внутрішня позиції не збігаються. Цiкавий той факт, що часом внутрiшня позицiя прихована не лише для iншої сторони i спостерiгачiв конфлiкту, а й для самого суб'екта. (Розрiзняти внутрiшню i зовнішню позицiю в конфлiктi слiд для того, щоб умiти вiдрiзняти зовнішнє ситуативне вiд iстинного, сьогодення).

Питання для обговорення

«Якi конфлiкти частiше зустрiчаютья в нашому повсякденному життi?», «Якi конфлiкти найбiльш «страшнi», або навпаки -- простi?» тощо.

V. Вправа «Під час конфлікту більшість людей …»

Психолог. Під час конфлікту більшість людей … а що вони зазвичай роблять?

Учні діляться на  групи і на аркуші паперу пишуть відповідь – що роблять люди під час конфлікту? А потім презентують свої роботи.

Потім психолог вивішує заздалегідь підготовлений плакат і порівнює з відповідями груп.

Під час конфлікту більшість людей:

  • сперечаються;

   намагаються зрозуміти одне одного;

   допомагають одне одному;

   кричать одне на одного;

   співпрацюють;

   уважно слухають одне одного;

   підозрюють одне одного;

   намагаються перемогти;

   посміхаються;

   б'ються;

   змагаються;

   звинувачують;

   ображаються;

   намагаються закінчити розмову;

• намагаються досягти компромісу.

VI. Інформаційне повідомлення «Стилі поведінки в конфлікті»

Учені К. Томас і Р. Кілмен визначили основні найбільш прийнятні стратегії поведінки в кон­флікті. Вони вказують, що існує 5 основних способів подолання конфліктів: пристосування, компроміс, утеча (ігнорування), суперництво (конкуренція), співпраця.

1.  Пристосування — людина нехтує своїми інтер­есами, щоб задовольнити інтереси іншого.

2.  Співпраця — процес, який складається з по­слідовних взаємодій, коли людина прагне брати активну участь у розв'язанні конфлікту захищати свої інтереси, але ще й бажає співпрацювати з іншими учасниками кон­флікту. Це спільна спроба знайти таке рі­шення, яке цілком задовольняло б вимоги обох сторін.

3.  Втеча — людина намагається ухилятися від конфлікту. Втеча може бути фізичною (поки­нути місце конфлікту, розвернутися й піти) або психологічною (ігнорування конфлікту), дипломатичне ухиляння. Шляхом утечі можна відкласти справу на зручніший час.

4.   Компроміс — це часткове задоволення обох сторін.

5.  Суперництво — людина намагається задоволь­нити свої інтереси за рахунок іншого. Вона використовує здібності аргументувати свої суспільні контакти, економічні санкції тощо. Суперництво може означати «стати на захист своїх прав», якщо людина переконана, що вона права.

VIІ. Вправа «Ситуація»

Учням пропонується прочитати  та розв’язати конфлікт вказаним способом.

Ситуація 1

Ваш друг (подруга) звинувачує вас при інших учнях класу в тому, що ви відмовилися від чергування в класі  робите це не вперше, хоч й знає, що у вас була поважна причина (спортивні змагання).

(співпраця)

Ситуація 2

Ваш друг (подруга) звинувачує вас в тому, що ви не зуміли як слід організувати привітання вчителів зі святом, і він (вона) зробили б це краще.

(суперництво)

Ситуація 3

Протягом всього уроку вам заважав сусід  по парті, вчитель зробив вам через нього зауваження. Ви ображені і готові вибухнути, а ваш сусід по парті поводить себе, ніби нічого не трапилося.

(втеча)

Ситуація 4

Ваш однокласник, з яким ви в гарних стосунках , звинувачує вас у тому, що ви загубили його книгу, а вона йому зараз дуже потрібна

(компроміс)

Ситуація 5

Ваш однокласник просить у вас списати на контрольній роботі, бо буде не атестованим з цього предмета, ви самі не встигаєте , але хочете допомогти другові.

(пристосування)

VIІІ. Завершальна вправа

Мета: підбити підсумки заняття

Чи сподобалося вам заняття , чи здобули ви нову інформацію? Яку?

Чи чогось навчилися? Чого?

Кожен по черзі озвучує свої відповіді.

IХ. Вправа «Побажання одне одному»

Всі учасники висловлюють побажання одне одному (записують на стікерах та вивішують на дошці).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
21 лютого 2022
Переглядів
460
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку