Психологічне заняття "Світ професій"

Про матеріал
Профорієнтаційна робота серед учнів юнацького віку є дуже важливою, адже успіх професійної діяльності, кар’єри, матеріальний та психологічний добробут залежить від вдалого вибору професії та професійної відповідності людини.Заняття "Світ професій" знайомить учнів з різними видами та типами професій, особливостями та правилами вибору професії, визначає труднощі, що виникають під час професійного визначення.
Перегляд файлу

Заняття для учнів 8-11 класів
«Світ професій»

 

1. Вступна бесіда

Цікавий та таємничий світ професій. Він вабить нас із самого дитинства. Що ми про нього знаємо?

Сьогодні у світі нараховується понад 40 тисяч професій і спеціальностей. Але їх кількість під впливом науково-технічного прогресу і соціально-економічних перетворень постійно змінюється. Вважається, що протягом 10 років зникає близько 5000 професій і майже стільки ж виникає нових. Є професії небезпечні – льотчик-випробувач, рятувальник, шахтар, пожежний. Є професії престижні – фінансист, юрист, менеджер, стоматолог. Є професії зникаючі – бондар, копач колодязів, ліхтарник. Є професії нові – промоутер, саунддізайнер, марчендайзер, контент менеджер.

Спробуємо детальніше познайомитися з деякими з них.

2. Знайомство

Учасникам по черзі  пропонується представитися і розповісти трохи про себе. Всі професії можуть бути віднесені до тих чи інших типів в залежності від предмета праці (з чим має справу працівник), засобів праці (чи використовує він машини, або ручні інструменти) і т.п. З огляду на запропоновану типологію, кожній професії можна привести у відповідність певний код, або профіль - тобто, до какомутіпу і за яким критерієм вона отностится. А потім скласти для себе "ідеальну формулу професії" бажані предмет праці, засоби. І таким чином зрозуміти, яка професія Вам підходить, а яка ні.

1. У залежності від предмета праці всі професії поділяються на п'ять типів.

Насправді, це - дуже грубий поділ. Має сенс не просто професію відносити до одного з п'яти типів (такий спосіб підходить тільки для деяких професій, чітко відповідають одному з п'яти предметів праці. Для кожної професії психологи визначають, який предмет праці ближче, з чим переважно доводиться мати справу - таких предметів, що характеризують професію може бути і три. Така диференційована оцінка дозволяє нам розрізняти і професії всередині однієї групи: по тому, який з предметів праці названий вторинним для даної професії.

"Л Ю Д И Н А - П Р И Р О Д А"

Професії: насіннєзнавець, майстер-тваринник, зоотехнік, агроном, кінолог, лаборант хіміко-бактеріологічного аналізу та ін

Серед професій типу "людина-природа" можна виділити професії, предмет праці яких: рослинні організми, тварини організми, мікроорганізми.

Це професії, пов'язані з сельсkім господарством, харчовою промисловістю, медициною і науковими дослідженнями (біологія, географія). Як не дивно, определeнний інтерес до природи (хоча, звичайно, не основний) повинні мати психолог, менеджер з туризму та готельного бізнесу ...

Наведений поділ не означає, звичайно, що праця людини спрямована тільки на згадані вище предмети. Рослинники, наприклад, працюють в колективі, використовують різноманітну техніку, займаються питаннями економічної оцінки своєї праці. Але все ж таки головний предмет уваги і турбот рослинників - рослини та їх середовище існування.

З іншого боку, при виборі професії цього типу дуже важливо розібратися, як саме Ви ставитеся до природи: як до місця для відпочинку або як до майстерні, в якій Ви збираєтеся віддавати всі сили виробництву.

І ще один момент, який треба враховувати при виборі професії. Особливість біологічних об'єктів праці полягає в тому, що вони складні, мінливі (за своїми внутрішніми законами), нестандартні. І рослини, і тварини, і мікроорганізми живуть, ростуть, розвиваються, а також хворіють, гинуть.

Працівникові потрібно не просто дуже багато знати про живих організмах, але передбачати можливі зміни в них, які часом необоротні. Від людини потрібна ініціатива і самостійність у вирішенні конкретних трудових завдань, дбайливість, далекоглядність.

"Л Ю Д И Н А - Т Е Х Н І К А"

Тут головний, ведучий предмет праці-технічні об'єкти (машини, механізми), матеріали, види енергії.

Професії: прохідник, столяр, технік-металург, інженер-механік, архітектор, електромонтажник, радіомеханік, будівельник, сборщик комп'ютерів, спеціаліст з телекомунікацій та ін

Звичайно, праця робітників тут спрямована не тільки на техніку, але все ж провідний предмет професійної уваги - область технічних об'єктів та їх властивостей.

Серед професій типу "людина-техніка" можна виділити:

  • професії з видобутку, обробки грунтів, гірських порід;
    професії з обробки і використання неметалічних промислових матеріалів, виробів, напівфабрикатів.
  • професії з виробництва та обробки металу, механічного збирання, монтажу машин, приладів;
  • професії з ремонту, налагодження, обслуговування технологічних машин, установок, транспортних засобів;
  • професії з монтажу, ремонту будівель, споруд, конструкцій;
  • професії по складанню, монтажу електрообладнання, приладів, апаратів;
  • професії з ремонту, налагодження, обслуговування електрообладнання, приладів, апаратів;
  • професії, пов'язані із застосуванням підйомних, транспортних засобів, керування ними;
  • професії з переробки продуктів сільського господарства.

При обробці, перетворенні, переміщенні або оцінці технічних об'єктів від працівника потрібні точність, визначеність дій. Оскільки технічні об'єкти практично завжди створюються самою людиною, у світі техніки є особливо широкі можливості для новаторства, вигадки, технічної творчості. Разом з творчим підходом до справи в області техніки від людини потрібна висока виконавська дисципліна.

"Л Ю Д И Н А - Л Ю Д И Н А"

Тут головний, ведучий предмет праці - люди.

Професії: лікар, вчитель, психолог, перукар, екскурсовод, менеджер, керівник художнього колективу та ін

Серед цього типу професій можна виділити:

  • професії, пов'язані з навчанням і вихованням людей, організацією дитячих колективів;
  • професії, пов'язані з управлінням виробництвом, керівництвом людьми, колективами;
  • професії, пов'язані з побутовим, торговельним обслуговуванням;
  • професії, пов'язані з інформаційним обслуговуванням;
  • професії, пов'язані з інформаційно-художнім обслуговуванням людей і керівництвом художніми колективами;
  • професії, пов'язані з медичним обслуговуванням.
     

Для успішної роботи за професіями цього типу потрібно навчитися

  • встановлювати і підтримувати контакти з людьми, розуміти людей,
  • розбиратися в їх особливості, а також оволодіти знаннями у відповідній галузі виробництва, науки, мистецтва.

Короткий перелік якостей, які дуже важливі в роботі:

  • стійкий гарний настрій у процесі роботи з людьми,
  • потреба в спілкуванні,
  • здатність розуміти наміри, думки, настрої людей,
  • вміння швидко розбиратися у взаєминах людей,
  • вміння знаходити спільну мову з різними людьми.

 

"Л Ю Д И Н А - З Н А К О В І  С И С Т Е М И" 

Тут головний, ведучий предмет праці-умовні знаки, цифри, коди, природні або штучні мови.

Професії: перекладач, кресляр, інженер, топограф, секретар-друкарка, програміст та ін

  • Професії типу "людина - знакові системи" включають:
  • професії, пов'язані з оформленням документів, діловодством, аналізом текстів та їх перетворенням, перекодуванням,
  • професії, предметом праці в яких є числа, кількісні співвідношення,
  • професії, пов'язані з обробкою інформації у вигляді системи умовних знаків, схематичних зображень об'єктів.

Щоб успішно працювати за професією, потрібні особливі здібності подумки занурюватися у світ, здавалося б, сухих позначень, відволікатися від власне предметних властивостей навколишнього світу і зосереджуватися на відомостях, які несуть в собі ті чи інші знаки. При обробці інформації у вигляді умовних знаків виникають завдання контролю, перевірки, обліку, обробки відомостей, а також створення нових знаків, знакових систем.

"Л Ю Д И Н А - Х У Д О Ж Н І Й О Б Р А З" 

Тут головний, ведучий предмет праці-художній образ, способи його створення.

Професії: артист, художник, музикант, дизайнер, різьбяр по каменю, літературний працівник.

Професії типу "людина-художній образ" включають:

  • професії, пов'язані з образотворчої діяльністю,
  • професії, пов'язані з музичною діяльністю,
  • професії, пов'язані з літературно-мистецькою діяльністю,
  • професії, пов'язані з акторсько-сценічної діяльністю.

Одна з особливостей професій типу "людина-художній образ" полягає в тому, що значна частина трудових витрат залишається прихованою від стороннього спостерігача. Більше того, нерідко додаються спеціальні зусилля для створення ефекту легкості, невимушеності кінцевого результату праці.

2. За умовами праці виділяють чотири групи професій

  • Праця в умовах звичайного (побутового) мікроклімату
    (бухгалтер, інженер, програміст, секретар-референт).
  • Праця з перебуванням на відкритому повітрі з різкими перепадами температури, вологості
    (будівельник, пожежник, рільник, агроном).
  • Праця в незвичайних умовах: під землею, під водою, на висоті, у повітрі, в гарячих цехах, у цехах з неминучими виробничою шкодою
    (льотчик, шахтар, водолаз, апаратник).
  • Праця з підвищеною моральною відповідальністю за здоров'я, життя людей, за великі суспільні, матеріальні цінності
    (вчитель, лікар, інженер з техніки безпеки, аудитор).

3. Залежно від засобів праці професії поділяють на 4 відділи

  • Професії, пов'язані з використанням ручної праці
    (столяр, монтажник радіоапаратури, ювелір, музикант, хірург).
  • Професії, пов'язані з використанням машин c ручним управлінням
    (токар, водій, машиніст, оператор зв'язку).
  • Професії, пов'язані з використанням напівавтоматів, автоматів, автоматичних ліній, робототехнічних комплексів
    (сталевар, друкар, апаратник, диспетчер енергосистеми).
  • Професії, пов'язані з використанням функціональних засобів, знарядь праці
    (викладач, актор, диригент, режисер, спортсмен).

4. У залежності від мети праці можна виділити три класи професій

  • Гностичні: розпізнати, розрізнити, оцінити, перевірити
    (санітарний лікар, літературний критик, контролер, товарознавець, експерт, слідчий).
  • Перетворюючі: обробити, перемістити, організувати, перетворити
    (водій, живописець, викладач, паркетник, слюсар, кравець,).
  • Дослідницькі: винайти, придумати, знайти новий варіант, сконструювати
    (закрійник, розмітник, селекціонер, художник оформлювач)

3. Гра «Самая-самая»

Учасники діляться на 2-3 команди. Кожній команді дається така інструкція:

Зараз вам будуть запропоновані деякі незвичайні характеристики професій, а ви повинні назвати ті професії, які, на вашу думку, найбільшою мірою відповідають даній характеристиці. Наприклад, характеристика - сама грошова професія. Які професії є самими-самими грошовими?

Учасникам пропонуються наступні характеристики:

  • Найзеленіша професія;
  • Найсолодша професія;
  • Сама грошова професія;
  • Сама волохата професія;
  • Сама дитяча професія;
  • Сама непристойна професія;
  • Найсмішніша професія;
  • Сама товариська професія;
    Сама серйозна професія.

Кожна команда дає свої варіанти відповідей.

4. Гра "Кадейдоскоп професій»

На дошці написані букви: К, Р, Ф, П. Потрібно пригадати та записати професії або спеціальності, що починаються з цих  букв.

Чия команда це зробить краще?

К

         Р

Ф      

П

Контролер

Розвідник

Фрезерувальник

Провідник

Кіноартист

Рибалка

Фотограф

Пілот

Кранівник

Редактор

Фігурист

Пожежний

Кочегар

Рентгенолог

Фармацевт

Поліцейський

Кіномеханік

Радист

Фтизіатр

Полярник  

Космонавт

Репортер

Фотомодель

Прикордонник

Кабельник

Радіоведучий

Фокусник

Покрівельник     

Кутюрье

 

Фотокореспондент

Піротехнік

Кухар

 

 

Пічник

Кондитер  

 

 

Парашутист

Каменяр    

 

 

Пекар

Кравець

 

 

 

Кондуктор

 

 

 

А зараз прошу підкреслити саме професії, а не спеціальності і посади.

6. Гра «Мікрофон»

Питання:

- Як Ви будете обирати професію? 

- Ви займаєтеся улюбленою справою? 

- Якими якостями повинна володіти людина  Вашої професії? 

- Ваші плани на майбутнє?

7.Правила вибору професії

-  Необхідно вивчити як можна більше професій, визначити, які професії і фахівці необхідні в регіоні, де ви проживаєте.

- Важливо вивчити самого себе (інтереси, схильності, здібності, темперамент, риси характеру, особливості пізнавальних процесів, здоров'я, самооцінку, рівень домагань та ін.)

- Слід вибрати найбільш привабливу, відповідну професію.

- Докладно вивчити обрану професію: ознайомитись з професіограмою, визначити формулу професії, уточнити зміст, умови праці та вимоги, що пред'являються професією до людини. Вивчити можливості її придбання та перспективи професійного росту.

- Спробувати свої сили у вибраній професії (в гуртках за інтересами, в навчально-виробничому комбінаті).

- Порівняти отримані знання про професію зі своїми можливостями, порадитись з батьками, вчителями, лікарями, психологом, отримати кваліфіковану профконсультацію.

- При визначенні відповідності своїх професійних можливостей вимогам обраної професії отримати в школі або КПК первісну професійну підготовку, реалізовувати самоконтроль готовності до професійного самовизначення.

- За відсутності вказаної відповідності знайти запасний варіант професійного вибору.

- Обравши для себе майбутню професію, необхідно проявляти наполегливість в реалізації наміру та оволодінні професією досконало.

8. Помилки і труднощі при виборі професії

- Ставлення до вибору професії як до вибору довічного спочинку, орієнтація відразу на професію високої кваліфікації.

- Існуючі забобони, коли деякі важливі для суспільства професії, заняття вважаються негідними, непристойними.

- Вибір професії "за компанію", щоб не відстати від друзів.

- Перенесення ставлення до представника якої-небудь професії на саму професію.

- Захоплення тільки зовнішньою або якою-небудь приватною стороною професії.

- Ототожнення шкільного навчального предмета з відповідною професією.

- Застарілі уявлення про характер праці в деяких сферах виробництва.

- Невміння розбиратися у своїх особистих якостях, схильностях, здібностях, підготовленості.

- Незнання або недооцінка своїх фізичних особливостей, недоліків, істотних при виборі професії.

9. Зворотній зв'язок

Учасники діляться враженнями про заняття.

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
21 лютого 2022
Переглядів
561
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку