Психологічні аспекти розвитку творчого мислення вихованця

Про матеріал

Виявлені вченими психологічні компоненти творчості є властивостями дорослого мислення. В учнів здатність до творчості складаються поступово, проходячи кілька стадій розвитку. Ці стадії протікають послідовно. Дослідження творчості учнів дозволяють виділити як мінімум три етапи розвитку творчого мислення

Перегляд файлу

Психологічні аспекти розвитку творчого мислення вихованця

 

Корольчук О.С. – методист ЦПР

 Святошинського р-ну м.Києва

Оріхон Дар´я Русланівна

 керівник гуртка «Створи себе сам» ЦПР.

 

«Справжній педагогічній творчості властиві риси дослідження, творчого узагальнення своєї праці.» В.О.Сухомлинський

             Дослідження психологів дозволили виявити психологічні складові творчої діяльності:

- гнучкість розуму;

- систематичність і послідовність мислення;

- діалектичність;

- готовність до ризику і відповідальності за прийняте рішення.

        Гнучкість розуму включає здатність до виділення істотних ознак з безлічі випадкових і здатність швидко перебудовуватися з однієї ідеї на іншу. Люди з гнучким розумом зазвичай пропонують відразу багато варіантів рішень, комбінуючи і варіюючи окремі елементи проблемної ситуації.

        Систематичність і послідовність дозволяють людям управляти процесом творчості. Без них гнучкість може перетворитися в "стрибки ідей", коли рішення до кінця не продумується. У цьому випадку людина, що має багато ідей, не може вибрати серед них. Він нерішучий і залежний від оточуючих людей. Завдяки систематичності всі ідеї зводяться в певну систему і послідовно аналізуються. Дуже часто при такому аналізі, на перший погляд абсурдна ідея перетворюється і відкриває шлях до вирішення проблеми.

             Найчастіше відкриття народжувалося при з'єднанні, здавалося б, непоєднуваного. Цю особливість назвали діалектичністю мислення. Діалектично мисляча людина може чітко сформулювати протиріччя і знайти спосіб його вирішення. Згадайте можливості Інтернету.

          Творчо мисляча людина також потребує здатності ризикувати і не боятися відповідальності за своє рішення. Це відбувається тому, що часто старі і звичні способи мислення більш зрозумілі більшості людей.

           Відомо, наприклад, що закони спадковості були відкриті і опубліковані Георгом Менделем в 1865 році. Але до 1900 року все біологи ігнорували відкриття Менделя. Тільки через 35 років, після того як три різні групи вчених знову відкрили закони спадковості, про відкриття Менделя згадали і прийняли його.

Три етапи розвитку творчого мислення:

Виявлені вченими психологічні компоненти творчості є властивостями дорослого мислення. В учнів здатність до творчості складаються поступово, проходячи кілька стадій розвитку. Ці стадії протікають послідовно. Дослідження творчості учнів дозволяють виділити як мінімум три етапи розвитку творчого мислення:

  • - наочно-дійове;
  • - причинне;
  • - евристичне.

Наочно - дійове мислення дозволяє учневі розуміти просторові і тимчасові отношенія.Мишленіе народжується з дії. Дуже важливими для розвитку мислення є завдання на дослідження образу-уявлення, на розвиток фантазії. Можна назвати кілька психологічних якостей, що лежать в основі фантазування:

-  чітка і чітке уявлення образів предметів;

-  хороша зорова і слухова пам'ять, що дозволяє тривалий час утримувати в свідомості образ-уявлення;

-  здатність подумки зіставляти два і більше предмета і порівнювати їх за кольором, формою, розміром і кількістю деталей;

- здатність комбінувати частини різних об'єктів і створювати об'єкти з новими властивостями.

  Одним з напрямків розвитку творчості на етапі наочно-дійового мислення є вихід за рамки звичних розумових стереотипів. Це якість творчого мислення називають оригінальністю, і воно залежить від уміння подумки пов'язувати далекі, що не зв'язуються зазвичай в житті, образи предметів.

          Причинне мислення пов'язане з виходом за межі представленого образу ситуації і розглядом її в більш широкому теоретичному контексті. Дослідницька активність учнів на етапі причинного мислення характеризується двома якостями: зростанням самостійності розумової діяльності і зростанням критичності мислення (Шардаков М.Н. Нариси психології школяра. - М., 1955. С. 126-139). Здатність керувати своїм мисленням, ставити дослідницькі цілі, висувати гіпотези причинно-наслідкових залежностей, розглядати відомі факти з позицій висунутих гіпотез є основними передумовами творчості на етапі причинного мислення.             

            Оцінка своєї і чужої діяльності з точки зору законів і правил природи і суспільства є критичністю мислення. З одного боку, завдяки усвідомленню правил і законів, творчість учнів стає більш осмисленим, логічним, правдоподібним. З іншого боку, критичність може завадити творчості, так як на етапі висування гіпотези можуть здатися дурними, нереальними і будуть відкинуті. Подібні самообмеження звужують можливості появи нових, оригінальних ідей.

Щоб стимулювати творчу активність і усунути негативний вплив критичності, використовуються різні методи і прийоми.

Мислення, яке, спираючись на критерії виборчого пошуку, дозволяє вирішувати складні, невизначені, проблемні ситуації, називають евристичним.

    Перший рівень включає комп'ютерні програми, пов'язані з розвитком наочно-дієвого мислення.

    Другий рівень спрямований на розвиток причинного мислення.

    Третій рівень спрямований на розвиток евристичного мислення.

Для підбору завдань ми керувалися двома принципами: принципом дисоціації і принципом відкритості завдань.

Принцип дисоціації означає, що кожне розумове вміння можна розкласти на окремі здібності. Ці здібності пов'язані або з характером розвиваючого матеріалу (графічний, мовної, предметний, математичний), або з внутрішньою логікою формування розумового вміння. Принцип відкритості завдань означає, що більшість вправ передбачають не один, а кілька варіантів вирішення.

Перший рівень - розвиток наочно-дійового мислення

У перший рівень комплексу програм включені програми на аналіз зорового образу, робота з властивостями предметів, впізнавання об'єктів на основі опису окремих ознак (відгадай загадки), поєднання ознак різних предметів (метод фокальних об'єктів), знаходження спільних і відмінних ознак об'єкта (Програма "Зайве слово "," Назви відміну "," Пошук спільного ",

" Групування слів "), впізнавання об'єкта за описом можливих дій з ним (розвиток розумових дій), пошук альтернативних способів дії, завдання на порівняння, умени робити логічні висновки (Програма "Висновок"), вміння знаходити дії, протилежні за значенням.

 

Другий рівень - розвиток причинного мислення.

 Розвиток причинного мислення починається з усвідомлення наслідків своїх дій. Передбачення і планування лежить в основі творчості на етапі причинно-наслідкового мислення. Важливим напрямком на етапі причинного мислення є розвиток наступних здібностей:

  • виділення з кількох можливих причин однієї головної,
  • словесний опис причинно-наслідкових залежностей,
  • формулювання законів навколишнього світу.

 Наступна група програм спрямована на розвиток цих здібностей.

1. Перетворення слів.

2. Вчимося встановлювати ситуативні зв'язки між предметами.

3. Вчимося встановлювати причинні зв'язки між подіями

4. Вчимося знаходити причину подій. (Гра "Чому це сталося?")

5. Вчимося представляти наслідки подій. (Гра "Продовж пропозиції", "Вибери одну з причин")

6. Вчимося позначати словами істотні ознаки предмета (Гра "Визначення")

7. Вчимося формулювати закони. (Гра "Чому це відбувається?")

8. Вчимося пояснювати образне порівняння (Гра "Вислови думку іншими словами", "образ якомога більше слів з букв одного слова", "Порівняння за формою, по міцності, за кольором, за красою та ін.")

9. Вчимося складати слова із заданою буквою.

10. Перетворення одного слова в інше, змінюючи одну букву.

наприклад:

Бант – косаБАНТ-РАНТ-РАНА-РАСА-РОСА-КОСА

11. Антоніми.

12. Синоніми.

13. Підбір загальних слів.

14. Розуміння соціальних взаємозв'язків.

15. Відгадування тексту за назвою і ключовими словами.

16. Придумай продовження.

17. Напиши вірші за назвою.

18. Вчимося придумувати казки по опорних схемах - за методомДжанні Родарі (Родарі Дж. Граматика фантазії. - М., 1978.):

             - Припис або заборона.

            - Порушення.

            - Шкідництво або недолік.

            - Від'їзд героя.

            - Завдання.

            - Зустріч з дарувальником.

            - Чарівні дари.

            - Поява героя.

            - Надприродні властивості противника.

            - Боротьба.

            - Перемога.

            - Повернення.

            - Прибуття додому.

            - Помилковий герой.

            - Важкі випробування.

            - Біда ліквідується.

            - Розпізнавання героя.

            - Помилковий герой викривається.

            - Покарання противника.

            - Весілля.

19. Гра "Так - ні"

20. Гра "Віриш - не віриш"

21. Гра "Чи правда, що ..."

22. Придумай казку з питань:

        - Хто це був?

        - Як виглядав?

        - Куди пішов?

        - Кого зустрів?

        - Що йому сказали?

        - Що він відповів?

        - Що йому зробили?

        - Якою була його реакція?

        - Чим вся ця історія закінчилася?

        - Висновок і мораль.

У цю гру можуть грати по мережі кілька людей, по черзі.

23. Вчимося складати текст за методом контрольних запитань.

24. Удосконалення предмета за списком Осборна.

25. Вчимося ставити запитання до науково-пізнавальному тексту за методом американської дослідниці Сандри Каплан, користуючись наборами питальних слів і ключових слів питань.

26. Вчимося оцінювати подію з різних сторін. (Гра "Добре - погано")

27. Вчимося комбінувати елементи знакових систем. (Придумати якомога більше слів з комбінації букв ...)

           Третій рівень спрямований на розвиток евристичного мислення.

    Одне з найважливіших умінь, які формуються на етапі евристичного мислення, це вміння аналізувати проблемну ситуацію.

1. Вчимося аналізувати проблемну ситуацію.

Сюди входять завдання, де потрібно проранжувати виділені фактори ситуації, тобто потрібно розташувати фактори за ступенем важливості.

2. Вчимося вирішувати протиріччя.

3. Вчимося оцінювати і приймати альтернативні стратегії дії. ( "Гра "Робінзон"," Менеджер ")

Для різних предметів типи завдань можуть бути різними.

Розглянемо типи завдань з історії:

1. "Історія в персонах"

            У завданні наводиться фраза з джерела або з дослідження. В цьому випадку потрібно уважно прочитати весь текст, знайти ключові дати або важливі події. В рамках цього часу вже шукати конкретного історичного діяча, характеристика якого наводиться в джерелі.

 У завданні другого типу треба визначити історичного діяча за наведеними ознаками.

2. "Історія в датах"

Цей тип завдань має на меті не тільки перевірити знання дат, але і дозволяє виявити навички логічного мислення. У цьому завданні краще йти від відомого: з'єднати лініями ті події і дати, які Вам добре знайомі, а потім визначитися з десятиліттями і знайти відповідність навіть в тих випадках, які викликають сумнів.

3. "Викресли зайве".

Для виконання цього типу завдань слід спочатку виявити щось спільне, що пов'язує наведені імена і поняття, а вже потім визначити і викреслити тільки одне слово, яке є зайвим. Зв'язок може бути тимчасова, територіальна, соціальна чи іншого порядку.

4. "Оберіть правильну відповідь".

Цей тип завдань в більшій мірі зорієнтований на явища і терміни, хоча можуть зустрічатися й імена. Для виконання цього завдання із запропонованих варіантів потрібно спочатку виключити свідомо невірні, залишивши тільки одну правильну відповідь.

5. "Знайдіть сучасників".

У цьому типі завдання поряд з ім'ям діяча з однієї країни наведено кілька імен діячів з інших країн, з яких потрібно вибрати тільки одного, хто жив приблизно в ті ж роки. Тут можна йти від відомого, визначивши спочатку роки життя або хоча б століття для цього діяча, а вже потім п рацювати з іншими.

6. "Робота над помилками".

Цей тип завдання вимагає особливої ​​уважності. Тексти в них складені так, щоб можна було легко визначити, про яку саме подію йде мова, помилки тут можуть бути в значущих явищах, добре відомих, але зустрічаються і неточності, що стосуються дрібних фактів. Цей тип завдань перевіряє не тільки знання, а й увагу.

Розглянемо типи мовних завдань:

1. "Мовний етикет"

Наприклад: Допишите ввічливе слово:

Розтане навіть крига біла

Від слова теплого ...

                              ("Спасибі")

Зазеленіє старий пень,

Коли почує: ...

                        ("Добрий день")

2. "Докажи слівце"

Із впертості ані на тюк

не просунеться ...

                              (Віслюк)

3. "Докінчи слівце"

За вікном шумить буран.

За стінкою співа ба ...

                 (Баян)

4. "Шаради"

З двох слів в одне

 

Спершу назви ти за містом будинок,

в якому лише влітку сім'єю живемо.

Дві літери до назви пристав заодно,

вийде те, що рішити дано. (дача – задача)

 

5. Відгадайте шаради

Перше- нота, друге - гра

Ціле є у у столяра.

     (До-лото)

6. Логогріфи

Я гострим кутом в море видаюся,

Відкинеш С - на займенник перетворюся.

             (Мис-ми)

7. Загадки. Що повернути не можна?

                         (Час)

Загадки змушують думати, розвиває спостережливість, прагнення до роздумів і пізнання навколишньої дійсності. Сама форма загадки привертає увагу і робить учіння цікавим, ненав'язливим. Але загадка - це не тільки гра, а й вправу в міркуванні, в умінні доводити. За змістом і структурою загадки такі, що дозволяють розвивати логічне мислення, формувати навички сприйняття і використання мови-докази і мови-опису. Зміст загадок відображає життя і діяльність людини, явища навколишньої дійсності і т.д.

З розвитком суспільства змінюється тематика загадок, але і її значення в житті і розвитку людини залишається незмінним.

1. Акровірш, коли перші букви строчки створюють слово.

2. Тавтограма

Всі слова з однієї літери.

наприклад:

Мій маяк

Мій милий маг, моя Марія,

Мріям мерехтливий маяк

Могутні марева морські

Мій милий маг, моя Марія.

                 (В. Брюсов)

3. Азбука від А до Я(кожне слово вірша на наступну букву алфавіта)

4. Паліндром (біг назад). Коли справа наліво і зліва направо читається однаково текст речення. Спробуйте скласти свої паліндроми.

Діагностика творчого мислення

Дослідження психологів показало певну етапність формування творчих розумових здібностей. Наприклад, раніше інших формуються здібності, пов'язані з творчістю на основі зорового уявлення. Для дослідження творчого мислення ми використовуємо серію досить простих і швидких в використанні діагностичних методів, і заснованих на них комп'ютерних програм.

Для оцінки гнучкості при складанні нових слів з одного слова підраховується кількість правильно складених слів. Наприклад, з букв слова електростанція необхідно скласти якомога більше нових слів. Час виконання завдання - 5 хвилин. Високий рівень розвитку - 9 і більше слів, середній рівень -7-8 слів, низький рівень - 6 і менше слів.

Тест розвитку логічних операцій

    1. Поінформованість.

    2. Виключення понять.

    3. Узагальнення.

    4. Аналогії.

Література

1. Анастази А. Психологическое тестирование. - М., 1982. С. 28-36.

2. Галкина Т.В., Алексеева Л.Г. Методика диагностики речемыслительной креативности. // Методы психологической диагностики, вып. 1 - М., 1993.

3. Заика Е. В. Комплекс интеллектуальных игр для развития мышления учащихся. // Вопросы психологии, 1990, N 6.

4. Заика Е. В. Комплекс игр для развития воображения. // Вопросы психологии, 1993, N 2.

5. Козелецкий Ю. Психологическая теория решений. - М., 1979.

6. Кэрролл Л. Логическая игра. - М., 1975.

7. Родари Дж. Грамматика фантазии. - М., 1978.

8. Рудестам К. Групповая психотерапия. - М., 1990.

9. Шумакова Н. Б. Исследовательская активность в форме вопросов в разные возрастные периоды. // Вопросы психологии, 1986, N 1.

docx
Додано
20 вересня 2018
Переглядів
747
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку