Психологічні рекомендації педагогічним працівникам щодо організації патріотичного виховання школярів

Про матеріал

Подана стаття містить психологічні рекомендації для педагогічних працівників щодо патріотичного виховання учнів. Описує напрямки, форми роботи з учнями, діагностичні матеріали.

Перегляд файлу

     Психологічний супровід патріотичного виховання школярів

 

Психологічні рекомендації педагогічним працівникам щодо організації патріотичного виховання школярів

 

Сьогодні одним із пріоритетних завдань освіти є патріотичне виховання молодого покоління.

 Метою патріотичного виховання є становлення громадянина-патріота України, готового самовіддано розбудовувати її як суверенну, незалежну, демократичну, правову, соціальну державу, забезпечувати її національну безпеку, знати свої права і обов’язки, цивілізовано відстоювати їх, сприяти єднанню українського народу, громадянському миру і злагоді в суспільстві.

Мети патріотичного виховання можна досягти шляхом реалізації таких виховних завдань:

- утвердження в почуттях особистості патріотичних цінностей, поваги до культурного та історичного минулого України;

- виховання поваги до Конституції України, Законів України, державної символіки;

- підвищення престижу військової служби як виду державної служби, культивування ставлення до солдата як до державного службовця;

- визнання й забезпечення в реальному житті прав дитини як найвищої цінності держави і суспільства;

- усвідомлення взаємозв’язку між індивідуальною свободою, правами людини та її патріотичною відповідальністю;

- формування етнічної та національної самосвідомості, любові до рідної землі, держави, родини, народу; визнання духовної єдності населення усіх регіонів України, спільності культурної спадщини та майбутнього;

- формування толерантного ставлення до інших народів, культур і традицій;

- формування мовної культури, оволодіння і вживання української мови як духовного коду нації.      

Зміст героїко-патріотичного виховання передбачає глибоке розуміння природи учнів, їх індивідуальних рис і можливостей, повагу до особистості дитини, турботу про її гармонійний розвиток, встановлення взаємин співробітництва у навчально-виховному процесі.

Патріотичне виховання молоді здійснюється за такими напрямами:

державний — базується на забезпеченні державою системи героїко-патріотичного та патріотичного виховання;

соціальний — ґрунтується на вивченні норм моралі, їх дотриманні, орієнтований на усвідомлення пріоритету загальнолюдських цінностей та інтересів, виховання шанобливого ставлення до культури, історії, мови, звичаїв і традицій українського народу;

військовий — передбачає вивчення військової історії України, переможних битв Радянської Армії, основних зразків техніки і озброєння Збройних Сил України, набуття початкових навичок користування ними, підвищення фізичної загартованості в інтересах підготовки до захисту Вітчизни;

психолого-педагогічний — ґрунтується на вивченні психологічних особливостей молоді, урахуванні їх у процесі підготовки юнаків до військової служби, проведенні методичної роботи з узагальнення та поширення передового досвіду героїко-патріотичного виховання, вдосконаленні форм і напрямів цієї діяльності;

правовий — передбачає формування глибоких правових знань, прищеплення високої правової культури.

 Складний процес героїко-патріотичного виховання здійснюється за допомогою різноманітних форм роботи, вибір яких залежить від змісту та завдань виховної роботи, вікових особливостей вихованців з урахуванням основних напрямів діяльності школярів. Основними формами патріотичного виховання школярів є:

інформаційно-масові (дискусії, диспути, конференції, “філософський стіл”, “відкрита кафедра”, інтелектуальні аукціони, ринги, вікторини, вечори, подорожі до джерел рідної культури, історії держави і права, “жива газета”, створення книг, альманахів);

діяльнісно-практичні (творчі групи, осередки, екскурсії, свята, театр-експромт, ігри-драматизації, огляди-конкурси, олімпіади);

інтегративні (шкільні клуби, фестивалі, асамблеї, гуртки);

діалогічні  (бесіда, міжрольове спілкування);

індивідуальні (доручення, творчі завдання, звіти, індивідуальна робота тощо);

наочні (шкільні музеї, кімнати, зали, галереї, виставки дитячої творчості, книжкові виставки, тематичні стенди тощо).

У дошкільному та молодшому шкільному віці важливо формувати здатність дитини пізнавати себе як члена сім’ї; родини, дитячого угрупування; як учня, жителя міста чи села; виховувати у неї любов до рідного дому, школи, вулиці, своєї країни, її природи, рідного слова, побуту, традицій.

У підлітковому віці виховується духовно осмислений, рефлексивний патріотизм, який поєднує любов до свого народу, нації, Батьківщини з почуттям поваги до інших народів, своїх і чужих прав та свобод.

У старшому шкільному віці пріоритетними рисами ціннісного ставлення до Батьківщини є відповідальність і дієвість. Старшокласники не лише ідентифікують себе з українським народом, але прагнуть жити в Україні, пов’язати з нею свою долю, служити Вітчизні на шляху її становлення як суверенної і незалежної, демократичної, правової і соціальної держави; поважати Конституцію України і виконувати норми законів; бережно ставитися до етно-етичної культури народу України; володіти рідною та державною мовою; визнавати пріоритети прав людини, поважати свободу, демократію, справедливість.         

Результатом патріотичного виховання має бути сформованість почуття патріотизму, яке означає прояв особистістю любові до свого народу, поваги до українських традицій, відчуття своєї належності до України, усвідомлення спільності власної долі  з долею Батьківщини, досконале володіння українською мовою.  

 

      Діагностичний напрямок роботи

(інструментарій: анкети, діагностичні вправи)

 

Анкетування для молодших школярів

Тема. Хто такі патріоти?

Мета: визначити обізнаність учнів про патріотів, розуміння їх моральних цінностей та переконань.

Завдання: обведіть номер правильних відповідей у кожному розділі

І. Патріот – це людина…

  1. яка любить свою Батьківщину;
  2. яка готова захищати свій рідний край, не шкодуючи свого життя;
  3. яка вміє знаходити прекрасне у всьому;
  4. яка з повагою ставиться до державної символіки;
  5. яка добре організовує роботу інших;
  6. яка відчуває гордість за свою країну;
  7. яка поважає людей іншої національності;
  8. яка займається спортом для зміцнення свого здоров’я.

ІІ. Які твердження відносяться до людини-патріота?

  1. людина повинна дбати лише про свою сім’ю;
  2. дбати про свою країну – головний обов’язок громадянина;
  3. кожен повинен дбати тільки про себе.

ІІІ. Що є найголовніше в житті для патріота?

  1. заробляти багато грошей;
  2. допомагати іншим;
  3. захищати тих, хто цього потребує;
  4. мати владу над людьми;
  5. мати успіх в усьому;
  6. подорожувати по різним країнам;
  7. мати поважну посаду.

ІV. Які моральні цінності властиві патріотам?

  1. доброта та милосердя;
  2. чесність та справедливість;
  3. бути першим в усьому;
  4. мати в усьому вигоду;
  5. віра у краще майбутнє;
  6. рішучість та мужність у вчинках;
  7. героїзм та безстрашність

 

 

 

 

 

 

Експрес-опитування для учнів 9-11 класів

Тема. Дослідження цінностей старшокласників

Мета: визначити рівень сформованості в учнів показників загальнолюдських цінностей.

Завдання: оцініть властиві вам судження балами від 0 до 4.

Показники

Судження

Бали 01234

1.

Соціальна адаптованість

1. Я завжди прислуховуюся до думки старших.

2. Я намагаюся робити так, як вирішить більшість моїх друзів

3. Я намагаюся поводитися так, щоб мої вчинки приймали інші

4. Я хочу, щоб всі до мене ставилися добре

5. Я намагаюся не лаятися з друзями

 

2.

Автономність

1.Я вважаю, що завжди потрібно відрізнятися від інших

2. Мені хочеться бути попереду всіх у будь-якій справі

3. Спілкуючись з товаришами, я намагаюся відстояти свою точку зору

4. Якщо мені люди не подобаються, я з ними не буду спілкуватися

5. Я завжди намагаюся довести свою правоту, навіть якщо оточення зі мною не згодне.

 

3.

Толерантність

  1. Я вважаю, що у ЗМІ може бути подана точка зору
  2. На мою думку, люди без певного місця проживання самі не винуваті у своїх проблемах
  3. Біженцям треба допомагати більше, ніж іншим, хоча у місцевих проблем не менше
  4. Я поважаю право кожного на віросповідання

5.  Я поважаю право кожного на самовираження

 

4.

Моральність

1. Я вмію пробачати людей

2. Я вважаю, що робити людям добро – це головне у житті

3. Мені подобається допомагати іншим

4. Я переживаю неприємності інших, як свої

  1. Я намагаюсь захищати тих, кого ображають

 

5.

Самовиховання

1. Я намагаюся слідкувати за своєю зовнішністю

2. Я вмію керувати собою, своїми вчинками, поведінкою

3. Я намагаюся бути терпеливим до поглядів та думок інших

4. Я умію організовувати свій час.

5. Я дивлюсь фільми, передачі, беру участь у бесідах, які провокують замислюватись про сенс життя.

 

6.

Патріотизм

1. Я з повагою ставлюсь до державної символіки

2. Я відчуваю потребу у служінні Батьківщині та своєму народові

3. Я розумію громадянські права та обов’язки

4. Я поважаю людей інших національностей

5. Я відчуваю гордість за свою країну

 

7.

Ставлення до праці

1. Я здатний  радістю виконувати будь-яку роботу

2. Я вважаю, що успішне навчання – це важка і серйозна праця

3. На мою думку, головне у виборі професії – бажання і знання

4. Я вже майже визначився з майбутньою професією

5. Я добре розумію, чим займається людина в діяльності, що схожа на мою майбутню професію

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тестова вправа „Склади портрет” для учнів 5-8 класів

Тема. Моральні якості сучасної людини

Опис вправи: учням пропонується попрацювати в різних групах: окремо хлопці, окремо дівчата, змішана – і хлопці і дівчата. Виконати нижче описані завдання проаналізувати складені портрети сучасних людей і створити загальний

Завдання: написати 20 якостей, що властиві сучасній людині, вибрати 10 найважливіших, останні викреслити, презентувати портрети груп.

 

Для групи дівчат                                                         Для групи хлопців

1332777275_workers-people-11332777275_workers-people-1

 

 

 

 

 

 

 

 

Для роботи змішаної групи

1332777275_workers-people-11332777275_workers-people-1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
7 травня 2018
Переглядів
972
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку