Психологічний меседж. Супровід здібних та обдарованих учнів на різних етапах навчання (Середня ланка освіти)

Про матеріал

Ознаки обдарованих дітей

Обдарованість у загальному вигляді можна визначити як індивідуальний пізнавальний, мотиваційний, організаторський і міжособистісний потенціал, який дозволяє дитині до досить високого рівня розвивати свої здібності у відповідних видах соціальної активності, домагатися високих результатів у різних видах діяльності, спілкування та взаємодії з людьми.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Психологічний меседж.

Супровід здібних та обдарованих учнів на різних етапах навчання

(Середня ланка освіти)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ознаки обдарованих дітей

Обдарованість у загальному вигляді можна визначити як індивідуальний пізнавальний, мотиваційний, організаторський і міжособистісний потенціал, який дозволяє дитині до досить високого рівня розвивати свої здібності у відповідних видах соціальної активності, домагатися високих результатів у різних видах діяльності, спілкування та взаємодії з людьми.

 

 У роботах  педагогів і психологів виділені деякі особливості обдарованих дітей:

  • наявність великого обсягу інформації;                           
  • великий словниковий запас;
  • самостійне перенесення засвоєного на новий лад;
  • установлює причинно –наслідків зв’язки;
  • виявляє приховані залежності і зв’язки;
  • уміє робити висновок;
  • вміє інтегрувати і синтезувати інформацію;
  • із власної ініціативи вибирає для вирішення складні завдання;
  • здатна організувати й узагальнити наяву інформацію;
  • вміє вловлювати зміст досить умовних дітей;
  • уміє помічати тонкі відмінності в матеріалі;
  • чутливість до протиріч;
  • уміє зробити аналіз будь-якої ситуації, що виникла перш ніж діяти в ній;
  • вміє оцінити як результат, так і сам процес роботи (вирішення завдання);
  • уміє передбачити наслідки своїх і чужих дій;
  • уміє міркувати;
  • уміє будувати гіпотезу;
  • застосовує ідеї на практиці;
  • здатна до творчого перетворення дійсності й умов завдання;
  • критична у мисленні;
  • має високу допитливість;
  • здатна ризикнути;
  • має розвинуте дивергентне мислення;
  • гнучка у мисленні і діях;
  • має високу швидкість мислення;
  • здатна висловлювати оригінальні ідеї, винаходи нове;
  • має багату уяву;
  • здатна сприймати неоднозначні речі;
  • має високі естетичні цінності;
  • має розвинути інтуїцію.

 

Особливості дітей у ставленні до себе й інших

  • адекватна  самооцінка;
  • повага до людей;
  • здатність до співчуття, співпереживання;
  • терпимість до недоліків інших;
  • схильність до самоаналізу;
  • нормальне ставлення до критики;
  • готовність ділитися з іншими своїми речами й ідеями;
  • наполегливість у роботі й навчанні;
  • розвинута потреба у досягненні успіхів;
  • слабко виражена агресивність;
  • незалежність у мислені  й поводжені;
  • відсутність прагнення до обов’язкового одержання заохочень і винагород за свої успіхи;
  • готовність вступити у змагання з іншими людьми ;
  • розвинуте почуття гумору;
  • впевненість у своїх силах і здібностях.

 

 

 

 

Поняття «обдарованість» і «обдарована дитина»

у сучасних дослідженнях

 

Обдаровані діти мають значно більше спільного з іншими людьми, ніж своєрідності. Коли ми, вчителі, батьки або однолітки, вихоплюємо ці їхні відмінні ознаки і починаємо ставитися до обдарованих дітей лише як до носіїв цих ознак, ми вчиняємо щодо них жахливу несправедливість.

 З досвіду Вальдорфської школи

 

Обдарованість – системна якість психіки, що розвивається протягом життя, яка визначає можливість досягнення людиною більш високих(незвичайних, неабияких) результатів в одному чи кількох видах діяльності порівняно з іншими людьми.

Обдарована дитина - це дитина, що виділяється яскравими, очевидними, іноді видатними досягненнями (або має внутрішні передумови для таких досягнень) у тому чи іншому виді діяльності.

Аналізуючи поняття ,,Обдарованість’’ у психолого-педагогічній  літературі дослідники розглядають його по-різному. Зокрема, досить часто порушуються питання про зв’язок обдарованості з інтелектом про роль середовища і спадковості в розвитку обдарованості, про механізми функціонування творчої обдарованості тощо. Виділяють такі  аспекти вивчення обдарованості, як творча та інтелектуальна обдарованість.

 

 

 

 

 

 

 

 

Методи діагностики обдарованості

При обстеженні обдарованих дітей актуальним є вивчення наступних показників:

  • Інтелект (дані отримані за допомогою тесту когнітивних здібностей і оцінок учителів);
  • Креативність (тест Торенса);
  • Соціальна компетентність (за допомогою опитувальника й оцінок учителів);
  • Психомоторні здібності ( за допомогою оцінок вчителів);
  • Некогнітивні особистісні характеристики (використовувалися опитувальники);
  • Характеристики шкільного і сімейного оточення (за допомогою тестів);
  • Досягнення(оцінки з різних предметів ,опитувальник для батьків).

 

Для проведення найбільш повної діагностики обдарованих дітей

психологові необхідно:

1)провести аналіз літератури і виявити теоретичні проблеми психології обдарованості;

2)підібрати й експериментально перевірити методи діагностики і формування інтелектуальних ,творчих і особистісних особливостей;

3)розібрати і провадити програму розвитку творчого і інтелектуального потенціалу особистості  обдарованої дитини;

4)досліджувати і проаналізувати динаміку розвитку інтелектуальних , творчих і особистісних особливостей обдарованих дітей в експериментальному і звичайних умовах розвитку;

5)системно описати проблему дослідження для вчителів і батьків.

Для цього використовують наступні методи:

  • Метод спостереження;
  • Метод експертної оцінки(методика А.А.Лосєвої);
  • Метод анкетування;
  • Метод тестів. 

Особливості організації діагностики й обстеження

1.Принципи організації діагностики

1)  Принцип тривалості.

2)  Принцип використання тренінгових методів і завдань.

3)  Принцип комплексного оцінювання.

4)  Принцип участі різних фахівців.

2.Організація обстеження

1.Етап попереднього пошуку. Основний зміст роботи на цьому етапі полягає в тому , щоб зібрати попередню інформацію про дитину.

    П’ять основних джерел інформації: батьки, учителі, лікарі, практичні психологи і самі діти.

Використовуються:

  •   Методики Д.Фельдхьюсена;
  •   Анкети для батьків;
  •   Методика визначення схильностей дитини;
  •   Методика «Карта інтересів для молодших школярів», методика «Карта обдарованості»;
  •   Методика «Інтелектуальний портерт»;
  •   Тести для визначення рівня інтелектуального розвитку Д.Векслера ,Дж.Равена методика Замбацявічене, Зака та ін.;
  •   Тести для оцінки творчого мислення адаптовані варіанти - тест творчого мислення (фігурна форма) Е.П.Торренса;  тест Вільямса;
  •   Методики виявлення рівня психосоціального розвитку, спрямованості(домінуючої мотивації )особистості;
  •   Вивчення сфери фізичного розвитку дитини.

2.Етап оціночно-корекційний .Орієнтований на уточнення,конкретизацію отриманої на етапі пошуку інформації .Акцент переносить з обстежень на заняття зі спеціальних програм ,спрямованих на розвиток продуктивного мислення ,розвиток психосоціфльной сфери і фізичної.

3.Етап Самостійної оцінки.

Педагогам і батькам у роботі з обдарованими дітьми

рекомендується:

  • проявляти серйозне ставлення до запитань і висловлювань дитини;
  • надавати можливість демонструвати свої досягнення;
  • надавати дитині місце для занять;
  • демонструвати дитині, що її люблять такою, як вона є, а не за досягнуті успіхи;
  • надати допомогу в поліпшенні результатів її роботи;
  • привчати дитину мислити самостійно;
  • регулярно читати дитині цікаву в пізнавальному плані літературу;
  • спонукати дитину до фантазування;
  • уважно ставитися до особистих потреб дитини;
  • знаходити час для того, щоб побути з дитиною наодинці;
  • не карати дитину за ненавмисно зроблені помилки;
  • надавати допомогу в її експериментуванні з навколишнім середовищем у пізнавальних цілях;
  • спонукати дитину до того, щоб знаходити проблеми та вирішувати їх;
  • надати допомогу в її особистісному розвитку;
  • розвивати в дитині позитивне сприйняття своїх здібностей;
  • довіряти дитині;
  • стимулювати самостійність дитини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сфера художніх досягнень

  • Виявляє велику цікавість до візуальної інформації.
  • Виявляє велику цікавість до серйозних занять у художній сфері.
  • Малюнки й картинки відрізняються різноманіттям сюжетів.
  • Серйозно відносяться до творів мистецтва. Стає вдумливим і дуже серйозним, коли бачить гарну картину, чує музику, бачить незвичайну скульптуру й художньо виконану річ.
  • Оригінальний у виборі сюжету (у малюнку, творі, описі якої-небудь події), складає оригінальні композиції (із квітів, малюнка, каменів і т. д.).
  • Завжди готовий використовувати який-небудь новий матеріал для виготовлення іграшки, малюнка, композиції, у будівництві дитячих будиночків на ігровому майданчику, у роботі з ножицями, клеєм.
  • Коли має вільний час охоче малює, ліпить, створює композиції, що мають художнє призначення (прикраса для будинку, одягу тощо).
  • Вдається до малюнка або ліплення для того, щоб виразити свої почуття та настрій.
  • Любить працювати із клеєм, пластиліном, глиною, для того щоб зображувати події або речі в трьох вимірах у просторі.
  • Цікавиться творами мистецтва, створеними іншими людьми. Може дати свою власну оцінку й пробує відтворювати побачене у своїх роботах.

 

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
14 травня 2018
Переглядів
791
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку