Психологічний меседж.
Супровід здібних та обдарованих учнів на різних етапах навчання
(Середня ланка освіти)
Ознаки обдарованих дітей
Обдарованість у загальному вигляді можна визначити як індивідуальний пізнавальний, мотиваційний, організаторський і міжособистісний потенціал, який дозволяє дитині до досить високого рівня розвивати свої здібності у відповідних видах соціальної активності, домагатися високих результатів у різних видах діяльності, спілкування та взаємодії з людьми.
У роботах педагогів і психологів виділені деякі особливості обдарованих дітей:
-
наявність великого обсягу інформації;
-
великий словниковий запас;
-
самостійне перенесення засвоєного на новий лад;
-
установлює причинно –наслідків зв’язки;
-
виявляє приховані залежності і зв’язки;
-
уміє робити висновок;
-
вміє інтегрувати і синтезувати інформацію;
-
із власної ініціативи вибирає для вирішення складні завдання;
-
здатна організувати й узагальнити наяву інформацію;
-
вміє вловлювати зміст досить умовних дітей;
-
уміє помічати тонкі відмінності в матеріалі;
-
чутливість до протиріч;
-
уміє зробити аналіз будь-якої ситуації, що виникла перш ніж діяти в ній;
-
вміє оцінити як результат, так і сам процес роботи (вирішення завдання);
-
уміє передбачити наслідки своїх і чужих дій;
-
уміє міркувати;
-
уміє будувати гіпотезу;
-
застосовує ідеї на практиці;
-
здатна до творчого перетворення дійсності й умов завдання;
-
критична у мисленні;
-
має високу допитливість;
-
здатна ризикнути;
-
має розвинуте дивергентне мислення;
-
гнучка у мисленні і діях;
-
має високу швидкість мислення;
-
здатна висловлювати оригінальні ідеї, винаходи нове;
-
має багату уяву;
-
здатна сприймати неоднозначні речі;
-
має високі естетичні цінності;
-
має розвинути інтуїцію.
Особливості дітей у ставленні до себе й інших
-
адекватна самооцінка;
-
повага до людей;
-
здатність до співчуття, співпереживання;
-
терпимість до недоліків інших;
-
схильність до самоаналізу;
-
нормальне ставлення до критики;
-
готовність ділитися з іншими своїми речами й ідеями;
-
наполегливість у роботі й навчанні;
-
розвинута потреба у досягненні успіхів;
-
слабко виражена агресивність;
-
незалежність у мислені й поводжені;
-
відсутність прагнення до обов’язкового одержання заохочень і винагород за свої успіхи;
-
готовність вступити у змагання з іншими людьми ;
-
розвинуте почуття гумору;
-
впевненість у своїх силах і здібностях.
Поняття «обдарованість» і «обдарована дитина»
у сучасних дослідженнях
Обдаровані діти мають значно більше спільного з іншими людьми, ніж своєрідності. Коли ми, вчителі, батьки або однолітки, вихоплюємо ці їхні відмінні ознаки і починаємо ставитися до обдарованих дітей лише як до носіїв цих ознак, ми вчиняємо щодо них жахливу несправедливість.
З досвіду Вальдорфської школи
Обдарованість – системна якість психіки, що розвивається протягом життя, яка визначає можливість досягнення людиною більш високих(незвичайних, неабияких) результатів в одному чи кількох видах діяльності порівняно з іншими людьми.
Обдарована дитина - це дитина, що виділяється яскравими, очевидними, іноді видатними досягненнями (або має внутрішні передумови для таких досягнень) у тому чи іншому виді діяльності.
Аналізуючи поняття ,,Обдарованість’’ у психолого-педагогічній літературі дослідники розглядають його по-різному. Зокрема, досить часто порушуються питання про зв’язок обдарованості з інтелектом про роль середовища і спадковості в розвитку обдарованості, про механізми функціонування творчої обдарованості тощо. Виділяють такі аспекти вивчення обдарованості, як творча та інтелектуальна обдарованість.
Методи діагностики обдарованості
При обстеженні обдарованих дітей актуальним є вивчення наступних показників:
-
Інтелект (дані отримані за допомогою тесту когнітивних здібностей і оцінок учителів);
-
Креативність (тест Торенса);
-
Соціальна компетентність (за допомогою опитувальника й оцінок учителів);
-
Психомоторні здібності ( за допомогою оцінок вчителів);
-
Некогнітивні особистісні характеристики (використовувалися опитувальники);
-
Характеристики шкільного і сімейного оточення (за допомогою тестів);
-
Досягнення(оцінки з різних предметів ,опитувальник для батьків).
Для проведення найбільш повної діагностики обдарованих дітей
психологові необхідно:
1)провести аналіз літератури і виявити теоретичні проблеми психології обдарованості;
2)підібрати й експериментально перевірити методи діагностики і формування інтелектуальних ,творчих і особистісних особливостей;
3)розібрати і провадити програму розвитку творчого і інтелектуального потенціалу особистості обдарованої дитини;
4)досліджувати і проаналізувати динаміку розвитку інтелектуальних , творчих і особистісних особливостей обдарованих дітей в експериментальному і звичайних умовах розвитку;
5)системно описати проблему дослідження для вчителів і батьків.
Для цього використовують наступні методи:
-
Метод спостереження;
-
Метод експертної оцінки(методика А.А.Лосєвої);
-
Метод анкетування;
-
Метод тестів.
Особливості організації діагностики й обстеження
1.Принципи організації діагностики
1) Принцип тривалості.
2) Принцип використання тренінгових методів і завдань.
3) Принцип комплексного оцінювання.
4) Принцип участі різних фахівців.
2.Організація обстеження
1.Етап попереднього пошуку. Основний зміст роботи на цьому етапі полягає в тому , щоб зібрати попередню інформацію про дитину.
П’ять основних джерел інформації: батьки, учителі, лікарі, практичні психологи і самі діти.
Використовуються:
-
Методики Д.Фельдхьюсена;
-
Анкети для батьків;
-
Методика визначення схильностей дитини;
-
Методика «Карта інтересів для молодших школярів», методика «Карта обдарованості»;
-
Методика «Інтелектуальний портерт»;
-
Тести для визначення рівня інтелектуального розвитку Д.Векслера ,Дж.Равена методика Замбацявічене, Зака та ін.;
-
Тести для оцінки творчого мислення адаптовані варіанти - тест творчого мислення (фігурна форма) Е.П.Торренса; тест Вільямса;
-
Методики виявлення рівня психосоціального розвитку, спрямованості(домінуючої мотивації )особистості;
-
Вивчення сфери фізичного розвитку дитини.
2.Етап оціночно-корекційний .Орієнтований на уточнення,конкретизацію отриманої на етапі пошуку інформації .Акцент переносить з обстежень на заняття зі спеціальних програм ,спрямованих на розвиток продуктивного мислення ,розвиток психосоціфльной сфери і фізичної.
3.Етап Самостійної оцінки.
Педагогам і батькам у роботі з обдарованими дітьми
рекомендується:
-
проявляти серйозне ставлення до запитань і висловлювань дитини;
-
надавати можливість демонструвати свої досягнення;
-
надавати дитині місце для занять;
-
демонструвати дитині, що її люблять такою, як вона є, а не за досягнуті успіхи;
-
надати допомогу в поліпшенні результатів її роботи;
-
привчати дитину мислити самостійно;
-
регулярно читати дитині цікаву в пізнавальному плані літературу;
-
спонукати дитину до фантазування;
-
уважно ставитися до особистих потреб дитини;
-
знаходити час для того, щоб побути з дитиною наодинці;
-
не карати дитину за ненавмисно зроблені помилки;
-
надавати допомогу в її експериментуванні з навколишнім середовищем у пізнавальних цілях;
-
спонукати дитину до того, щоб знаходити проблеми та вирішувати їх;
-
надати допомогу в її особистісному розвитку;
-
розвивати в дитині позитивне сприйняття своїх здібностей;
-
довіряти дитині;
-
стимулювати самостійність дитини.
Сфера художніх досягнень
-
Виявляє велику цікавість до візуальної інформації.
-
Виявляє велику цікавість до серйозних занять у художній сфері.
-
Малюнки й картинки відрізняються різноманіттям сюжетів.
-
Серйозно відносяться до творів мистецтва. Стає вдумливим і дуже серйозним, коли бачить гарну картину, чує музику, бачить незвичайну скульптуру й художньо виконану річ.
-
Оригінальний у виборі сюжету (у малюнку, творі, описі якої-небудь події), складає оригінальні композиції (із квітів, малюнка, каменів і т. д.).
-
Завжди готовий використовувати який-небудь новий матеріал для виготовлення іграшки, малюнка, композиції, у будівництві дитячих будиночків на ігровому майданчику, у роботі з ножицями, клеєм.
-
Коли має вільний час охоче малює, ліпить, створює композиції, що мають художнє призначення (прикраса для будинку, одягу тощо).
-
Вдається до малюнка або ліплення для того, щоб виразити свої почуття та настрій.
-
Любить працювати із клеєм, пластиліном, глиною, для того щоб зображувати події або речі в трьох вимірах у просторі.
-
Цікавиться творами мистецтва, створеними іншими людьми. Може дати свою власну оцінку й пробує відтворювати побачене у своїх роботах.