Більшу частину свого життя дитина проводить у школі. Тут вона не лише здобуває основи знань, а й спілкується та взаємодіє з однокласниками і вчителями. І одним із основних чинників, що впливають на ставлення до навчання, є психологічна атмосфера у класі та школі. Проблема конфлікту серед школярів й захисту від нього є сьогодні однією з найактуальніших, її розв'язання потребує щодо цього не тільки певних знань, а й умінь.
Конфлікти як реальність нашого часу охоплюють значну частину нашого життя, отже, треба якомога раніше здобути знання про закони конфліктної взаємодії, навчитися керувати конфліктом, зробити його конструктивним, володіти своїми емоціями, які б перестали руйнувати наш внутрішній і зовнішній світ.
Пропонований урок спрямовано на формування вміння виходити з конфліктних ситуацій конструктивним шляхом.
Марганецька спеціалізована загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №9
з поглибленим вивченням окремих предметів
Розробка уроку психології
МОДЕЛІ ПОВЕДІНКИ У КОНФЛІКТІ АБО ЯК ПОВОДИТИ СЕБЕ В КОНФЛІКТІ З РІЗНИМИ ТИПАМИ ЛЮДЕЙ? (ТРЕНІНГОВЕ ЗАНЯТТЯ)
Тюріна Ірина Геннадіївна
Марганецька СЗОШ №9
м. Марганець
2017
КОНСПЕКТ УРОКУ ПСИХОЛОГІЇ
ТЕМА УРОКУ: Моделі поведінки у конфлікті або Як поводити себе в конфлікті з різними типами людей? (тренінгове заняття).
КОМЕНТАР ДО УРОКУ
Більшу частину свого життя дитина проводить у школі. Тут вона не лише здобуває
основи знань, а й спілкується та взаємодіє з однокласниками і вчителями. І одним із основних чинників, що впливають на ставлення до навчання, є психологічна атмосфера у класі та школі. Проблема конфлікту серед школярів й захисту від нього є сьогодні однією з найактуальніших, її розв’язання потребує щодо цього не тільки певних знань, а й умінь.
Конфлікти як реальність нашого часу охоплюють значну частину нашого життя, отже, треба якомога раніше здобути знання про закони конфліктної взаємодії, навчитися керувати конфліктом, зробити його конструктивним, володіти своїми емоціями, які б перестали руйнувати наш внутрішній і зовнішній світ.
Пропонований урок спрямовано на формування вміння виходити з конфліктних ситуацій конструктивним шляхом.
АУДИТОРІЯ СЛУХАЧІВ: учні 11 класу
МЕТА: показати ефективні шляхи розв’язання конфліктних ситуацій; вчити використовувати в спілкуванні з іншими людьми тактику співробітництва, знаходити конструктивні способи розв’язання проблемних ситуацій; формувати в учнів почуття єдності з колективом, спонукати школярів до роботи над собою; сприяти взаєморозумінню в класі, виховувати повагу до товаришів, почуття відповідальності за свої слова і вчинки.
ЗАВДАННЯ: переконати учнів у тому, що права іншої людини слід поважати; допомогти учням визначити шляхи розв’язання конфлікту; навчити аналізувати конфліктну ситуацію.
ТИП УРОКУ: урок-практикум з елементами тренінгу
МЕТОДИ ВТКЛАДАННЯ: бесіда, інтерактивні вправи, тестування, робота в малих групах.
ХІД УРОКУ
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ (3 хвилини)
2. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ (5 хвилин)
2.1 Вправа «Кулачок»
Учні об’єднуються парами і по черзі за 30 секунд намагаються розтиснути кулак напарника. Перед проведенням завдання учнів попереджають, щоб вони не нашкодили одне-одному.
Після вправи проводиться обговорення:
Якщо ніхто з учнів не здогадався просто попросити напарника розтиснути кулачок, психолог з одним із учнів показують, як це можна було зробити без застосування сили, достатньо було лише лагідно попросити розкрити кулак.
Кожен із нас час від часу потрапляє в конфліктні ситуації: із кимось свариться, зазнає незаслужених звинувачень. Кожен по-своєму це розв’язує: хтось ображається, хтось «дає здачі», хтось намагається знайти конструктивне рішення.
Як можна вийти з конфліктної ситуації, зберігши власну гідність і не принижуючи іншого?
Саме сьогодні ми й поговоримо про те, як поводити себе в конфлікті з різними типами людей?
3. СПРИЙМАННЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ (15 хвилин)
3.1 Актуалізація опорних знань
3.2 Вправа-асоціація «Що таке конфлікт?»
На дошці розміщено плакат «КОНФЛІКТ». Учням задають питання: «Що таке конфлікт?». Вони на стікерах пишуть свої відповіді та приклеюють стікери на плакаті. Обговорення.
Висновок психолога:
Конфлікт — це невідповідність, протиріччя або зіткнення позицій, в основі яких лежать різні проблеми, потреби й інтереси сторін.
Послухайте, як визначив основу конфлікту президент американської асоціації конфліктологів Вільям Лінкольн:
- «Конфлікт—це побоювання (розуміння) хоча б однієї сторони, що її інтереси порушує, ущемляє, ігнорує інша сторона або сторони». Конфлікти в одних випадках можна попередити, а в інших —можна лише пом’якшити.
3.3 Мозковий штурм «Конфліктна людина».
В конфліктології існує термін «конфліктна людина».
Висновок психолога: отже конфліктній людині властиві бажання домінувати за будь-яких обставин, надмірні принциповість (псевдопринциповість) і прямолінійність у висловлюваннях і судженнях, поганий настрій, роздратованість, несправедлива оцінка вчинків і дій інших.
3.4 Інформаційне повідомлення «Типи конфліктних людей» [ 1, 3 ] ДОДАТОК 1
4. ПРАКТИЧНА РОБОТА (15 хвилин)
4.1 Вправа-тест «Моя поведінка в конфлікті» [ 2, 3 ] ДОДАТОК 2
Учні за допомогою тесту визначають свій стиль поведінки в конфлікті.
Висновок психолога: отже, щойно ви визначили свій стиль поведінки в конфлікті. Інформація про кожен стиль розміщена у куточку психолога. Під час перерви ми можете ознайомитися із цією інформацією. [ 3 ] ДОДАТОК 4
4.2 Вправа «Мої дії в конфлікті»
Учасники об’єднуються в п’ять груп і демонструють один з п’яти типів поводження в конфлікті на прикладі однієї ситуації.
Ситуація. Вам з товаришем подарували один красивий ароматний апельсин. Ви обоє претендуєте на нього. Вам дуже хочеться, щоб він дістався саме вам. Є об’єкт домагань—є конфлікт.
Кожна з груп демонструє свій варіант виходу з модельованої ситуації в залежності від завдання, яке вона отримала на картці. ДОДАТОК 3
Питання для обговорення
• Чи важко було вирішувати ситуацію за замовленням?
• З якими труднощами ви зіштовхнулися під час розв’язання задачі?
• Який найважчий вихід з існуючих варіантів конфліктів, на ваш погляд?
• Для чого ми виконували цю вправу?
Висновок психолога: Коли ви знаходитеся в ситуації конфлікту, для ефективного розв’язання проблеми необхідно вибрати певний стиль поведінки, врахувавши особистий стиль, стиль поведінки інших людей, а також те, який стиль поведінки буде найраціональнішим у складеній ситуації. Правильний вибір стилю поведінки в конфлікті — необхідна умова вибору стратегії розв’язання конфлікту.
ШЛЯХИ ВИХОДУ З КОНФЛІКТУ:
1) конструктивний (гумор, поступки, компроміс, співробітництво, усвідомлення позиції сторін);
2) деструктивний (погроза, насильство, брутальність, приниження, перехід на особистості, розрив відносин);
3) ігнорування (відхід від розв’язання проблеми). [ 3 ]
4.3 Вправа «Два полюси» (прийом рефреймінгу)
Зараз кожен учасник звернеться до сусіда зі словами: «Конфлікт — це погано...». Той, до кого зверталися, відповідає: «Так, це погано, але...» й намагається назвати позитивне у конфлікті.
Конфлікт — це і руйнування, і творення водночас, оскільки суперечності, що лежать у його основі, мають бути осмисленими, натомість мають бути створені нові відносини. Замість того щоб боятися і прагнути уникнути конфлікту, слід сміливо вникати в його суть, керувати його творчою силою. [ 4 ]
Висновок психолога: Конфлікти можуть викликати гнів, ненависть, ворожість, можуть призводити до насильства. Деякі конфлікти закінчуються у залах суду або навіть війнами. Проте конфлікти несуть у собі потенціал численних сподіваних позитивних результатів.
Що є позитивного у конфлікті?
5. ОЦІНЮВАННЯ РОБОТИ УЧНІВ (2 хвилини)
6. ПІДСУМКИ УРОКУ (5 хвилин)
6.1 Вправа «Кубик рефлексії»
З допомогою «Кубика рефлексії» учні діляться своїми враженнями, відчуттями та знаннями отриманими під час уроку.
6. 2 Узагальнення
Важливо усвідомлювати й аналізувати свої вчинки, спілкуючись з іншими, щоб вчасно зупинити конфліктну ситуацію або зупинитися самому. А використання конструктивних шляхів вирішення конфлікту допоможе вам зберегти друзів і не мати ворогів.
Список використаної літератури:
Висновки.
1. Газети «Позакласний час», «Шкільний світ», 2000–2009 рр.
2. Людина і світ: підручник для 11 класу / за редак. Т. В. Бакка, Л. В. Марголіна, Т. В. Мелещенко.— К. : Видавничий дім «Освіта», 2012. — 240 с.: іл.
3. Газети «Шкільному психологу. Усе для роботи», Видавничий дім «Освіта», 2012-2016рр.
4. За матеріалами видання Баранова Н. П. Тренінги для вчителів з педагогічної майстерності. — Х.: Вид. група «Основа», 2011. — 159, [1] с.: іл., табл. — (Серія «Тренінги в педагогічній практиці»)
Список рекомендованої літератури:
1. Вишнякова Н. Ф. Конфликтология. — Минск : Университетское, 2002
2. Емельянов С. М. Практикум по конфликтологии. — 2-е изд. — СПб.: Питер, 2004.
3. Рогов Е. И. Настольная книга практического психолога в образовании: Учебное пособие. —М. : ВЛАДОС, 2004.
4. Кэмпбелл Р. Как справляться с гневом ребенка. — СПб. : Мирт, 1999.
5. Немов Р. С. Психология. В 3-х кн.— М.: ВЛАДОС, 2000.
6. Фельдштейн Д. И. Психология воспитания подростка. — М., 1978.
7. Фридман Л. М., Волков К. Н. Психологическая наука — учителю. — М., 1985.
8. Коломинский Я. Л. Человек среди людей. — Минск, 1978.
9. Туріщева Л. В. Настільна книга шкільного психолога: Навчально-методичний посібник для вчителя. — X.: Вид. група «Основа»: «Тріада+», 2008.
ДОДАТОК 1
Інформаційне повідомлення «Типи конфліктних людей»
Завчасно підготовлений учень ознайомлює однокласників з інформацією «Типи конфліктних людей»:
Агресивні —чіпляються до інших і дратуються самі, якщо їх не слухають.
Скаржники —завжди на щось скаржаться, але самі, звичайно, нічого не роблять для розв’язання проблеми.
Зухвалі—вважають себе розумнішими за інших і завжди демонструють свою перевагу.
Нерішучі —тягнуть з ухваленням рішення через острах помилитися.
Вічні невдахи—завжди бачать тільки невдачі і вважають, що з того, що задумано, нічого не вийде.
Потайливі —приховують образи і зненацька можуть накинутися на суперника.
Безневинні брехуни—вводять інших у спокусу шляхом обману.
Кращим варіантом буде звести до мінімуму спілкування з такими «важкими» людьми. Якщо це не вдається, то у взаєминах з ними треба використовувати такі підходи:
• віднести їх до певного типу людей;
• не потрапляти під вплив цих людей, їх точок зору, зберігати спокій і нейтралітет;
• спробувати виявити причини їх труднощів і знайти спосіб задоволення їхніх прихованих інтересів.
Висновок психолога: Перебуваючи в конфліктній ситуації, люди діють по-різному. Існує безліч прийомів виходу з конфліктної ситуації. Спроба стати ніби осторонь конфлікту та спокійно проаналізувати його — це перший крок до розв’язання конфлікту таким чином, щоб не були зігноровані права жодного його учасника.
Дейл Карнегі писав: «У суперечці не можна перемогти. Якщо ви програли — значить програли, якщо перемогли — теж програли». Чому? (Одержавши перемогу, ви почуваєтесь чудово. А ваш співрозмовник? Ви змусили його відчувати вашу перевагу. Ви зачепили його самолюбство. Він гнівається. Чи приємно вам про це згадувати?)
І на останок, я хочу щоб ви запам’ятали та осмислили такі слова: «Поважати чи не поважати інших – це ваш вибір, ставитися з повагою – ваше виховання!»
ДОДАТОК 2
Тест Д. Джонсона і Ф. Джонсона
Інструкція. Уважно прочитайте вислови і прислів’я. Визначте, наскільки кожне прислів’я відповідає вашим діям під час конфліктів:
5 — відповідає в усіх випадках;
4 — відповідає в більшості випадків;
3 — деколи відповідає;
2 — відповідає, але дуже рідко;
1 — ніколи не відповідає.
1. Від суперечки легше утриматися, аніж потім здихатися її |
|
2. Якщо ви не можете примусити людину думати так, як ви робите, то примусьте її робити так, як ви думаєте |
|
3. Теплі слова розтоплюють холодні серця |
|
4. Послуга за послугу |
|
5. Нумо приходь і поміркуємо разом |
|
6. Під час суперечки заслуговує на похвалу той, хто перший замовкне |
|
7. Чия сила, того й правда |
|
8. Солодкі слова роблять солодким рух уперед |
|
9. Краще синиця у руках, аніж журавель у небі |
|
10. Істина — у знаннях |
|
11. Той, хто б’ється і тікає, доживає до нової битви |
|
12. Той перемагає блискуче, хто примушує своїх ворогів тікати |
|
13. Убий ворога своєю надмірною добротою |
|
14. Чесний обмін думками не приведе до суперечки |
|
15. Ніхто не може претендувати на істину, але кожен може зробити свій внесок у неї |
|
16. Тримайся подалі від тих, хто не згодний з тобою |
|
17. Тільки той, хто вірить у перемогу, перемагає на полі битви |
|
18. Добре слово мало коштує, та дорого цінують |
|
19. Зуб за зуб — це чесна гра |
|
20. Тільки той, хто готовий відмовитися від власного права на істину, збагатиться від істин, які знають інші |
|
21. Уникайте сварливих людей — вони зроблять ваше життя нещасним |
|
22. Людина, яка не тікає сама, змушує тікати інших |
|
23. М’які слова забезпечують гармонію |
|
24. Хочеш мати хорошого друга — зроби йому щось приємне |
|
25. Відкрито говори про свої конфлікти і йди їм назустріч — тільки це призведе до їх найкращого розв’язання |
|
26. Найкращий спосіб улагодження конфліктів — уникати їх зовсім |
|
27. Посідаю тверду, рішучу позицію (на тім стою і не можу інакше) |
|
28. Лагідність перемагає гнів |
|
29. Краще щось, аніж нічого з того, що ти хочеш |
|
30. Щирість, чесність і довір’я гори перевернуть |
|
31. Немає нічого важливішого, ніж те, за що тобі треба боротися |
|
32. У світі завжди були й будуть переможці і переможені |
|
33. Вони на тебе з каменем, а ти до них — з прихильністю |
|
34. Якщо двоє йдуть на компроміс, то справедливе рішення гарантоване |
|
35. Правди можна досягти, тільки воюючи |
|
Підрахунок кількості набраних балів
Ухиляння |
Суперництво |
Пристосування |
Компроміс |
Співробітництво
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
Чим більшою є загальна сума балів за певною стратегією розв’язання конфліктів, тим частіше ви схильні застосовувати цю стратегію. Чим менша загальна сума, тим рідше.
ДОДАТОК 3
ЗАВДАННЯ НА КАРТКАХ:
1) Суперництво
Девіз:
«Щоб я виграв, ти повинен програти»
2) Уникання
Девіз:
«Ми обоє залишаємося в програші»
3) Співробітництво
Девіз:
«Щоб виграв я, ти теж повинен виграти»
4) Компроміс
Девіз:
«Щоб кожний щось виграв, кожний повинен щось програти»
5) Поступка
Девіз:
«Щоб ти виграв, я повинен програти»
ДОДАТОК 4
Стиль поведінки в конфлікті
|
Черепаха (ухиляння). Черепахи втікають і ховаються у свій панцир, щоб оминати конфлікти. Вони відмовляються від власних цілей та стосунків. Вони тримаються далі як від спірних питань, через які виникає конфлікт, так і від людей, до яких вони причетні. Вони почуваються безпомічними. Вони вважають, що намагатися вирішувати конфлікт — справа цілком безнадійна. Вони переконані, що легше втекти (фізично та психологічно) від конфлікту, аніж зіткнутися з ним |
|
Акула (суперництво). Акули намагаються перемагати опонентів тим, що силоміць примушують їх приймати потрібне їм рішення у конфлікті. Для них найважливішими є власні цілі, а стосунки з людиною не мають помітного значення. Вони будь-якою ціною готові досягати своїх цілей. Потреби інших людей їх не турбують, їх мало бентежить те, чи вони комусь подобаються, чи проявляє хтось до них прихильність. Акули переконані, що конфлікти можна вирішити за умови, коли один перемагає другого. Вони хочуть бути переможцями. Перемога, на їхню думку, дає людям відчуття гордості та успіху. Поразка викликає відчуття безсилля, неадекватності і невдачі. Вони намагаються здобути перемогу, приголомшуючи суперників, нападаючи раптово, а також залякуючи або загрожуючи їм з позиції сили |
|
Плюшевий ведмедик (пристосування). Для ведмедиків — стосунки найважливіші, а власні цілі не мають особливого значення. Ведмедики хочуть подобатися, хочуть, щоб усі їх любили і цінували. Вони вважають, що краще уникнути конфлікту заради гармонії, і впевнені, що конфлікти не можна обговорювати без шкоди для стосунків. Вони бояться завдати болю, образити, псувати стосунки під час конфлікту. Щоб зберегти стосунки, вони готові пожертвувати особистими цілями. Плюшеві ведмедики немовби кажуть: «Я пожертвую власними цілями, роби все, що ти хочеш, аби тільки я тобі подобався». Плюшеві ведмедики намагаються залагодити конфлікт, боячись зіпсувати стосунки |
|
Лисиця (компроміс). Лисиці невибагливі як у своїх цілях, так і в стосунках з іншими людьми. Лисиці шукають компромісу. Вони пожертвують частиною своїх домагань під час конфлікту і переконують іншу особу поступитися теж якоюсь часткою своїх цілей. Вони шукають такого розв’язання конфлікту, коли б обидві сторони мали якусь вигоду — «золоту середину» між двома крайніми позиціями. Вони готові пожертвувати заради досягнення згоди для спільного добра як частиною своїх домагань, так і стосунків |
|
Сова (співробітництво). Сови дуже високо цінують власні цілі та стосунки. Вони розглядають конфлікти як проблему, яку треба розв’язувати, і шукають таке рішення, яке б задовольнило як їхні власні цілі, так і цілі супротивної сторони в конфлікті. Сови сприймають конфлікти як засіб поліпшення стосунків шляхом послаблення напруження між двома людьми. Вони намагаються розпочати дискусію, яка розцінила б конфлікт як проблему. Шукаючи рішення, які б задовольнили і власне їх, і іншу особу, сови підтримують стосунки. Сови не заспокоюються доти, доки не буде знайдено рішення, яке б задовольнило і свої, і чужі цілі. Вони також не заспокоюються доти, доки напруження не спаде і негативні емоції не буде повністю знято.
|