Психологічний семінар-практикум для педагогів
Тема : Емоційний інтелект
Мета: підвищення психолого-педагогічної грамотності педагогів. Формування уявлення педагогів про значущість розвитку емоційного інтелекту власного та дитячого. Освоєння прийомів розвитку емоційного інтелекту
Руханка
«Предмет по колу»
Учасники встають в коло, руки тримають позаду себе. Один учасник стоїть в середині кола. Ведучий дає предмет одному із учасників. Завдання треба передавати предмет так, щоб той, хто стоїть в колі не вгадав по виразу обличчя в кого він.
Слайд 2. Відео
Слайд 3. Епіграф
Самі багаті і впливові далеко не завжди самі розумні. Ключ до успіху, слави і кар'єри – емоційний інтелект: цікавість до своїх і чужих почуттів, вміння розуміти їх і управляти ними.
Психолог Эдвард Торндайк
Слайд 4.
Успіх учителя визначається успішністю його учнів. Кого, як правило, вважають успішним учнем? У першу чергу, того, хто показує кращі результати в навчанні, перемагає в олімпіадах, бере участь у проектах, має здобутки в Малій академії наук та ін. Такий учень вважається одним з найрозумніших, відповідно, успішним.
Однак, чи можна говорити про те, що у дорослому житті найрозумніші є найуспішнішими? Ймовірно, ні! Мабуть, і серед ваших знайомих є такі, хто маючи виняткові розумові здібності, залишаються невдахами. Чому?
Ймовірніше, успішною можна назвати ту особистість, яка, крім високого рівня інтелектуального розвитку, має додаткові здібності: швидко знаходить спільну мову з оточуючими, легко пристосовується до зміни зовнішніх обставин, уміє контролювати власні емоції, відчувати емоційний стан інших та скеровувати свою поведінку відповідно до цього. Отже, для того, щоб стати успішним, бути лише розумним замало!
Слайд 5.
Педагог –це суспільний суб'єкт, носій суспільних знаній і цінностей.
Професійний обов'язок вимагає від педагога приймати виважені рішення, долати роздратування , відчай, стримувати спалахи гніву. Однак зовнішнє стримування емоцій не дозволяє знизити інтенсивність емоційного процесу, не призводить до спокою.* Крім того, несприятливі емоційні стани, які часто повторюються, призводять до закріплення негативних особистісних якостей вчителя, таких як *роздратування, *тривожність, *песимізм, що в свою чергу може негативно відобразитися на взаємовідношеннях з колегами та учнями. Якщо даний процес стає не контрольованим, в подальшому це може призвести до *незадоволення вчителем своєю професією і до професійної непридатності.
незадоволення вчителем своєю професією і до професійної непридатності.
Слайд 5.
Емоційний інтелект порівнюють із Ефектом третього сина
Старшим синам належала доля спадку , а молодшим синам по життю доводилося викручуватися, вирішувати різні нестандартні завдання за допомогою якоїсь особливої здібності або набору здібностей набір їх був визначений західними соціопатами першої половини ХХ століття, котрі засвоїли багатий матеріал російських народних казок і
поклали їх в основу концепту емоційного інтелекту, спробували виміряти і встановити , що саме він зумовлює соціальний успіх третіх синів
Слайд 6.
Емоційний інтелект - це в першу чергу вміння усвідомлювати свої емоції також вміння аналізувати емоції інших людей та контролювати свої особисті.
Це вміння дуже важливе у сучасному світі коли для успішного життя, дитині необхідно взаємодіяти з іншими людьми. Коли дитина не навчиться розпізнавати свої емоції та інших, контролювати та коректувати свою поведінку це негативно відображається не тільки на процесі його соціалізації у дошкільному віці але, і у подальшому житті в цілому.
Новітні дослідження, описані в спеціальній літературі, показують, що від ступеня розвитку емоційної компентентності залежить загальне благополуччя людини - його успіхи і просування на роботі, задоволеність стосунками з іншими людьми, щастя в сімейному житті. Дослідники встановили, що близько 80% успіху в соціальній та особистої сферах життя визначає саме рівень розвитку емоційного інтелекту, і лише 20% - всім відомого IQ - коефіцієнта інтелекту, що вимірює ступінь розумових здібностей.
Низький рівень емоційного інтелекту призводить до розвитку синдрому дефіциту уваги, а також к закріпленню комплексу якостей за назвою – алакситимія.
Слайд 7.
Алакситимія - утруднення в усвідомленні визначення особистих емоцій. Це неможливість висловити свої почуття словами. Взагалі алакситимія розвивається від недостатньої ласки з боку матері дитини, корекції не подається. Також алакситимія є наслідком перенесеного стресу.
Алакситимія повишає ризик таких хвороб:
Нейродерміти, кропивниця чи псоріаз вказують на труднощі у встановлення контакту та спілкування також неспроможність людини виражати свої емоції та почуття, 80% хворих зазначили, що їм не вистачало материнського тепла, любові, тепла та фізичного комфорту.
Слайд 8.
Таким чином вміння розбиратися у своїх почуттях, керувати ними є особистим фактором який закріплює психологічне та соматичне здоров’я. Людина, яка не може регулювати свої емоції та емоції інших правильно оцінювати реакцію оточуючих, не буде успішною людиною.
Американський психолог Даніел Гоулмен першим заявив про те, що емоційний розвиток людини важливіше його здібностей до логічного аналізу.
Він виділив два види інтелекту:
Міжособистісний - здатність розуміти оточуючих;
Внутріособистісний – здатність розуміти свої почуття і визначати свої сильні і слабкі сторони
Емоційний інтелект об’єднує обидва ці види інтелекту і допомагає людині управляти своїми почуттями та емоціями і розуміти переживання інших людей.
Слайд 9.
Існує 5 головних складових емоційного інтелекту, які визначають на скільки ми вміємо справлятися з собою:
Слайд 10
самосвідомість – знання власного внутрішнього стану, можливості її можна назвати фундаментом емоційного інтелекту. Це здатність людини усвідомлювати свої емоції, вміння аналізувати і правильно їх тлумачити.
Слайд 11
Чинники самосвідомості
Слайд 12
саморегуляція – уміння справлятися з своїм внутрішнім станом, тобто вміння зберігати емоціональний баланс, особливо в критичних ситуаціях. Володіти емоціями – не означає подавляти їх в собі. Важливо відчути і усвідомити свій емоційний стан і діяти у відповідності з ним.
Слайд 13
Чинники саморегуляції
Слайд 14
емпатія– усвідомлення почуттів до інших або здатність розуміти інших. Це один з ключових чинників емоційного інтелекту. Емпатія означає більше , ніж просто здатність розпізнавати емоційний стан інших людей, вона також включає вашу реакцію на основі цієї інформації. Коли ви відчуваєте, що хтось відчуває, наприклад, смуток або безнадійність, це буде означати, що ви, ніби, перейняли почуття цієї людини.
Слайд 15
Чинники емпатії
Слайд 16
мотивація – емоційні схильності, які направляють на досягнення мети. Обов’язкова внутрішня мотивація , тобто пристрасть для реалізації своїх внутрішніх потреб і цілей, а не лише зовнішніх стимулів, таких як слава, гроші, визнання і схвалення. Самовмотивовані люди, як правило, орієнтовані на конкретні дії. Вони встановлюють собі цілі, мають високу мотивацію в їх досягненні, і завжди шукають способи зробити це краще. Вони також схильні бути відданими своїй справі і легко беруть ініціативу на себе, коли перед ними поставлено
Слайд 17
Чинники мотивації
Слайд 18
Соціальні навички - вміння розуміти людей, що нас оточують. Це здатність будувати контакти і взаємодіяти з оточуючими, допомагати їм, враховуючи їх емоційний стан.
Слайд 19
Чинники соціальних навичок
Слайд 20
За даними численних досліджень, ступінь розумових здібностей людини, який вимірюється тестами на IQ, лише на 20% визначає успішність особистості. При цьому 80% – рівень розвитку емоційного інтелекту (кількісно вимірюється за допомогою коефіцієнта – EQ).
На основі цього був складений алгоритм гармонійно-розвинутої особистості: інтелект повинен поєднуватися з повноцінною емоційністю!
Слайд 21
Як визначити рівень власного емоційного інтелекту
На сьогодні існує низка методик, за допомогою яких можна обчислити EQ. Одна з найбільш популярних – методика тест Холла для визначення рівня емоційного інтелекту.
Інструкція:
В тесті вам будуть запропоновані висловлювання, які так чи інакше відображають різні аспекти вашого життя.
Слайд 22
Повністю не згоден (–3 бали) В основному не згоден (–2 бали) Частково не згоден (–1 бал) |
Частково згоден (+1 бал) В основному згоден (+2 бала) Повністю згоден (+3 бала) |
|
Висловлювання |
||||||
1. Для мене як негативні, так і позитивні емоції є джерелом знання про те, як робити вчинки в житті. |
|
|
|
|
|
|
2. Негативні емоції допомагають мені зрозуміти, що я повинен змінити у своєму житті. |
|
|
|
|
|
|
3. Я спокійний, коли відчуваю тиск з боку інших. |
|
|
|
|
|
|
4. Я здатний спостерігати зміну своїх почуттів. |
|
|
|
|
|
|
5. Коли необхідно, я можу бути спокійним і зосередженим, щоб діяти у відповідності до запитів життя. |
|
|
|
|
|
|
6. Коли необхідно, я можу викликати в собі широкий спектр позитивних емоцій, таких як веселощі, радість, внутрішній підйом і гумор. |
|
|
|
|
|
|
7. Я слідкую за тим, як я себе почуваю. |
|
|
|
|
|
|
8. Після того, як щось зіпсувало мені настрій, я можу легко оволодіти своїми почуттями. |
|
|
|
|
|
|
9. Я здатний вислухати проблеми інших людей. |
|
|
|
|
|
|
10. Я не зациклююсь на негативних емоціях.
|
|
|
|
|
|
|
11. Я чуйних до емоційних потреб інших. |
|
|
|
|
|
|
12. Я можу діяти на інших людей заспокійливо. |
|
|
|
|
|
|
13. Я можу заставити себе знову і знову встати перед лицем перешкод |
|
|
|
|
|
|
14. Я намагаюсь підходити до життєвих проблем творчо. |
|
|
|
|
|
|
15. Я адекватно реагую на настрій, спонукання і бажання інших людей. |
|
|
|
|
|
|
16. Я можу легко входити в стан спокою, готовності і зосередженості. |
|
|
|
|
|
|
17. Коли дозволяє час, я звертаюсь до своїх негативних почуттів і розбираюсь, в чому проблема. |
|
|
|
|
|
|
18. Я здатний швидко заспокоюватись після неочікуваного засмучення. |
|
|
|
|
|
|
19. Знання моїх справжніх почуттів важливо для підтримки “хорошої форми” |
|
|
|
|
|
|
20. Я добре розумію емоції інших людей, навіть коли вони не ви- явлені відкрито. |
|
|
|
|
|
|
21. Я можу добре розпізнавати емоції за виразом обличчя. |
|
|
|
|
|
|
22. Я можу легко відкинути негативні почуття, коли необхідно діяти. |
|
|
|
|
|
|
23. Я добре схоплюю знаки у спілкуванні, які вказують на те, в чому інші потребують. |
|
|
|
|
|
|
24. Люди вважають мене добрим знавцем переживань інших людей. |
|
|
|
|
|
|
25. Люди, які усвідомлюють свої дійсні почуття, краще управляють своїм життям. |
|
|
|
|
|
|
26. Я здатний покращити настрій інших людей. |
|
|
|
|
|
|
27. Зі мною можна порадитися з питань відносин між людьми. |
|
|
|
|
|
|
28. Я добре налаштовуюсь на емоції інших людей. |
|
|
|
|
|
|
29. Я допомагаю іншим використовувати їх спонукання для дося- гнення особистих цілей. |
|
|
|
|
|
|
30. Я можу легко відключатися від переживань і неприємностей. |
|
|
|
|
|
|
Обробка й інтерпретація результатів.
Шкала “емоційна обізнаність” – пункти 1, 2, 4, 17, 19, 25.
Шкала “управління своїми емоціями” – пункти 3, 7, 8, 10, 18, 30.
Шкала “самомотивація” – пункти 5, 6, 13, 14, 16, 22.
Шкала “емпатія” – пункти 9, 11, 20, 21, 23, 28.
Шкала “розпізнавання емоцій інших людей” – пункти 12, 15, 24, 26, 27, 29.
Слайд 23
Рівні парціального емоційного інтелекту у відповідності до знаку результатів. Якщо ваш тест набрав:
14 і більше – високий;
8-13 – середній;
7 і менше – низький.
Слайд 24
Інтегративний рівень емоційного інтелекту визначається за наступними кількісними показниками:
70 і більше – високий;
40-69 – середній;
39 і менше – низький.
Слайд 25
Високий рівень
Слайд 26
Середній рівень
Низький рівень
Слайд 27 ПРАКТИЧНИЙ БЛОК
Без сумніву, важливо розвивати рівень свого емоційного інтелекту. Це може значно спростити життя і допомогти в роботі.
Як же управляти своїми емоціями? Ними управляти неможливо. Ми не можемо передбачити коли і яку емоцію ми випробуємо, але ми можемо вплинути на її тривалість. Щоб пом’якшити гнів, наприклад, треба зруйнувати переконання, які його живлять.
Слайд 28-29
Завдання 1. «Впізнай емоцію»
Завдання 2.Скласти розповідь.
Слайд 30
Усе наша життя – процес раціонального оволодіння знаннями, фактами, теоріями. Але ми хочемо себе оточити предметами і людьми, що нам подобаються, до яких ми прив’язані емоційно. Досвід показує, що навчання через переживання нерідко буває ефективнішим, ніж просте засвоєння фактів. Ми не просто реагуємо на ті чи інші подразники середовища, ми пізнаємо їх через відчуття і сприймання, орієнтуючись на значення для нас цих подразників і почуваючи при цьому задоволеність або незадоволеність, що і сприяє подальшим діям.
Людина, пізнаючи навколишній світ, певним чином ставиться до предметів і явищ – із замилуванням, гнівом, радістю, сумом.
Завдання по групам
Написати розповідь, згадавши всі 5 відчутів, які ми використовуємо в житті (слух, зір, нюх, дотик, смак)на тему
Перший день відпустки
1 вересня
Останній дзвоник
Бійка в класі
Висновок:
Слайд 31
Рефреймінг – це спеціальний прийом, який дозволяє змінити точку зору людини на іншу, інколи протилежну. Він походить від слова frame — рамка (рефреймінг – зміна рамки сприйняття )
Рефреймінг- це вміння прийняти ситуацію і зрозуміти, що світ – різнобарвний, а не чорно-білий. Скажімо, у тебе сталося щось негативне і ти миттєво ображаєшся на світ на найближчих день-два. Не поспішай. Психологи радять спочатку
1. поставити собі кілька запитань, які переведуть ситуацію в позитивне русло
2. Потрібно подумки замінити слово «проблема» на слово «завдання». Адже проблема тисне на тебе, загрожує, а завдання необхідно вирішити, це не трагедія. Якщо ж «завдання» змінити на «мета», то уже з’являється дедлайн і покроковий план її досягнення. При цьому треба використовувати сполучник зате
Наприклад, тобі збільшили навантаження на роботі Ок, не проблема. Тепер ти:
3.Зробити порівняльний аналіз з вигодою для себе. Дійсно багато роботи, зато у Васі її ще більше. Дійсно витрачаєшь багато часу на перевірку зошитів, зато всі виконують домашнє завдання.
Головне завдання рефреймінгу – дати тобі новий погляд на ситуацію, іноді навіть вибити зі звичної колії. Він допомагає не хвилюватися через негативні ситуації і легше ставитися до життя. Адже усюди є позитивна сторона. Просто треба уміти її знайти
Слайд 32
Вправа «Я занадто, зате…»
Слайд 33
Афірмації - позитивна думка, висловлювання, регулярне повторення якого наближаєна підсвідомому рівні втілення бажаного у дійсність. Один місцевий скептик вважає: "Наскільки не кажи" халва "- солодше не буде!" У нього точно не буде, оскільки він протягом дня мислить негативно. А як думає - так і живе. Бачить навколо себе бруд і морок, страх і жах. Все, що хоче побачити.
А це ж так просто! Метод афірмації відомий давно, це один з найбільш простих і ефективних методів залучення удачі, здоров'я та благополуччя. Є такий відомий закон - що всередині, то і зовні. Саме він і пояснює, чому працюють афірмації. Якщо простіше, то цей закон можна тлумачити так - думки про удачу приносять удачу, про невдачу - невдачу.
Наприклад:
Вправа «Впевненні, невпевнені, агресивні відповіді»
Психолог Олена Назаренко написала так «Очень часто мы ведём себя как неисправный смеситель в ванной комнате — то брызжем струёй кипятка с паром, то течём холодной струйкой, когда надо бы изобразить обычный, несложный, тёплый, приятный душ...Но это нам сложно. Мы либо ведём себя как «хабалки с привоза», либо стесняемся выразить себя как Акакий Акакиевич... Нужно учится быть уверенным в себе человеком . Он никогда не хамит, и не вызывает к себе справедливую ненависть. А при этом он не унижает себя как Акакий Акакиевич. Он никогда не боится призвать команду своего «корабля» к порядку и настоять на своём. А при этом он не устраивает безобразных сцен. Он научился держаться золотой середины»
Від того, в якому стилі, ми будемо говорити з оточуючими нас людьми, також буде залежати наша соціальна поведінка, самооцінка, почуття і емоції
Кожній групі продемонструвати в запропонованій ситуації впевнені, невпевнені та агресивні відповіді.
Слайд 34
Ситуации:
Обговорення. Чим відрізняються дані відповіді.
Впевнена відповідь - це коли ми відверто говоримо про бажане, але без ворожнечі і злості.
Агресивна відповідь – це коли ми прагнемо наказати, принизити іншого
Невпевнена відповідь – людина діє непрямо і прагне добитися свого, але за допомогою маніпуляції, складного багатоходового варіанту і при цьому тратить багато сил, енергії і інколи не досягає бажаного результату.
Слайд 35
Ще один із методів підвищення емоціонального інтелекту «Кокологія» (від япон. кокоро- «душа», «свідомість», «відчуття» і грец. Логос – «вчення») це своєрідні психологічні ігри – тести. Їхнє призначення – розкрити емоційні і поведінкові особливості людини. Виконуючи ці тести, головне – уява, що допомогає доповнити, добудувати, домалювати певний сюжет, а отже, інтерпретувати психологічний стан людини. До таких ігор відносять «Розмалюй чашку», «Кольоровий настрій», «Якого кольору дощова крапля» та інші.
Слайд 36 відео тест
Висновок: однозначного поняття того, чим є емоційний інтелект ще не склалося. Емоційний інтелект – здатність людини оперувати емоційною інформацією, тобто той, яку отримуємо або передаємо за допомогою емоцій. Винекнення і зміна емоцій мають логічні закономірності. Емоції зявляються і зникають, розвиваються в просторі(від одного до іншого), мають свої причини і наслідки. Емоції впливають на наше мислення і приймають участь в процесі прийняття рішень. Емоція- це реакція організму на любі зміни в довкіллі.
Останні дослідження європейських вчених в області емоційного інтелекту говорять про те, що управління емоціями – це навичка, яку можливо розвивати протягом всього життя людини.
Слайд 37 А для цього треба
Таким чином, вміння розбиратися у власних почуттях і управляти ними є особистісним фактором, який укріплює психологічне і соматичне здоров’я.
Слайд 38 Загалом: «Тримайте себе в руках!»
Додатки
|
-3 |
-2 |
-1 |
+1 |
+2 |
+3 |
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
|
16 |
|
|
|
|
|
|
17 |
|
|
|
|
|
|
18 |
|
|
|
|
|
|
19 |
|
|
|
|
|
|
20 |
|
|
|
|
|
|
21 |
|
|
|
|
|
|
22 |
|
|
|
|
|
|
23 |
|
|
|
|
|
|
24 |
|
|
|
|
|
|
25 |
|
|
|
|
|
|
26 |
|
|
|
|
|
|
27 |
|
|
|
|
|
|
28 |
|
|
|
|
|
|
29 |
|
|
|
|
|
|
30 |
|
|
|
|
|
|
Стимульний матеріал до теста Холла для визначення рівня емоційного інтелекту.
Шкала “емоційна обізнаність” |
1, 2, 4, 17, 19, 25. |
|
“управління своїми емоціями” |
3, 7, 8, 10, 18, 30. |
|
“самомотивація” |
5, 6, 13, 14, 16, 22. |
|
“емпатія” |
9, 11, 20, 21, 23, 28. |
|
“розпізнавання емоцій інших людей” |
12, 15, 24, 26, 27, 29. |
|