Виховна година Ми за світ без шкідливих звичок

Про матеріал

Мета:

  • *підвищити рівень згуртованості учасників;
  • *допомогти сформувати дітям власну точку зору і своє ставлення до куріння, вживання алкоголю та наркотиків;
  • *з'ясувати типові ситуації, в яких підлітки найчастіше спостерігають вживання наркогенних речовин та алкоголю, сприяти формуванню свідомої позиції утримання від їх вживання;
  • *показати негативну роль реклами щодо пропаганди вищеназваних речовин.

Обладнання: плакати з даної теми, ватмани, маркери.

Перегляд файлу

 

                                                                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                          «Настоящее есть следствие

                                                                                          прошедшего, а потому не-

                                                                                                престанно обращай взор свой

                                                                                         на зады, чем забережешь

                                                                                        себя от знатных ошибок.

Козьма Протков

 

Мета:

  • підвищити рівень згуртованості учасників;
  • допомогти сформувати дітям власну точку зору і своє ставлення до куріння, вживання алкоголю та наркотиків;
  • з’ясувати типові ситуації, в яких підлітки найчастіше спостерігають вживання наркогенних речовин та алкоголю, сприяти формуванню свідомої позиції утримання від їх вживання;
  • показати негативну роль реклами щодо пропаганди вищеназваних речовин.

Обладнання: плакати з даної теми, ватмани, маркери.

Хід роботи.

Слово вчителя. Давайте почнемо наше заняття з гри «Моя улюблена справа».

Мета : підвищити рівень згуртованості учасників.

Хід вправи.

Учасники стоять в колі і по-черзі показують своє захоплення за допомогою рухів (спорт, музика, танці…). Всі інші учні повинні відгадати показане.

Що таке шкідливі звички.

    Шкідлива звичка – це така залежність людини  від чогось зовнішнього, яка поневолі  і губить її. В одному з тлумачних словників  подане таке визначення  шкідливої звички: “Стан рабської залежності від якоїсь звички або чогось, що може в психологічному чи фізичному плані сприяти  появі звички(наприклад, від якихось наркотичних речовин), причому залежність ця така сильна , що неможливість подолання звички серйозно травмує людину”.

     Оскільки людина може бути схильна до шкідливих звичок фізично, і оскільки вони часто викликають ускладнення суто медичні, ці звички часто вважають  захворюваннями.  Поява більшості шкідливих звичок зумовлена свідомими рішеннями і духовними проблемами людини.


 Що може стати причиною появи шкідливих звичок?

     Дуже багато є факторів, до яких люди можуть відчувати нездоланний потяг. І більшість якраз невинні: їжа, робота, заняття спортом, покупки, пігулки…

 

Наркотики і алкоголь.

     Найбільш очевидним і найчастіше згадуваними є звички, пов’язані з речовинами, які діють на психіку. Такі речовини створюють фізичну, емоційну й соціальну залежність. Інші речовини викликають галюцинацію. Депресанти типу алкоголю можуть тимчасово зняти надмірну стурбованість і зайвий самоконтроль.

 

Їжа.

    За допомогою їжі деякі з нас намагаються задовільнити не тільки природні потреби наших тіл, але  й ненажерливі емоційні та духовні бажання. Чим більше ми їмо в  своє задоволення, тим більше ростуть потреби нашого тіла. Радість насичення від нас наче втікає, і щоб її наздогнати, їсти треба все  більше і більше. Утворюється зачароване коло. Спроби розірвати це коло можуть привести до залежності.

 

Тілесні задоволення.

     Не здорові звички пов’язані зі статевим потягом, можуть бути різними:  подружніми і позашлюбними, гетеро сексуальними і гомосексуальними відхиленнями, пристрастю фетишизму і порнографії.

 

Праця.

     В книзі Буття сказано, що Бог створив нас для того, щоб обробляли землю, панували над світом і при цьому допомогали один одному.Наше самопочуття залежить від того, що ми робимо. А якщо трудоголика позбавити роботи, це спричинить депресію та смуток.

 

Стосунки з людьми.

Згубною залежністю може стати для нас і наша залежність від людей. Ми можемо створювати собі ідолів з інших людей, бачити в якійсь людині сенс свого життя. Коли цієї людини немає  поруч, ми відчуваємо порожнечу, безпорадність і не знаємо навіщо нам жити.

 

Азартні ігри.       

     Лотереї, казино, перегони, тоталізатори також затягують людей, позбавляють волі, роблять рабами. Все більше програючи  і мріючи виплутатися з пут безгрошів’я, людина хоче зіграти “ще разок” той самий останній раз, коли нарешті на нього звалиться великий виграш…

 

А зараз я вам пропоную послухати легенду про  тютюн, а по іншому його називають « Чортове зілля».

Летів якось чорт. Та кудись задивився

Й на вербу суху животом настромився.

І здох. Може, правда, а може брехня –

Посипалася з чорта того порохня.

Ішли мужики. Порохню найшли:

Вони недалечко там поле орали.

Кишені діряві були, як на зло,

Тож, чортове зілля повсюди зійшло.

Понюхали – листя духмяним здалося.

Комусь до смаку воно дуже прийшлося.

«Ти ба!» - мовив хтось, і від цього «ти ба»

Зявилася назва у зілля – ТАБАК.

Багато з тих пір табаку розвелося.

Пізніше курити його повелося.

А хтось, кажуть, сплюнув і вигукнув:»Тю!»

Зявилась у зілля ще й назва «ТЮТЮН»

Історія тютюну

Куріння тютюну  має  більше, ніж 500-річну історію. Відкриття Христофором Колумбом в 1492 році Америки пов’язано з відкриттям європейцями багатьох нових для них рослин, серед яких був і тютюн. Незважаючи на заборону великого мореплавця, деякі з його моряків таємно привезли листя та насіння тютюну в Європу. Особливо популярним тютюн став в XVII –XVIII столітті.

Чому людина палить?

  • Результати досліджень свідчать про те, що багато курців набули цієї звички у підлітковому віці. Тиск збоку товаришів і бажання бути схожим на дорослих спонукає багатьох підлітків до паління. Цю згубну звичку важко перебороти, оскільки тютюновий дим містить нікотин, який спричиняє наркотичну залежність у людини, що палить.
  • Доведено, що куріння тютюну є великою небезпекою для здоров'я і призводить до виникнення різних захворювань, які спричиняються до передчасної смерті людей. Виявляється, що смертність від раку легень серед курців у 20 разів вища, ніж серед тих, що не курять. Також курці в 13 разів частіше хворіють на стенокардію (захворювання серця) і в 10 разів частіше — на виразкову хворобу шлунка. Як правило, курець живе на 6-8 років менше, ніж його ровесник, який не курить.

Пасивне куріння приводить до активного куріння, це зашкоджує здоров’ю.

 

Курять батьки – страждають діти

 

Знай про це…

Зараз я вам пропоную подивитись фотографії де зображені люди, у яких досить великий стаж куріння..

( після того як подивились фото). Скажіть будь ласка, хотіли б ви бути похожими на тих людей?

- Які можна зробити висноки , після того, як ви подивились фотографії?

 

Слайд 14  Істоіря алкоголю

Історія алкоголю досягає до 8000 років до нашої ери, в час коли з'явився керамічний посуд, який посприяв виготовленню алкогольних напоїв з ягід, меду і винограду. В давнину алкоголь називали викрадачем розуму. Миклухо-Маклай - відомий мандрівник розповідає про папуасів Нової Гвінеї, яким вже були відомі таємниці приготування хмільних напоїв, але вони ще не знали про вогонь. Слово "алкоголь" вперше прозвучав в 6-7 століттях від арабів і означав "одурманюючий". Рагез - араб виготовив першу пляшку горілки, сталося це в 860 році. В цей час почали переганяти вино і тим самим отримувати спирт, що збільшило пияцтво. Відомо, що з цього приводу основоположник ісламу - Мухаммед ввів заборону вживання спиртних напоїв, яка згодом увійшла в Коран. Однак по при заборону, в країнах Азії процвітав культ вина і навіть прославлявся у віршах.

 

 

 Слайд 15 Що спонукає людину вживати алкоголь?

Причин для цього безліч, хоча жодну з них не можна вважати поважною. Приклади першого знайомства з алкоголем відбуваються або випадково, або його вживають «для апетиту». Деякі навіть намагаються застосовувати його в якості ліків. Алкоголем навіть іноді лікують. Дитина часто-густо куштує спиртне сама, зі звичайної цікавості.

 

 Слайд 16 Сумна алкогольна статистика

За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) алкоголь вбиває 2,5 млн людей щорічно. На жаль, у нашій країні від такої шкідливої та соціально небезпечної наркотичної звички, як алкоголізм, щорічно помирає все більше громадян України. Основним фактором такої великої смертності являється високий рівень споживання алкоголю — 20 л у рік на душу населення. За оцінками ВООЗ, критична цифра споживання — 8 л на рік, після чого спостерігається знищення генофонду нації та деградація суспільства. А це вже пряма загроза національній безпеці країни. Від алкоголізму, який визнано хворобою, щорічно вмирає 40 тис. людей (110 хворих за добу). За десять останніх років жіночий алкоголізм зріс удвічі. Школярі та студенти вживають спиртне не менше 2 разів у тиждень. Стаж споживання уже мають 40% дітей. Серед причин смерті — алкоголізм займає третє місце. Більше 50% нещасних випадків відбувається з причини алкоголізму. На 15—20 років скорочується життя алкозалежних хворих. І нарешті, 650 тис. людей знаходяться на обліку як алкозалежні хворі (реальна цифра, як показує практика, в 3—5 разів більше).

 

Слайд 17-19  Вплив алкоголю на зовнішній вигляд людини

 

Слайд 20 . Наркоманія – це…

Наркоманія — це хвороба, яку характеризують потягом до наркотиків, що вживаються різними способами: ковтання, вдихання, внутрішньовенна ін’єкція з метою домогтися одурманюючого стану або зняти біль. Вживання наркотиків веде до повного виснаження організму, значної втрати маси тіла і занепаду фізичних сил. Наркоманів можна сміливо називати самогубцями.

 

Слайд 21.Статистика вживання наркотиків серед молоді.

107 тис. наркоманів зареєстровано по лінії МВС;
Реально - в 10 - 15 разів більше, більше, ніж 1 млн;
95% - це молодь у віці 15 - 30 років;
97% наркоманів вперше спробували наркотики у віці з 12 до 19 років;
Третя частина всіх злочинів пов'язана з незаконним обігом наркотиків;
Більше половини засуджених - наркомани;
Кожен 5-й наркоман - жінка;
9 з 10 повій - наркоманкі;
Щорічно в Україні близько 150 тис. молодих людей стають наркоманами;

 

Слайд 22- 26. Вплив наркотиків на людину

 

 

Слайд 27-33 Невже ви на це здатні?
 

Подивіться будь ласка на наступні фотографії, і порівняйте їх.

Отже, ви подивились фотографії дітей, скажіть будь ласка,що вам не сподобалось на цих фотографіях?

- Які висновки можна зробити, передивившись ці фотографії?

 

Слайд 33. Гра «Інопланетяни на Землі».

Мета: визначити і обговорити найбільш вагомі причини вживання наркогенних речовин підлітками.

Хід вправи.

Слово вчителя. Інопланетяни потрапляють на Землю і з’ясовують через засоби масової інформації, що багато людей курять, п’ють, вживають наркогенні речовини. Чому? Яка причина спонукає їх це робити.

Учасники діляться на три команди і отримують завдання: пояснити чому люди вживають наркогенні речовини?

Перша команда – чому курять?

Друга – чому вживають спиртні напої?

Третя – чому вживають наркогенні речовини?

Після обговорення в групах, капітани команд записують свої відповіді на фліпчартах.

(Підбиваючи підсумки гри, вчитель ще раз наголошує на основних причинах, чому люди вживають наркогенні речовини і акцентує увагу на основних: цікавість наслідування дорослих, поганий настрій, конфлікти, «бути як усі», невміння відмовити, широка реклама.)

Виступи учнів.

Перший учень. Погані звички несуть характер моди. Невідома сила притягує людину йти в ногу з модою і в одязі, і в поведінці, і взагалі у всьому.

Другий учень. Наркоманія – це пусті очі, що оживають лише при погляді на шприц  чи на таблетки.

Третій учень. Алкоголіки – це глухонімі, черстві душі, єдиним сенсом життя яких є пошук «отруйної води».

Четвертий учень. Ці погані звички є горем міліонна батьків і матерів, чоловіків та дружин, зруйнованих сімей.

Обговорення прикладу з літературного твору «Як Лев Толстой описав свої перші відчуття від куріння».

 Слайд 34 Епізод літературного твору:

«Запах табака был очень приятен, но во рту было горько и дыхание захватывало. Однако, скрепив сердце, я довольно долго втягивал в себя дым, пробовал пускать кольца и затягиваться. Скоро комната вся заполнилась голубоватыми облаками дыма, трубка начала хрипеть, горячий табак -подпрыгивать, а во рту почувствовал горечь и в голове маленькое кружение. Я хотел уже перестать и только посмотреться с трубкой в зеркало, как, к удивлению моему, зашатался на ногах, комната пошла кругом и, взглянув в зеркало, к которому я с трудом подошел, я увидел, что лицо мое было бледно, как полотно. Едва я успел упасть на диван, как почувствовал такую тошноту и такую слабость, что вообразив себе, что трубка для меня смертельная, мне показалось, что я умираю. Я серьезно испугался... и со страшной головной болью расслабленный, долго лежал на диване».

Слайд 35 Питання для обговорення:

  • Як почуває себе герой твору після того, як перший раз викурив сигарету?
  • Чи сподобалась йому сигарка?
  • Як ви гадаєте чому він закурив?
  • Які висновки ви зробили після почутої історії?

 

Слайд 36-38 Слово вчителя. Прослухайте будь-ласка три історії, а потім свої висновки графічно зобразіть на аркушах паперу. Після цього ми їх переглянемо.

 

Слайд 36 Перша історія. Колись у Олександра було все: кохана дівчина, робота і друзі. Але два роки тому Світлана від нього пішла. Він став приймати наркотики. Сьогодні у Олександра нічого немає: ні дівчини, ні роботи, ні друзів…

 

Слайд 37 Друга історія. Ніна рік зустрічається з Матвієм і вже рік як приймає наркотики. Зараз вони обоє лікуються в наркодиспансері. Вони будуть здорові, все буде добре, але нажаль Ніна не зможе мати дітей…

 

Слайд 38 Третя історія. У Ірини було багато друзів, та одного разу в її компанію потрапив наркотик. Багатьох вже немає живих, а сама Ірина покінчила з життям самогубством… 

 

(Учні показують свої малюнки і всі разом обговорюють дану проблему).

 

Слайд 39 Вправа «Намалюй антирекламу»

 

Мета: показати негативну роль реклами щодо пропаганди тютюну та алкоголю.

 

Хід вправи.

Учасники діляться на три групи, кожній видається аркуш паперу А-1. Діти малюють антирекламу наркогенних речовин. Після роботи в групах представники кожної з них презентують свої роботи. Вчитель разом з учасниками аналізує виконані «антиреклами»…

 

Слайд 40 Слово вчителя. Люди дуже часто кажуть, що вживають алкогольні напої для розслаблення або щоб відійти від проблем сьогоднішнього дня. Як правило, це бувають ті негативні тривоги і переживання, які ми відчуваємо. Для цього є інші, досконаліші засоби розслаблення або релаксації. Одну з таких релаксацій ми зараз проведемо. Закрийте будь-ласка очі і розслабтеся.

Слайд 41 Прогулянка в лісі

Ви стоїте на лісовій стежині, покритій мохом. Ви відчуваєте свободу і спокій. Ви роздивляєтесь навколо, дивитеся на землю. Ви бачите ґрунт, мох, траву, рослини . Ви відчуваєте запах землі, трави. Ви йдете далі і зупиняєтеся перед великим деревом, ваш погляд повільно сковзає по стовбуру дерева і зупиняється на його кроні. Ви дивитеся на його гілки. Листя тихо шелестить і через крону дерева проглядає небо. Ви йдете далі і думаєте про дерево. Вдалині ви бачите просвіт. Ви йдете до нього. I ось, ви уже прийшли, перед вами відкривається галявина, світла, зелена і сонячна. Ви йдете галявиною і відчуваєте під ногами траву. Ви чуєте стрекотіння коників і щебетання птахів. Ви бачите ясно-голубе небо над головою і почуваєте дотик теплих променів сонця. Ви лежите і насолоджуєтеся спокоєм. Ви спокійні, ваші м'язи розслаблені і ви насолоджуєтеся цим почуттям. Повільно розплющуєте очі і приходите в себе.

Слово вчителя. На завершення нашої виховної години я хочу запропонувати вам «Завдання для самовдосконалення», що мають на меті: змусити вас глибше оцінити свої типові дії, коли ви вступаєте в суперечку, а також допомогти усвідомити поведінку ваших друзів, коли вони захоплені суперечкою.

Слайд 42-46 Завдання для самовдосконалення

Пояснення до завдання: Кожне з наступних тверджень описує одну дію, що здійснюється під час суперечки. Оцінюючи свою поведінку, став бал „5", якщо ти завжди поводишся таким чином; „4" — якщо часто так поводишся; „3" — якщо такою твоя поведінка є час від часу; ”2Т якщо так ти поводишся зрідка; 1" — якщо ти не поводишся так ніколи.

  1. Коли я не згоден з іншими членами групи, я наполягаю, щоб вони змінили свої думки таким чином, аби вони збіглися з моїми.
  2. Якщо хто-небудь не згоден з моїми ідеями та думками, я почуваюся скривдженим і знедоленим.
  3. Я часто роблю висновок, що люди, які не згодні зі мною, професійно некомпетентні і взагалі мало обізнані.
  4. Коли інші не погоджуються зі мною, я намагаюся поглянути на спірне питання з усіх точок зору.
  5.  Я намагаюсь уникати людей, які сперечаються зі мною.
  6. Коли інші не згодні зі мною, я розглядаю це як цікаву можливість повчитися й поліпшити певні власні ідеї та способи міркування.
  7. Коли я втягнутий у суперечку з іншими, я ще більше переконуюсь у тому, що маю рацію, і сперечаюся настирливіше, відстоюючи власну точку зору.
  8. Коли інші не згодні з моїми ідеями, я відчуваю ворожість до них і роздратування.
  9.  Коли я не згоден з іншими, я намагаюся виявити повагу до них як до особистостей, незважаючи на критику їхніх ідей.
  10.       Я намагаюся переформулювати думку та почуття інших, коли вони висловлюють ідеї, що відрізняються від моїх.
  11.       Коли інші не погоджуються зі мною, я зазвичай тримаю свої ідеї та думки при собі.
  12.       Коли інші не згодні зі мною, я заохочую їх висловлювати власні ідеї та думки повністю, а також намагаюся виявити розбіжності в наших позиціях і точках зору.
  13.         Я розглядаю свою незгоду з іншими як можливість подивитися на те, хто    „виграє", а хто „ програє".
  14.       Я часто ображаю тих, хто піддає критиці мої ідеї та думки.
  15.       Коли я з ким-небудь розходжусь у думках, я обережно заявляю: Я визнаю вашу думку, мені цікаві ваші ідеї, але я не згоден з позицією, яку ви займаєте".
  16.       Коли інші не погоджуються зі мною, я продовжую впорядковувати свої ідеї та думки, аби не забути чи не переплутати їх.
  17.       Я намагаюся не ділитися своїми ідеями та думками, коли вважаю, що інші можуть з ними не погодитися.
  18.       Коли я незгоден з іншими, я уважно прислухаюся до їхніх ідей і думок та готовий змінити власні погляди щодо обговорюваного предмета, якщо це аргументується фактами і доказ;
  19.       Коли мої думки розходяться з думками інших, я намагаюся власними аргументами переконати опонентів.
  20.       Я не можу любити тих, хто не згоден з моїми ідеями та думками.
  21.       Навіть коли я не погоджуюся з ідеями та думками інших, критикуючи їх, я все одно намагаюся дати зрозуміти моїм опонентам, що вони мені приємні як особистості.
  22.       Коли виникає суперечка щодо ідей і думок, я намагаюсь оцінити ситуацію й подивитися на питання з точки зору мого опонента.
  23.       Я уникаю суперечок з будь-ким.
  24.       Коли інші не згодні зі мною, я намагаюся чіткіше визначити розбіжності між нашими ідеями та думками, встановити точки згоди і спробувати знайти творчу інтеграцію всіх наших ідей і фактів.
  25.       Якщо інші не погоджуються з моїми  ідеями та думками,  це означає,  що вони налаштовані до мене вороже.
  26.       Коли я з кимось розходжусь у думках, мені доводиться переконувати, що я маю рацію, а вони — ні.
  27.       Якщо я не згоден з іншими, я даю їм зрозуміти, що ціную їхню здатність обґрунтовувати власну позицію.
  28.       Коли я втягнутий у суперечку, я знову формулюю й підсумовую позиції обох сторін.
  29.       Якщо інші незгодні зі мною, я лишаюся спокійним і намагаюсь у майбутньому їх уникати.
  30.       Коли я втягнутий у суперечку, я ніколи не забуваю, що разом ми зможемо знайти правильне рішення, поєднавши найкращі з наших фактів та аргументів.

 

І

ІІ

ІІІ

IV

V

VI

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

Разом

Разом

Разом

Разом

Разом

Разом

 

Слайд 47 Підрахунок балів. Підраховувати суму балів необхідно в кожному з шести стовпчиків. Чим вищий загальний бал для кожної стратегії суперечки, тим частіше, як правило, ти її застосовуєш; чим нижчий загальний бал для кожної стратегії, тим рідше ти її використовуєш. Якщо найбільшу кількість балів ти набрав у першому стовпчику (I), це означає, що твоя стратегія є переважно азартною, орієнтованою на виграш за рахунок програшу опонента; найбільша сума балів у стовпчику II вказує на стратегію, що відкидає виграш; III — підтверджує; IV — приймає; V- уникає виграшу; VI — вказує на проблемно-вирішальну стратегію, що є найпродуктивнішою.

Висновок: отже, є багато причин, чому люди починають вживати наркотики та алкоголь. Важливо не піддатися спокусі і усвідомити всю шкідливість таких експериментів.

Слайд 48 Шкідливі звички – це не просто неправильний вчинок, неправильно зроблений вибір. Нам здається, що без наших звичок нам не вижити, в них наш порятунок. Наші звички, уявляємо ми, дають нам щось таке, без чого жити просто неможливо. Вони дають нам передбачене полегшення і  передбачену впевненість у світі, де  нема ні передбаченості, ні впевненості і жити в якому нема ніяких сил.


 

 

Підведення підсумків: що нового ви дізналися на сьогоднішньому занятті і чого навчилися?

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Інкл
Додано
6 грудня 2018
Переглядів
1698
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку