Психологічний тренінг «Успішний вчитель»
Мета: розкриття внутрішнього творчого потенціалу вчителя.
Завдання:
Хід заняття
Вступне слово
Психолог оголошує тему, мету, завдання заняття. Інформує яка діяльність буде здійснюватися.
Ритуал привітання.
Вправа «Привітання»
Мета: заняття емоційного напруження, позитивне налаштування на заняття, подолання труднощів висловлюватись "перед публікою”.
Хід вправи: у психолога в руках "чарівна паличка ”, яку він зі словами привітання і побажань на сьогодні передає будь-кому з учасників тренінгу. Той, у кого "чарівна паличка ”, теж передає її із словами привітання і побажання наступному учаснику. І так продовжується доти, доки всі учасники не привітаються між собою.
Вправа «Правила роботи в групі»
Мета: акцентувати увагу учасників на дотриманні правил роботи у групі.
Тренер знайомить учасників з загальними правилами групової роботи та акцентує увагу на необхідності їх дотримання в роботі тренінгової групи. Психолог зачитує кожне правило (якщо група додає чи знімає певні правила, то тренер відображає це на плакаті):
Вправа «Мій стиль в професії»
Група вчителів сідає в коло і психолог пропонує кожному висловити вітання групі, уявляючи, що перед ним не вчителі, а школярі. Привітання може виражатися словами: "Привіт, діти!" Рекомендується при цьому підкріпити свою фразу жестом, позою, виразом обличчя. Після того, як всі учасники групи висловили свої вітання, проводиться загальне обговорення, на якому вчителі висловлюють враження як би з позиції дітей. Яке з привітань було найбільш відкритим і доброзичливим, чия фраза виступила ефективним стимулом до активної дії.
В даній вправі група працює на кожного учасника, реалізуючи для нього зворотний зв'язок в процесі пошуку власного індивідуального стилю діяльності.
Необхідно відзначити, що проблема ефективного стилю педагогічної діяльності є актуальною не тільки для молодих вчителів, які починають свою роботу в школі. Вчителі, які мають солідний стаж трудової діяльності і які оперують сформованими навичками та автоматизмами в роботі, потребують оновлення і розширення свого арсеналу професійних засобів. Тут необхідно йти не по дорозі придушення власної індивідуальності, а шукати можливість найбільш повного і гармонійного розкриття в професії своїх можливостей і свого "Я".
Вправа «Зустріч»
Мета: активізація у вчителів дитячих спогадів, розвиток емоційного сприйняття, формування "комплексу дитячості".
Організація групового заняття здійснюється за типом медитативного сеансу. Вчителі зручно сідають на своїх місцях. Вони сідають півколом, а психолог постає перед ними.
Після заспокійливих слів: "Розслабтеся, сядьте вільніше, спокійно подихайте кілька хвилин", психолог просить групу візуалізувати образи і картинки, які він буде словесно описувати.
Далі він каже: "Уявіть, що зараз ви перебуваєте у себе вдома, в своєму будинку або квартирі. Ви сидите там, де зазвичай відпочиваєте, де вам особливо затишно і добре. Ви внутрішньо готуєтеся до зустрічі, важливої для вас. Ви зосереджені і уважні до самих себе.
А тепер ви подумки встаєте і йдете до виходу. Відкриваєте двері і повільно спускаєтеся сходами. Виходите з затемненого під'їзду на вулицю в світлий простір річного сонячного дня. На вулиці назустріч вам йде дитина. Вона наближається все ближче і ближче. Придивіться, ця дитина - ви самі, якою ви були, коли вчилися в початковій школі. Подивіться, як ця дівчинка одягнена, який у неї вираз обличчя, настрій. Постарайтеся якомога детальніше розглянути її. Задайте їй важливе для вас питання і постарайтеся почути від неї відповідь.
Після цього поверніться і повільно, не поспішаючи повертайтеся в свою квартиру ".
Загальне обговорення проводиться на основі наступних опорних питань:
"Опишіть образ себе, якою ви були в дитинстві і який виник зараз у вашій внутрішній уяві";
"Яке питання ви задали і яку відповідь отримали?";
"Опишіть ваші переживання і враження".
Вправа «Крокодил»
Мета: формування групи
Порахуйте, скільки в групі людей, назвіть це число групі і поясніть завдання:
Зараз ви будете вільно ходити, просто ходити під музику і дивитися один на одного. Можете танцювати, розважатися і взагалі робити що хочете, проте в будь-який момент я скажу стоп: "У групи по п'ять!" - або по три, або по сім. Так ось - вам треба опинитися саме в такій групі. Будь ласка, постарайтеся не залишитися поза заданої групи. І якщо в групі повинно бути шість чоловік, а у вас п'ять або сім - ви із завданням не впоралися. Увага, ходимо!
Всі ходять, потім ведучий говорить стоп, миттєві переміщення, вчителі так чи інакше формують групи, і так кілька разів. Закінчується все тим, що ведучий називає цифру, рівну чисельності групи, поділеної на три, і пару хвилин по тому, тобто виключно бадьоро, група ділиться рівно на три частини.
Вправа «Рішення конфліктних ситуацій»
Кожній групі пропонується конфліктна ситуація. Групі необхідно знайти конструктивне рішення, конфліктної ситуації.
1. У класі - НС: у дівчинки вкрали гаманець. Всі підозрюють одного і того ж учня. Дівчинка плаче, а однокласники - одні співчувають, інші вважають, що вона тюхтій і сама винна, треті пропонують обшукати підозрюваного учня. Як вести себе вчителю?
2. У класі - дитина, яка часто і довго хворіє, а тому не встигає. Вирішується питання про те, щоб залишити її на повторний рік навчання. Батьки просять не робити цього - хлопчик не винен в своїй хворобливості. Роль вчителя, класного керівника, завуча, директора в цій ситуації?
3. У учнів і батьків претензії до охоронців: не дозволяють дітям виходити на подвір'я, не пускають до школи батьків, а батьки ще й оплачують це "задоволення". Діти і батьки заявляють, що порушуються їхні права. Як повинен повести себе в цій ситуації директор, завуч, вчитель, класний керівник?
4. Батьки першокласниці звернулися до директора з проханням перевести дитину в інший клас: щоранку сльози, дівчинка не хоче йти в школу - вона їй не подобається. Чому батьки звернулися саме до директора, а не спробували вирішити проблему з учителем?
Вправа «Хочу - можу – треба»
Група вчителів розсідається в півколо, перед яким ставляться два стільці.
За бажанням двоє вчителів виходять в центр і сідають перед групою. Один вчитель - слухач, інший промовець. Останній промовляє три пропозиції, в яких перша частина однакова, а друга різниться.
Наприклад, він говорить: "Я повинен відчувати себе впевнено", "Я можу відчувати себе впевнено", "Я хочу відчувати себе впевнено".
Важливо, щоб продовження першого речення (його друга частина) була спонтанною і безпосередньою. Учасник говорить те, про що він думає, що перше спадає на думку.
Обговорюються питання про те, які з трьох пропозицій було висловлено найпереконливіше, в якому проявилася ініціатива мовця. Спочатку ці питання задаються другому учаснику, що знаходиться в позиції слухача, потім - всій групі. Розбираються інтонації голосу мовця, його вираз обличчя, жести.
Як правило, в жіночій аудиторії, якій часто вступає вчительська група, з'ясовується, що більшість учасниць живе за принципом "Я повинна". На реалізацію власних бажань і потреб ( "Я хочу") не залишається ні часу, ні сил. Психолог прагне показати групі, що кожній людині необхідно якийсь час присвячувати "життя для себе", щоб зберегти оптимізм і душевне здоров'я.
Потім обговорюються питання, пов'язані з пошуком ефективного індивідуального стилю професійної діяльності вчителя. Психологу важливо показати, що форма поведінки вчителя в школі, його манера спілкування з іншими вчителями та учнями виробляються на основі не тільки прийнятих в педагогічній професії норм діяльності, а й прояві власної індивідуальності. Один вчитель строгий і сухуватий в спілкуванні, інший - емоційний і прагне до безпосередніх взаємодій. Важливо не відмовитися від самого себе, граючи роль, яка не відповідає своїй індивідуальності, а знаходити можливості реалізувати себе якомога повніше в заданих професією рамках і обмеженнях.
Вправа «Модальність»
Дуже часто в спілкуванні з учнями ми використовуємо фрази:
"Ти повинен добре вчитися!";
"Ти повинен думати про майбутнє!";
"Ти повинен слухатися вчителів і батьків!".
Майже немає звернень, побудованих в модальності можливого:
"Ти можеш ...";
"Ти маєш право ..";
"Тобі цікаво ...".
Про себе звертаючись до учнів ми говоримо наступне:
"Я можу тебе покарати ...";
"У мене є повне право ...";
"Я знаю що робити ...".
Модальність повинності (ти повинен ...) важко переноситься людиною, її відчуття викликає у нього тривожність, стресовий стан, тому модальність повинності в зверненні вчителя до учня необхідно звести до мінімуму. Ми пропонуємо типові фрази в модальності повинності, вам необхідно перевести в модальність можливого при збереженні загального змісту висловлення. Наприклад: "Ти повинен слухатися вчителів і батьків!" (Типова фраза). - "Звичайно, ти можеш мати свою власну думку, але до думки старших корисно прислухатися".
1. "Сядь вмить! Виплюнь жуйку! "
2. "Ти повинен добре вчитися!"
3. "Ти ведеш себе як першокласник, а не старшокласник!"
4. "Ти постійно зриваєш мій урок! Ти повинен сидіти спокійно і уважно слухати! "
5. "Хто з вас розбив скло в класі? Ти повинен говорити правду! "
6. "Давай щоденник, я поставлю тобі двійку! Ти повинен завжди мати з собою щоденник! "
7. "Чому ви сидите не на своїх місцях? Ви повинні сидіти так, як я вас посадила! "
8. "Скільки можна байдикувати! Ти повинен, нарешті, зайнятися навчанням! "
Вправа «Подарунок»
Учасники тренінгу стають у коло, і психолог пропонує кожному учаснику подарувати наступному учаснику подарунок, передаючи м'ячик, але подарунок повинен бути емоційно забарвлений, наприклад: "Ольга Іванівна я дарую вам доброту, тому, що ми з вами добрі люди, а Ольга Іванівна каже я згодна або не згодна і дарує наступному учаснику подарунок у вигляді емоції, побажання ... "
Обмін думками, зауваження, побажання.
Побажання: