Психологічний тренінг «Успішний вчитель»

Про матеріал
Мета: сформувати в учителя впевненість у правильному виборі професії, вчити діяти та спілкуватися в колективі, стимулювати бажання підвищувати свій професійний рівень, активізувати творчий потенціал кожного педагога; формувати професійні компетентності педагога для здійснення постійного професійного розвитку, самовдосконалення, в умовах особистісно зорієнтованого навчання; сприяти формуванню комунікативних умінь та навичок методичної діяльності.
Перегляд файлу

 

Психологічний тренінг «Успішний вчитель»

 

Мета: розкриття внутрішнього творчого потенціалу вчителя.

Завдання:

  • консолідація групи, формування в ній емоційно позитивної атмосфери;
  • визначення професійної спрямованості особистості вчителя;
  • відпрацювання засобів і способів ефективного індивідуального стилю професійної діяльності;
  • активізація і зміцнення довіри вчителя до самого себе, до власних бажань і потреб, розвиток його індивідуальності, розширення самосвідомості, пошук ефективного індивідуального стилю педагогічної діяльності;
  • визначення стилю поведінки, вивчення особистісної схильності до конфліктного поводження;
  • конструктивне вирішення конфліктних ситуацій;
  • підвищення рівня самооцінки вчителя;
  • формування у вчителів емоційно-позитивного ставлення до дітей;
  • активізація у вчителів дитячих спогадів, розвиток емоційного сприйняття;
  • розвиток у вчителів здатності до педагогічної рефлексії, аналізу і оцінки наслідків власних виховних впливів;
  • організація обміну досвідом між вчителями на предмет спілкування з важкими учнями;
  • розвиток засобів ефективного спілкування вчителя з колегами по роботі (іншими вчителями в школі);
  • розвиток у вчителя техніки живого і образного спілкування з учнями, пластичності, емоційності і артистизму;

 

Хід заняття

 

Вступне слово

  Психолог оголошує тему, мету, завдання заняття. Інформує яка діяльність буде здійснюватися.

Ритуал привітання.

Вправа «Привітання»

Мета: заняття емоційного напруження, позитивне налаштування на заняття, подолання труднощів висловлюватись "перед публікою”.

Хід вправи: у психолога в руках "чарівна паличка ”, яку він зі словами привітання і побажань на сьогодні передає будь-кому з учасників тренінгу. Той, у кого "чарівна паличка ”, теж передає її із словами привітання і побажання наступному учаснику. І так продовжується доти, доки всі учасники не привітаються між собою.

 

Вправа «Правила роботи в групі»

Мета: акцентувати увагу учасників на дотриманні правил роботи у групі.

Тренер знайомить учасників з загальними правилами групової роботи та акцентує увагу на необхідності їх дотримання в роботі тренінгової групи. Психолог зачитує кожне правило (якщо група додає чи знімає певні правила, то тренер відображає це на плакаті):

  • "тут і тепер";
  • відкриті новим враженням;
  • приймаємо іншого, як себе;
  • нікого не критикуємо;
  • бути чесним із самим собою;
  • підтримуємо один одного;
  • не обговорюємо поза групою те, що відбувається в ній.

 

 Вправа «Мій стиль в професії»

Група вчителів сідає в коло і психолог пропонує кожному висловити вітання групі, уявляючи, що перед ним не вчителі, а школярі. Привітання може виражатися словами: "Привіт, діти!" Рекомендується при цьому підкріпити свою фразу жестом, позою, виразом обличчя. Після того, як всі учасники групи висловили свої вітання, проводиться загальне обговорення, на якому вчителі висловлюють враження як би з позиції дітей. Яке з привітань було найбільш відкритим і доброзичливим, чия фраза виступила ефективним стимулом до активної дії.

В даній вправі група працює на кожного учасника, реалізуючи для нього зворотний зв'язок в процесі пошуку власного індивідуального стилю діяльності.

Необхідно відзначити, що проблема ефективного стилю педагогічної діяльності є актуальною не тільки для молодих вчителів, які починають свою роботу в школі. Вчителі, які мають солідний стаж трудової діяльності і які оперують сформованими навичками та автоматизмами в роботі, потребують оновлення і розширення свого арсеналу професійних засобів. Тут необхідно йти не по дорозі придушення власної індивідуальності, а шукати можливість найбільш повного і гармонійного розкриття в професії своїх можливостей і свого "Я".

 

Вправа «Зустріч»

Мета: активізація у вчителів дитячих спогадів, розвиток емоційного сприйняття, формування "комплексу дитячості".

Організація групового заняття здійснюється за типом медитативного сеансу. Вчителі зручно сідають на своїх місцях. Вони сідають півколом, а психолог постає перед ними.

Після заспокійливих слів: "Розслабтеся, сядьте вільніше, спокійно подихайте кілька хвилин", психолог просить групу візуалізувати образи і картинки, які він буде словесно описувати.

Далі він каже: "Уявіть, що зараз ви перебуваєте у себе вдома, в своєму будинку або квартирі. Ви сидите там, де зазвичай відпочиваєте, де вам особливо затишно і добре. Ви внутрішньо готуєтеся до зустрічі, важливої для вас. Ви зосереджені і уважні до самих себе.

А тепер ви подумки встаєте і йдете  до виходу. Відкриваєте двері і повільно спускаєтеся сходами. Виходите з затемненого під'їзду на вулицю в світлий простір річного сонячного дня. На вулиці назустріч вам йде дитина. Вона наближається все ближче і ближче. Придивіться, ця дитина - ви самі, якою ви були, коли вчилися в початковій школі. Подивіться, як ця дівчинка одягнена, який у неї вираз обличчя, настрій. Постарайтеся якомога детальніше розглянути її. Задайте їй важливе для вас питання і постарайтеся почути від неї відповідь.

Після цього поверніться і повільно, не поспішаючи повертайтеся в свою квартиру ".

Загальне обговорення проводиться на основі наступних опорних питань:

"Опишіть образ себе, якою ви були в дитинстві і який виник зараз у вашій внутрішній уяві";

 "Яке питання ви задали і яку відповідь отримали?";

"Опишіть ваші переживання і враження".

 

 Вправа «Крокодил»

Мета: формування групи

Порахуйте, скільки в групі людей, назвіть це число групі і поясніть завдання:

Зараз ви будете вільно ходити, просто ходити під музику і дивитися один на одного. Можете танцювати, розважатися і взагалі робити що хочете, проте в будь-який момент я скажу стоп: "У групи по п'ять!" - або по три, або по сім. Так ось - вам треба опинитися саме в такій групі. Будь ласка, постарайтеся не залишитися поза заданої групи. І якщо в групі повинно бути шість чоловік, а у вас п'ять або сім - ви із завданням не впоралися. Увага, ходимо!

Всі ходять, потім ведучий говорить стоп, миттєві переміщення, вчителі так чи інакше формують групи, і так кілька разів. Закінчується все тим, що ведучий називає цифру, рівну чисельності групи, поділеної на три, і пару хвилин по тому, тобто виключно бадьоро, група ділиться рівно на три частини.

 

 Вправа «Рішення конфліктних ситуацій»

Кожній групі пропонується конфліктна ситуація. Групі необхідно знайти конструктивне рішення, конфліктної ситуації.

1. У класі - НС: у дівчинки вкрали гаманець. Всі підозрюють одного і того ж учня. Дівчинка плаче, а однокласники - одні співчувають, інші вважають, що вона тюхтій і сама винна, треті пропонують обшукати підозрюваного учня. Як вести себе вчителю?

2. У класі - дитина, яка часто і довго хворіє, а тому не встигає. Вирішується питання про те, щоб залишити її на повторний рік навчання. Батьки просять не робити цього - хлопчик не винен в своїй хворобливості. Роль вчителя, класного керівника, завуча, директора в цій ситуації?

3. У учнів і батьків претензії до охоронців: не дозволяють дітям виходити на подвір'я, не пускають до школи батьків, а батьки ще й оплачують це "задоволення". Діти і батьки заявляють, що порушуються їхні права. Як повинен повести себе в цій ситуації директор, завуч, вчитель, класний керівник?

4. Батьки першокласниці звернулися до директора з проханням перевести дитину в інший клас: щоранку сльози, дівчинка не хоче йти в школу - вона їй не подобається. Чому батьки звернулися саме до директора, а не спробували вирішити проблему з учителем?

 

Вправа «Хочу - можу – треба»

Група вчителів розсідається в півколо, перед яким ставляться два стільці.

За бажанням двоє вчителів виходять в центр і сідають перед групою. Один вчитель - слухач, інший промовець. Останній промовляє три пропозиції, в яких перша частина однакова, а друга різниться.

 Наприклад, він говорить: "Я повинен відчувати себе впевнено", "Я можу відчувати себе впевнено", "Я хочу відчувати себе впевнено".

Важливо, щоб продовження першого речення (його друга частина) була спонтанною і безпосередньою. Учасник говорить те, про що він думає, що перше спадає на думку.

Обговорюються питання про те, які з трьох пропозицій було висловлено найпереконливіше, в якому проявилася ініціатива мовця. Спочатку ці питання задаються другому учаснику, що знаходиться в позиції слухача, потім - всій групі. Розбираються інтонації голосу мовця, його вираз обличчя, жести.

Як правило, в жіночій аудиторії, якій часто вступає вчительська група, з'ясовується, що більшість учасниць живе за принципом "Я повинна". На реалізацію власних бажань і потреб ( "Я хочу") не залишається ні часу, ні сил. Психолог прагне показати групі, що кожній людині необхідно якийсь час присвячувати "життя для себе", щоб зберегти оптимізм і душевне здоров'я.

Потім обговорюються питання, пов'язані з пошуком ефективного індивідуального стилю професійної діяльності вчителя. Психологу важливо показати, що форма поведінки вчителя в школі, його манера спілкування з іншими вчителями та учнями виробляються на основі не тільки прийнятих в педагогічній професії норм діяльності, а й прояві власної індивідуальності. Один вчитель строгий і сухуватий в спілкуванні, інший - емоційний і прагне до безпосередніх взаємодій. Важливо не відмовитися від самого себе, граючи роль, яка не відповідає своїй індивідуальності, а знаходити можливості реалізувати себе якомога повніше в заданих професією рамках і обмеженнях.

Вправа «Модальність»

Дуже часто в спілкуванні з учнями ми використовуємо фрази:

"Ти повинен добре вчитися!";

"Ти повинен думати про майбутнє!";

 "Ти повинен слухатися вчителів і батьків!".

 Майже немає звернень, побудованих в модальності можливого:

"Ти можеш ...";

"Ти маєш право ..";

 "Тобі цікаво ...".

 Про себе звертаючись до учнів ми говоримо наступне:

 "Я можу тебе покарати ...";

 "У мене є повне право ...";

 "Я знаю що робити ...".

 Модальність повинності (ти повинен ...) важко переноситься людиною, її відчуття викликає у нього тривожність, стресовий стан, тому модальність повинності в зверненні вчителя до учня необхідно звести до мінімуму. Ми пропонуємо типові фрази в модальності повинності, вам необхідно перевести в модальність можливого при збереженні загального змісту висловлення. Наприклад: "Ти повинен слухатися вчителів і батьків!" (Типова фраза). - "Звичайно, ти можеш мати свою власну думку, але до думки старших корисно прислухатися".

1. "Сядь вмить! Виплюнь жуйку! "

2. "Ти повинен добре вчитися!"

3. "Ти ведеш себе як першокласник, а не старшокласник!"

4. "Ти постійно зриваєш мій урок! Ти повинен сидіти спокійно і уважно слухати! "

5. "Хто з вас розбив скло в класі? Ти повинен говорити правду! "

6. "Давай щоденник, я поставлю тобі двійку! Ти повинен завжди мати з собою щоденник! "

7. "Чому ви сидите не на своїх місцях? Ви повинні сидіти так, як я вас посадила! "

8. "Скільки можна байдикувати! Ти повинен, нарешті, зайнятися навчанням! "

 

 

Вправа «Подарунок»

Учасники тренінгу стають у коло, і психолог пропонує кожному учаснику подарувати наступному учаснику подарунок, передаючи м'ячик, але подарунок повинен бути емоційно забарвлений, наприклад: "Ольга Іванівна я дарую вам доброту, тому, що ми з вами добрі люди, а Ольга Іванівна каже я згодна або не згодна і дарує наступному учаснику подарунок у вигляді емоції, побажання ... "

 

Обмін думками, зауваження, побажання.

 

Побажання:

  1. Не втрачайте здатності зацікавити учнів і передбачати результати своєї взаємодії з ними.
  2. Не втрачайте людяності.
  3. Не втрачайте креативності, здатності до творчості.
  4. Постійно вдосконалюйте свою педагогічну майстерність.
  5. Завжди прагніть оригінальності і досконалості в роботі.
  6. Вмійте бачити й відчувати кожного учня, давати можливість дитині показати свої результати.
  7. Орієнтуйте свою роботу на майстерності, знаннях, інтуїції.
  8. Прагніть вдосконалення щомиті.
  9. Перетворюйте процес навчання на радість.
  10. Отримуйте професійне задоволення від праці.
  11. Упевненим кроком йдіть до своєї мети.
  12. Помічайте в собі найкраще!
  13. Приносьте людям радість і це зробить вас щасливим!
  14. Не приховуйте своїх здібностей і можливостей. Даруйте їх!

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
10 серпня 2019
Переглядів
4012
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку