Психолого-педагогічні умови проведення ранкових зустрічей в початковій школі

Про матеріал
Формування особистості молодшого школяра можливе лише у поєднанні інтелектуальних, духовних та фізичних якостей особистості із опорою на дитячих колектив.
Перегляд файлу

Психолого-педагогічні умови проведення ранкових зустрічей в початковій школі

Демченко А.О.

вчитель початкових класів вищої кваліфікаційної категорії, вчитель-методист

Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №8,

м. Кривий Ріг, Україна

Формування особистості молодшого школяра можливе лише у поєднанні інтелектуальних, духовних та фізичних якостей особистості із опорою на дитячих колектив. В дитячому колективі молодші школярі навчаються спілкуватися, створювати дружні стосунки, спільно вирішувати завдання, відстоювати власну думку та піклуватись про інших. На підході покоління Z. Сучасні діти значно відрізняються від попередніх поколінь. Вони не обов’язково будуть поділяти погляди старших. Яке життя оберуть сьогоднішні першокласники [3, с.7]?

Метою повної загальної середньої освіти є всебічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності [2].

Практика ранкових зустрічей є однією з успішних практик, що допомагає вчителю у створенні спільноти в класі, що зазвичай потребує часу, уваги й терпіння [4]. Мотивація учіння та соціалізація молодшого школяра є нерозривними. Вони відіграють важливу роль у процесі навчання тому, що є основою ефективності освітнього процесу. Ранкові зустрічі організуються як чітко спланований та детально організований збір учнів, який займає до двадцяти п’яти хвилин щоранку.

Ранкова зустріч – це зустріч на початку дня учнів класу з педагогом. Сидячи в колі один проти одного, кожна дитина вдумливо і поважно вітається з іншими дітьми, після чого впродовж короткого часу ділиться власним досвідом зі своїми товаришами, які з повагою слухають її, ставлять свої запитання та коментують [5]. Після цього вся група бере участь у короткій груповій вправі, спрямованій на розвиток академічних навичок, почуття команди та відчуття єдності. Ранкова зустріч закінчується обміном щоденними новинами, які зазвичай готує педагог, щоб представити навчальні завдання дня.

Ранкову зустріч легко провести: вона закладає підґрунтя для інших змін, які потребують більшого досвіду; дає педагогам змогу відчути успіх і прагнення опанувати складніші практики. Найважливіше, що вона формує ті цінності, які стають основою для створення відповідальної та дбайливої спільноти дітей. Цінності, які розвиваються під час ранкової зустрічі, не пов’язані з конкретними релігією, етнічною приналежністю, національністю чи діяльністю – вони є спільними. Ранкова зустріч – це квінтесенція того, якими ми хочемо бачити наші спільноти та наше суспільство [1, с.5].

Ранкова зустріч завжди запланована, має власну структуру та грає важливу роль в щоденному житті школярів. За часом вона займає до двадцяти п’яти хвилин зранку.

Ранкові зустрічі створюють доброзичливу атмосферу в класі. Різні форми вітань вчать дітей висловлювати теплі почуття, які вони відчувають до однокласників. Ранкова зустріч готує школярів до сприйняття матеріалу, з яким вони будуть знайомитися. Саме ця освітня модель допомагає створити в класі атмосферу співпраці та взаєморозуміння.

У найширшому розумінні ранкові зустрічі призначені для того, щоб забезпечити можливість конструктивного, пізнавально-ділового розвитку школярів в ситуації природного соціально-емоційного спілкування з однолітками, для формування навичок розуміння себе та інших, узгодження цілеспрямованої діяльності всіх і кожного окремо.

Більш конкретне призначення ранкової зустрічі полягає в:

  •                 створенні дитячої спільноти;
  •                 вихованні поваги та інтересу до кожної особистості;
  •                 умінні розпізнавати, визначати та коригувати власний емоційний стан та інших учнів, вибирати адекватні стратегії для підтримки один одного;
  •                 удосконаленні навичок та культури спілкування;
  •                 створенні емоційного настрою (позитивного, ділового);
  •                 розвитку мови та комунікативних умінь: висловлювати судження, аргументувати свої ідеї, відстоювати власну точку зору;
  •                 вибирати з особистого досвіду найбільш значущі, цікаві події, розповідати про них коротко, але послідовно та логічно, уважно слухати і проявляти конструктивне ставлення до думки інших.

Технологічно ранкова зустріч:

  •                 проста в проведенні;
  •                 легко сприймається дітьми;
  •                 значно змінює характер взаємин між учасниками освітнього процесу і закладає основу для інших позитивних змін;
  •                 дозволяє органічно реалізувати компетентнісний підхід в організації роботи зі школярами.

Ранкова зустріч мотивує дітей до ініціативної, активної самостійної діяльності, звертаючись до таких людських потреб, як відчувати себе значущим; керувати відносинами з іншими людьми.

Ранкові зустрічі спираються на дотримання принципів відкритості, діалогічності та рефлексивності.

Відкритість означає право вільного висловлювання та ставлення до висловлювань інших, право участі в виборі запропонованих ідей, в ініціюванні власних планів.

Принцип діалогічності закладений в самій формі ранкової зустрічі, побудованій на правилах ведення діалогу, де дорослий організовує, веде ранкову зустріч, але не пригнічує дитячу ініціативу. Кожна дитина отримує право на вільне висловлювання в «своїй логіці». Вчитель знаходить некатегоричні способи для того, щоб допомогти дитині подолати бар'єри, викликані сором'язливістю, невпевненістю. Діти отримують досвід стримування своїх реакцій, узгодження своїх інтересів з інтересами інших, тому що діалог завжди передбачає взаємодію двох сторін.

Реалізація принципу рефлексивності полягає в наданні кожній дитині можливостей для промовляння, а значить, і для осмислення своїх почуттів), для сприйняття та розуміння інших дітей. Вербалізуючи думки, почуття, діти отримують відповідну реакцію від вчителя, однокласників.

Педагогічні завдання формуються виходячи із загального змісту ранкової зустрічі:

  •                 створити позитивний емоційний настрій на день;
  •                 забезпечити умови для міжособистісного і пізнавальна-ділового спілкування;
  •                 активізувати навички дітей, що стосуються комунікації та планування власної діяльності;
  •                 розвивати емпатію;
  •                 прищеплювати навички культури спілкування (вітання, компліменти).

Ранкові зустрічі надають змогу учням уважно слухати, проявляти конструктивне ставлення до висловлювань інших; пояснювати словами свій емоційний стан і коригувати його.

Головним завданням стає створення позитивної атмосфери на перебування в школі. Кожна дитина вдумливо вітається з друзями, сидячи в колі, потім упродовж короткого часу ділиться власним досвідом зі своїми товаришами, які слухають, ставлять запитання і роблять зауваження. Після цього вся група бере участь у короткій енергійній вправі для того, щоб підсилити академічну навичку, виховати почуття єдності.

Під час вітання школярі та вчитель розміщуються в колі. Таким чином вони розуміють своє важливе значення в існуванні колективу. Звертаючись лише на ім’я, школярі заспокоюються та розуміють свою соціальну приналежність до групи.

Групове заняття розпочинається після обмірковування отриманої інформації. Діти разом приймають участь в іграх, коротких заняттях, що пов’язані з темою, що вивчається.

Наступний обмін інформацією дозволяє розвивати комунікативні навички школярів під час висловів, запитань, коментарів однокласників. Щоденні новини налаштовують учнів на роботу, аналізуючи попереднє навчання. Це допомагає школярам продовжувати тренувати навчальні навички.

Ранкові зустрічі дають дітям змогу розвивати соціальні та навчальні навички, поєднуючи власний соціальний, емоційний та інтелектуальний розвиток. Повторення позитивного досвіду сприяє розвитку доброти, емпатії та інклюзії.

Ранкові зустрічі розвивають почуття належності до колективу та вміння приділяти увагу своїм однокласникам, слухати та приймати участь в колективних діях, які стають основою базою формування академічних та соціальних взаємин у межах класу.

Список використаної літератури

  1. Доброго ранку! Ми раді, що ви тут!: посібник для вчителів з проведення ранкової зустрічі. Всеукраїнський фонд «Крок за кроком», 2016. 50 с.
  2.  Закон України «Про освіту» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення: 11.03.2019).
  3.  Концепція «Нова Українська школа» URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/novaukrainska-shkola (дата звернення: 16.03.2019).
  4. Нова українська школа: порадник для вчителя [Електронний ресурс] / Під заг. ред. Бібік Н.М. Київ : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. 206 с. Режим доступу: http://nus.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/NUSH-poradnyk-dlya-vchytelya.pdf
  5. Нова Українська Школа. Ранкова зустріч: що це і навіщо? //Початкове навчання та виховання. - 2017.- № 28 - 29 (500 - 501) жовтень - С. 6 - 11.
docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
3 квітня 2020
Переглядів
874
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку