умисні штовхання, удари, стусани, побої, нанесення інших тілесних ушкоджень та ін; насильство, пов'язане з дією на психіку, що завдає психологічну травму шляхом словесних образ або погроз, переслідування, залякування, якими навмисно заподіюється емоційна невпевненість. 1. Фізичний шкільний булінг 3.Психологічний шкільний булінг Шкільний булінг можна розділити на такі основні форми: підвид фізичного булінгу (дії сексуального характеру) 2.Сексуальний булінг
Психологічний шкільний булінг: залякування образливі жести або дії вербальний булінг де знаряддям служить слово (образливе ім'я, з яким постійно звертаються до жертви, обзивання, поширення образливих чуток і т.д.) використання агресивної мови тіла і інтонацій голосу для того, щоб змусити жертву здійснювати або не здійснювати що-небудь.
Існують певні ознаки , за якими можна розпізнати булінг : когось затискають в кутку приміщення ; коли дорослий підходить до групки дітей вони, замовкають, розбігаються, різко змінюють діяльність ( можуть обійняти «жертву», начебто все в порядку); один з учнів не обирається іншими ( в ізоляції); весь клас сміється над одним і тим же учнем; прізвиська дуже образливі; по обличчю одного з учнів: блідий, червоний (у плямах ), в сльозах, наляканий, ознаки насильства на тілі; молодші школярі бояться зайти в туалет; школярі після уроків не розходяться, когось чекають біля школи .
Найчастіше жертвами шкільного булінгу стають діти, які мають: Фізичні недоліки: носять окуляри, діти зі зниженим слухом, порушенням опорно-рухового апарату (наприклад ДЦП), тобто ті, що не можуть захистити себе, фізично слабші за своїх однолітків. Особливості поведінки: замкнуті, сором`язливі, тривожні, імпульсивні, невпевнені в собі, нещасливі і ті, які мають занижену самооцінку. Особливості зовнішності: руде волосся, ластовиння, клаповухість, криві ноги, особлива форма голови, маса тіла (повні чи худі).
Недостатньо розвинені соціальні навички: часто не мають ні одного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками. Страх перед школою: неуспішність у навчанні часто формує у дітей негативне ставлення до школи, страх відвідування певних предметів, що сприймається оточуючими як підвищена тривожність, невпевненість, провокуючи агресію. Відсутність досвіду життя в колективі (домашні діти). Хвороби: епілепсія, заікання, енурез, дислалія (порушення мови), дисграфія (порушення письма), дислексія (порушення читання). Низький інтелект і труднощі в навчанні.
Психолог Дан Ольвеус визначає типові риси учнів, схильних ставати жертвами булінгу: Вони схильні до депресії і частіше за своїх ровесників думають про самогубство. Вони полохливі, чутливі, замкнуті і соромязливі. Вони часто тривожні, невпе-внені в собі, нещасні і мають низьку самооцінку. Вони часто не мають жодного близького друга і успішніше спілкуються з дорослими, ніж з однолітками.
Типові риси учнів, схильних до проявів насильства: вони відчувають сильну потребу панувати й підпорядковувати собі інших учнів, переслідуючи власні цілі; вони імпульсивні й легко шаленіють; вони часто зухвалі та агресивні в ставленні до дорослих (передусім батьків і вчителів); вони не виявляють співчуття до своїх жертв; якщо це хлопчики, вони зазвичай фізично сильніші за інших.
Діти, що стали жертвами булінгу, проявляють наступні (у тому числі патологічні) особливості поведінки: прикидаються хворими, щоб уникнути походу до школи; бояться самі йти до школи і зі школи, просять проводити їх на уроки, спізнюються; поведінка і темперамент змінюються; явні симптоми страху, що полягають у порушеннях сну і апетиту, нічному крику, нервовому тику, відлюдькуватості і замкненості;
Поведінка жертви виявляється за такими показниками: Шкільні речі часто бувають розкидані по класу чи сховані. На уроках веде себе боязливо, замкнений, коли відповідає, по класу розповсюджується шум, сміх, коментарі. Під час перерви, в їдальні, тримається осторонь інших, уникає ровесників і старших школярів, намагається бути недалеко від вчителів.
Якщо дитина підтвердила Вам в розмові, що вона жертва булінгу: Скажіть дитині: Я тобі вірю (це допоможе дитині зрозуміти, що Ви зможете допомогти їй вирішити цю проблему). Мені шкода, що з тобою це сталося (це допоможе дитині зрозуміти, що Ви намагаєтесь зрозуміти її почуття). Це не твоя провина (дайте дитині зрозуміти, що вона не одинока в подібній ситуації: багатьом її одноліткам доводиться спостерігати ріхні варіанти залякування та агресії в той чи інший момент дорослішання). Добре, що ти сказав мені про це (це допоможе дитині зрозуміти, що вона правильно вчинила, звернувшись за допомогою і підтримкою). Я люблю тебе і намагатимусь зробити так, щоб тобі більше не загрожувала небезпека (це допоможе дитні з надією подивитись у майбутнє та відчути захист).
Технологія реагування на виявлені або встановлені факти булінгу: При встановленні факту або підозрі на наявність ситуації булінгу вчитель повідомляє про цю ситуацію адміністрації закладу. Адміністрація, спільно з психологічною службою школи приймає рішення про невідкладність реагування на виявлений факт. Безпосередня робота з жертвами і булерами.
ЦИТАТИ відомих людей Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш називатися людиною. (Сааді) Байдужість - це найвища жорстокість. (М. Уілсон) Жорсткість і боязкість - одного поля ягоди. (І. Шевелев) Віддай людині крихітку себе. За це душа поповнюється світлом. (Л. Костенко) Немає величі там, де нема простоти, добра і правди. (Л. Толстой) Кожного разу, коли тобі чого-небудь дуже хочеться, спинись і поміркуй: чи добре те, чого тобі так хочеться. ( Л. Толстой)
ПРИТЧА ПРО ЖОРСТОКІСТЬ В одному з монастирів Шаоліню майстер навчав учня. І якось учень поставив майстру запитання: «Учителю, а як довідатися, наскільки я жорстокий?». «Щоразу, коли ти завдаватимеш удару своєму ворогу, уяви себе на його місці і відчуй його біль. І якщо один раз ти не відчуєш болю — знай, жорстокість поглинула тебе». Будьмо толерантними один до одного, до самих себе.