Урок "Кількісні й порядкові числівники"

Про матеріал

Тема. Кількісні й порядкові числівники

Мета: навчити учнів розрізняти групи кількісних числівників за значенням, вправлятися в написанні числівників, відрізняти кількісні числівники від порядкових, визначати вид числівників за будовою; розвивати увагу, активність, спостережливість, уміння аналізувати й порівнювати; формувати компетентності: математичну, спілкування державною мовою, уміння вчитися впродовж життя; виховувати любов до рідної мови та українських національних страв.

Міжпредметні зв'язки: українська література, історія.

Наскрізна змістова лінія: громадянська відповідальність.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: мультимедійна презентація (https://naurok.com.ua/publ/42504), картки-овочі, таблиця «Числівник», анаграма, криптограма, алфавіт, картки-галушки.

Перегляд файлу

 

https://libraryznz20.nethouse.ua/static/img/0000/0005/0432/50432592.pw0qymas3c.W665.jpg

 

Кількісні й порядкові числівники

(Українська мова 6 клас)

 

 

 

Підготувала

Смирнова Ріта В’ячеславівна,

учитель української мови та літератури

Новотроїцької ЗОШ І-ІІІ ступенів

Покровської районної ради

Донецької області

 

 

2018 рік

Тема. Кількісні й порядкові числівники

Мета: навчити учнів розрізняти групи кількісних числівників за значенням, вправлятися в написанні числівників, відрізняти кількісні числівники від порядкових, визначати вид числівників за будовою; розвивати увагу, активність, спостережливість, уміння аналізувати й порівнювати; формувати компетентності: математичну, спілкування державною мовою, уміння вчитися впродовж життя; виховувати любов до рідної мови та українських національних страв.

Міжпредметні зв’язки: українська література, історія.

Наскрізна змістова лінія: громадянська відповідальність.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: мультимедійна презентація, картки-овочі, таблиця «Числівник», анаграма, криптограма, алфавіт, картки-галушки.

Хід уроку

І. Організація початку уроку

1. Привітання

Добрий день!

Подивилися на мене,

Усміхнулися усі:

Всі готові до роботи.

Всі бадьорі. Молодці!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1.     Оголошення теми і мети уроку

Дібрати за змістом і римою слова та вставити їх у поезію.

З’їм смачний матусин ….,

І ….., і ….,

Стану дужим та красивим.

Більш не буду вередливим.

Довідка: котлету, супчик, голубчик.

  •      http://www.uapost.us/content/newspreview/image/ld61l3nx/fullsize.jpgНа сьогоднішньому уроці ми повторимо вивчений матеріал про числівник як самостійну частину мови, навчимось розрізняти групи кількісних числівників за значенням, а також дізнаємось про українські страви.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1.     Загадка

Морква, біб і цибулина, бурячок і капустина, ще й картопля — шусть у горщик. Ну й смачний ми зварим … (борщик).

  1.     Бесіда «Борщик»

Україна здавна славилася своєю кухнею. Її страви були відомі далеко за межами країни. Це обумовлено перш за все їх високими смаковими і поживними властивостями, різноманітністю використовуваних продуктів і способом кулінарної обробки. Адже одних тільки способів приготування борщу налічується більше 30.

http://posuda-mix.ru/upload/shop_1/1/2/9/item_12905/shop_items_catalog_image12905.jpg

  •         У нас є каструля, у якій ми маємо зварити борщик. Для цього нам потрібні овочі. Дайте відповідь на питання, які надруковані на інгредієнтах, і покладіть їх у каструлю.


- Що таке числівник?

http://ysadba.kz/img/small_icons/188_.jpg- Як змінюються числівники?

http://stemlabs2u.com/webshaper/pcm/pictures/Oat-Ha-Yo/Beetroot.png- На які групи за будовою поділяться?

https://go1.imgsmail.ru/imgpreview?key=63be50af347bbba0&mb=imgdb_preview_962- Яку синтаксичну роль виконують?

http://forum.vgd.ru/file.php?fid=249489&key=570442110http://lazziopizza.com.ua/wp-content/uploads/2015/04/onions.jpgСкласти речення з числівником.

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Робота в групах «Хліб-сіль»

Народ України славиться своєю гостинністю, бо «веселий гість – всьому дому радість». В українській хаті на столі на вишитому рушнику завжди лежав хліб, а поруч – сіль. За стародавнім звичаєм хліб-сіль підносили дорогим гостям на знак глибокої поваги.


  1.               група «Хліб»

Випишіть із поданих числівники ті, що означають кількість предметів.

  1.               Група «Сіль»

Випишіть із поданих числівники ті, що означають порядок при лічбі.


 

П’ятий, вісім, дванадцятий, четвертий, дев’ять, двісті, чотири, двадцять перший, сімнадцятий, чотирнадцять.

2. Робота з таблицею

http://ua.convdocs.org/pars_docs/refs/224/223111/223111_html_m3643e422.png

V. Формування практичних умінь і навичок

  1. Робота біля дошки

Виписати з речень числівники, указати їх значення.

1) Скарбниця нашої кулінарії дуже багата – у ній понад двохсот тисяч рецептів. 2) Цього року в Покровську відбувся другий з’їзд любителів вареників.

  1. Криптограма

Оскільки в Україні домашнім вогнищем здавна була вариста піч, то наші предки готували переважно варену, тушковану й печену їжу. Навіть чумаки, які возили сіль із Криму й Приазов'я, та запорозькі козаки у походах робили у землі тимчасову пічечку — кабицю і готували в ній традиційні страви — куліш і кашу, лемішку й галушки.

16, 7, 17, 12, 29, 15, 1. (Лемішка)

http://urok-informatiku.ru/wp-content/uploads/2013/09/informatika-5-klas-1.png

Словничок: Лемішка - страва з густо запареного борошна, зазвичай гречаного.

  1. Робота в парах «Лемішка»

Вставте в фразеологізми пропущені числівники, визначте розряд, морфологічні ознаки за зразком.

Зразок: перший – порядковий, простий, однина, ч.р., Н.в.

Сидіти в … стінах (4)

… колесо до воза (5)

 … чоботи - пара (2)

В … дуги зігнувся (3)

 … дорогою обійти (10)

… разів відмір, а … раз відріж (7 і 1)

  1. Анаграма

Щоб дізнатись назву наступної страви, розшифруйте анаграму: ирквнаеаи

  1. Творча робота «Веселі варенички»

Вареники - національне українське блюдо, яке оспівував у своїх творах сам Микола Васильович Гоголь. Головною родзинкою цієї страви є саме тісто, яке має бути пузате, але при цьому дуже ніжне та м’яке. Начинки використовують найрізноманітніші. До речі, у стародавні часи дівчата на свято Андрія ворожили на варениках. А якщо вареники наснилися – це було передвісником пишних гулянь і навіть весілля.

Складіть невеличке висловлювання (5-6 речень), використовуючи порядкові і кількісні числівники, на тему «Веселі варенички».

https://go3.imgsmail.ru/imgpreview?key=534b33c189b785cb&mb=imgdb_preview_30000

VI. Систематизація й узагальнення знань

Подумати і дати відповіді на питання:

1. Назвати розряди числівників за значенням.

2. Які ви знаєте групи кількісних числівників? Навести приклади.

3. Назвати особливості дробових числівників.

4. Що означають порядкові числівники?

5. Які бувають числівники за будовою? Як вони пишуться? Наведіть приклади.

6. Про що необхідно пам’ятати, визначаючи рід і число числівників?

7. З якою частиною мови поєднуються числівники? Відповідь підтвердити прикладами.

VII. Підсумок уроку

  1. Оцінювання
  2. Рефлексія «Галушки»

Галушки́ — страва з вареного тіста у вигляді квадратиків або кульок. На відміну від вареників не мають начинки. Готують як окрему страву або варять суп з галушками. Колись були дуже популярною українською стравою, часто готують їх і зараз.

C:\Users\Рита\Desktop\800px-Памзнак_полтавській_галушці.jpg (пам’ятник галушці у Полтаві)

  •       Я навчився (лася)…
  •       Складним було…
  •       Хочу дізнатись більше про…
  1. Домашнє завдання

Знайти і виписати 5 прислів’їв і 5 ребусів з числівниками.

http://qrcoder.ru/code/?3.%09%C4%EE%EC%E0%F8%ED%BA+%E7%E0%E2%E4%E0%ED%ED%FF%0D%0A%C7%ED%E0%E9%F2%E8+%B3+%E2%E8%EF%E8%F1%E0%F2%E8+5+%EF%F0%E8%F1%EB%B3%E2%92%BF%E2+%B3+5+%F0%E5%E1%F3%F1%B3%E2+%E7+%F7%E8%F1%EB%B3%E2%ED%E8%EA%E0%EC%E8.&4&0

  1. Заключне слово вчителя

– Сьогодні на уроці ми не лише наситились знаннями, а й впевнилися, що українську кухню не сплутаєш із жодною у світі, бо є в неї свої особливі секрети.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Федоренко Віра
    Дуже гарний урок!!!! Самій цікаво! Урок дуже насичений!! Тематичний!!! Дякую!!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 липня 2018
Переглядів
10930
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку