Презентація «Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт. Співвідношення звуків і букв"

Про матеріал

Презентація. 5 клас. «Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт. Співвідношення звуків і букв»

Текстоцентричний підхід у вивченні української мови.

Опрацювання тексту сприяє розвиткові в учнів інтелектуальних і практичних умінь та навичок, досягненню розвивальної та виховної мети уроку.

Мета уроку:

поглибити знання учнів про особливості української графіки;

формувати вміння користуватися алфавітом, відтворювати слова звукозаписом;

розвивати культуру мовлення, увагу, пам'ять;

виховувати любов до прекрасного.

Завдання до тексту:

  • До якого стилю мовлення належить текст?
  • Знайдіть у тексті слова, у яких немає м'яких і пом'якшених звуків.
  • Запишіть назви квітів в алфавітному порядку.
  • Виконайте звуковий запис виділених слів ( укажіть кількість букв, звуків у словах).
  • Зробіть фонетичний розбір виділеного слова (осінь).
  • Знайдіть у тексті слова, у яких букви є, ю, я позначають два звуки.
  • Творче завдання. Складіть сенкан «Моя улюблена квітка».
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт. Співвідношення звуків і букв. Мелітопольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №4 ММР ЗО 5 клас Текстоцентричний підхід у вивченні української мови Звукове значення букв ї, є, ю, я

Номер слайду 2

поглибити знання учнів про особливості української графіки; формувати вміння користуватися алфавітом, відтворювати слова звукозаписом; розвивати культуру мовлення, увагу, пам'ять; виховувати любов до прекрасного.

Номер слайду 3

Актуалізація опорних знань Як називається розділ мовознавчої науки, у якому вивчаються звуки мови? На які групи поділяються приголосні звуки? Які тверді звуки в українській мові не мають парних м’яких? Що спільного, а що відмінного між сонорними і дзвінкими приголосними?

Номер слайду 4

Колективна робота 1 2 3 4 5 1.Приголосний, глухий. Моя пара – [ґ]. 2.Приголосний, дзвінкий. Не маю пари. Знайдіть мене в слові вода. 3.Голосний, наголошений. 4.Приголосний, глухий. Маю пару – [д]. 5.Голосний, ненаголошений. Можу уподібнюватися до [е]. Відгадайте слово за характеристикою звуків

Номер слайду 5

Квіти

Номер слайду 6

Подані слова запишіть у дві колонки: у першу ті, що починаються з голосного, у другу – з приголосного. З останніх літер прочитайте закінчення вислову: “Квіти – це завжди хороший настрій, це…” Чорнобривці, мак, уклад, олово, колір, араб, волошка, обмір, голос, троянда, око.

Номер слайду 7

Квіти – це завжди хороший настрій, це добро і краса

Номер слайду 8

Споконвіку шанують в Україні квіти, немає жодної української хати, біля якої дбайливі руки господині не влаштували б яскравих квіткових острівців. Вони милують око, ніжно хвилюють душу, міцно прив’язують наші серця до рідної домівки, дарують красу й здоров’я людям. Сьогодні я пропоную вам здійснити мандрівку в чарівний світ квітів і допомогти казковим персонажам з’ясувати, чиї ж квіти найкращі.

Номер слайду 9

Чиї квіти кращі?

Номер слайду 10

Засперечалися пори року: «Чиї квіти найкращі?» Тупнула своїм каблучком Весна – і де лежав сніг, струмочки задзвеніли. Зазеленіла трава. Земля вкрилася підсніжниками, конваліями, чебрецем… – Мої квіти найкращі, – каже Весна. – Ні, – заперечує Літо, – квіти в тебе гарні, та тільки мої незвичайні. Змахнуло Літо капелюшком, сплетеним із сонячних променів, і розсипало свої квіти. Вітер подув – заспівали дзвіночки. Усюди – васильки, ромашки, гвоздики, незабудки… Але холодом повіяла від заздрощів Осінь. І фарби Літа поблідли. – Мої квіти дарують красу й насолоду, – сказала Осінь і повела багряним рукавом. Зацвіли вереск, хризантеми, айстри… А що ж Зима? Засипала снігом і ліс, і луки, і поле, дороги замела, запорошила дахи. За склом оранжереї красуються орхідеї, кали, бегонії…

Номер слайду 11

Завдання до тексту Чи сподобалася вам казка? Чиї ж квіти найкращі? До якого стилю мовлення належить текст?

Номер слайду 12

Робота в групах Знайдіть у тексті слова, у яких немає м’яких і пом’якшених звуків: І група – другий абзац ІІ група – третій абзац (від слів «Змахнуло…») «Піраміда». У клітинки впишіть слова з тексту (робота з картками): І група – ті, що починаються дзвінким приголосним ІІ група – ті, що починаються глухим приголосним

Номер слайду 13

Засвоєння нових знань Букв усього м’який знак (ь), що не позначає звука Звуків усього голосних приголосних = = = = + + 33 10 22 1 38 6 32 + + + + букви на позначення голосних звуків букви на позначення приголосних звуків

Номер слайду 14

Ь (м’який знак) не позначає окремого звука васильки – 8 б., 7зв. тюльпан – 7 б., 6 зв.

Номер слайду 15

Буква щ позначає два звуки [шч]: дощ [дошч] 3 б., 4 зв. щука [шчука] 4 б., 5 зв.

Номер слайду 16

Звуки [дж], [дз] позначаються на письмі двома буквами дж , дз, окрім випадків, коли префікс збігається з першою буквою кореня (над-звичайний, від-жити). бджола – 6 б., 5 зв. дзвіночки – 9 б., 8 зв.

Номер слайду 17

Буква ї позначає два звуки [йі]: пір’їна [п’ірйіна] – 6 б.,7 зв. їжак [йіжак] – 4 б., 5 зв.

Номер слайду 18

на початку слова ягода [йагода] – 5 б., 6 зв.; після апострофа, м’якого знака в’юнок [вйунок] – 5 б., 6 зв.; після голосного алоє [алойе] – 4 б., 5 зв. анютки – 6 б., 6 зв. ряст – 4 б., 4 зв. Букви я, ю, є позначають два звуки [йа], [йу], [йе]:

Номер слайду 19

Завдання до тексту «Чиї квіти кращі?» (робота в групах) .

Номер слайду 20

Ромашка Чарівна,тендітна Розпускається,квітне,красується. Символ ніжності й здоров’я. Царівна полів.

Номер слайду 21

«Знайди зайве слово» М’ята, любисток, троянда, конвалія. Духмяні, рум’яні, весняні, жовтогарячі. Палахкотять, червоніють, милують, чарують .

Номер слайду 22

Запитання-жарти Чим закінчується літо й починається осінь? Що стоїть посеред землі? Що мають береза, дуб, бук, але не мають того ні клен, ні вишня? Назвіть слово, у якому один звук позначається трьома літерами. Яке слово об’єднує тридцять три букви?

Номер слайду 23

Розвиток творчої рефлексії Мікрофон . - Знання алфавіту допомогло мені …

Номер слайду 24

Середній рівень. Вправа за підручником (записати слова в алфавітному порядку). Високий рівень. Написати твір-мініатюру «Що я відчуваю, коли квітка поруч?» Достатній рівень. Зібрати букет польових квітів (6-8 слів; зробити звуковий запис слів).

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Олійник Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Козілецька Олена Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Підлужна Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Pysanchyn Nadiya
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Мазурак Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Пономаренко Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
ppt
Додано
20 липня 2018
Переглядів
19174
Оцінка розробки
5.0 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку