Презентація "Фонетична транскрипція"

Про матеріал

У роботі представлені відомості про фонетичну транскрипцію та тестові завдання до теми, а також відповіді до завдань. Можна використовувати як дидактичний матеріал

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Фонетична транскрипція. Розроблено Учителем української мови і літератури. Кураповою Оленою Воліївною. Цвітненський НВК

Номер слайду 2

Фонетичний запис (транскрипція) передає на письмі то­чну вимову звуків з тими змінами, яких звук зазнає у про­цесі мовлення. Фонетична транскрипція. Основні правила й позначки транскрипції : У транскрипції немає великих літер, усі слова пи­шуться з малої літери. Текст чи слово, що транскрибується, береться в квад­ратні дужки [ ].[' ] — скісна рисочка над голосним або після нього позначає наголос: [[лі'тера], [ду'мка].[ ' ] — менша скісна рисочка вгорі після приголос­ного означає м'якість попереднього приголосного: [ден'], [т'ін'], [л'і'то].

Номер слайду 3

[йа, йу, йе, йі, шч] кожен звук треба позначати одним окремою літерою, і кожна літера - тільки одним звуком. Тому в транскрипції не­має йотованих букв і літери щ [шча]:яма — [йама] , юність — [йун'іс'т'] , єдність — [йед'н'іс'т'], Знак ['] після приголосних передає напівпом'якшення: [в'їтер], [ж'і'нка]. Для позначення довготи звука вживається двокрапка [:]: [жит:'а], [знан:'а], [розр'і'с:'а].[дз, дж] — для позначення злитої вимови африкат використовується дужка вгорі над літерами: [дзв'інок], [джм'і'л'][еи, ие] — маленькі літери збоку вгорі вказують, до якого звука наближається звучання: [сеило], , [виешне'вий].[І] – пауза на місці коми, тире[І І] —показують тривалу паузу на межі речень: [йак парос'т' винограднойі лози \ плеикаіте мову \\ пил'но й неинастан:о пол'і'т' бурйан].

Номер слайду 4

Прочитайте кожне слово справа наліво, зверніть увагу, як змінилося значення слів від такої перестановки. Рік, рис, луг, кіт, козак, мир, серп. З кожною парою слів складіть речення. Наприклад: Це наш останній рік навчання. Дитина захворіла на кір. Завдання і вправи

Номер слайду 5

Завдання і вправиҐедзь, в'ється, ґандж, кукурудза, народження, видзвонює, віддзеркалюється, підземний, бринза, джем, джміль, бджола, джиґун, дзенькає, джерело, напам'ять. Запишіть слова фонетичною транскрипцією. Встановіть їхній звуковий склад.

Номер слайду 6

Завдання і вправи1. Місячне сяйво починає ходити по лісі, стелиться по галяві і закрадається під березу (Леся Українка). 2. Червоні, жовтогарячі й жовті веселчині смуги були такі ясні, наче горіли тихим полум'ям (І. Нечуй-Левицький). Запишіть речення фонетичною транскрипцією.

Номер слайду 7

Завдання і вправи. Відгадати слово за звуками, що його утворюють.а)Приголосний, глухий. Його пара — [з].б)Голосний, ненаголошений. Може уподібнюватися до [ц].в)Приголосний, дзвінкий. Не має пари, є у слові лексика.г) Голосний, наголошений. Без наголосу може уподібнюватисяа)Приголосний, дзвінкий, не має пари, є у слові мати.б)Приголосний, дзвінкий, без пари. Разом з голосним, що є у слові хата, позначається однією буквою.в)Приголосний, глухий. Його пара — [3].г)Голосний, ненаголошений. В алфавіті позначається першою буквою. Слово легко пізнати за запахом. а)Приголосний, глухий. Його пара — [з].б)Голосний, наголошений. Ніколи не стоїть на початку слів.в)Приголосний, дзвінкий, м'який, без пари, є у слові соняшник.г)Голосний, пом'якшує попередній приголосний, є у слові промінь.ґ) Приголосний, дзвінкий, м'який, без пари. Фонетичні загадки.

Номер слайду 8

Завдання і вправи. Скласти фонетичні загадки до слів Сім'я Зоря Об'їзд Юність

Номер слайду 9

Завдання і вправи[деревйаний], [зерно], [довгеин'кий], [диевет‘с'а], [гостреин‘кий], [леишайу]. Відредагуйте запропонований звуковий запис слів відповідно до правил вимови. Як називаються помилки, які ви виправ­ляєте?

Номер слайду 10

Завдання і вправи Завдання 1-8 мають по три варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.1. Позначте звуки, які є спільними для слів яблучко, щасливий, листячко, пішачок: А [а], [ч], [й];Б [а], [ч], [л];В [а], [ч];Г [а], [к], [ч].2. Позначте рядок, у якому кількість звуків і букв однакова: А ясність, щедрість, святковий, щирість;Б яблуко, парта, їдальня, щастя;В ліжко, джерельний, здоров’я, жанр;Г олень, читання, джаз, дитина;3. Позначте слово, у якому кількість звуків і букв не збігається: А щавель;Б зв’язок;В пакунок;Г надземний. Тестові завдання

Номер слайду 11

4. Позначте рядок слів, у якому фонетичний запис відображає правильну вимову: А просьба [прос'ба];Б береговий [береговий];В пісня [піс’на’];Г учишся [учес'а].5. Позначте рядок, у якому букви я, ю, є позначають два звуки: А краєзнавчий, боєць, куля, портьєра;Б малювати, п’єса, куля, м’ята;В юрта, в’язати, переїхати, віяло;Г їдальня, м’ясо, заєць, кар’єра.6. Позначте рядок, у якому кількість букв і звуків різна: А ясність, щирість, щабель, Гуцульщина;Б генерал, книжка, рясний, пюре;В щастя, дзвякнути, пір’їна, солом’яний;Г платня, мавпеня, порося, черепаха.7. Позначте слово, у якому кількість букв і звуків збігається: А янтар;Б хлопець;В промінь;Г щавель.

Номер слайду 12

8. Позначте рядок слів, у якому фонетичний запис відображає не­правильну вимову: А [молот'ба];Б [пас:а];В [бород'ба];Г [радіст'].9. Установіть відповідність між словом та його характеристикою:1 щабель; А На одну букву більше, ніж звуків.2 джміль; Б На дві букви більше, ніж звуків.3 біль; В Кількість букв і звуків однакова.4 явір. Г На два звуки більше, ніж букв. Д На один звук більше, ніж букв. Тип завдання. Завдання закритої формиз вибором однієї правильної відповідіНа встановлення відповідностіНомер завдання123456789 Кількість балів111111114

Номер слайду 13

Використана література. Українська мова: Навчальний посібник. — Донецьк: ТОВ ВКФ "БАО", 2005. — 480 с. Морозова Л. Г. Українська мова. 5 клас: Плани-конспекти уроків. 2-е видання, Харків: Веста: Видавництво «Ранок», 2002. — 304 с. Усі уроки української мови. 5 клас. І семестр / Є. П. Го- лобородько, К. Ю. Голобородько, О. А. Павлик, С. В. Мун­тян, І. А. Бондаренко. — X. : Вид. група «Основа», 2013. — 207, [1] с. — (Серія «Усі уроки»).

Номер слайду 14

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Гуськова Вікторія Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Чумаченко Катерина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
22 липня 2018
Переглядів
18187
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку