Р. Л. Стівенсон «Острів скарбів». Історія створення роману. Особливості розвитку пригодницького роману

Про матеріал
Анотація до уроку світової літератури в 6 класі на тему : «Р. Л. Стівенсон «Острів скарбів». Урок відповідає навчальній програмі «Світова література 5- 9 класи. Програма для закладів загальної середньої освіти – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН від 07.06.2017 №804». Тема уроку: «Р. Л. Стівенсон «Острів скарбів». Історія створення роману. Особливості розвитку пригодницького роману» Тип даного уроку: урок вивчення нового матеріалу. На уроці стимулюється робота із текстом твору, розвиваються навички виразного читання, формується досвід використання предметних і загальних навчальних вмінь з допомогою ІКТ. Урок супроводжується учительською комп’ютерною презентацією PowerPoint 2016 з відео та аудіофайлами, що значно підвищує інтерес учнів до навчання. До уроку додається посилання до сервісів https://learningapps.org/9257849 (на етапі закріплення вивченого матеріалу), роздатковий матеріал для роботи на етапі вивчення нового матеріалу та для виконання домашнього завдання.
Перегляд файлу

Р. Л. Стівенсон «Острів скарбів». Історія створення роману.

 Особливості розвитку пригодницького роману

Мета:

навчальна: зацікавити учнів біографією і творчістю Стівенсона, познайомити з історією створення роману «Острів скарбів»; формувати цілісне сприйняття твору сприяти стійкому інтересу учнів до читання, до пізнання світу;

розвивальна: розвивати соціальну, творчу компетентності;  вдосконалювати навички виразного читання, логічного мислення, вміння висловлювати свої думки, аргументувати їх;

виховна: виховувати любов до читання, естетичний смак, захоплення сильними, вольовими, романтичними характерами.

Теорія літератури: роман, пригодницький роман.

Обладнання: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього, мультимедійна презентація, тестові завдання на комп’ютерах, аудіозапис звуків моря, структурно-логічна схема до твору.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Епіграфи:                                   Как беден тот, у кого ничего нет, кроме денег.
                                                                                                                      А. Гриф

                                                Не гроші роблять людину щасливою, а людяність.
                                                                                                                   Ч. Діккенс

 

Перебіг  уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.

  1.     Слово вчителя. Постановка проблемного питання
  •                Дорогі діти! Як ви ставитесь до подорожей?
  •                Чи подобається вам подорожувати?
  •                Чи можна відвідувати інші країни, не виходячи з дому?
  1.     Робота над прислів’ям:

«Світ – корабель, розум - вітрило, думка - кермо», - говорить турецьке прислів’я.

  •                Як ви розумієте цей вислів?
  •                Отже, за допомогою уяви, думки ми знов маємо можливість вирушити у подорож, але не звичайну, а за скарбами, бо нашим капітаном буде Р.Л. Стівенсон, а маршрутним листом – його роман «Острів скарбів». Записи будемо вести у «бортових журналах»- зошитах.
  1. Робота над епіграфом
  2. Перегляд буктрейлера до твору
  •                Чи знаєте ви, що таке буктрейлер?
  •                Можливо хтось з вас вже робив буктрейлер до твору?
  •                Зараз я пропоную переглянути роботу учнів з Черкаської гімназії.
  •                Якби ви робили буктрейлер до твору «Острів скарбів», на що б ви звернули увагу?

 

  1. Складання асоціативного куща

 

  •                Пропоную вам виконати вправу, яка називається   «Асоціативний кущ». Розгорніть  свої бортові журнали, зробіть запис числа та не забутьте вказати, що це класна робота.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Розповідь учителя про життєвий та творчий шлях письменника. (презентація)
  •                А зараз я хочу познайомити з автором цього роману.

Роберт Льюїс Стівенсон народився 13 листопада 1850 року в  Единбурзі (Шотландія).  Роберт -  єдина дитина в сім'ї, зростав в любові. Дід і батько письменника були морськими інженерами.

Через часті хвороби Льюїс не ходив до школи, але це його не засмучувало, бо він умів фантазувати.  Розважаючи хворого сина, батько розповідав йому вигадані історії про нічних сторожів, моряків, мандрівних торговців, розбійників.

Роберт вступив до  Единбурзького університету, де навчався на інженерному, а згодом – на юридичному, але він присвятив себе літературі.

  Він багато мандрував, але не за власним бажанням, а за приписами лікарів – до м'якого клімату Бельгії, Голландії, Франції, Каліфорнії.  Стівенсон рано почав писати й друкуватися, але успіх до нього прийшов лише після виходу роману «Острів скарбів».

 

Історія створення роману.

  •                У кожного твору є власна історія написання. А яка ж історія створення цього роману? Хто знає?

Історія написання цього роману незвичайна. А почалася вона коли Стівенсон для свого пасербка  Ллойда Осбора намалював карту вигаданого острова і несподівано для себе зацікавився нею. Малюнок немов ожив: письменник побачив майбутніх персонажів, що бігали островом в пошуках скарбу. Сім'я завжди збиралася біля каміну, щоб послухати нові розповіді про піратів, карту та острів скарбів. Родина допомагала письменнику: вигадувала нові пригоди, імена героїв. Ллойд був першим критиком та редактором «Острова скарбів».

 «Острів скарбів» — найвідоміший твір Стівенсона, але не єдиний.  Його перу належать  романи «Чорна стріла», «Дивна історія Джекіла і містера Хайда», «Кантріона», «Володар Баллантре».

 

 

 

  1. Робота з літературознавчими термінами за підручником

Підручник с. 60

-  Що таке роман?

- Яка література називається пригодницькою?

 - Як ви гадаєте, чому цей роман пригодницький?

 

3. Робота з паспортом літературного твору

 - У кожного з вас є табличка «Паспорт літературного твору».

Деякі колонки вже заповнені, але деякі порожні. Давайте попрацюємо над нею.

Назва, жанр

«Острів скарбів», пригодницький роман

Рік написання

1883 рік

Тема

Розповідь про подорож команди «Іспаньйоли за скарбами пірата Флінта

Ідея

Зображення сили людини, яка виявляється у життєвих випробуваннях, уславлення розуму, фізичних, духовних сил особистості, що є необхідною умовою перемоги.

Головні герої

Джим Гокінс, Біллі Бонс, лікар Лівсі, капітан Смоллет, сквайр Джон Трелоні, Морган, Джон Сільвер, Чорний Пес, Бен Ган

Головні думки

«Справжній скарб – людська доброта, дружба, вірність»

 

  1. Питання  учням
  • Скажіть діти, хто  такі пірати?

 

  1. Хвилинка релаксації
  • Зараз ви прослухаєте звуки моря, закрийте очі і уявіть себе мандрівником, який пливе на шхуні «Іспаньйола» за загубленими скарбами….

 

6. Бесіда за прочитаним твором

Ми вже з вами згадали головних герої твору.

  • На які табори їх можна розділити?

 

7.  Завдання дітям:

  • Перед вами два прапори: британський та піратський. Ваше завдання записати імена героїв під той прапор, під яким вони вирушили у путь.

Британський

    Джим Хокінс, Доктор Лівсі, Сквайр Трелоні, Капітан Смолетт

Піратський

    Бен Ган, Біллі Бонс, Чорний Пес, Сільвер, Морган

  •                   Як поділяються герої пригодницького роману? (Персонажі пригодницького роману зазвичай чітко поділяються на «героїв» та  «лиходіїв», але в нашому випадку – це герої та пірати.

 

8.  Робота над змістом роману.  Зміст  першої частини

«Продовж речення»

1. Дія роману відбувається... (наприкінці XVIII ст. )

2. Оповідь ведеться від особи...(головного героя, юного Джима Гокінса.)

3. Якось у заїзді «Адмірал Бенбов», що належав батькам Джима, оселився... (старий пірат Білл.)

4. Білл переховувався тут від колишніх приятелів — морських розбійників зі зграї... (покійного капітана Флінта.)

5. Вони полювали на карту, яку Білл тримав ... (у своїй скрині)

6. Надто ж пірат боявся якогось... ( одноногого моряка.) 

7. Пірати таки вистежили Білла й передали йому «чорний знак» — це...

( попередження про неминучу страту).

8. Страшенно розхвилювавшись, пірат ...(раптово помер. )

9. А невдовзі серед його речей Джим з матір'ю знайшли ... (карту острова),  на якому команда Флінта заховала награбоване. 

10. Джим привіз знахідку до найшановніших у селищі людей — ... (лікаря Лівсі й сквайра Трелоні.)

11. Сквайр Трелоні поїхав до Брістоля, де придбав шхуну, яка називалася…

( «Еспаньйола».)

12. Випадковий знайомий, який допоміг сквайру набрати досвідчену команду ...( Довгий  Джон Сілвер)

13. На прохання Сілвера сквайр пообіцяв узяти його в мандрівку ... ким? (корабельним кухарем. )

14. Сквайр Трелоні доручив Джиму передати Сілверу... ( листа.)

15. Хлопець швидко знайшов таверну Сілвера під назвою... ( «Підзорна Труба»)

 

ІV Закріплення вивченого матеріалу (робота за комп’ютерами)

  1. Інтерактивне тестування доступне за посиланням:

https://learningapps.org/9257849

 1.Батьківщина Р.Л.Стівенсона – це:

Англія;                                    Шотландія;

Уельс;                                      Ірландія.

2. Роберт Льюїс отримав професію:

лікаря;                                      вчителя;

юриста;                                     інженера.

3.Початкова назва роману про заховані на острові скарби була:

 «Загадковий кок»;                  «Дивний кухар»;

 «Острів скарбів»;                    «Корабельний кухар».

 

 

4.Від чийого імені ведеться розповідь у романі:  

Джима Гокінса;                       автора;

лікаря Лівсі;                             містера Трелоні.

 5.Як звали одноногого матроса:

Смоллет;                                   Сілвер;

Гендс;                                        Редрут?

6. «Острів скарбів» - це роман:

авантюрний;                                 детективний;

науковий;                                    пригодницький.

 

ІІІ. Підбиття підсумків уроку

 

Продовжте речення

Сьогодні на уроці я…

— дізнався…

— був вражений…

— замислився… .

 

IV. Домашнє завдання

 

Продовжити читати роман Р. Стівенсона «Острів скарбів».

Створити ФБ сторінку Джима Гокінса.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Діденко Ірина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 квітня 2020
Переглядів
6809
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку