Р. Л. Стівенсон «Острів скарбів». Історія створення роману.
Особливості розвитку пригодницького роману
Мета:
навчальна: зацікавити учнів біографією і творчістю Стівенсона, познайомити з історією створення роману «Острів скарбів»; формувати цілісне сприйняття твору сприяти стійкому інтересу учнів до читання, до пізнання світу;
розвивальна: розвивати соціальну, творчу компетентності; вдосконалювати навички виразного читання, логічного мислення, вміння висловлювати свої думки, аргументувати їх;
виховна: виховувати любов до читання, естетичний смак, захоплення сильними, вольовими, романтичними характерами.
Теорія літератури: роман, пригодницький роман.
Обладнання: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього, мультимедійна презентація, тестові завдання на комп’ютерах, аудіозапис звуків моря, структурно-логічна схема до твору.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Епіграфи: Как беден тот, у кого ничего нет, кроме денег.
А. Гриф
Не гроші роблять людину щасливою, а людяність.
Ч. Діккенс
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.
«Світ – корабель, розум - вітрило, думка - кермо», - говорить турецьке прислів’я.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Роберт Льюїс Стівенсон народився 13 листопада 1850 року в Единбурзі (Шотландія). Роберт - єдина дитина в сім'ї, зростав в любові. Дід і батько письменника були морськими інженерами.
Через часті хвороби Льюїс не ходив до школи, але це його не засмучувало, бо він умів фантазувати. Розважаючи хворого сина, батько розповідав йому вигадані історії про нічних сторожів, моряків, мандрівних торговців, розбійників.
Роберт вступив до Единбурзького університету, де навчався на інженерному, а згодом – на юридичному, але він присвятив себе літературі.
Він багато мандрував, але не за власним бажанням, а за приписами лікарів – до м'якого клімату Бельгії, Голландії, Франції, Каліфорнії. Стівенсон рано почав писати й друкуватися, але успіх до нього прийшов лише після виходу роману «Острів скарбів».
Історія створення роману.
Історія написання цього роману незвичайна. А почалася вона коли Стівенсон для свого пасербка Ллойда Осбора намалював карту вигаданого острова і несподівано для себе зацікавився нею. Малюнок немов ожив: письменник побачив майбутніх персонажів, що бігали островом в пошуках скарбу. Сім'я завжди збиралася біля каміну, щоб послухати нові розповіді про піратів, карту та острів скарбів. Родина допомагала письменнику: вигадувала нові пригоди, імена героїв. Ллойд був першим критиком та редактором «Острова скарбів».
«Острів скарбів» — найвідоміший твір Стівенсона, але не єдиний. Його перу належать романи «Чорна стріла», «Дивна історія Джекіла і містера Хайда», «Кантріона», «Володар Баллантре».
Підручник с. 60
- Що таке роман?
- Яка література називається пригодницькою?
- Як ви гадаєте, чому цей роман пригодницький?
3. Робота з паспортом літературного твору
- У кожного з вас є табличка «Паспорт літературного твору».
Деякі колонки вже заповнені, але деякі порожні. Давайте попрацюємо над нею.
Назва, жанр |
«Острів скарбів», пригодницький роман |
Рік написання |
1883 рік |
Тема |
Розповідь про подорож команди «Іспаньйоли за скарбами пірата Флінта |
Ідея |
Зображення сили людини, яка виявляється у життєвих випробуваннях, уславлення розуму, фізичних, духовних сил особистості, що є необхідною умовою перемоги. |
Головні герої |
Джим Гокінс, Біллі Бонс, лікар Лівсі, капітан Смоллет, сквайр Джон Трелоні, Морган, Джон Сільвер, Чорний Пес, Бен Ган |
Головні думки |
«Справжній скарб – людська доброта, дружба, вірність» |
6. Бесіда за прочитаним твором
Ми вже з вами згадали головних герої твору.
7. Завдання дітям:
Британський
Джим Хокінс, Доктор Лівсі, Сквайр Трелоні, Капітан Смолетт
Піратський
Бен Ган, Біллі Бонс, Чорний Пес, Сільвер, Морган
8. Робота над змістом роману. Зміст першої частини
«Продовж речення»
1. Дія роману відбувається... (наприкінці XVIII ст. )
2. Оповідь ведеться від особи...(головного героя, юного Джима Гокінса.)
3. Якось у заїзді «Адмірал Бенбов», що належав батькам Джима, оселився... (старий пірат Білл.)
4. Білл переховувався тут від колишніх приятелів — морських розбійників зі зграї... (покійного капітана Флінта.)
5. Вони полювали на карту, яку Білл тримав ... (у своїй скрині)
6. Надто ж пірат боявся якогось... ( одноногого моряка.)
7. Пірати таки вистежили Білла й передали йому «чорний знак» — це...
( попередження про неминучу страту).
8. Страшенно розхвилювавшись, пірат ...(раптово помер. )
9. А невдовзі серед його речей Джим з матір'ю знайшли ... (карту острова), на якому команда Флінта заховала награбоване.
10. Джим привіз знахідку до найшановніших у селищі людей — ... (лікаря Лівсі й сквайра Трелоні.)
11. Сквайр Трелоні поїхав до Брістоля, де придбав шхуну, яка називалася…
( «Еспаньйола».)
12. Випадковий знайомий, який допоміг сквайру набрати досвідчену команду ...( Довгий Джон Сілвер)
13. На прохання Сілвера сквайр пообіцяв узяти його в мандрівку ... ким? (корабельним кухарем. )
14. Сквайр Трелоні доручив Джиму передати Сілверу... ( листа.)
15. Хлопець швидко знайшов таверну Сілвера під назвою... ( «Підзорна Труба»)
ІV Закріплення вивченого матеріалу (робота за комп’ютерами)
https://learningapps.org/9257849
1.Батьківщина Р.Л.Стівенсона – це:
Англія; Шотландія;
Уельс; Ірландія.
2. Роберт Льюїс отримав професію:
лікаря; вчителя;
юриста; інженера.
3.Початкова назва роману про заховані на острові скарби була:
«Загадковий кок»; «Дивний кухар»;
«Острів скарбів»; «Корабельний кухар».
4.Від чийого імені ведеться розповідь у романі:
Джима Гокінса; автора;
лікаря Лівсі; містера Трелоні.
5.Як звали одноногого матроса:
Смоллет; Сілвер;
Гендс; Редрут?
6. «Острів скарбів» - це роман:
авантюрний; детективний;
науковий; пригодницький.
ІІІ. Підбиття підсумків уроку
Продовжте речення
Сьогодні на уроці я…
— дізнався…
— був вражений…
— замислився… .
IV. Домашнє завдання
Продовжити читати роман Р. Стівенсона «Острів скарбів».
Створити ФБ сторінку Джима Гокінса.
1