Ранкові зустрічі
Тиждень «Нині осінь нас чарує,
Неповторна, чарівна,
Різні барви нам дарує
І дивує нас вона»
«Осінні фарби»
І. Привітання
Добрий день, добрий день! Зустрічай осінній день! Осінь фарби готувала,
У відерця наливала. Змішувала, чаклувала, Потім все розфарбувала. (Учні показують усі дії) Придивіться, все довкола
Стало різнокольоровим!
ІІ. Обмін інформацією
Гра «А я тебе знаю!» (Учні кидають м’ячик один одному і кажуть: «Я знаю, що ти веселий (розумний, кмітливий, тощо)
«Кольори осені»
На дошці малюнки осінніх пейзажів
Вправа «Асоціативний кущ»
ІІІ. Щоденні новини
Вересень
У вересня щедра рука.
— Заходьте! — він з двору гука.
І яблука трусить з гілок,
І сипле в портфелі сливок,
Солодкий зрива виноград —
І кожен з нас вересню рад.
Бо щедра, ой щедра рука
У вересня-садівника.
Жовтень
Співає вітер-бандурист,
Луна мелодія осіння,
З дерев спадає жовтий лист,
Вкрива дерев коріння.
Пливуть лебідками хмарки,
Небес палітра синя,
Акордом хлюпають ставки,
Літає павутиння.
Листопад
Осінь, осінь, листопад,
Жовте листя стелить сад,
За моря в краї далекі
Відлетіли вже лелеки.
Хмари небо затягли,
Вітер віє з-за гори,
Ходить осінь листопадом,
Жовте листя стелить садом.
ІV. Підсумок
Гра «Впіймай ознаки осені» ( Вчитель називає слова (листопад, сніг, дощ,…) учні плещуть у долоні на ті слова, які відповідають осені)
Гра «Комплімент осені»
( Учні називають слова-ознаки, які характеризують осінь)
« Рослини восени»
І. Привітання
Добрий день, добрий день!
З ранцем вересень ступає,
Відкриває двері в клас,
На уроки кличе нас!
ІІ. Обмін інформацією
Гра «Передай імпульс»
Учні стоять у колі, взявшись за руки. Легенько стискують руку того, хто стоїть поруч. Дитина, відчувши «імпульс», називає місяць, у якому народилася.
ІІІ. Щоденні новини
Як змінюються рослини восени
Загадки
ІV. Підсумок
Колективна робота
«Осінні квіти»
І. Привітання
Добрий день, моя Земля!
Ліс і річка, і поля.
Добре нам разом навчатись,
Кожний ранок посміхатись.
ІІ. Обмін інформацією
Гра «Чарівний стілець»
Діти стають в коло. В центрі кола вчитель ставить стілець.
-Діти. Цей чарівний стілець може дарувати гарні якості, а все погане забирати. Але треба подивитися чарівними очима на того, хто сидить на стільці!
Діти йдуть по колу і співають:
- Хто сьогодні наймиліший?
Хто сьогодні найдобріший?
Раз, два, три, чотири, п’ять!
На стілець чарівний сядь!
По черзі діти сідають на чарівний стілець, кожен по колу говорить щось гарне про того, хто сидить на стільці
ІІІ. Щоденні новини
( На дошці ілюстрації квітів)
-Діти, вам знайомі ці квіти? Давайте назвемо їх.(Діти називають квіти)
- А які з цих квітів ростуть весною? Літом? Восени?
- Сьогодні ми будемо говорити про осінні квіти.
Як гарно квіти восени цвітуть!
Мов зблиснув промінь сонця у тумані!
Вони краплини радості несуть
Радіють світлу – бо воно останнє…
Хоч бджоли вже до них не прилетять,
Й метелики барвисті не побачать,
Але вони, мов райдуги горять!
За них вночі холодні роси плачуть…
Як гарно квіти квітнуть восени!
Гра «Озвуч малюнок»
Учень на дошці обирає квітку, називає її, розповідає, якщо щось знає про неї – інші учні і вчитель допомагають.
Айстри - мають надзвичайно різноманітне забарвлення, а самі квітки нагадують зірку.
Жоржини - здавна додавали в їжу дикі жоржини, а порожні стебла використовували як водостічні труби. Ці квіти вирощували для прикрашання храмів Сонця та обрядів сонцепоклоніння.
Майори - в Україні майорці вирощуються як однорічну рослину на присадибних ділянках та для букетів.
Рудбекії - особливо гарно виглядають багаторічні рудбекії, висаджені вздовж парканів.
Хризантеми - часто називають королевами осіннього саду, так красиво, рясно і тривало вони цвітуть. Хризантема - один із символів Японії.
Чорнобривці - один з українських народних символів.
IV. Підсумок
Гра «Так, ні»
Учні по черзі показують квіти. Діти на місцях піднімають червоний кружечок, якщо це осіння квітка, синій – якщо ні.
«Дари осені»
І. Привітання
Добрий день, добрий час! Знову дзвоник кличе нас. Всі до праці беремось І багато навчимось!
ІІ. Обмін інформацією
Гра «Жовтий листочок»
Вчитель підкидає вгору жовтий листочок. Поки він падає, діти плескають у долоні. Тільки листочок торкнувся килима, діти завмирають. Вчитель торкається кожної дитини, «оживляє» її, кожна дитина говорить, яку з осінніх прикмет вона сьогодні помітила (небо, хмари, дерева, квіти, птахи, тварини, тощо).
ІІІ. Щоденні новини
Вправа «Передбачення»
Восени врожай збирають
На городах і в садках.
Груші, яблука звисають
На тонесеньких гілках.
В лісі білочка руденька
Під пеньком знайшла грибок.
Ухопила — та хутенько
Заховала в теремок.
Гра «Де що росте?»
Учні за малюнками розповідають, які дари нам принесла осінь. Які з них ростуть на грядках, а які на деревах, кущах; у лісі – на городі.
IV. Підсумок
Гра «Чарівна торбинка»
Учні стають у коло. Вчитель тримає торбинку, проходить по колу (у торбинці різні фрукти, овочі, горіхи, каштани, тощо). Діти пробують і намагаються через торбинку розпізнати, що там. Кожний учень називає один предмет. Коли всі назвали, висипають все з торбинки на килим і перевіряють.
«Тварини і птахи восени»
І. Привітання
Добрий ранок, добрий світ!
Добрим дітям шле привіт! (Машуть рукою)
Сонечко всміхається! (Тягнуть руки вгору)
Вітерець вітається! (Хитають руками вгорі, як віти дерев)
Новий день починається! (Плещуть у долоні)
ІІ. Обмін інформацією
Гра «Хто я?»
Вчитель по черзі пропонує учню заплющити очі, надягає маску якоїсь тварини, птаха (інші учні мовчать, не підказують). Стає у коло. Питає у дітей : «Який я?» Діти по колу називають ознакицієї тваринки , птаха. Учень відгадує хто він.
ІІІ. Щоденні новини
— Що вам відомо про підготовку до зими звірів?
— У яких тварин змінюється колір хутра? Для чого?
— Які тварини запасають на зиму їжу? Які тварини посилено живляться восени?
— Яких комах ви спостерігали влітку?
— Чи більше стало комах восени?
— Що ви знаєте про підготовку комах до зими?
Температура тіла комах непостійна. Вона змінюється відповідно до змін у природі. З настанням осінніх холодів частина комах забирається в затишні місця і впадає в стан сну. Інші комахи зимують у стадії личинки або лялечки, доросла особина у цих комах найчастіше гине. На опалому листі часом можна знайти зимуючі яйця комах. (Ілюстрації.)
— З життям комах тісно пов’яз ане і життя птахів. Яким чином? Чим живляться птахи?
— Чому і куди відлітають птахи? Які птахи відлітають першими? Як їх називають? (Перелітні птахи — це гуси, качки, журавлі, стрижі, іволги.)
— Як летять перелітні птахи? (Ілюстрації.)
— Чи доводилося вам цього року спостерігати відліт птахів?
— Чому птахи летять не зграєю, а клином або ланцюгом?
Великим птахам важче летіти, ніж дрібним, тому вони шикуються при перельотах у ланцюжок або кут. Птахи по черзі стають попереду всіх, де важче долати опір повітря, як першому лижникові в колоні, що пробиває для всіх лижню. А потім перші переміщаються в самий хвіст зграї для відпочинку (там, за усіма птахами, летіти легше).
— Чому відлітають птахи?
Восени відбуваються зміни і в житті птахів, які не відлітають від нас.
— Як називають цих птахів? (Осілими). Це горобець, галка, голуб, синиці
— Чому вони не відлітають від нас?
—Чим вони живляться взимку?
Ці птахи живляться плодами, що збереглися на рослинах, і насінням, відшукують комах, що сховалися. Деякі з них прилітають ближче до житла людини, де знаходять тепло (на горищах будинків), і їжу.
—Чи треба допомагати цим птахам?
—Як ми можемо їм допомогти?
Для птахів, що залишаються зимувати, вже зараз потрібно збирати корм, виготовляти і розвішувати годівниці (Малюнок годівниці — на дошці.)
IV. Підсумок
Гра «Лелека»
Діти ходять по колу. Один учень у колі. Учні промовляють:
Покажи дорогу додому!
Учень у колі («лелека») відповідає:
Тупай лівою ногою, ( Учні повторюють усі рухи)
Знову правою ногою,
Знову лівою ногою,
Покрути ти головою,
Ось тоді й прийдеш додому!