Розділ 1. Про мене
Тема 5. Я пізнаю світ
Велика ідея: Люди проводять дослідження для того, щоб найкраще пізнавати навколишній світ.
] Уроки № 45-46 Я досліджую
Підручник с. 38-39, зошит с. 34
Очікувані результати:
мовно-літературна галузь
- з увагою сприймає усні репліки й доречно реагує на усну інформацію в діалозі (погоджується або не погоджується, виконує певні дії у відповідь на прохання чи відповідно до інструкції) [2 МОВ 1-1.1-1];
- розповідає про те, що його / її вразило, схвилювало; переповідає події із власного життя, правильно вимовляючи й наголошуючи загальновживані слова [2 МОВ 1-1.6-4];
- розповідає про власні почуття та емоції від прослуханого та побаченого [2 МОВ 1-1.8-1];
- підтримує аргументами власні думки або спростовує їх [2 МОВ 1-1.6-5] ;
математична галузь
- визначає істотні, спільні та відмінні ознаки об’єктів навколишнього світу [2 МАО 1-4.1-1];
- порівнює і впорядковує об’єкти навколишнього світу за однією або декількома ознаками [2 МАО 1-4.1-2];
- оперує числами в межах 100, розв’язуючи різні життєві проблеми (шукає номер квартири (будинку), місця в кінотеатрі, у вагоні потяга, автобусі, літаку, номер кабінету в різних установах, номер телефону тощо) [2 МАО 2-4.3-1];
- з’ясовує, яка інформація потрібна для розв’язування проблемного завдання, в тому числі й сюжетних задач (яка інформація наявна, якої інформації немає і яку треба знайти) [2 МАО 2-2.2-1];
- співвідносить кількість об’єктів навколишнього середовища з відповідним натуральним числом і навпаки [2 МАО 2-4.2-7];
природнича галузь
- вирішує, що він / вона хотів / хотіла б дослідити [2 ПРО 1-1.1-1];
- визначає, які органи чуття знадобляться для обраного дослідження [2 ПРО 1-1.1-2];
- пояснює, навіщо він / вона виконує певні дії, спостерігаючи за природними об’єктами / явищами або експериментуючи з ними [2 ПРО 1-1.2-1];
- передбачає, якого результату досліджень він / вона очікує [2 ПРО 1-1.2-2];
- висловлює здогад про ймовірний результат [2 ПРО 1-1.2-3]
- описує послідовність дій в експерименті / спостереженні [2 ПРО 1-1.3-1];
- добирає найпростіші матеріали та прилади, які можна застосувати [2 ПРО 1-1.3-2]
- провадить (самостійно або в групі) прості спостереження / досліди [2 ПРО 1-1.4-1];
- визначає, якої інформації не вистачає для дослідження [2 ПРО 1-2.1-3];
- вказує на інформацію, яку не розуміє [2 ПРО 1-2.1-4]
- на основі власного досвіду знаходить підтвердження правдивості відомостей про природу, висловлює свою думку про це [2 ПРО 1-4.2-1].
Ресурси
Обладнання і матеріали |
Медіаресурси |
2 склянки з водою, сіль, ложка, яйце. |
Відео «Дослід з яйцем» |
Цеглинки ЛЕГО |
Відео «Мертве море» |
«Тематичний словник школяра» К.С. Прищепа, В.Г. Лук’яненко |
Мультфільм «Фіксики – Лабораторія» |
Хід уроку
І. Ранкова зустріч
Вправа «Привітання»
Формування кола. Викличте половину дітей і скажіть їм сісти так, щоб між ними залишилися вільні проміжки. Запропонуйте решті дітей приєднатися до кола і сісти в цих вільних місцях.
У руках дітей клубочок ниток. Пряжу кидають хаотично один до одного, одночасно говорячи одне одному побажання. Коли нитка передається від одного учасника до іншого, кожен із них деякий час тримає її перш ніж кинути в новому напрямку. Кидаючи новому учаснику, спочатку називають його ім’я, а потім побажання для нього.
Щоденні новини
- Яка пора року, місяць, число, день тижня, стан погоди, дитина дня (у кого день народження).
Діагностична вправа «Якого кольору настрій» (за допомогою цеглинок ЛЕГО)
- А тепер я пропоную прислухатися до власних почуттів і обрати той
колір цеглинки, який відповідає вашому настрою і який ви хотіли б зберегти на цілий день.
Учитель називає почуття, діти обирають відповідний колір цеглинки. Зелений – радість, червоний – гнів, оранжевий – задоволення, голубий – сум, жовтий – здивування, синій – страх.
Вправа для покращення настрою «Кулька»
- Надуваючи кульку, уявіть, що всі неприємності, які з вами траплялися, ви поміщаєте в кульку. А тепер нам потрібно позбутися негативу, проколовши кульку. Таким чином, можна покращити настрій.
- Отже, почнемо наш урок з гарного настрою.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вправа «Досліджуємо слово»
- Чи знаєте ви, що таке дослід? (Відповіді учнів).
- Визначте значення слова дослід, користуючись тлумачним словником.
Дослід - це відтворення якого-небудь явища або спостереження за новим явищем у певних умовах з метою дослідження.
- Як ви думаєте, навіщо роблять досліди? (Щоб пізнавати навколишній світ).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
- Ми продовжуємо з вами пізнавати навколишній світ, і сьогодні будемо вчитися робити це за допомогою дослідів.
IV. Робота над темою уроку
1. Робота з підручником
с.38, завдання 1
- Роздивіться малюнки. Як людина пізнає навколишній світ? (Спостерігає і досліджує)
с.38, завдання 2
- Розглянь малюнок. Що там відбувається? Прочитайте.
- Як ви думаєте, яке насіння проросте краще? Чому?
- Скільки можуть тривати досліди?
с.38, завдання 3
- Роздивіться малюнок. Що там відбувається? Чим займається хлопчик? Чому ви так думаєте?
- Знайдіть десять відмінностей на малюнках.
2. Вправа «Досліджуємо медіа» (робота у групах)
Запропонувати дітям для перегляду мультфільм «Фіксики – Лабораторія»
https://www.youtube.com/watch?v=s7yDst6RM7M
Перед переглядом поставити кожній групі запитання, на які вони повинні дати відповіді після того, як переглянуть мультфільм.
Запитання для 1 групи
- Скільки зон в лабораторії професора Чудакова?
- Назвіть зони, які є в лабораторії професора.
- Що роблять в механічній зоні?
Запитання для 2 групи
- Що роблять у хімічній зоні?
- Що роблять в електричній зоні?
- Що робив в лабораторії Нулик?
Запитання для 3 групи
- Що трапилося в лабораторії?
- Як ви вважаєте, чому в лабораторії трапилася аварія?
Руханка «Полювання на лева»
— Ми йдемо полювати на лева. (Впевнено йдемо по колу)
— Не боїмося ми нічого! (Відображаємо активним розмахуванням рук)
— Ой, а це що?
— Болото! Чав! Чав! Чав! (Імітуємо обережний хід, високо піднімаючи коліна)
— Ой, а це що?
— Море! Буль! Буль! Буль! (Робимо плавальні рухи руками)
— Ой, а це що?
— Поле! Топ! Топ! Топ! (Тупаємо ногами)
— Ой, а це що?
— Це дорога навпростець! (Упевнено йдемо)
— Ой, а це хто? Такий великий! (Показуємо) Такий пухнастий! (Рухи-погладжування)
— Ой, та це ж лев! (Показуємо, як злякалися)
— Побігли додому! Через поле! Топ! Топ! Топ!
— Через море! Буль! Буль! Буль!
— Через болото! Чав! Чав! Чав!
— Прибігли додому! Сховалися! (Присіли)
— Які ми молодці! (Погладжуємо себе по голові)
— Які ми хоробрі! (Легенько стукаємо кулачком по грудях)
— Ми нічого не боїмося! (Заперечливо похитуємо вказівним пальчиком)
3. Вивчення правил поведінки під час проведення досліду (робота у групах)
- Для того, щоб з нами не трапилося таких неприємностей, як з Нуликом, ми з вами познайомимося з правилами поведінки під час проведення досліду.
Правила поведінки під час проведення досліду
1. Починай роботу тільки з дозволу вчителя
2. Слідкуй чітко вказаним інструкціям людини, яка відповідає за дослід.
3. Будь акуратним, відповідальним, уважним.
Кожна група опрацьовує правила поведінки різними методами:
перша – методом «Читаю сам», друга – методом «Читаю для друга», третя – методом «Слухаю» (аудіозапис).
4. Дослідницька лабораторія (робота у групах)
Дослід з сирим яйцем проводиться за поясненням в підручнику на с. 39 та інструктажем вчителя.
Висновок: у прісній (несолоній) воді сире яйце тоне, у солоній воді яйце плаває на поверхні.
5. Вправа «Досліджуємо медіа»
Перегляд відео «Дослід з яйцем» https://www.youtube.com/watch?v=WB9v6tXp_i8
Обговорення переглянутого відео.
6. Робота з підручником,
завдання 4 с.39
- Як ти думаєш, де легше плавати, у морі чи в річці? Поясни свою думку.
- Свої міркування починай словами: «Я вважаю, що легше…, тому що…»
7. Вправа «Досліджуємо медіа» (робота в групах)
Запропонувати дітям перегляд відео «Мертве море»
https://www.youtube.com/watch?v=Pib9ig35W4k
Перед переглядом поставити кожній групі запитання, на яке вони повинні дати відповіді після того, як переглянуть відео.
Запитання для 1 групи
- У якій країні світу знаходиться Мертве море?( В Ізраїлі)
- Чому до Мертвого моря приїжджають з усіх країн світу? (Вода і повітря мають лікувальні властивості)
Запитання для 2 групи
- Чому повітря на узбережжі Мертвого моря має корисні властивості? (У повітрі знаходиться бром)
- Що знаходиться недалеко від Мертвого моря?(Ботанічний сад)
Запитання для 3 групи
- Чому не можна, щоб вода з Мертвого моря попала в очі? (Вода дуже солона)
- Чому в Мертвому морі не можна потонути?
8. Робота з зошитом
c.34, завдання 1
- Розгляньте малюнки та познач того, хто проводить дослід. Поясни свою думку.
с.34, завдання 2
- Прочитай, як дослідити повітря біля школи. Зроби передбачення щодо чистоти повітря біля школи. Чому ти так думаєш?
9. Дослідницька лабораторія (робота у групах)
Кожна група готує необхідні матеріали для проведення досліду, перелічені в зошиті, заздалегідь.
Потім кожна група проводить дослід згідно інструктажу в зошиті. Наступного дня, коли знімуть стрічку та розглянуть її за допомогою лупи, роблять висновок.
ІV. Закріплення вивченого.
Активність «Правда-неправда»
(за допомогою цеглинок ЛЕГО: зелена – правда, червона – неправда)
1. Сире яйце у прісній воді тоне.
2. Сире яйце в солоній воді плаває на поверхні.
3. У морі плавати важче, ніж у річці.
4. У річці плавати легше, ніж у морі.
5. Вода у морі солона.
6. Найсолоніше море в світі Чорне море.
7. Найсолоніше море в світі Мертве море.
8. Для того, щоб краще пізнавати навколишній світ, люди проводять досліди
9. У лабораторії потрібно бути особливо уважним та обережним.
V. Підсумок уроку
Оцінювання
Підсумкове |
Формувальне |
Активність «Правда-неправда» |
Спостереження за співпрацею у групах. |
Рефлексія
- Сьогодні на уроці я дізнався/дізналася про …
- Мені було цікаво дізнаватися про …
- Я навчився/навчилася …