Тема:Рання творчість Т. Шевченка. Твори баладного та елегійного жанрів "Причинна", "Думи мої..."
Мета: Допомогти учням зрозуміти ідейно-художній зміст ранніх творів поети, їх жанрову та стильову приналежність, показати справжнє використання поетом елементів фольклору, звичаїв та обрядів; розвивати логічне та абстрактне мислення, увагу, навички сприймання та аналізу навчального матеріалу, давати відповідні коментарі та пояснення, робити висновки; формувати кругозір та світогляд школярів; виховувати зацікавленість творчістю Кобзаря, щирість, доброту, вірність у почуттях та співчутливе ставлення до менш щасливих.
Обладнання: Картки із завданнями, тексти творів, портрет письменника відповідного періоду, ілюстративний матеріал.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань
Теорія літератури: Балада, фольклорна основа, романтизм, реалізм, ліричний відступ.
Хід уроку:
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
ІІІ. Виконавчо-діальний етап
Експрес-опитування
Хто з письменників сказав про Тараса Шевченка: «Він був кріпаком і став велетнім у царстві людської культури»?
Які здібності таланту Тарас у дитинстві?
Вкажіть рік викупу з крпацтва.
Назвіть ім'я художника і написаний ним портрет, який розіграли в лотерею, щоб визволити Т.Г. Шевченка.
Назвіть суму викупу Тараса з кріпаків.
Який рік виходу "Кобзаря"?
Назвати заклад, у якому навчався Т.Г. Шевченко.
Де був на засланні?
Як помер Тарас Шевченко і де перепохований?
Слово вчителя
Якщо проаналізувати життя письменника в період з 1838 року по 1843 рік, то видно, що це час перебування митця за межами Батьківщини. Тому мотиви ранньої творчості Шевченка пов'язані з ностальгією за Україною, де йому не було майже 10 років. Вінував згадки чарівні українські казки, легенди й перекази, чудову природу, розповіді рідного діда Івана про гайдамаків, серце переживало сирітську долю, панську несправедливість та жорстокість. Він переживав за долю свого неволеного народу. Рання творчість Шевченка представлена незрівнянними зразками ліричної поезії, баладами, соціально-побутовими та історичними поемами і драматичними творами.
Періодизація творчості Т.Г. Шевченка: 1838 – 1843 – ранній період 1843 – 1847 – період "трьох літ" 1847 – 1857 – «невольнича муза» (період заслання) 1857 – 1861 – пізній період Тому ранні твори Шевченка присвячені таким основним темам: Сирітство і соціальна несправедливість. Трагічна доля жінки та розбещеність панів. Героїчне минуле України.
Колективна робота та запис у зошитах.
Провідні теми та мотиви ранніх творів: Тема ролі співця: "Перебендя", "Думи мої, думи мої..." Тема героїчного минулого України: "Тарасова ніч", "Іван Підкова", "Гамалія", "Гайдамаки" Трагічна доля жінки: "Причинна", "Катерина" Сирітство та соціальна несправедливість: "Мені тринадцятий минало...", "Думи мої, думи мої...", "Тяжко-важко в світі жити..." Зараз давайте пригадаємо жанр балади та проведемо бесіду з цього приводу: Дайте визначення поняття "балада" (Балада - це ліро-епічний твір фантастичної, історично-героїчної чи соціально-побутової тематики з драматично напруженим сюжетом, що містить фольклорну основу).
Назвіть основні ознаки балади (Фантастичний сюжет, зображення однієї події з життя головного героя, фольклорна основа, висока чутливість, нетривалий час подій, невелика кількість дійових осіб, стилістика, малий обсяг, віршована форма). послухаймо початок балади "Причинна" у виконанні Сучасного Національного заслуженого академічного народного хору України імені Григорія Верьовки. Звучить пісня "Реве та стогне Дніпр широкий". Далі перейдемо до виразного читання балади "Причинна". "Причинна" – це жінка, яка пороблено, не володіє собою, не розуміє себе, іншими словами, божевільна.
Спробуйте з'ясувати, чи є твір "Причинна" баладою. Тепер думаймо про творче сприйняття прочитаного. Які б фарби ви використали, якщо б ви були художниками? Проведемо ідейно-художній аналіз твору: Жанр: романтична балада з елементами реалізму. Тема: розповідь про вірне кохання, розлуку та трагічну смерть закоханих. Ідея: возвеличення щирого кохання та одночасне засудження жорстокого та злого світу, де неможливо зберегти сильні, чисті, справжні почуття. Художні особливості твору. Складемо інформативне гроно щодо характеристик персонажа "Причинна": Причинна - самотня, любляча, вірна, гарна, нещасна, психічно неврівноважена. Тепер пройдемо клоуз-тести, де вам потрібно буде продовжити речення: "Реве та стогне" – це... Балада – це... "Причинна" – означає... Ліричний відступ - ... Балада починається рядками - ... Твір "Причинна" належить до періоду... Тепер виразно читаємо вірш "Думи мої, думи мої...". Цей вірш був написаний Тарасом Шевченком у часи його ув'язнення в Оренбурзькій фортеці у 1847 році. У вірші автор виражає свою тугу за Батьківщиною та співчуття до українців, які перебували в панській неволі.
Вікторина "Балада чи ні?" Жанр твору : Попросіть учнів застосувати, чому "Причинна" може бути баладою або чому це не може бути баладою. Запитайте їх, які ознаки балади вони бачать у цьому творі та чи відповідає він цим ознакам. Поетичні елементи : Запитайте учнів, які поетичні елементи вони помічають у вірші "Причинна". Це можуть бути рими, стилістичні фігури, метафори та інші поетичні засоби, які вони виявили в тексті.
Флешмоб "Фарби почуттів" Художницьке завдання : Попросіть учнів уявити себе художниками і виразно описати, які фарби вони б використали для малювання картини на основі віршу "Причинна". Питайте, які кольори вони використовували для передачі почуттів героїв та атмосфери віршу. Обговорення малюнків : Попросіть учнів намалювати або створити колаж на основі своїх описів фарб та почуттів. Обговоріть їх роботи в класі та попросіть їх поділитися своїми враженнями від створеного мистецького твору.
Флешмоб "Слово в дії" Рольова гра : Попросіть учнів розіграти сцену з віршу "Причинна" або створити власну сцену на основі подій твору. Вони можуть використовувати слова та образи з віршу, щоб передати почуття та настрій героїв. Вірш на дію : Попросіть учнів звернути один віршок з віршу "Причинна" та відтворити його в дії або танці. Наприклад, вони можуть показати, як герой досягне від свого кохання або як він прагне до волі.
Відеофлешмоб : Запропонуйте учням записати короткі відео, де вони читають або інтерпретують віршок з віршу "Причинна". Вони можуть використовувати фонову музику та якісні ефекти, щоб підсилити враження від виступу.
Ці заходи учням краще сприймати та аналізувати вірш "Причинна" та виразно виражати власне почуття та інтерпретацію цього твору.
ІІІ. Виразне читання вірша "Думи мої, думи мої..." Після арешту Т. Шевченка за участь у Кирило-Мефодієвському товаристві його ув'язнили, а потім винесли вирок - призначили солдатом до Оренбурзького окремого корпусу. Поезія Тараса Шевченка була написана в Орській фортеці у 1847 році.
Вірш Тараса Шевченка сповнений сумою за Батьківщиною, автор співує українцям, які перебувають у панській неволі, терплять приниження та знущання. Ідейно-художній аналіз твору.
Тема: Звернення Т. Шевченка до своїх дум сподіванням і вірою у вільне життя українців. Ідея: Тільки впевненість у щасливому житті та наполегливість остаточно народові звільнитися від гноблення поміщиків.
Жанр: Громадянська лірика. Опрацювання змісту поезії. Бесіда за запитаннями. Що спонукало письменника написати поезію "Думи мої, думи мої..."? Чому поет звертається до своїх думок? Про яку "лиху годину" згадує автор твору? Як ви розумієте вираз "бути вільним"? Чому Т. Г. Шевченко називає свої думки голуб'ятами? Який настрій поета можна побачити?
Про що це працювати?
Назвіть художні особливості твору.
IV. Підведення підсумків уроку. V. Оголошення результатів роботи на уроці. VI. Домашнє завдання. Скласти паспорт вірша "Думи мої, думи мої...". Записати у зошит художні особливості балади "Причинна". Підготувати доповідь на тему: "Балада Т. Г. Шевченка "Причинна" в культурі".