Тема: «Раз добром налите серце – ввік не прохолоне»
А.. Дімаров «Для чого людині серце» Робота з літературним твором. 3 клас
Мета: розширити уявлення учнів про жанр літературної казки; вдосконалювати навички свідомого і виразного читання; вчити визначати персонажів твору; розвивати зв'язне мовлення; вміння аналізувати; робити висновки; виховувати доброту, чуйність.
Обладнання: надувні кульки, мультимедійна презентація, друковані тексти для роботи в групах.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ПЛАН УРОКУ
І. Організаційний момент
Станьте діти, підтягніться.
Один одному всміхніться.
Сьогодні урок – відкритий для всіх
Багато гостей!
То ж вітаємо їх!
Сьогодні на уроці читання, ми познайомимось з новим твором, будемо мислити, читати, обґрунтовувати, робити висновки. Попрацюємо в групах. Це група «Читайлики», «Всезнайки», «Розумники», а також знайдемо хвилинку для відпочинку.
ІІ. Артикуляційна розминка
1.Cлухняний ротик.
Сядьте рівно. Спокійно вдихніть повітря через ніс і так само спокійно видихніть ротом.
2. Гімнастика для очей
Прослідкуйте очима за рухом стрілок
1 2
3 4
5 6
3. Робота над чистомовкою (Слайд-1)
Ас – ас – ас – урок читання у нас
Бро – бро – бро – доброму скрізь добро
Ать – ать – ать – це потрібно запам'ятать
4. Девіз уроку (Слайд-2)
Прочитайте девіз нашого уроку (всі разом)
Нехай не погасне бажання у вас
Творити добро на планеті Земля.
ІІІ. Прихід казкового героя (Заходить Доброта) (Слайд-3)
Ой, а хто ти дівчинко?
Я, Доброта. Там, де я з'являюсь розпускаються квіти і трави. Я приношу радість і доброту. Зараз ми з вами пограємо у гру «Добра справа». Правила гри:
Ви закриваєте очі і простягаєте руки. Я торкаюсь до вас чарівного паличкою. До кого я торкнуся, той називає, яку добру справу зробив сьогодні.
- Яку добру справу ти зробив сьогодні?
Доброта: Молодці, я бачу, що ви вже сьогодні встигли багато зробити добрих справ.
Вчитель: Сідай Доброта, будеш гостем на нашому уроці.
IV. Підготовка учнів до активного і свідомого засвоєння нового матеріалу.
Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ. А дізнаємося, який лише тоді, коли прочитаємо анограми.
те ні Лі тур ра ки каз (Слайд-4)
Літературні казки (Слайд-5)
- Діти, а що таке казка?
(Казка – це народний, або літературний твір про вигадані, часто фантастичні події)
- Діти, а що називають літературними казками?
(Літературні казки – це казки написані автором).
V. Оголошення теми уроку.
Тема сьогоднішнього уроку записана на екрані. Прочитайте.
«Раз добром налите … - ввік не прохолоне». (Слайд-6)
- Якого слова, на вашу думку, не вистачає? (Серце)
І тема уроку:
«Раз добром налите серце – ввік не прохолоне» (Слайд-7)
Слово серце буде основним на нашому уроці.
- А що ви знаєте про серце? (Слайд-8)
(Серце орган людини)
1 Аудіозапис серцебиття
Візьміть свою ліву долоньку і стисніть її в кулачок. Ось таке завбільшки ваше серденько. А тепер давайте послухаємо.
, як б'ється наше серденько.
2. Розповідь про серденько.
Розповідає підготовлений учень. Додаток 1
VI. Вивчення нового матеріалу.
Сьогодні на уроці ми будемо читати літературну казку «Для чого людині серце». Написав її Анатолій Андрійович Дімаров.
1. Розповідь про автора.
Розповідь про автора підготувала група «Читайлики». Додаток 2
2. Робота з текстом..
Попрацюємо над текстом.
.
- На що схожий заголовок казки (На питання)
- Чи є це речення питальним? (Ні)
- Прочитайте заголовок з питальною інтонацією (Усі разом)
- Спробуйте пояснити для чого людині серце?
Вчитель:
Добре, я зрозуміла вашу думку. Можливо хтось із вас змінить свою позицію протягом уроку.
3. Словникова робота (Слайд-10)
Перед тим як читати казку, ми з'ясуємо значення незрозумілих слів, для того щоб краще зрозуміти зміст казки.
Це завдання підготувала нам група «Розумники».
Читання «Луною» (за сильнішим учнем)
Плем'я – рідне, народ спільного походження.
Дошкулити – завдавати шкоди.
Жевріти – тліти, слабо горіти.
Крижане – зроблене з криги.
Ринутись – кинутись.
Одноплемінників – з одного племені.
- Зачитайте дієслова.
- До слова крижане доберіть синоніми (Холодне, льодяне).
- А тепер з цим самим словом складіть питальне речення .
4. Робота над казкою.
Первинне сприймання казки.
Зараз, діти ,будьте уважні. Я починаю читати казку. Хтось із вас продовжить її читати. Коли ми дочитаємо дамо відповідь на таке запитання:
- Які казкові персонажі зустрічалися у казці?
1 – частина – читає вчитель.
2 – частина – діалог читають в особах «Читайлики»
3 – частина «Бджола і бджілки»
4 – частина «Рибки»
- Які казкові персонажі зустрічалися у казці? (Слайд-11)
(Дерев'яні чоловічки, лікар, дівчинка, хлопчик)
- Як ви гадаєте, хто головний герой казки?
Де відбулися описані події?
5 Фізкультхвилинка-
Не можем без казки
у світі ми жити,
бо казка нас вчить,
як потрібно дружити,
як зло подолати,
і добрим ставати.
Робимо вправи разом,
дружно руки підіймайте,
все чудово – опускайте.
Нахиліться. Розігніться.
Станьте прямо, усміхніться.
6. Відтворення змісту прочитаного.
- Кого зустріли дерев'яні чоловічки у своєму лісі?
- Що здивувало дерев'яних чоловічків у цій звичайній дівчинці?
- Чому чоловічки сприйняли сльози дівчинка за дощ?
(Бо вони ніколи н е плакали і не знали, що таке сльози, не мали почуттів)
- Чому чоловічки не знали ніяких почуттів?
- До кого порадила дівчинка чоловічкові звернутися?
7 . Перегляд мультфільму. (Слайд-12)
Зараз ми переглянемо уривок із мультфільму «Для чого людині серце». Мультфільм без звуку.
Подумайте, яка розмова могла б відбутися між казковими персонажами. І використовуючи технологію «Запитай-відповідай» поставте запитання.
8. Група Розумники ставить запитання.
1. Що сказав лікар, яким було серце злої людини? (Жовте і зморщене)
2. Яким було серце байдужої людини? (Блискуче, як пластмасова кулька)
3. А яким було серце людини, яка дбала тільки про себе.(Похмуре,сіре,важке.)
4. А у доброї людини, яке було серце? (Велике та світле)
5. Яке серденько вставив лікар дерев'яному чоловічку?
- Як змінилося життя чоловічка, коли йому лікар вклав серце доброї людини?
(Він почав відчувати те, що відчуває людина. В нього появились почуття радості, смутку, жалю).
9. Вибіркове читання. Аналіз змісту.
- Прочитайте, кого знайшли дерев'яні чоловічки взимку у лісі.
- Скажіть, що могло статися з хлопчиком?
- Прочитайте, що сталося із серцем чоловічка від розпачу. (Пекучим жалем пройнялося).
- Чи вдалося врятувати хлопчика?
- Хто його врятував?
- Як ви думаєте, чи можна дерев'яного чоловічка вважати героєм?
(Так, бо він ціною свого життя врятував життя хлопчику).
- А як би ви вчинили, коли б опинились у такій ситуації?
10.Робота в групах.
Група «Читайлики»
Поміркуйте і скажіть:
- Якби на вашу думку, склалося життя чоловічка, якби він обрав інше серце?
Додаток 3
- Група «Всезнайки»
Використовуючи технологію «Займи позицію»
Визначте:
Серце людині для того, щоб жити і любити себе… |
|
Серце людині для того, щоб жити і любити інших… |
Додаток 4
Група «Розумники»
Складіть сенкан з іменником серце.
- Що таке синкан?
Додаток 5
V. Узагальнюючий аналіз казки.
– Скажіть, чи можна цю казку назвати чарівною.
Доведіть свою думку.
- Чого вчить нас казка?
- Яка головна думка казки?
(Тільки серце відрізняє справжню людину від дерев'яного чоловічка, дає можливість насолоджуватись життям і навіть жертвувати ним заради іншої людини).
Гра «Скарби людського серденька»
Ми пограємо у гру «Скарби людського серденька»
На столі лежать записані скарби – слова (Любов, зло, ненависть, піклування, милосердя). Вам потрібно визначити:
- Які скарби ви візьмете до людського серденька, а які назавжди викинете у смітник.
(На дошці прикріплене серце, а біля дошки стоїть смітник. Діти вибирають слова-скарби і прикріплюють до серденька, а інші слова викидають у смітник).
- Зачитайте, які скарби ви назавжди поклали до серденька.
- Яка людина містить у серці всі ці скарби? (Добра)
Висновок:
Життя – це боротьба двох протилежностей добра і зла. Зло ми викинули назавжди із свого серденька. А добро повинно перемагати і жити у серці, бо добрих людей в житті більше.
Робота над пам'яткою (Слайд-13)
Використовуючи всі ці скарби людського серденька попрацюємо над пам'яткою.
Прочитайте пам'ятку, як ви її розумієте?
VI.Заключна частина. Рефлексія.
1. Коло думок.
Вчитель:
Прошу вставити і підійти всіх до мене. Давайте утворимо коло.
І тепер спробуємо дати відповідь на запитання, яке було поставлено на початку уроку «Для чого людині серце?»
Серденько – це хатинка для добра і любові. Нехай же у ваших серденьках ніколи не згасне вогник любові і милосердя, який запалився на сьогоднішньому уроці.
- А чи хочете ви всю свою доброту подарувати людям нашої планети? (Так)
Підійдемо до віконечка і випустимо кульку, як символ нашої доброти.
Діти усі разом повторюють слова,коли випускають кульку:
Лети, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай!
Хай оживає істина стара,
Людина починається з добра!
2. Самооцінювання. (Слайд-14)
- Ви всі дуже добре працювали сьогодні на уроці.
А зараз будь-ласка самостійно оцініть свою роботу на аркуші само оцінювання. Розташуйте себе на певній сходинці знань. Зверніть увагу на пояснення до сходинок.
Я роботи перевірю і виставлю оцінки за сьогоднішній урок.
3. Домашнє завдання. Диференційоване.
Група «Читайлики» - Поділити текст на частини і скласти план.
Група «Всезнайки» - Скласти характеристику дійових осіб.
Група «Розумники» - Підібрати прислів'я про доброту.
4. Подарунок від Доброти
(Виходить дівчинка Доброта)
Діти, я побачила, що у ваших серденьках живе любов і щирість, тепло і милосердя. А на згадку про наш урок я хочу подарувати вам і нашим гостям ось ці сердечка. Нехай вони завжди надихають вас на добрі вчинки.(Звучить музика )