ЗАСТОСУВАННЯ КИСЛОТ
Цілі:
Обладнання: роздавальний матеріал, мультимедійний проектор, комп’ютер, таблиці «Розчинність кислот, основ і солей у воді», ППЗ «Віртуальна хімічна лабораторія. 8–11 класи» (2004).
Тип уроку: ВНМ (Д).
Форми роботи: бесіда, фронтальна робота, демонстрація, лабораторний дослід, робота з підручником, прийом «Міні-практикум».
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Робота з класом
CO2, Ca(OH)2 , FeCl3, Na, O2, H2SO4, HBr,
K2S, Li2O, Fe(OH)3, Cu(NO3)2, Cr2O3, Cu, H2.
2. Дописати рівняння та визначити типи реакцій:
1) Ca + H2SO4 →
2) SO2 + Na2O →
4) HCl + NaOH →
3. Які хімічні властивості характерні для кислот?
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Кислоти переважно вступають у реакції заміщення та обміну.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Основні типи хімічних реакцій (проектують на екран):
2) Розкладу: A → B + C
4) Обміну: AB + CD → AD + CB
2. Особливості реакцій заміщення: елемент, яким утворена проста речовина, має бути активнішим, ніж той, що входить до складу складної речовини.
Приклад: взаємодія металів з кислотою.
3. Три умови перебігу реакцій обміну до кінця:
1) випадіння осаду (↓) — нерозчинні речовини. Дати поняття про користування таблицею «Розчинність кислот, основ і солей у воді».
H2S↑, H2CO3 (CO2 ↑ + H2O), H2SO3
(SO2 ↑ + H2O), NH4OH (NH3↑ + H2O)
4. Лабораторний дослід № 5 «Взаємодія хлоридної кислоти з металами» (ППЗ «Віртуальна хімічна лабораторія. 8–11 класи», 2004. — Лабораторний дослід 8.4).
5. Робота з підручником. Використання кислот. Після опрацювання — обговорення матеріалу.
VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Прийом «Міні-практикум»
Допишіть рівняння можливих реакцій (робота біля дошки):
2. Ag + H2SO4 →
4. Hg + HCl→
6. CaCl2 + H2SO4 →
8. KOH + H3PO4 →
VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ