Урок узагальнення знань з теми «Основні класи неорганічних сполук»
у 8 класі.
Мета уроку: узагальнити й систематизувати знання про основні класи неорганічних сполук, їхній склад, назви, класифікацію, фізичні властивості; удосконалювати вміння та навички складати хімічні формули, рівняння хімічних реакцій; підготувати учнів до контролю знань із теми «Основні класи неорганічних сполук», закріпити вміння складати формули речовин за їхніми назвами; розподіляти сполуки за класами; розвивати пізнавальні здібності, логічне мислення учнів; виховувати культуру спілкування, колективізм, уміння висловлювати свої думки; створити умови для активного навчання.
Очікувані результати: учні мають знати термінологію з вивченої теми; уміти розподіляти речовини на оксиди, кислоти, основи та солі; уміти пояснювати причини розмаїття речовин у світі; порівнювати склад і властивості речовин; установлювати генетичну спорідненість між класами неорганічних сполук.
Базові поняття й терміни: кислоти, основи, оксиди, солі, генетичний зв’язок.
Обладнання: таблиці «Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва», «Таблиця розчинності кислот, солей і основ у воді», «Електрохімічний ряд активності металів», «Зміна кольору індикаторів», аркуш для оцінювання, картки із завданнями.
Тип уроку: узагальнення й систематизації знань , умінь і навичок; урок-гра.
Хід уроку
Організаційний етап
Привітання учнів. Створення творчої атмосфери на уроці.
Інтерактивна гра «Вітаю тих, хто… «.
◘1. Етап мотивації
Ми з вами закінчили вивчення теми «Основні класи неорганічних сполук». Майже три місяці тому перед кожним із вас була велика гора дорогоцінних знань про неорганічні сполуки, але кожен зачерпнув тих скарбів по-різному: хтось – оберемок, а дехто – жменьку. Сьогодні ми проведемо гру, у ході якої з'ясуємо, наскільки кожен із вас збагатився знаннями. Ви працюватиме в командах, а робота кожного оцінюватиметься балами. За кількістю зароблених балів ви отримаєте оцінку за урок.
Давайте визначимося, що ми будемо робити сьогодні на уроці?
Для початку роботи нам необхідно об'єднатися в чотири групи – команди, які ми назвемо «Оксиди», Кислоти», «Основи», «Солі». В кожній групі діти вибирають Лідера, Спікера, Критика і Секретаря Кожна група отримує картку, в якій Секретар групи буде вставляти бали за активність, правильні відповіді учасників своєї групи.
◘ 2. Етап особистісної орієнтації.
2.1. Конкурс 1. Прийом «Незакінчені речення»
Я зачитую незакінчене речення для кожної команди, а ви маєте їх доповнити. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
«ОКСИДИ»
1. Складна речовина, яка містить атоми Гідрогену та кислотного залишку,— це кислота.
2. Метал і гідроксильні групи містять сполуки класу основ.
3. Трьохосновною кислотою є ортофосфорна.
4. У результат взаємодії води з активним металом утворюються луг і водень.
«КИСЛОТИ»
1. Валентність кислотного залишку в сульфатній кислоті — ІІ.
2. Гідроксильні групи завжди мають валентність І.
3. Складна речовина, яка містить атоми металу й Оксигену,— це основний або амфотерний оксид.
4. Водний розчин основи називається лугом.
«ОСНОВИ»
1. Індикатори — це речовини, що змінюють своє забарвлення залежно від середовища, у якому містяться, але в реакцію не вступають.
2. У результаті взаємодії оксиду лужного елемента з водою утворюється луг.
3. Залежно від наявності/відсутності в складі Оксигену кислоти поділяють на оксигеновмісні й безоксигенові.
4. Кислотний залишок нітратної кислоти має валентність І.
«СОЛІ»
1.Кількість гідроксильних груп у основі залежить від …валентності металу.
2.Унаслідок згоряння різних речовин у кисні утворюється продукт їхньої взаємодії …оксид.
3.Солі – це складні речовини, які складаються з …катіону метала та аніону кислотного залишку.
4.Унаслідок взаємодії кислотних оксидів з водою утворюється … кислоти.
■3. Етап проектування діяльності та діагностика її результатів.
Усі складні неорганічні речовини поділяються на кислоти, оксиди, основи й солі. Сьогодні ми з вами підведемо підсумки, що ми знаємо про класи неорганічних сполук.
◘ 4. Етап забезпечення виконання завдань уроку.
Конкурс 2.
4.1. Заповнити картку. Команда отримує картку. Кожен член команди заповнює один рядок і швидко передає картку іншому. Правильно виконане завдання оцінюється в 1 бал. Хто швидше?
Хімічна фіормула |
Назва |
Клас сполук |
||||
HNO3
|
|
|
||||
|
Кальцій гідроксид |
|
||||
|
Натрій ортофосфат |
|
||||
Хлоридна кислота |
|
|
||||
Mn2O7 |
|
|
||||
FeSO4 |
|
|
||||
|
Ферум (ІІІ) гідроксид |
|
||||
MgO |
|
|
||||
Конкурс 3. «Чи знаєш ти формули?»
Для того щоби відповісти на це запитання, кожна група повинна вписати в пелюстки квітів відповідні хімічні символи, аби утворилися формули ( перша група записує формули кислот, друга – основ, третя – оксидів, четверта – солей.) Бажаю успіхів!
(Кожна команда отримує малюнок квітки)
Конкурс 4. «Знайди родича».
Учні отримають аркуші з написаними формулами. Треба поділити речовини за класами неорганічних сполук.
«Оксиди».
NO2, CaSO4, Ba(OH)2, H3PO4, Mn2O7, Cr(OH)3, H2SO3, CuO, KNO3, Fe(OH)3, Na2CO3, HF.
«Основи».
H2SO4, K2CO3, Cl2O7, FeCl2, Zn(OH)2, P2O5, Ca2(PO4)2, LiOH, H2CO3, BaO, HBr, Ca(OH)2.
«Кислоти».
H2O, NaOH, CO2, CaCO3, HPO3, Cu(OH)2, Na2o, Fe(OH)2, HCl, NaCl, HNO3, Al2(SO4)3.
«Солі».
KOH, H2SiO3, Al(OH)3, H2S, MgO, Na2SO4, CaCl2, HI, Li2O, Mg(OH)2, CO, AgNO3.
Учитель: Слід віддати належне групам: вони добре підготувались. А зараз пропоную невеликий відпочинок. Вам доводилось читати книги різними мовами. Хімічна мова – це мова хімічних формул і символів. Тому я даю вам жартівливе завдання: перекласти рідною мовою такі вирази:
Конкурс 5.»Конкурс знавців».
Кожна група має відгадати ключове слово.
«Оксиди».
|
Оксиди |
Основа |
Кислоти |
Солі |
Al2O3 |
а
|
б |
в |
є |
HCl |
и |
і |
й |
к |
NaOH |
н |
л |
м |
р |
ZnO |
з |
п |
ф |
х |
BaSO4 |
ц |
ш |
щ |
й |
AlCl3 |
і |
а |
о |
б |
H2O |
о |
в |
г |
д |
Zn(OH)2 |
н |
т |
ф |
ц |
SO2 |
т |
щ |
о |
б |
HNO3
|
д |
о |
ф |
р |
(Азот)
«Основи» |
||||
|
Оксиди |
Основа |
Кислоти |
Солі |
CaO |
П
|
Х
|
М
|
К
|
Ca(OH)2 |
Д
|
Х
|
Н
|
Р
|
H2PO4 |
Ц
|
О
|
Й
|
К
|
AlCl3 |
Л |
М |
Ю |
Д |
Ba(OH)2 |
А
|
Л
|
Й
|
Ю
|
MgCO3 |
А
|
Б
|
Г
|
А
|
H3PO4 |
Д
|
Ж
|
З
|
М
|
Zn(OH)2 |
К |
О |
Л |
Н |
Al2O3 |
А |
Б |
В |
Г |
Al(OH)3 |
Н |
Р |
П |
Т |
(Хлор)
«Кислоти».
|
Оксиди |
Основа |
Кислоти |
Солі |
BaO |
Б |
А |
В |
Г |
Ba(OH)2 |
Н |
К |
Л
|
М |
HCl |
О
|
П |
Ф |
Р |
Cl2O7 |
Д |
Ц |
Ш |
Щ |
N2O5 |
Ю |
Я |
Ь |
Ю |
H2SO4 |
А |
Б |
Т |
З |
NaOH |
Г |
Д |
Ж |
З |
H3PO4 |
К |
М |
О |
Л |
H2SiO3 |
Н |
О |
Р |
Ц |
CaSO4 |
А |
А |
Г |
Д |
(ФТОР)
«Солі».
|
Оксиди |
Основа |
Кислоти |
Солі |
BaCl2 |
Ц |
Д |
Ж |
Б |
Al2O3 |
А |
В |
Б |
Г |
Al(OH)3 |
Ц |
К |
Л |
М |
Na2CO3 |
Ю |
Я |
Ю |
Р |
HCl |
Ц |
Д |
В |
Г |
NaOH |
А |
К |
Л |
М |
KCl |
Н |
Р |
Д |
О |
H2SO4 |
К |
Л |
М |
Н |
LiOH |
О |
П |
Р |
Х |
CaCO3
|
Ш |
Щ |
Д |
М |
(БРОМ)
Конкурс 6. «Біла ворона».
У кожному рядку укажіть «зайву» речовину й поясніть свій вибір:
«Оксиди» а) Mn2O7, MnO, CrO3, SO3;
«Кислоти» б) K2SO4, H2SO4, Na2CO3, BaCl2;
«Основи» в) NaOH, Ca(OH)2, Fe(OH)2, KOH;
«Солі» г) HNO3, H2SO4, H2SiO3, H2SO3.
Конкурс 7. «Слідство ведуть хіміки».
Після уведення у комп'ютер результатів лабораторних досліджень загубилися деякі формули речовин. Допоможіть визначити можливі варіанти, якщо частина інформації збереглася.
«Оксиди». CuCl2 + …= Cu(OH)2 + …
CaCO3 + … =… +CO2 + H2O
«Основи». FeS + … = H2S + …
CuSO4 + … = Cu + …
«Кислоти» Ba(NO3)2 + … = BaSO4 + …
ZnSO4 + … = Zn(OH)2 + …
«Солі» Cu… + … = CuSO4
2H… + … = ZnCl2 + … .
Конкурс 8. «Експериментальна естафета».
Лабораторний дослід
Тема: «Розв’язування експериментальних задач».
Реактиви: дистильована вода, розчини індикатора, аргентум нітрату, кальцій гідроксиду, кальцій хлориду, натрій сульфіту.
Хід роботи
1. У трьох пронумерованих пробірках містяться розчини хлоридної кислоти, натрій гідроксиду, калій хлориду. Визначення за допомогою дослідів, яка речовина у якій пробірці міститься.
2. Добування кальцій сульфіту двома способами.
Учні записують результати своїх спостережень до зошитів, складають рівняння хімічних реакцій, роблять відповідні висновки.
Відгадайте загадки й проведіть хімічні реакції, що підтверджують відповіді.
1.Смущает меня щелочная среда,
Краснею… Но если вокруг кислота,
И если в воде растворен я один – не видно
Меня. Я … . (Фенолфталеин)
2. От щелочи я желт, как в лихорадке.
Краснею от кислот , как от стыда.
Но я бросаюсь в воду без оглядки,
И здесь уж не заест меня среда. (Метилоранж)
3. Ах, что же я поделаю с собой,
Ведь в щелочи я сине-голубой.
А в кислоте быть синим я не смею.
Я… и в кислотах я краснею. ( Лакмус)
Фізкультхвилинка.
Учитель показує формули хімічних сполук, а учні виконують відповідні вправи:
◘Оксиди – сидячи за партою робимо оберти кулачків вправо і вліво та стряхуємо кисті рук.
◘Кислоти – наклони голови вправо та вліво.
◘Основи – плеснули в долоні.
◘Солі – показуємо руками «Во!»
Загадки
1.Куди ступиш, всюди маєш, хоч не бачиш, а вживаєш. (Повітря.)
2.Мене не їдять, і без мене не їдять. (Сіль)
3. Не горить, а гасити доводиться. (негашене вапно).
4. Попід землею вогонь летить, а на плиті обід кипить. (Газ).
5. Що за чиж на темнім полі
Креслить носом білий слід? (Крейда).
6. Бінарні звуться ці сполуки.
В них міцно взялися за руки
Два елементи й сполучились.
Які сполуки утворились?
( Оксиди)
7. Подвійну назву вони мають,
Розчинні у воді бувають,
На шкіру попадуть -
Хоч смійся й плач,
Відчуєш одразу вплив - ОН,
Не про молочні ріки й береги
Вели ми з вами розмову, а про …
( Луги)
8 Молоком мене зовуть,
А щоб пити, то не п'ють.
І що ж то за молоко?
( Вапняне молоко)
«Синім каменем « зовуть,
Полікуєш мною виноград –
Врожаю гарному ти будеш рад.
(Мідний купорос)
Конкурс 9. «Павутинка знань»
Між усіма класами неорганічних сполук існує генетичний зв'язок. Тож давайте на закінчення уроку побудуємо «павутинку знань» про генетичний зв'язок між усіма класами неорганічних сполук.
а) Na, BaSO4, SO2, Ba, KCl, Ba(OH)2, CO2, BaO;
Відповідь: Ba → BaO → Ba(OH)2 → BaSO4.
б) NaNO3, P2O5, H2SO4, CuO, P, CaO, H3PO4, HNO3;
Відповідь: P → P2O5 → H3PO4.
в) MgSO4, Ca, Fe, Ca(OH)2, HNO3, CaO, SO2, Ca(NO3)2, H2;
Відповідь: Ca → CaO → Ca(OH)2 → Ca(NO3)2.
г) Na2O, S, KOH, SO2, MgO, H2SO4, H2SO3, Ca, MgO.
Відповідь: S → SO2 → H2SO3.
Учні записують на дошці складені генетичні ряди й рівняння реакцій, за допомогою яких можна здійснити ці ланцюжки перетворень.
Конкурс 10. Запропонуйте не менш ніж чотири способи одержання кальцій фосфату.
Відповідь:
3Ca + 2H3PO4 = Ca3(PO4)2 ↓ + 3H2.
3CaO + 2H3PO4 = Ca3(PO4)2 ↓ + 3H2O.
3Ca(OH)2 + 2H3PO4 = Ca3(PO4)2 ↓ + 6H2O.
3CaCl2 + 2Na3PO4 = Ca3(PO4)2 ↓ + 6NaCl.
■5. Підбиття підсумків уроку.
Діти, висловіть ваше враження, чи задоволені ви собою .
Мій настрій в кінці уроку: ☺
Секретарі команд заповнюють аркуші оцінювання. Капітани їх оголошують.
Визначаємо переможців, знавців з теми.
Листок самоконтролю учня 8-А класу
№ |
Завдання конкурсу
|
Кількість балів
|
Кількість індивідуальних балів |
Кількість балів групи
|
|||
ім'я 1 |
ім'я 2 |
ім'я 3 |
ім'я 4 |
||||
1. |
«Незакінчене речення» |
1 б. |
|
|
|
|
|
2. |
Заповни картку |
14 б. |
|
|
|
|
|
3. |
Чи знаєш ти формули? |
5 б. |
|
|
|
|
|
4. |
Знайди родича |
4 б |
|
|
|
|
|
5. |
Конкурс знавців |
4 б. |
|
|
|
|
|
6. |
«Біла ворона» |
1 б. |
|
|
|
|
|
7. |
«Слідство ведуть хіміки». |
2 б. |
|
|
|
|
|
8.. |
Експериментальна естафета. |
3 б. |
|
|
|
|
|
9.. |
«Павутинка знань». |
4 б. |
|
|
|
|
|
10. |
Добути кальцій фосфат |
4 б. |
|
|
|
|
|
|
Разом: |
42 б. |
|
|
|
|
|
1