Реалізація наскрізних ліній на уроках зарубіжної літератури як засіб розвитку ключових компетентностей

Про матеріал
Зарубіжна література має досить значний потенціал для реалізації наскрізних змістових ліній: екологічна безпека і сталий розвиток, громадянська відповідальність, здоров’я і безпека, підприємливість та фінансова грамотність, які є невід’ємною частиною кожного предмета і формують в учнів соціальну активність, відповідальність за збереження довкілля, осмислення та захист особистих прав і прав інших людей. здатність усвідомлювати пріорітетність здорового способу життя, розуміння ролі підприємливості та ініціативності в суспільстві, осмислення неординарності як важливої риси людини для її самореалізації в житті, компетентного члена суспільства.
Перегляд файлу

Комунальний заклад «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради

 

 

 

Кафедра філософії та суспільно-гуманітарних дисциплін

 

 

ПРОЄКТ

на тему:  « Реалізація наскрізних ліній на уроках  російської мови та літератури, зарубіжної літератури  як засіб розвитку  ключових  компетентностей»

вид випускної роботи: «« Реалізація наскрізних ліній на уроках зарубіжної літератури  як засіб розвитку  ключових  компетентностей»»

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконала:

слухачка курсів підвищення кваліфікації

вчителів російської мови та літератури і зарубіжної літератури

(9.09-25.09. 2020)

Щербина Марія Адамівна

 

Науковий керівник:

Старший викладач  кафедри філософії 

та суспільно-гуманітарних   

дисциплін КЗ «ЗОІППО» ЗОР            

   Омельченко Лілія Володимирівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запоріжжя 

2020

 



 

ЗМІСТ

  1. ВСТУП.

1.1Роль зарубіжної літератури у формуванні нової моделі випускника сучасної школи.

1.2.Програма зарубіжної літератури і ключові компетентності.

  1. РЕАЛІЗАЦІЯ  НАСКРІЗНИХ  ЛІНІЙ  НА  УРОКАХ  ЗАРУБІЖНОЇ  ЛІТЕРАТУРИ.

3.ВИСНОВОК.


ВСТУП

       Модель випускника сучасної школи   відображає кінцеву мету загальної середньої освіти – формування громадянина України, підготовленого до життя в сучасному суспільстві, здатного навчатися впродовж життя, оперувати й управляти інформацією, приймати виважені рішення, ефективно взаємодіяти з людьми, усвідомлювати свою роль у державі і світі, адекватно реагувати на проблеми й виклики часу і нести відповідальність за власні вчинки, досягати творчої самореалізації. Саме такі завдання покладені в основу літератури як навчального предмета. Мета вивчення зарубіжної літератури- розвиток ключових і предметних компетентностей учнів у процесі читацької діяльності, усвідомлення ними виняткової ролі художньої літератури в сучасному світі.

Зарубіжна література має досить значний потенціал для реалізації наскрізних змістових ліній: екологічна безпека і сталий розвиток, громадянська відповідальність, здоров’я і безпека, підприємливість та фінансова грамотність, які є невід’ємною частиною кожного предмета і формують в учнів соціальну активність, відповідальність за збереження довкілля, осмислення та захист особистих прав і прав інших людей. здатність усвідомлювати пріорітетність здорового способу життя, розуміння ролі підприємливості та ініціативності в суспільстві, осмислення неординарності як важливої риси людини для її самореалізації в житті, компетентного члена суспільства.

 

КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ

     Літературна освіта в основній школі спрямована на розвиток сформованих (у початковій школі) і формування нових компетентностей і компетенцій.

     Відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти програма із зарубіжної літератури для 5–9 класів забезпечує розвиток ключових компетентностей (уміння вчитися, спілкуватися державною, рідною та іноземними мовами, інформаційно-комунікаційної, соціальної, громадянської, загальнокультурної), а також спрямована на формування літературної компетентності. 

     Складниками літературної компетентності є емоційно-ціннісна, літературознавча, загальнокультурна, компаративна компетенції особистості, які мають бути сформовані поступово під час вивчення зарубіжної літератури.

     Формування літературної компетентності та її складників тісно пов’язано з формуванням комунікативної компетентності, розвитком умінь і навичок володіння учнями українською мовою, а також іноземними мовами, видами мовленнєвої діяльності, основами культури усного і писемного мовлення.

     Викладання зарубіжної літератури в загальноосвітніх навчальних закладах України здійснюється українською мовою. Твори зарубіжних письменників у курсі зарубіжної літератури вивчаються в українських перекладах. Для зіставлення можливе залучення перекладів, переспівів іншими мовами, якими володіють учні. За наявності необхідних умов (достатнє володіння учнями мовою оригіналу, якою написаний художній твір; якісна підготовка вчителя, зокрема, можливість дослідження образної системи, засобів виразності, стилістичних особливостей твору мовою оригіналу) бажаним є розгляд художніх текстів (у фрагментах або цілісно) мовою оригіналу, наприклад, творів О. Пушкіна, А. Чехова – російською, О. Генрі, Дж. Лондона – англійською, Й. В. Гете, Ф. Шиллера – німецькою тощо. У такому разі предмет «Зарубіжна література» виконує додаткову функцію вдосконалення володіння учнями україномовних шкіл іноземними мовами.

Компетентнісний підхід реалізовано у «Державних вимогах до рівня загальноосвітньої підготовки учнів», які сформульовано комплексно – до кожного розділу програми з метою системного формування компетенцій і компетентностей учнів, актуалізації вивченого і постійного закріплення, поглиблення, розвитку набутих знань, умінь, навичок, підготовки до контрольного оцінювання.

     У програмі із зарубіжної літератури для 5–9 класів реалізовано цілісний підхід до вивчення художніх творів, який відповідає специфіці художньої літератури як виду мистецтва. До програми кожного класу введено невеликий обсяг художніх текстів (відповідно до вікових особливостей учнів), які школярі мають прочитати повністю, маючи змогу осягнути їх як неподільну художню цілість. Художній твір, прочитаний у повному обсязі (повільно, уважно, творчо), дає можливість отримати цілісне естетичне та емоційне враження, спонукати роботу думки й уяви, сформувати вміння й навички читацької культури. Настанова на зменшення кількості художніх текстів і водночас на їхнє цілісне прочитання, сприймання й осмислення, що забезпечує програма, відповідає здоров’язберігальним технологіям в освіті (уникнення фізичного перевантаження учнів, створення комфортного освітнього середовища, формування оптимістичних очікувань та їхня реалізація під час зустрічі з прекрасним).

     Програма із зарубіжної літератури побудована на підставі діяльнісного підходу, що є ключовим для всієї базової і повної загальної середньої освіти. Досягнення належного рівня сформованості вмінь учнів у всіх видах читацької діяльності, якостей творчого читача, опанування сучасного світу з урахуванням здобутків художньої літератури, української та іноземної мов, культури різних країн і народів – основний результат вивчення зарубіжної літератури в школі.

     У програмі відображено чотири змістові лінії літературного компонента Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти: емоційно-ціннісну, літературознавчу, культурологічну, компаративну,які є складовою   наскрізних ліній.

НАСКРІЗНІ ЗМІСТОВІ ЛІНІЇ

Наскрізна лінія «Екологічна безпека й сталий розвиток» подана у програмі тем зарубіжної літератури за принципами: послідовності (від простого до складного) і концентричності (від елементарного до проблемного). У розділі «Природа і людина» на етапі прилучення учнів до читання 5-7 класи відбувається розкриття взаємозв’язків людини і навколишнього середовища в процесі вивчення художніх творів. На етапі системного читання 8-9 класи – усвідомлення краси природи, її благотворного впливу на людину, розкриття значення образного слова. Екологічному вихованню приділена велика увага при вивченні художніх творів. Як практично це реалізується?

Уже на перших уроках у 5 класі учні осмислюють на прикладі малих фольклорних жанрів взаємозв’язок усього живого на світі, важливість збереження природи як середовища необхідного для життя людини. Для цього пропоную під час закінчення вивчення теми «Фольклор» прийом »Закінчи речення»- дописати та проаналізувати прислів’я народів світу, зокрема: «Пташка красна своїм пір’ям, а », «У словах будь як черепаха, а в справах – », «Посієш вітер,пожнеш… » та інші.які записані на дошці.  Ставлю завдання:

- визначіть, які особливості тварин, рослин, природних явищ підмічено в них?

- З якими якостями людини вони співвідносяться?

- Чи можна стверджувати, що людина вчиться у природи?

Після обговорення дійшли висновку, що людина – це частинка природи, її розумний витвір, тому саме на ній лежить відповідальність за екологічний стан планети Земля.

Дуже добре допомагають набути досвіду спілкування з природою  казки. Вивчаючи в 5 класі  народну казку  «Пані Метелиця», проводжу інсценування уривка «На луці». У німецькому фольклорі пані Метелиця відповідала за зимові снігопади, джерела з водою, а також була покровителькою доброчесних жінок та дівчат. Діти відтворюють зустріч героїнь з піччю, яблунькою та Метелицею з  задоволенням. У казці природа відіграє велику роль у розкритті образу головних героїнь в подоланні довгого шляху до справедливості.  Готуючись до уроку, підбираю «Інтерактивні пазли», галерею ілюстрацій, репортаж- інтерв’ю з однокласником по ілюстраціях, перегляд фільмів, прослуховування аудіо записів - усе це  не тільки урізноманітнює  урок,  але й робить його яскравим, цікавим та емоційним. Уроки у формі гри «Що?Де7Коли?» викликають в учнів захоплення, проходять на високому емоційному   рівні,вчать культурі мовлення,толерантності. Після обговорення, аналізу, виконання усіх вправ діти роблять висновок, що тільки та людина, яка бачить красу,робить добро. живе в гармонії з природою. .

Формування соціальної та громадянської компетентності на уроках зарубіжної літератури в межах змістової лінії «Громадянська відповідальність» спрямовано на розвиток соціальної активності особистості, формування відповідального члена громади та суспільства, національно свідомого, який розуміє принципи і механізми функціонування суспільства, орієнтується у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку суспільства.

Розвиток соціальної та громадянської компетентності відбувається через навчання на трьох рівнях: засвоєння знань про громадянську відповідальність («навчання про»), розвиток розуміння і ставлення до громадянської відповідальності («навчання для розвитку розуміння та формування ціннісних ставлень»), а також через здобуття практичного досвіду громадянської відповідальності («навчання через досвід»).

Реалізація змістової наскрізної лінії «Громадянська відповідальність» є ефективною при роботі з усіма категоріями учнів, враховуючи сучасну тенденцію «очерствіння», ізольованості серед підлітків. Застосовую технологію «Успіх». Організація ситуації успіху розв’язує багато проблем щодо пасивності, агресивності, неслухняності, лінощів, не бажання читати тощо. Моя роль як учителя  полягає  в  тому, щоб створити  такі  умови, в  яких  учень зможе  розв’язувати конфлікти, осмислювати та захищати свої права, усвідомлювати свою роль в суспільстві. Переконана, що сучасний  педагог  має  бути  на  уроці  і психологом, і  актором, і  режисером  одночасно. Тому, ретельно  готуючись  до уроків, враховую  не  тільки  своєрідність  кожного  класного  колективу, але  й психологію, вікові  особливості, потенційні  можливості  кожного  учня, знаходжу  і  стараюсь  реалізувати  на  уроках  такі  методичні  прийоми, які дають  учням  відчуття  самостійності  і  творчої  участі  в  процесі  вивчення художнього твору. На своїх уроках компоную вправи щодо «Створення ситуації успіху» та інтерактивного навчання. Розглянемо деякі з них.

         Розпочну з організації класу. Переконалася, як почнеш урок, так він і пройде. На початку роботи створюю робочий настрій, щоб учні відчули потребу сприймати інформацію швидко й із зацікавленістю. Наприклад, вправа «Хвилинка поезії». На кожному уроці відводжу хвилинку для виразного читання улюбленої поезії. Діти із задоволенням читають і слухають у виконанні акторів поезії

Такі вправи сприяють позитивним міжособистісним стосункам, дають можливість кожній дитині заглибитись у свій внутрішній світ, а мені ефективно розпочати й провести урок.

На етапі актуалізації знань, щоб  допомогти учням поновити попередні знання, пробудити їхню цікавість, використовую літературні диктанти, кросворди, запитання для бесіди, рольову гру  «Прес-конференція з автором»,  або «Інтерв’ю з автором», вправи «Продовж речення», «Асоціативний кущ»,  метод «Так чи Ні», «Вибери зайве», цитатну доріжку «Хто так сказав», прийом «Лови помилку», «Мікрофон» та інше

Робота над формуванням компетентностей починається з визначення мети уроку (цілепокладання), що випливає із певної теми, і як наслідок — очікувані результати, тобто знання, уміння та навички, що їх учні опанують і застосують в конкретній ситуації. Важливим є вміння школярів самостійно визначати результати роботи на уроці. Для цього впроваджую прийом «Очікувані результати». Він дає змогу кожній дитині проаналізувати в кінці уроку, чи досягнув він поставленої мети, визначити над чим ще слід попрацювати. Головне — «підштовхнути» дітей до роздумів, самостійного пошуку відповідей і прийняття рішень. Лише за таких умов школярі будуть творцями уроку, а значить — і власного життя. 

Етап сприйняття та засвоєння нового матеріалу містить інформаційний блок з теми, запитання для аналізу тексту, проблемні завдання. Використовую принцип орієнтації на ідеал.

Вивчаючи біографію письменників чи поетів зарубіжної літератури, виховую у своїх учнів справедливість, завзятість, відданість своїй справі, чесність, принциповість. Орієнтую їх на ідеал. Відповідно до вказаного принципу у своїй роботі використовую такі вправи: інтерв’ю, лист герою, портфоліо автора чи героя, ментальна карта, карта подорожі, метод «Пошук», заочна екскурсія, робота в групах (історики, мистецтвознавці), метод критичного мислення "Діалог з другом   ", вправа «Лист», метод «Естетична експертиза», знайди пару.

         Дуже важливим на уроці є висновок – результат засвоєних знань, роботи на уроці. Для підсумкового етапу пропоную творчі завдання, завдання проблемного та аналітичного характеру:  «Лист літературному героєві», сенкан, тестові завдання, літературний диктант.Так на кінцевому етапі уроку вивчення твору Елеонор Портер Полліанна» даю завдання написати листа від імені Полліанни з порадами нашим сучасникам щодо ставлення до людей.(5кл.)Шестикласникам пропоную уявити. що Прометей потрапив у наш час. То який подвиг він міг би здійснити для сучасного людства? Такі завдання допомагають краще зрозуміти громадянську відповідальність героїв.

Література встановлює контакт учнів з минулими епохами та сучасним світом, забезпечує умови для успішної соціалізації. Досвід героїв, з котрими учням доводиться зустрічатися в процесі вивчення теми, формує особистісну позицію дітей, дозволяє робити оцінку своїм вчинкам.

Наскрізна лінія «Підприємливість та фінансова грамотність» націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному, швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння молодого покоління практичних аспектів фінансових питань, здійснення заощаджень, страхування, кредитування, інвестування тощо. Розглянемо на конкретних прикладах як навчити учнів підприємницької та фінансової грамотності на уроках зарубіжної літератури.

В 9 класі при вивченні повісті Бальзака «Гобсек» проводжу урок «Чи можуть гроші зробити людину щасливою?». Разом намагаємося знайти відповіді на це питання. Розмірковували, дискутували, намагалися вияснити: а скільки ж грошей потрібно, щоб відчувати себе щасливим … і взагалі, чи треба вони для щастя? Презентували проекти «Влада золота» та «Філософія золота» , з яких дізналися про види грошей та їх функції, а також, що таке сімейний, власний бюджет і його планування,  Дослідили, які гроші, терміни згадуються у творі. Під час роботи в групах розглядали питання: хто з героїв повісті «Гобсек» має найбільш фінансову грамотність. Чому? Чим є гроші для героїв твору? Чи щасливі вони?(Сценка за уривком повісті «Угода» допомогла учням емоційно і в той же час точно дати оцінку кожному герою.)

Узагальнюючи урок пропоную висловити свою думку   на поставлене проблемне запитання на початку «Чи можна погодитися з думкою Гобсека, що «золото- духовна суть суспільства»?

Домашнє завдання теж пов’язане з фінансовою грамотністю. Високий рівень: скласти звіт – схему «Гобсек- лихвар».

Достатній рівень : створити міні-проект «Рятуються від влади «золотого мішка».

Скласти план самоосвіти:  «Моя фінансова грамотність».

 Світова література надає учню багатющий життєвий матеріал для аналізу різноманітних життєвих схем поведінки, людських характерів, акцентує на унікальному внутрішньому світі людини.  Вона пропонує різні варіанти життєвих моделей і ситуацій, приклади найрізноманітніших почуттів.

Не буває зручних, єдино правильних методик, які можна застосувати повсюдно, - цьому суперечить індивідуальна природа як учителя, так і учня. Уроки зарубіжної літератури з підприємницьким тлом сприяють духовному зростанню, соціальній адаптації вихованців; допоможуть їм стати більш зрілими, мудрими, вправними, загартованими перед життєвими випробуваннями, впевненими у прийдешньому.  

Наскрізна лінія «Здоров’я і безпека» ставить за мету формувати всебічно розвиненого члена суспільства, здатного усвідомлювати пріорітетність здорового способу життя, допомагати у формуванні безпечного здорового життєвого середовища, осмислювати зв’язок між власними рішеннями та поведінкою. здоров’ям та безпекою. набуття знань та умінь правильної поведінки в критичних та небезпечних ситуаціях. Вивчаючи твір О.Генрі «Останній листок». загострюю увагу учнів на початок твору, в якому даю завдання віднайти деталі. що вказують на властиве авторові почуття гумору. Ставлю проблемне запитання: «Чи зможе подолати Пневмонію хвора Джонсі?» Аналізуючи твір, учні відзначають, що письменник зображує побут людей, їхній спосіб життя, від якого залежить здоров’я кожного героя, його спроможність боротися з хворобою. Наприкінці  вивчення новели застосовую прийом «естетичної експертизи». Пропоную співставити ілюстрацію Г.Ю.Кузнецова із текстом. Даю завдання знайти спільні риси в наданні емоційного строю героїв новели письменником і художником. Учні відмічають, що в ілюстрації Г.Кузнецова відображається любов, тепле відношення старого Бермана до Джонсі. Він створив єдиний в житті шедевр. щоб дівчина одужала. У всій позі старого художника відображено прагнення допомогти ближньому, не дивлячись на негоду. Семикласники зауважують, що в творі Берман, насміхаючись над фантазіями хворої дівчини. насправді співчуває їй. Застосування прийому «естетичної експертизи» дозволяє встановити ступінь знань учнів літературних та мистецьких термінів. Закінчуючи вивчати твір, учні приходять до висновку, що за життя треба боротися, і що вічно зелений листок плюща означає для Джонсі життя-вона починає одужувати. Отже, уроки лінії здоров’я і безпеки вчать правильній поведінці в критичних ситуаціях. осмислювати власне рішення та поведінку щодо свого життя та його безпеки в сучасному суспільстві, бути всебічно розвиненим , здоровим будівником держави.      

ВИСНОВОК

    Щороку українська освіта стає більш відкритою. Дедалі більше розширюються прямі зв'язки між українськими й закордонними освітніми школами, дедалі частіше впроваджуються в Україні інноваційні методи, нові освітні проекти, навчальні курси й освітні програми, які підтримуються міжнародними організаціями, транснаціональними корпораціями чи університетами. Завдяки цьому українська освіта швидко збагачується новим досвідом, підходами, освітніми технологіями та методами, які підвищують «конвертованість» у світі українських дипломів та атестатів. У результаті — поліпшення якості навчання в наших школах, знання нашої молоді стають конкурентоспроможними.  Сучасний учень живе у складному світі, що швидко змінюється, стикається з представниками різних культур, носіями різних світоглядів та життєвих стратегій. Тому школа через кожен навчальний предмет має підготувати учня до цього: він має зрозуміти власне призначення, виробити концепцію свого життя і життєве кредо; використати наявні можливості або створити необхідні умови для саморсалізації сутнісних сил, відповідально ставитися до свого життя й до самого себе.

СПИСОК  ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 23. 11. 2011 р. № 1392) // Інформаційний збірник та коментарі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України. – 2012. – № 4-5. – С. 3-56; [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-п.
  2. Ісаєва О. О. Організація та розвиток читацької діяльності школярів при вивченні зарубіжної літератури: Посібник для вчителя / О. О. Ісаєва. – К. : Ленвіт, 2000. – С.56.
  3. Концепція літературної освіти, затверджена наказом МОН України від 26.01.2011 № 58
  4. Міляновська Н. Р.Зарубіжна література.Підручник для 9 класу.-Тернопіль; Астон,2017,-С.152-153.
  5. Зарубіжна література. 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 (зі змінами 2017 року)
  6. Мацевко-Бекерська Л. В. Методика викладання світової літератури: Навчально-методичний посібник / Л. В. Мацевко-Бекерська. – Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2011. – С.76.
  7. Ніколенко О. М., Куцевол О.М. Сучасний урок зарубіжної літератури: Посібник. 5–11 класи / О. М. Ніколенко, О. М. Куцевол – К. : ВЦ «Академія», 2003. – С.59-64.
  8. Пометун О. І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: науково-методичний посібник [за ред. О. І. Пометун]. – К. : АСК, 2004 – С.73.
  9. Штейнбук Ф. М. Методика викладання зарубіжної літератури в школі: Навчальний посібник / Ф. М. Штейнбук. – К. : Кондор, 2007. – C.217.
docx
Додано
29 жовтня 2020
Переглядів
852
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку