РЕАЛІЗАЦІЯ ОРГАНІЗАТОРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ КЕРІВНИКА ЗАКЛАДУ ОСВІТИ

Про матеріал
Матеріал містить інформацію, яка допоможе реалізувати організаторську діяльність майбутньому керівнику закладу освіти
Перегляд файлу

1

 

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

Центральноукраїнський державний педагогічний

 університет імені Володимира Винниченка

 

 

 

 

 

Шинкаренко Ірина Сергіївна

 

 

 

 

 

 

 

 

РЕАЛІЗАЦІЯ ОРГАНІЗАТОРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

КЕРІВНИКА ЗАКЛАДУ ОСВІТИ

 

 

 

 

 

 

 

Автореферат

кваліфікаційної роботи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кропивницький – 2018

Робота виконана в Центральноукраїнському державному педагогічному університеті імені Володимира Винниченка, Міністерство освіти та науки України.

 

 

 

 

 

 

Науковий керівник: доктор педагогічних наук, професор

                                       Савченко Наталія Сергіївна

                       Центральноукраїнський державний педагогічний

                       університет імені Володимира Винниченка,

                       професор кафедри педагогіки та освітнього

                       менеджменту.

 

 

Рецензент:                   кандидат педагогічних наук,

                                       Доннік Марія Сергіївна

                                       Центральноукраїнський  державний педагогічний

                                       університет імені Володимира Винниченка,

                                       ст.викладач кафедри соціальної роботи,

                                       соціальної педагогіки та психології.


ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА РОБОТИ

Актуальність теми. Одним із найважливіших напрямів модернізації вищої освіти в умовах інтеграції України до європейського освітнього простору є підвищення її якості. Завданням вищої школи є не лише озброєння майбутніх фахівців відповідними фаховими знаннями, а й формування у них професійної компетентності. Адже саме компетентність набуває останнім часом все більшої актуальності у зв’язку з постійною трансформацією соціального досвіду, модернізацією сфери професійної освіти, створенням різноманітних видів авторських педагогічних систем, зростанням рівня вимог суспільства до підготовки фахівця.

У сучасній педагогіці різні аспекти проблеми формування компетентності стали предметом дослідження В. Баркасі, О. Білик, І. Богданової, А. Богуш, І. Бондаренко, А. Бодальова, Н. Босак, М. Васильєвої, С. Вітвицької, О. Вознюк, Л. Голованчук, І. Дроздової, О. Дубасенюк, А Журавльова, Л. Карпової, Н. Кічук, С. Козак, З. Курлянд, М. Левківського, А. Линенко, О. Мамчич, А. Маркової, Г. Мельниченко, Г. Мухамедзянової, М. Нагач, О. Палій, Л. Петровської, О. Пометун, Л. Пуховської, С. Савельєвої, О.Савченко, Н. Саєнко, С. Сисоєвої, Н. Тализіної, Л. Шевчук та ін.

Однією з найважливіших у структурі професійної компетентності керівника навчального закладу є організаційна компетентність, сформованість якої дозволить майбутнім керівникам належним чином організовувати як діяльність педагогів та учнів, так і свою власну. Питання організаторської діяльності не є новим у педагогіці та психології. Так, різним аспектам зазначеної діяльності присвячено праці Ф. Гоноболіна, М. Левітова, С. Кондратьєва, В. Крутецького, Н. Кузьміної, В. Мясищева, Д. Ніколенко, Л. Савченко, В. Сластьоніна, Б. Теплова, О. Щербакова та ін. Проблема формування організаторських умінь у майбутніх фахівців досліджувалася М. Курочкіним, М. Максіяновим, О. Оспаровим, В. Сапоровською та ін. Натомість проблема формування організаційної компетентності майбутніх керівників у процесі професійної підготовки ще недостатньо досліджена. Отже,  суперечності, що виникли між: потребою суспільства у формуванні особистості керівника-організатора, здатного до постійного самовдосконалення й реальним вузько функціональним підходом до його професійної підготовки; підвищеними вимогами до професійної компетентності керівників навчальних закладів та її реальним рівнем у керівників-практиків; фрагментарними знаннями студентів вищої школи з окремих аспектів організаторської діяльності і необхідністю системної підготовки до її забезпечення у професійній діяльності зумовили вибір теми магістерського дослідження: «Реалізація організаційної діяльності керівника закладу освіти».

Мета дослідження – теоретично обґрунтувати умови формування організаційної компетентності майбутніх керівників у процесі професійної підготовки.

 

Завдання дослідження:

  1. Проаналізувати стан вивчення в сучасній педагогічній науці проблеми формування компетентності майбутніх керівників у процесі професійної підготовки.
  2. Науково обґрунтувати педагогічну сутність понять «компетентність», «професійна компетентність керівника», «організаторська діяльність», «організаційна компетентність майбутніх керівників».
  3. Розкрити компонентну структуру феномена «організаційна компетентність майбутніх керівників».
  4. Визначити умови формування організаційної компетентності  майбутніх керівників у процесі професійної підготовки.

Об’єкт дослідження – професійно-педагогічна підготовка майбутніх керівників.

Предмет дослідження умови формування організаційної компетентності в майбутніх керівників у процесі професійної підготовки.

Гіпотеза дослідження – формування організаційної компетентності в майбутніх керівників буде більш ефективним, якщо здійснити упровадження таких умов:

  • створення позитивної мотивації майбутніх керівників до здійснення організаторської діяльності;
  • насичення навчального процесу активними методами навчання;
  • залучення майбутніх керівників до участі в командних інтелектуальних іграх.

Методи дослідження: для розв’язання окреслених завдань, досягнення мети дослідження використано загальнонаукові методи теоретичного рівня: вивчення й аналіз філософської, психолого-педагогічної літератури з проблеми формування організаційної компетентності; узагальнення науково-теоретичних і дослідних даних для з’ясування умов формування організаційної компетентності; вивчення й аналіз досвіду навчально-виховної роботи вищого педагогічного навчального закладу; емпіричні: педагогічне спостереження за навчально-виховною діяльністю студентів; бесіди з викладачами педагогічних дисциплін.

Наукова новизна дослідження: вперше науково обґрунтовано умови формування організаційної компетентності майбутніх керівників під час професійної підготовки (створення позитивної мотивації майбутніх керівників до здійснення організаторської діяльності; насичення навчального процесу активними методами навчання; залучення майбутніх керівників до участі в командних інтелектуальних іграх); розкрито сутність і компонентну структуру (когнітивно-конативний, особистісний та управлінський компоненти) організаційної компетентності; визначено поняття «організаційна компетентність майбутніх керівників»; уточнено поняття «компетентність», «професійна компетентність керівника», «організаторська діяльність». Подальшого розвитку набула методика підготовки майбутніх керівників до організаторської діяльності в майбутній професії.

Практична значущість дослідження полягає у тому, що матеріали дослідження можуть використовуватись у вищих навчальних закладах І – ІV рівнів акредитації, у системі післядипломної педагогічної освіти. Основні висновки роботи можуть бути рекомендовані для широкого кола учителів, студентів, магістрантів для написання курсових, дипломних та магістерських робіт, викладачів вищої школи, підручників, методичних рекомендацій тощо.

Апробація результатів та публікації. Матеріали дослідження обговорювалися на засіданнях кафедри педагогіки та освітнього менеджменту Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

Публікації. Основні положення й висновки дослідження викладено у науковій одноосібній статті у збірнику праць Студентський науковий вісник кафедри педагогіки та освітнього менеджменту. – випуск 17 (ІІ. – Харків, 2017. - С. 325-330).

Структура та обсяг магістерської роботи. Магістерська робота складається зі вступу, двох розділів, висновків до кожного розділу, загальних висновків, списку використаних джерел (84 найменування). Основний зміст роботи викладено на 75 сторінках. Загальний обсяг роботи -- 91 сторінка.

 

ОСНОВНИЙ ЗМІСТ РОБОТИ

Компетентністьце особистісна інтегративна характеристика професійного й особистісного розвитку людини, що характеризується наявністю достатніх знань, умінь, навичок, ціннісних орієнтацій і досвіду для ефективного, кваліфікованого й успішного здійснення професійної діяльності.

Професійна компетентність керівника розуміється як інтегративне особистісне утворення, що ґрунтується на теоретичних психолого-педагогічних знаннях, практичних уміннях та навичках, значущих особистісних і професійних якостях, ціннісних орієнтаціях і досвіді, що дозволяє йому на високому професійному рівні здійснювати управлінську та педагогічну діяльність.

На підставі аналізу наукових доробок було з’ясовано, що до складових професійно-педагогічної компетентності науковцями (В. Ворошилов, Н. Кузьміна, О. Максимова, А. Маркова, В. Сластьонін та ін.) здебільшого віднесено: фахову, соціальну, психологічну, методичну, інформаційну, рефлексивну, комунікативну, управлінську тощо.

Проте, аналіз наукових доробок виявив, що в наукових працях недостатньо висвітлена проблема формування організаційної компетентності.

Організаторська діяльність – це діяльність керівника, що забезпечує залучення підлеглих до різних видів навчально-виховної та науково-педагогічної роботи, координує діяльність як окремих членів колективу, так і педагогічного колективу в цілому в досягненні поставлених цілей та завдань, спрямованих на їхній всебічний особистісний та професійний розвиток.

На підставі вивчення наукових джерел щодо сутності організаторської діяльності керівника, організаційну компетентність майбутнього керівника  визначено як інтегративне особистісне утворення, що включає знання організаторської діяльності, уміння розв’язувати організаторські завдання, сформованість професійних, особистісних, управлінських умінь та якостей, що дозволять йому належним чином здійснювати організаторську діяльність у майбутній професії.

Зважаючи на подане визначення, у його структурі виокремлено когнітивно-конативний, особистісний та управлінський компоненти, кожний з який має свою підструктуру. Когнітивно-конативний компонент має такі складові, як-от: знання організаторської діяльності, наявність  організаторських і комунікативних умінь; особистісний компонент передбачає сформованість морально-вольових, лідерських якостей, а також толерантності; управлінський компонент складається з умінь вирішувати конфлікти,  приймати рішення, рефлексувати діяльність. 

Підготовку майбутніх керівників до управлінської діяльності ми розглядаємо як системний і цілісний процес набуття студентами загальнопедагогічних і спеціальних знань, умінь та навичок, що сприятимуть формуванню в них професійної компетентності, яка забезпечить успішне виконання ними майбутньої професійної діяльності.

Для формування в майбутніх керівників організаційної компетентності  у процесі професійної підготовки необхідно створювати відповідні педагогічні умови формування організаційної компетентності майбутніх керівників.

У роботі визначено та науково обґрунтовано, що для формування в майбутніх керівників організаційної компетентності  у процесі професійної підготовки необхідно створювати відповідні педагогічні умови, під якими розуміються обставини, що сприяють підготовці майбутніх керівників до здійснення організаторської діяльності в умовах загальноосвітнього навчального закладу: створення позитивної мотивації майбутніх керівників до здійснення організаторської діяльності; насичення навчального процесу активними методами навчання; залучення майбутніх керівників до участі в командних інтелектуальних іграх.

Засобами реалізації визначених педагогічних умов ефективного протікання процесу формування організаційної компетентності майбутніх керівників вважаємо лекції, семінари, диспути, міні-лекції, які б ґрунтувалися як на поданні навчального матеріалу викладачем, так і передбачали самостійну пошукову діяльність студентів, упровадження активних методів навчання: різноманітних тренінгів, рольових ігор, аналізу педагогічних задач і вирішення конфліктних ситуацій, а також проведення різних позааудиторних видів роботи  (колективні ігри, виховні заходи, змагання, конкурси тощо).

ВИСНОВКИ

У дослідженні вивчено проблему формування організаційної компетентності майбутніх керівників під час їхньої фахової підготовки. Аналіз наукової психологічно-педагогічної літератури виявив наявні суперечності між потребою суспільства у формуванні особистості керівника-організатора, здатного до постійного самовдосконалення й реальним вузько функціональним підходом до його професійної підготовки; підвищеними вимогами до професійної компетентності керівників та її реальним рівнем у діючих практиків; фрагментарними знаннями студентів вищої школи окремих аспектів організаторської діяльності і необхідністю системної підготовки до її забезпечення в організаторській діяльності.

Підготовка майбутніх керівників до управлінської діяльності – це системний і цілісний процес набуття студентами загальних педагогічних і спеціальних знань, умінь та навичок, що сприятимуть формуванню в них професійно-управлінської компетентності, яка забезпечить успішне виконання ними майбутньої професійної діяльності.

Компетенція – це коло повноважень, які надані керівникові для виконання своїх обов’язків у професійно-педагогічній діяльності, а компетентністьце особистісна інтегративна характеристика професійного й особистісного розвитку людини, що характеризується наявністю достатніх знань, умінь, навичок, ціннісних орієнтацій і досвіду для ефективного, кваліфікованого й успішного здійснення професійної діяльності.

Професійна компетентність керівника – це інтегративне особистісне утворення, що ґрунтується на теоретичних психолого-педагогічних і фахових знаннях, практичних уміннях та навичках, значущих особистісних і професійних якостях, ціннісних орієнтаціях і наявному педагогічному досвіді, що дозволяє йому на високому професійному рівні здійснювати управлінську діяльність.

Організаційно-діяльнісна сфера керівника включає оцінку ступеня вираження умінь в організації підлеглих для досягнення професійних цілей, у постановці завдань, прийнятті рішень, координації діяльності груп з реалізації рішень, забезпеченні ефективного контролю за виконанням прийнятих рішень

Організаторську діяльність визначено як діяльність керівника, що забезпечує залучення підлеглих до різних видів навчально-виховної та науково-педагогічної роботи, координує діяльність як окремих членів колективу, так і педагогічного колективу в цілому в досягненні поставлених цілей та завдань, спрямованих на їхній всебічний особистісний та професійний розвиток.

Організаційна компетентність майбутнього керівника – це інтегративне особистісне утворення, що включає знання організаторської діяльності, уміння розв’язувати організаторські завдання, сформованість професійних, особистісних, управлінських умінь та якостей, що дозволять керівникові належним чином здійснювати організаторську діяльність у майбутній професії.

У ході аналізу психолого-педагогічної та науково-методичної літератури нами було визначено структуру організаційної компетентності, що містить три взаємопов’язаних компоненти (когнітивно-конативний, особистісний, управлінський), кожний з який має свою підструктуру. Когнітивно-конативний компонент має такі складові, як-от: знання організаторської діяльності, наявність  організаторських і комунікативних умінь; особистісний компонент передбачає сформованість морально-вольових, лідерських якостей, а також толерантності; управлінський компонент складається з умінь вирішувати конфлікти,  приймати рішення, рефлексувати діяльність. 

У ході дослідження було обгрунтовано, що формування організаційної компетентності майбутніх керівників відбуватиметься ефективно, якщо реалізувати такі умови: створення позитивної мотивації майбутніх керівників до здійснення організаторської діяльності; насичення навчального процесу активними методами навчання; залучення майбутніх керівників до участі в командних інтелектуальних іграх.

Засобами реалізації визначених умов ефективного протікання процесу формування організаційної компетентності майбутніх керівників вважаємо лекції, семінари, диспути, міні-лекції, які б ґрунтувалися як на поданні навчального матеріалу викладачем, так і передбачали самостійну пошукову діяльність студентів, упровадження активних методів навчання: різноманітних тренінгів, рольових ігор, аналізу педагогічних задач і вирішення конфліктних ситуацій, а також проведення різних позааудиторних видів роботи  (колективні ігри, виховні заходи, змагання, конкурси тощо).

Проведене дослідження не висвітлює усіх аспектів проблеми формування організаційної компетентності майбутніх керівників. До перспективних напрямів подальших наукових досліджень відносимо вивчення зарубіжного досвіду і впровадження його прогресивних ідей у практику підготовки майбутніх керівників до організаторської діяльності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

АНОТАЦІЯ

Шинкаренко І.С. Реалізація організаторської діяльності керівника закладу освіти.

Кваліфікаційна робота на здобуття освітньо-кваліфікаційного рівня «магістр» за спеціальністю 073 Менеджмент Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, Кропивницький, 2018.

Магістерське дослідження присвячене проблемі реалізації організаторської діяльності керівника закладу освіти та визначено сутність, зміст, особливості та шляхи реалізації його професійного зростання, організаційно-педагогічні умови та шляхи підвищення ефективності цього процесу.

Аналіз наукової психологічно-педагогічної літератури виявив наявні суперечності між потребою суспільства у формуванні особистості керівника-організатора, здатного до постійного самовдосконалення й реальним вузько функціональним підходом до його професійної підготовки; підвищеними вимогами до професійної компетентності керівників та її реальним рівнем у діючих практиків; фрагментарними знаннями студентів вищої школи окремих аспектів організаторської діяльності і необхідністю системної підготовки до її забезпечення в організаторській діяльності.

Засобами реалізації визначених умов ефективного протікання процесу формування організаційної компетентності майбутніх керівників вважаємо лекції, семінари, диспути, міні-лекції, які б ґрунтувалися як на поданні навчального матеріалу викладачем, так і передбачали самостійну пошукову діяльність студентів, упровадження активних методів навчання: різноманітних тренінгів, рольових ігор, аналізу педагогічних задач і вирішення конфліктних ситуацій, а також проведення різних позааудиторних видів роботи  (колективні ігри, виховні заходи, змагання, конкурси тощо).

Ключові слова: організаторська діяльність, професійна компетентність, рефлексія, методи, мотивація.

 


АННОТАЦИЯ

 Шинкаренко И.С. Реализация организаторской деятельности руководителя учреждения образования.

 Квалификационная работа на получение                               образовательно-квалификационного уровня «магистр» по специальности         073 Менеджмент Центральноукраинский государственный педагогический университет имени Владимира Винниченко, Кропивницкий, 2018.

 Магистерское исследование посвящено проблеме реализации организаторской деятельности руководителя учреждения образования и определена сущность, содержание, особенности и пути реализации его профессионального роста, организационно-педагогические условия и пути повышения эффективности этого процесса.

 Анализ научной психологически-педагогической литературы обнаружил имеющиеся противоречия между потребностью общества в формировании личности руководителя-организатора, способного к постоянному самосовершенствованию и реальным узко функциональным подходом к его профессиональной подготовки; повышенными требованиями к профессиональной компетентности руководителей и реальным уровнем в действующих практиков; фрагментарными знаниями студентов высшей школы отдельных аспектов организаторской деятельности и необходимостью системной подготовки к ее обеспечению в организаторской деятельности.

 Средствами реализации определенных условий эффективного протекания процесса формирования организационной компетентности будущих руководителей считаем лекции, семинары, диспуты, мини-лекции, которые основывались как на представлении учебного материала преподавателем, так и предполагали самостоятельную поисковую деятельность студентов, внедрение активных методов обучения: различных тренингов, ролевых игр, анализа педагогических задач и решения конфликтных ситуаций, а также проведения различных внеаудиторных видов работы (коллективные игры, воспитательные мероприятия, соревнования, конкурсы и т.д.).

 Ключевые слова: организаторская деятельность, профессиональная компетентность, рефлексия, методы, мотивация.

 

 


ABSTRACT


         Shynkarenko I.S. Implementation of the organizational activity of the head of the educational institution.

         Qualifying work for obtaining an educational qualification level "Master" in the specialty 073 Management Central Ukrainian State Pedagogical University named after Volodymyr Vynnychenko, Kropivnitsky, 2018.

         The master's research is devoted to the problem of implementing the organizational activity of the head of the educational institution and the essence, content, peculiarities and ways of realization of his professional growth, organizational and pedagogical conditions and ways of increasing the efficiency of this process are determined.

 The analysis of the scientific psychological and pedagogical literature revealed the contradictions between the need of society in forming the personality of the organizer-manager, capable of constant self-improvement and a real narrowly functional approach to his professional training; increased requirements for the professional competence of managers and their real level of existing practitioners; fragmentary knowledge of students of higher education of certain aspects of organizational activity and the need for systematic preparation for its provision in organizational activities.

           Means of realization of certain conditions of effective process of formation of organizational competence of future leaders are lectures, seminars, disputes, mini-lectures, which would be based on the presentation of educational material by the teacher, and foresee independent studying of students, introduction of active teaching methods: various trainings, role-playing games, analysis of pedagogical tasks and the resolution of conflict situations, as well as conducting various non-audiological types of work (collective games, educational events, competition, contests, etc.).

 Keywords: organizational activity, professional competence, reflection, methods, motivation.

 

docx
Додано
31 серпня 2019
Переглядів
696
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку