РЕАЛІЗАЦІЯ ЗАВДАННЯ ФОРМУВАННЯ УСВІДОМЛЕНОЇ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ПОЗИЦІЇ ОСОБИ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ «ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА»
Чайка Оксана Анатолівна, викладач професійно-технічного
училища № 4 м. Полтави
Одним із основних соціальних замовлень у закладах освіти є формування й розвиток здатності учнів до життя й діяльності у правовій демократичній державі.
Реалізація цих замовлень здійснюється, зокрема, під час вивчення інтегрованого курсу «Громадянська освіта».
У час серйозних випробувань для нашої країни перед викладачем «Громадянської освіти» стоїть завдання сприяти вихованню учнівської молоді в дусі патріотизму, глибокого розуміння історії свого народу, національної ідентичності, самобутності, дотримання прав та виконанні обов’язків.
У час серйозних випробувань для нашої країни перед викладачем «Громадянської освіти» стоїть завдання сприяти вихованню учнівської молоді в дусі
В основу курсу покладено Глобальні цілі ООН , Декларацію ООН з освіти та виховання в області прав людини , Хартію Ради Європи з освіти для демократичного громадянства й освіти з прав людини , Керівні принципи ОБСЄ щодо освіти в галузі прав людини.
Фундаментальними цінностями сучасного світу є демократія, свобода, повага до прав людини, солідарність та участь
Освітня модель, що передбачає розвиток демократичних цінностей, поведінкових настанов, практичних навичок, знань, оволодіння якими дає змогу кожній особистості дієво долучатися до демократії, уналежнює компоненти, задекларовані Рамкою компетентностей для культури демократії Ради Європи як-от: повага людської гідності й дотримання прав людини; повага культурної багатоманітності; утвердження демократії, справедливості, рівноправності та верховенства права.
Правова освіта передбачає, що учень повинен здобути не лише знання про демократію, права людини, верховенство права, ай життєво необхідні кожному громадянину навички. Тому вся робота у цьому напрямку будується викладачем у відповідності до рубрик підручника:
ПІЗНАЄМО. ВИВЧАЄМО
Цей напрямок реалізується безпосередньо на уроках «Громадянської освіти» під час вивчення розділу 2 «Права і свободи людини»
РОЗДІЛ 2. ПРАВА І СВОБОДИ ЛЮДИНИ |
|
Людська гідність і права людини |
|
Еволюція прав людини |
|
Людина і держава |
|
Права дитини |
|
Механізми захисту прав людини і прав дитини |
|
Права людини та права дитини в умовах збройного конфлікту |
|
Практичне заняття: «Які способи та шляхи захисту цивільних осіб в умовах збройного конфлікту» |
|
Опанування тем цього розділу передбачає:
- виховання поваги до людської гідності й дотримання прав людини, демократичних цінностей, верховенства права, справедливості, неупередженості, рівності.
При цьому застосовуються наступні навчальні ресурси:
- підручники і посібники з громадянської освіти, основ демократії, освіти для демократичного громадянства та освіти з прав людини ;
- щомісячну юридично-просвітницьку газету «Правовий Вісник»;
- національні та міжнародні правові акти;
- розвивальні ігри, розроблені за сприяння Ради Європи та ЄС («Країна гідності», «Europe Matters – a Question of Values»),
- навчальні фільми, зокрема з прав людини:
- документальні відеоматеріали та інші.
Готуючись до таких уроків необхідно:
- вивчати нормативно-правову базу (нормативні акти, документи);
- старанно розробляти структуру уроку, критерії оцінювання ефективності заняття, готувати запитання і можливі варіанти відповідей;
- стимулювати учнів до попередньої підготовки до уроку (виконання випереджальних завдань, опрацювання додаткової літератури).
ДО ДНЯ ПРАВ ЛЮДИНИ
Кожного року 10 грудня відзначається День прав людини, Саме у цей день у 1948 році Генеральною Асамблеєю ООН було прийнято Загальну декларацію прав людини.
У професійно-технічному училищі № 4 міста Полтави розуміють важливість правової освіти українців, вихованню в них поваги до закону та прав людини.
Так, викладач предмета «Громадянська освіта» під час вивчення розділу «Права і свободи людини» та на позаурочних заходах приділяє формуванню знань здобувачів освіти про права людини, їх класифікацію та еволюцію, механізми захисту, Особлива увага в роботі з неповнолітніми учнями приділяється вивченню прав дитини та шляхам їх захисту, особливо під час дії воєнного стану.
Запропонована викладачем візуалізацію навчального матеріалу сприяє кращому засвоєнню знань, анімація — привертанню уваги учнів і пошуку відповідей на складні теоретичні питання.
Домашні завдання запропоновані в такій формі, щоб розвивати інформаційно-цифрову компетентність як вміння використовувати цифрові технології для пошуку потрібної інформації та дослідження соціальних проблем.
БЮРО КОРИСНОЇ ІНФОРМАЦІЇ
Щороку члени історичного гуртка разом з викладачем поновлюють інформацію у куточку правових знань та готують цікаві розповіді з історії виникнення прав дитини та зародження правових засад державності за часів Ярослава Мудрого - автора першої збірки законів.
При здійсненні змішаного навчання з елементами дистанційного навчання цей напрямок роботи значно розширився. Умови, коли викладач не просто дає готові знання, а є освітнім коучем, мотивує, спонукає до пошукової діяльності і направляє її, є надзвичайно сприятливими. Цього року крім традиційних тем до «Бюро корисної інформації» були додані наступні:
- Дослідження «Всесвітнього проекту справедливості про стан верховенства права у країнах світу;
- Про логотип прав людини;
- Про стан реалізації права на сім’ю для кожної дитини в Україні
- Про Європейський суд з прав людини (як звернутися та які справи він розглядає);
- Про лауреатів Нобелівської премії миру.
МОВОЮ ДОКУМЕНТІВ
При вивченні розділу «Права і свободи людини» викладач велику увагу приділяє роботі з документами. Серед них уривки з таких документів::
- Загальна декларація прав людини (преамбула, окремі статті),
- Конституція України,
- «Руська правда»,
- Європейська конвенція прав людини,
- Конвенція про права дитини,
- Статистичні дані,
- Конвенція про попередження злочинів геноциду та покарання за нього,
- Конвенція про права жінок,
- Декларація обов’язків людини Богдана Гаврилишина.
У цьому навчальному році у зв’язку зі збройною агресією Росії та введенням воєнного стану до ознайомлення були додані наступні:
- Міжнародне гуманітарне право,
- Конвенція про статус біженців,
- Конвенція про незастосування строку давності щодо воєнних злочинів і злочинів проти людства.
Викладач при ознайомленні з документами застосовує такі індивідуальні та групові завдання:
- Прочитати
- Прокоментувати
- Пояснити
- Порівняти
- Дати відповіді на питання
- Виписати з Конституції України статті, які гарантують захист прав і свобод людини і дитини
- Створити візуалізацію
- Скласти таблицю.
ПИТАННЯ ДЛЯ ДОСЛІДЖЕННЯ
Цей напрямок діяльності є непростим, але саме зрозумівши алгоритм пошуку відповідей на складні питання у законодавчо-нормативних документах, учні відчувають себе дорослими.
Окрім запропонованих викладачем згідно поурочно-тематичного планування, здобувачі освіти самі обирають одну з тем, що є актуальними. Роботи проходить за наступним планом:
Вибір і обговорення теми;
Список законодавчих і нормативних актів для опрацювання (пропонує викладач);
Поділ учнівського колективу на малі групи;
Самостійна робота груп;
Оприлюднення висновків кожної групи з аргументацією і посиланням на законодавчі і нормативні акти;
Узагальнення, складання «пам’яток»;
Оцінювання роботи здобувачів освіти.
У 2022 -2023 навчальному році учні складали пам’ятку «Захист особистих даних дитини», опрацювавши положення Закону України «Про захист персональних даних» від 01.06.2010 р. № 2297-VI.
ЯСКРАВА ОСОБИСТІСТЬ
Цей напрямок роботи особливий, бо повністю базується на самостійній пошуковій роботі учнів. Можна перераховувати багато яскравих особистостей, які боролися за права людини. Найвідомішими з них є Махатма Ганді, Мартін Лютер-Кінг, Альберт Швейцер, Андрій Сахаров, Мати Тереза, Іоанн Павло ІІ, Вацлав Гавел, Нельсон Мандела.
НАШІ СПІВВІТЧИЗНИКИ — БОРЦІ ЗА ПРАВА ЛЮДИНИ
та
МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ
Цей момент викликає особливе захоплення учнів, бо вони знають, що отримають оцінки одразу з двох предметів. І тоді старанно вивчають питання, готують повідомлення, презентації, пишуть есе. І разом з цим відкривають для себе цікаві сторінки з історії України, захоплюються подвигом своїх співвітчизників, пишаються приналежністю до українського народу.
Цього року такою яскравою особистостями для нас був один з найвидатніших борців за права людини Петро Григоренко, дисидент, ініціатор створення Української Гельсінської групи, борець за національне відродження.
ПЕРЕГЛЯД ТА ОБГОВОРЕННЯ ТЕМАТИЧНИХ КІНОІЛЬМІВ
Перегляд та обговорення тематичних кінофільмів чи не найбільш наочно допомагає краще збагнути сутність та застосування прав людини. Здобувачі освіти добре сприймають кіно. Воно не асоціюється з навчанням, тому учні від початку почуваються вільніше, спокійніше, краще сприймають матеріал. Післяфільмова дискусія одним допомагає поділитися емоціями та сприйняттям, інших змушує замислитися, ще когось – заперечити та представити альтернативний погляд. Дітям та молоді притаманно обговорювати фільм з друзями та, можливо, батьками, тому змальоване завдання сприйматиметься ними без ворожості, природно.
У разі неможливості спільного перегляду кінофільмів, завжди можна дати завдання учням упродовж певного часу подивитися ту чи іншу стрічку, які зараз є у повному доступі в Інтернеті. Потім, уже на уроці, провести спільне обговорення.
Деяким учням легше писати свої враження, ніж озвучувати. Після спільного обговорення більш слабкі учні завжди охоче пишуть свої враження. Таким чином створюються комфортні умови для того, щоб кожен учень зміг і встиг сформувати правильну точку зору, запам’ятати ті чи інші норми права.
РЕФЛЕКСІЯ
Рефлексія привчає учнів до систематичного аналізу результатів власної діяльності, зокрема й не пов’язаної з навчанням в училищі.
Особливо важлива рефлексія під час змішаного та дистанційного навчання. Вона допомагає мотивувати і надихати учнів, формувати позитивну самооцінку, визначати рівень індивідуального та групового росту в навчанні. З цією метою я застосовую такі техніки:
Техніка «Незакінчене речення» є найпоширенішою і досить простою. Учні до неї швидко звикають і в подальшому вона не викликає ніяких труднощів. Викладач пропонує в кінці уроку закінчити учням наступні речення:
- Тепер я знаю…
- Тепер я вмію…
- Сьогодні я навчився/
- навчилась…
- Мені сподобалось…
Техніка «Дві зірки і побажання» (взаємооцінювання). Застосовується для оцінювання творчих робіт учнів, виступів, есе. Коли учні коментують роботи один одного, вони не виставляють оцінки, а вказують на позитивні моменти – «дві зірки» - і один момент, який потребує доопрацювання – «побажання».
ЗНАЄМО. РОЗУМІЄМО. ДІЄМО
Цей напрямок роботи викладача «Громадянської освіти» з учнівською молоддю спонукає до розуміння зв’язку навчального матеріалу з життям. Наразі, коли заклад освіти працює за змішаною формою навчання з використанням технологій дистанційного навчання, це набуває особливого змісту і базується на наступних принципах:
2. Взаємини між викладачем, учнями і батьками будуються на основі поваги до прав людини.
3. У закладі освіти забезпечено онлайн комунікацію, яка створює відкритий простір для обговорення наявних проблем та питань.
4. Викладач заохочує учнівські ініціативи, сприяє усвідомленій та поінформованій участі учнів у житті закладу освіти.
5. Викладач надає можливість реалізовувати свободу слова кожного.
6. Усі учасники життя нашого закладу освіти мають рівні права: голос учителя – голос учня – голос батьків.
7. Усі учасники освітнього процесу мають поводитися відповідно до принципів демократії та поваги до прав людини.
8. Ці самі принципи працюють при електронному листуванні та спілкуванні в онлайн групах.
9. Публічна інформація доступна на сайті училища у режимі зворотного зв’язку.
10. Викладач не толерує виявів дискримінації та булінгу.
11. Правила поведінки та особливості онлайн навчання для всіх учасників освітнього процесу чіткі та зрозумілі.
12. Відносини відображають толерантність та повагу до прав людини.