Тема: Речення, його граматична основа.5 клас
Мета: повторити. поглибити й узагальнити знання про речення, граматичну основу, формувати вміння виділяти граматичну основу, розвивати усне і писемне мовлення, удосконалювати навички правильного інтонування речень, розвивати логічне мислення, уміння слухати і розподіляти увагу, виховувати прагнення до розширення культурного світогляду.
Тип уроку: повторення, поглиблення.
Обладнання : підручник, тлумачний словник.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Прочитайте текст. Визначте тему. Перепишіть перші три речення. Підкресліть підмет і присудок.
Сонячний день
Я гуляю в березовому ліску. Усе навкруги, ніби купається, хлюпається в золотистих хвилях тепла та світла. Наді мною танцюють гілки беріз. Листя на них здається то смарагдовим, то зовсім золотим. А внизу під березами на траві лежать легкі синюваті тіні. І світлі зайчики, мов відображення сонця у воді, біжать один за одним по траві, по доріжкам. Сонце і в небі, і на землі.
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
IV. ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Робота з підручником ( усвідомлення теоретичного матеріалу).
Пригадайте, що називаємо реченням. Упорядкуйте визначення.Перепишіть.
одне або декілька/й виражають/Речення –це/що оформлені/закінчену думку/повнозначних слів/інтонаційно.
Граматична основа.Кожне речення має граматичну основу, яка складається з головних членів речення.
Підмет. Підмет – це головний член речення, що називає предмет, про який говориться в реченні, і відповідає на питання хто? що?
Підмет найчастіше виражений іменником або займенником у називному відмінку.
Присудок. Присудок – це головний член речення, який називає дію, стан або ознаку, приписувану підмету, і відповідає на питання що робить підмет? що з ним робиться? який він є? хто він такий? що він таке?
У реченні присудок найчастіше виражений дієсловом, рідше – прикметником або іменником.
2. Записати речення, визначити у них головні члени речення. Надписати усі частини мови. Виписати з кожного речення по одному словосполученню, позначити головне та залежне слово у них.
1. Висока гора відбилася тінню у водах Дніпра. (Н. Забіла)
2. Синя стрічка Дніпра перетинає місто. (З журналу)
3. В годівницю за вікно сипав пташці я пшоно. (О. Пархоменко)
4. Ми з Іваном у садочку посадили по дубочку. (В. Ладижець)
5. Річка Здвиж сміється, між полями в’ється і через простори лине в Чорне море. (За А. Камінчуком)
3. Спишіть речення, вставляючи пропущені букви е або и. Правильність написання перевірте за орфографічним словником.
1. І ось уп..ріщив дощ, зашумів над полями, над пасікою (В. Приходько). 2. Мерзнуть зорі в небі сірім (В. Підпалий). 3. Признаюсь у любові лісам, полям, заплавам рік (В. Крищенко).
V. ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ
1.ЧОМУ ТАК?
Поясніть, чому в першому реченні граматична основа складається з одного головного члена, а в другому – з підмета і присудка
2. Складіть і запишіть два речення так, щоб в одному з них підмет був виражений іменником, а в іншому – займенником.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
-Що називається реченням?
-Які бувають речення?
-Що таке граматична основа речення?
-Чим речення відрізняється від словосполучення?
-Яка роль речення в мові?
VІІ. Домашнє завдання
Вивчити теоретичний матеріал, підготувати доповідь на тему «Речення, його граматична основа» для телепередачі «Найрозумніший»