"Речення, його граматична основа".

Про матеріал
Повторити. поглибити й узагальнити знання про речення, граматичну основу, формувати вміння виділяти граматичну основу, розвивати усне і писемне мовлення, удосконалювати навички правильного інтонування речень, розвивати логічне мислення, уміння слухати і розподіляти увагу, виховувати прагнення до розширення культурного світогляду.
Перегляд файлу

Тема: Речення, його граматична основа.5 клас

Мета: повторити. поглибити й узагальнити знання про речення, граматичну основу, формувати вміння виділяти граматичну основу, розвивати усне і писемне мовлення, удосконалювати навички правильного інтонування речень, розвивати логічне мислення, уміння слухати і розподіляти увагу, виховувати прагнення до розширення культурного світогляду.

Тип уроку: повторення, поглиблення.

Обладнання : підручник, тлумачний словник.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Прочитайте текст. Визначте тему. Перепишіть перші три речення.  Підкресліть підмет і присудок.

Сонячний день

Я гуляю в березовому ліску. Усе навкруги, ніби купається, хлюпається в золотистих хвилях тепла та світла. Наді мною танцюють гілки беріз. Листя на них здається то смарагдовим, то зовсім золотим. А внизу під березами на траві лежать легкі синюваті тіні. І світлі зайчики, мов відображення сонця у воді, біжать один за одним по траві, по доріжкам. Сонце і в небі, і на землі.

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

IV. ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Робота з підручником ( усвідомлення теоретичного матеріалу).

Пригадайте, що називаємо реченням. Упорядкуйте визначення.Перепишіть.

одне або декілька/й виражають/Речення –це/що оформлені/закінчену думку/повнозначних слів/інтонаційно.

Граматична основа.Кожне речення має граматичну основу, яка складається з головних членів речення.

Підмет. Підмет – це головний член речення, що називає предмет, про який говориться в реченні, і відповідає на питання хто? що?

Підмет найчастіше виражений іменником або займенником у називному відмінку.

Присудок. Присудок – це головний член речення, який називає дію, стан або ознаку, приписувану підмету, і відповідає на питання що робить підмет? що з ним робиться? який він є? хто він такий? що він таке?

У реченні присудок найчастіше виражений дієсловом, рідше – прикметником або іменником. 

2. Записати речення, визначити у них головні члени речення. Надписати усі частини мови. Виписати з кожного речення по одному словосполученню, позначити головне та залежне слово у них.

1.     Висока гора відбилася тінню у водах Дніпра. (Н. Забіла)

2.     Синя стрічка Дніпра перетинає місто. (З журналу)

3.     В годівницю за вікно сипав пташці я пшоно. (О. Пархоменко)

4.     Ми з Іваном у садочку посадили по дубочку. (В. Ладижець)

5.     Річка Здвиж сміється, між полями в’ється і через простори лине в Чорне море. (За А. Камінчуком)

 

3. Спишіть речення, вставляючи пропущені букви е або и. Правильність написання перевірте за орфографічним словником.

1. І ось уп..ріщив дощ, зашумів над полями, над пасікою (В. Приходько). 2. Мерзнуть зорі в небі сірім (В. Підпалий). 3. Признаюсь у любові лісам, полям, заплавам рік (В. Крищенко).

V. ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ

1.ЧОМУ ТАК?

Поясніть, чому в першому реченні граматична основа складається з одного головного члена, а в другому – з підмета і присудка

РЕЧЕННЯ, ЙОГО ГРАМАТИЧНА ОСНОВА

2. Складіть і запишіть два речення так, щоб в одному з них підмет був виражений іменником, а в іншому – займенником.

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

-Що називається реченням?

-Які бувають речення?

-Що таке граматична основа речення?

-Чим речення відрізняється від словосполучення?

-Яка роль речення в мові?

VІІ. Домашнє завдання

Вивчити теоретичний матеріал, підготувати доповідь на тему «Речення, його граматична основа» для телепередачі «Найрозумніший»

docx
Додано
13 червня 2023
Переглядів
477
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку