Речення, його граматична основа (підмет і присудок)

Про матеріал
Речення, його граматична основа (підмет і присудок) Мета: (формувати компетентності): предметні: повторити і поглибити відомості про речення, його граматичну основу; вчити розрізняти словосполучення і речення, правильно визначати підмет і присудок; ключові: комунікативні: формувати вміння і навички знаходити в реченні головні члени, визначати спосіб їхнього вираження, складати речення; загальнокультурні: виховувати любов до рідного слова.
Перегляд файлу

Речення, його граматична основа (підмет і присудок)

Мета: (формувати компетентності): предметні: повторити і поглибити відомості про речення, його граматичну основу; вчити розрізняти словосполучення і речення, правильно визначати підмет і присудок; ключові: комунікативні: формувати вміння і навички знаходити в реченні головні члени, визначати спосіб їхнього вираження, складати речення; загальнокультурні:  виховувати любов до рідного слова.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.


Перебіг уроку

І.Організаційний момент

Автотренінг

Я – учень. Я ходжу до школи.

Мене навчають вчитись.

Я все розумію.

Я все хочу знати.

Вибірковий диктант

Ввічливий хлопець, вчитися дома, Іван читає, зацвіла в долині, біля школи, прийшли діти,  відомий хірург, над словом,  похмурий день, співати в школі.

ІІ.  Актуалізація опорних знань

Пригадаймо деякі терміни з української мови, якими ми послуговуватимемося сьогодні на уроці.

1.Синтаксис – це… (розділ мовознавства, що вивчає словосполучення і речення).

2.Пунктуація – це… (розділ мовознавства, що вивчає розділові знаки).

3.Словосполучення – це… (щонайменше два самостійних слова, одне з яких є головним, а інше - залежним).

4.Головним є те слово, … (від якого ставиться питання).

5.Залежним називається… (слово, до якого ставиться питання).

6.Не бувають словосполученням…(речення, прийменник із іншими частинами мови, однорідні члени речення, фразеологізми)

ІІІ. Основний зміст роботи на уроці. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку

Опрацювання теоретичного матеріалу.  Підручник с.180-181.

Творчо-пошукове завдання

Спишіть  речення, визначте в кожному граматичну основу.

1. Кожна травичка на своєму корені росте. 2. Вдома і стіни гріють. 3. Кожен край має свій звичай. 4. Без діла псується сила.

Графічний диктант                                                                                      

Завдання: накреслити схеми до  речень.

 Веселе сонечко сховалось у хмарах весняних.

 Довкола стирчали великі  голі скелі.

Пливе корабель по синьому морю.

Вправа 414.

Міні-диктант із завданням

Запишіть речення, підкресліть граматичні основи в кожному з них.

1.«Розумскарб людини». (Народне прислів’я).2.«Хай вам завжди мати мила буде скарбом дорогим». (М. Рильський). 3.«Діамант дорогий на дорозі лежав». (В. Самійленко). 4.«Найчистіші діаманти сяють ясні та прозорі». (Леся Українка). 

- Якою частиною мови найчастіше виражаються підмет і присудок?

Фізкультхвилинка

Лінгвістичний феєрверк

Спишіть речення, ставлячи присудки в потрібній формі. Підкресліть граматичну основу.

     Після занять усі двадцять вісім учнів класу (рушити) на шахту Жук з Петром (одрізнитися) геть осторонь і (вести) між собою розмову Тугар Вовк з дочкою вже й (минути) табір і, перейшовши не дуже широкий кусень поля, (дійти) до стрімкої пам’ятної стіни.

 

1.  Після занять усі двадцять вісім учнів класу (рушити) на шахту. 2. Жук з Петром (одрізнитися) геть осторонь і (вести) між собою розмову. 3. А Тугар Вовк з дочкою вже й (минути) табір і, перейшовши не дуже широкий кусень поля, (дійти) до стрімкої пам’ятної стіни (І. Франко).


IV. Підсумок уроку.

Тестування

1.Речення є засобом:

А. Вираження почуттів;

Б. Називання предмета, його ознак;

В. Вираження думки.

2. Граматична основа речення - це:

А. Головне слово;

Б. Підмет і присудок;

В. Присудок

З .Підмет називає :

А. Предмет чи особу;

Б. Ознаку предмета;

В. Дію, що виконує особа.

4. Підмет найчастіше виражається:

А. Іменником;

Б. Прикметником;

В. Дієсловом.

5. Присудок відповідає на питання:

А. Який? Звідки?;

Б.Чому?

В. Що робив? Що робить ?.


V. Домашнє завдання

Вивчити правила с. 180-181.

Вправа 418.

*Складіть речення про весну (письмово) за малюнком с. 183.

docx
Додано
11 березня 2020
Переглядів
3738
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку