Речення, його граматична основа (підмет і присудок)
Мета: (формувати компетентності): предметні: повторити і поглибити відомості про речення, його граматичну основу; вчити розрізняти словосполучення і речення, правильно визначати підмет і присудок; ключові: комунікативні: формувати вміння і навички знаходити в реченні головні члени, визначати спосіб їхнього вираження, складати речення; загальнокультурні: виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Перебіг уроку
І.Організаційний момент
Автотренінг
Я – учень. Я ходжу до школи.
Мене навчають вчитись.
Я все розумію.
Я все хочу знати.
Вибірковий диктант
Ввічливий хлопець, вчитися дома, Іван читає, зацвіла в долині, біля школи, прийшли діти, відомий хірург, над словом, похмурий день, співати в школі.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Пригадаймо деякі терміни з української мови, якими ми послуговуватимемося сьогодні на уроці.
1.Синтаксис – це… (розділ мовознавства, що вивчає словосполучення і речення).
2.Пунктуація – це… (розділ мовознавства, що вивчає розділові знаки).
3.Словосполучення – це… (щонайменше два самостійних слова, одне з яких є головним, а інше - залежним).
4.Головним є те слово, … (від якого ставиться питання).
5.Залежним називається… (слово, до якого ставиться питання).
6.Не бувають словосполученням…(речення, прийменник із іншими частинами мови, однорідні члени речення, фразеологізми)
ІІІ. Основний зміст роботи на уроці. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку
Опрацювання теоретичного матеріалу. Підручник с.180-181.
Творчо-пошукове завдання
Спишіть речення, визначте в кожному граматичну основу.
1. Кожна травичка на своєму корені росте. 2. Вдома і стіни гріють. 3. Кожен край має свій звичай. 4. Без діла псується сила.
Графічний диктант
Завдання: накреслити схеми до речень.
Веселе сонечко сховалось у хмарах весняних.
Довкола стирчали великі голі скелі.
Пливе корабель по синьому морю.
Вправа 414.
Міні-диктант із завданням
Запишіть речення, підкресліть граматичні основи в кожному з них.
1.«Розум — скарб людини». (Народне прислів’я).2.«Хай вам завжди мати мила буде скарбом дорогим». (М. Рильський). 3.«Діамант дорогий на дорозі лежав». (В. Самійленко). 4.«Найчистіші діаманти сяють ясні та прозорі». (Леся Українка).
- Якою частиною мови найчастіше виражаються підмет і присудок?
Фізкультхвилинка
Лінгвістичний феєрверк
Спишіть речення, ставлячи присудки в потрібній формі. Підкресліть граматичну основу.
Після занять усі двадцять вісім учнів класу (рушити) на шахту Жук з Петром (одрізнитися) геть осторонь і (вести) між собою розмову Тугар Вовк з дочкою вже й (минути) табір і, перейшовши не дуже широкий кусень поля, (дійти) до стрімкої пам’ятної стіни.
1. Після занять усі двадцять вісім учнів класу (рушити) на шахту. 2. Жук з Петром (одрізнитися) геть осторонь і (вести) між собою розмову. 3. А Тугар Вовк з дочкою вже й (минути) табір і, перейшовши не дуже широкий кусень поля, (дійти) до стрімкої пам’ятної стіни (І. Франко).
IV. Підсумок уроку.
Тестування
1.Речення є засобом:
А. Вираження почуттів;
Б. Називання предмета, його ознак;
В. Вираження думки.
2. Граматична основа речення - це:
А. Головне слово;
Б. Підмет і присудок;
В. Присудок
З .Підмет називає :
А. Предмет чи особу;
Б. Ознаку предмета;
В. Дію, що виконує особа.
4. Підмет найчастіше виражається:
А. Іменником;
Б. Прикметником;
В. Дієсловом.
5. Присудок відповідає на питання:
А. Який? Звідки?;
Б.Чому?
В. Що робив? Що робить ?.
V. Домашнє завдання
Вивчити правила с. 180-181.
Вправа 418.
*Складіть речення про весну (письмово) за малюнком с. 183.