Розробка уроку-гри з української мови в 5 класі за темою: "Речення, його граматична основа (підмет і присудок). Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення)."
СЕРЕДНЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІІ ст. №201 м. Києва
Урок з української мови на тему:
«Речення, його граматична основа (підмет і присудок). Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення)»
5 клас
Вчитель: Чайка О.В.
ЕПІГРАФ:
Якої б не сягли вершини,
Який би не взяли рубіж,
Ми знаємо: не все звершили,
Ми знаємо: зумієм більш.
Лев Іванюк
Мета: сформувати в учнів поняття про речення як синтаксичну одиницю, його основні ознаки, показати, у чому полягає його відмінність від словосполучення; забезпечити засвоєння поняття про односкладні речення; виробляти вміння знаходити підмет і присудок у реченні та головний член односкладного речення; розвивати усне мовлення школярів, логічне мислення, спостережливість, пам'ять, творчі здібності учнів, вміння аналізувати та робити висновки; виховувати естетичні смаки, позитивне світобачення, екологічну культуру.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Форма проведення: урок-гра.
Внутрішньопредметні зв’язки: синтаксис, пунктуація, морфологія, орфографія, фонетика.
Міжпредметні зв’язки: мова, література.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, смайлики для відзнак, «смайлики» (емоції людини), мультимедійний проектор, комп’ютер.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Слово вчителя (слайд 2)
Уже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Роботу швидше починаймо!
З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.
Вправа «Обмін компліментами»
Доброго дня! Діти, погляньте один на одного й подаруйте посмішку. Покажіть долоньки. Візьміть уважність, наполегливість, творчість і покладіть на одну долоньку. На іншу я подарую терпіння і любов. А тепер обміняймося подарунками – торкнімося долоньками.
«Малюнкове вітання» (Слайд 3)
Для створення позитивного емоційного настрою, включення почуттів, створення особистого позитивного ставлення до предметів учням пропонується вказати свій емоційний стан за методикою О.М. Лутошкіна (червоний – радісний; жовтий – приємний; зелений – спокійний; синій – незадоволений, сумний; фіолетовий – тривожний, напружений; чорний – повний занепад, смуток; білий – важко відповісти).
Зараз пропоную вам обрати «Смайл уроку» серед запропонованих і намалювати його в зошит на полі кольоровим олівцем, висловлюючи таким чином сподівання та очікування від роботи (На дошці смайли)
Аутотренінг (вислів-афірмація) (Слайд 4)
Для того щоб справитися на уроці із завданнями, будьте старанними й уважними. Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте за мною:
Я – п’ятикласник!
Я хочу якомога більше знати!
Я думаю, замислююся, пригадую!
Мої думки позитивні!
Я – творча особистість!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Сьогодні ми створимо урок разом із вами. Я пропоную його провести у формі гри. Для цього формуємо дві команди: 1-ша команда – «ПІДМЕТ»; 2-га команда – «ПРИСУДОК». (За кожне правильно виконане завдання учитель роздає смайлики).
1. Гра «Пароль»
А розпочнемо урок із того, що пригадаймо деякі терміни з української мови, якими ми послуговуватимемося сьогодні на уроці. (Слайд 5)
Синтаксис – це… (розділ мовознавства, що вивчає словосполучення і речення).
Пунктуація – це… (розділ мовознавства, що вивчає розділові знаки).
Словосполучення – це… (щонайменше два самостійних слова, одне з яких є головним, а інше - залежним).
Головним є те слово, … (від якого ставиться питання).
Залежним називається… (слово, до якого ставиться питання).
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація.
(Слайд 6 мультфільм, слайд 7)
- А сьогодні мова піде про речення. Отож, записуємо дату, тему, епіграф уроку. Що б ми не вивчили, чого б не досягли, а треба працювати далі. Допоможіть мені, будь ласка, з’ясувати, для чого вам потрібно вивчати речення. (Слайд 8) (Учні формулюють мету.)
Отже, під час уроку ви повинні знати:
Вміти:
2. Конкурс (Слайд 9)
Робота біля дошки. Прочитайте записані сполучення слів, назвіть лексичне й фразеологічне словосполучення. Зробіть розбір двох синтаксичних словосполучень (на вибір).
Напрям вітру, вайлуватий гарбуз, природа дрімає, захистити зеленого друга, день промайнув, поживні речовини, дрижаки бити.
Бесіда
Матеріал для вчителя.
У процесі бесіди учні мають зробити висновок, що, на відміну від слова і словосполучення, речення виражає закінчену думку. За допомогою речень люди спілкуються між собою, тобто передають повідомлення, ставлять запитання, висловлюють прохання тощо. До основних ознак речення відносять: наявність закінченої думки; інтонаційну завершеність; наявність граматичної основи – підмета і присудка; граматичний зв'язок між усіма словами.
ІV. Вивчення нового матеріалу. (Слайд 10)
- Що ж таке речення? Речення – це… (слово або група слів, що передають повідомлення, питання або пораду, прохання, наказ; ... найменша одиниця людського спілкування; речення є засобом вираження думки.)
3. Казка (Слайд 11)
Робота з підручником. Опрацювання правил на с. 37.
Робота з таблицею «Головні члени речення» на с. 38.
Прочитайте і обговоріть у парах матеріал про граматичну основу речення, що таке підмет і присудок, якими частинами мови вони виражені, на які питання відповідають, як їх підкреслюють у реченнях.
4. Підсумок (Слайд 12)
5. Конкурс.
Робота з роздатковим матеріалом у групах (командах).
Відтворення деформованого тексту.
Визначити межі речень. Списати, розставити розділові знаки. Прочитати, слідкуючи за тим, як у кінці речення знижується голос (слайд 13).
Осінь
Прийшла осінь. У зелені коси беріз вплелися золотисті стрічки. Різнобарвними вогнями горять осики, дикі груші. Червоніють китиці ягід на горобинах. На лісовій ліщині дозріли горіхи. Важкі коричневі жолуді падають з дубів.
Відповідь. (Слайд 13)
5. Міні-диктант із завданням. (Слайд 14)
Запишіть речення, підкресліть граматичні основи в кожному з них.
Скрізь багряніє осіннє намисто. Дерева й кущі ніби змагаються між собою своїми барвами. Їхні листочки шумлять, дзвенять, шелестять. Пахне останніми хризантемами. Осінь... (З журн.)
- Якою частиною мови найчастіше виражаються підмет і присудок? Скористайтеся таблицею.
- Зверніть увагу на передостаннє й останнє речення. Що ви помітили?
Запам'ятайте! (Слайд 15) Речення, граматична основа якого складається з підмета і присудка, називається двоскладним. (Правило у підручнику на с.38)
- Яке речення називається односкладним?
6. Кодовий диктант (Слайд 16)
Позначте цифрою 1 двоскладні речення, а 2 – односкладні.
Теплий, погожий ранок. Розвидняється. Сонечко сміливіше розправило промінчики-руки. Не спить вже моє місто. Прокинувся і я. Радію новому дню.
Код: 221112.
Фізкультхвилинка (Слайд 17, мультфільм)
(Під мелодію діти виконують вправи):
7. Дослідження-реконструювання. (Слайд 18)
Робота з роздатковим матеріалом у парах.
Перебудувати речення з одним головним членом на речення з підметом і присудком. Граматичні основи підкреслити.
У лісі мені дихалося вільно. (У лісі я дихав вільно.)
На галявині пахло свіжою травою. ( На галявині пахла свіжа трава.)
Використання методу «Навчаючи, вчусь». (Учні, які виконали правильно завдання, підходять і пояснюють учням, що не зрозуміли.)
V. Підсумок уроку.
1. Інтерактивна вправа «Я знаю, що я знаю».
Під час термінологічного диктанту учні записують слова у три колонки:
1) Знаю.
2) Не знаю.
3) Вагаюсь.
Термінологічний диктант (Слайд 19)
Запишіть терміни, які відповідають поданим визначенням
Відповіді (Слайд 20)
2. Інтерактивна вправа «Ювеліри» (Слайд 21)
Написати твори-мініатюри на тему «Осінь», речення в яких складалися б
1) лише з граматичних основ;
2) лише з підметів.
Рефлексія (Слайд 22)
Чи справдилися ваші очікування?
Заключне слово вчителя.
Підсумком роботи учнів є кількість балів, отримана протягом уроку, а визначення емоційного стану кожного є показником задоволення учня, отриманого від самого уроку.
Учитель. Отже, повернімося до смайликів. (Слайд 23)
Виберіть собі смайлик і знову намалюйте на полі олівцем. Чи однакові вони? Оцінювання з коментарем. Підрахунок кількості набраних смайликів дасть змогу визначити найактивнішого учня класу.
VІ. Домашнє завдання. (Слайд 24)
Стор. 37 – 38, вивчити правило.
Стор. 39, вправа 74.