Речення, його граматична основа (підмет і присудок). Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення)

Про матеріал

Розробка уроку-гри з української мови в 5 класі за темою: "Речення, його граматична основа (підмет і присудок). Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення)."

Перегляд файлу

СЕРЕДНЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІІ ст. №201        м. Києва

 

 

 

Урок з української мови на тему:

«Речення, його граматична основа (підмет і присудок). Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення)»

5 клас

 

 

 

Вчитель: Чайка О.В.

 

 

 

 

 

 

 

ЕПІГРАФ:

Якої б не сягли вершини,

Який би не взяли рубіж,

Ми знаємо: не все звершили,

Ми знаємо: зумієм більш.

Лев Іванюк

Мета: сформувати в учнів поняття про речення як синтаксичну одиницю, його основні ознаки, показати, у чому полягає його відмінність від словосполучення; забезпечити засвоєння поняття про односкладні речення; виробляти вміння знаходити підмет і присудок у реченні та головний член односкладного речення; розвивати усне мовлення школярів, логічне мислення, спостережливість, пам'ять, творчі здібності учнів, вміння аналізувати та робити висновки; виховувати естетичні смаки, позитивне світобачення, екологічну культуру. 

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.

Форма проведення: урок-гра.

Внутрішньопредметні зв’язки:  синтаксис, пунктуація, морфологія, орфографія, фонетика.

Міжпредметні зв’язки: мова, література.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал,  смайлики для відзнак, «смайлики» (емоції людини), мультимедійний проектор, комп’ютер.

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Слово вчителя (слайд 2)

Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Роботу швидше починаймо!

З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.

Вправа «Обмін компліментами»

Доброго дня! Діти, погляньте один на одного й подаруйте посмішку. Покажіть долоньки. Візьміть уважність, наполегливість, творчість і покладіть на одну долоньку. На іншу я подарую терпіння і любов. А тепер обміняймося подарунками – торкнімося долоньками.

«Малюнкове вітання»  (Слайд 3)

Для створення позитивного емоційного настрою, включення почуттів, створення особистого позитивного ставлення до предметів учням пропонується вказати свій емоційний стан за методикою                           О.М. Лутошкіна (червоний – радісний; жовтий – приємний; зелений – спокійний; синій – незадоволений, сумний; фіолетовий – тривожний, напружений; чорний – повний занепад, смуток; білий – важко відповісти).

Зараз пропоную вам обрати «Смайл уроку» серед запропонованих і намалювати його в зошит на полі кольоровим олівцем, висловлюючи таким чином сподівання та очікування від роботи (На дошці смайли)

Аутотренінг (вислів-афірмація)   (Слайд 4)

Для того щоб справитися на уроці із завданнями, будьте старанними й уважними. Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте за мною:

Я – п’ятикласник!

Я хочу якомога більше знати!

Я думаю, замислююся, пригадую!

Мої думки позитивні!

Я – творча особистість!

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Сьогодні ми створимо урок разом із вами. Я пропоную його провести у формі гри. Для цього формуємо дві команди: 1-ша команда – «ПІДМЕТ»; 2-га команда – «ПРИСУДОК». (За кожне правильно виконане завдання учитель роздає смайлики).

1.  Гра «Пароль»

А розпочнемо урок із того, що пригадаймо деякі терміни з української мови, якими ми послуговуватимемося сьогодні на уроці. (Слайд 5)

Синтаксис – це… (розділ мовознавства, що вивчає словосполучення і речення).

Пунктуація – це… (розділ мовознавства, що вивчає розділові знаки).

Словосполучення – це… (щонайменше два самостійних слова, одне з яких є головним, а інше - залежним).

Головним є те слово, … (від якого ставиться питання).

Залежним називається… (слово, до якого ставиться питання).

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація.

(Слайд 6 мультфільм, слайд 7)

- А сьогодні мова піде про речення. Отож, записуємо дату, тему, епіграф уроку. Що б ми не вивчили, чого б не досягли, а треба працювати далі.  Допоможіть мені, будь ласка, з’ясувати, для чого вам потрібно вивчати речення. (Слайд 8) (Учні формулюють мету.)

Отже, під час уроку ви повинні знати:

  • що таке граматична основа; 
  • способи вираження підмета і присудка. 
  • визначати спосіб морфологічного вираження підмета і присудка. 
  • правила вживання тире між підметом і присудком. 

Вміти: 

  • знаходити головні члени речення. 
  • порівнювати речення з повною граматичною основою. 
  • визначати спосіб морфологічного вираження підмета і присудка. 

2.  Конкурс (Слайд 9)

Робота біля дошки. Прочитайте записані сполучення слів, назвіть лексичне й фразеологічне словосполучення. Зробіть розбір двох синтаксичних словосполучень (на вибір).

Напрям вітру, вайлуватий гарбуз, природа дрімає, захистити зеленого друга,  день промайнув, поживні речовини, дрижаки бити.

Бесіда

  •  Чи є серед записаних сполучень слів речення?
  •  Як відрізнити речення від словосполучення?
  •  Які основні ознаки речення?

Матеріал для вчителя. 

У процесі бесіди учні мають зробити висновок, що, на відміну від слова і словосполучення, речення виражає закінчену думку. За допомогою речень люди спілкуються між собою, тобто передають повідомлення, ставлять запитання, висловлюють прохання тощо. До основних ознак речення відносять: наявність закінченої думки; інтонаційну завершеність; наявність граматичної основи – підмета і присудка; граматичний зв'язок між усіма словами.

ІV. Вивчення нового матеріалу. (Слайд 10)

- Що ж таке речення? Речення – це… (слово або група слів, що передають повідомлення, питання або пораду, прохання, наказ; ... найменша одиниця людського спілкування; речення є засобом вираження думки.)

3. Казка (Слайд 11)

Робота з підручником. Опрацювання правил на с. 37.

Робота з таблицею «Головні члени речення» на с. 38.

Прочитайте і обговоріть у парах матеріал про граматичну основу речення, що таке підмет і присудок, якими частинами мови вони виражені, на які питання відповідають, як їх підкреслюють у реченнях.

4. Підсумок (Слайд 12)

5.  Конкурс. 

Робота з роздатковим матеріалом у групах (командах).

Відтворення деформованого тексту.

Визначити межі речень. Списати, розставити розділові знаки. Прочитати, слідкуючи за тим, як у кінці речення знижується голос (слайд 13).

Осінь

     Прийшла осінь. У зелені коси беріз вплелися золотисті стрічки. Різнобарвними вогнями горять осики, дикі груші. Червоніють китиці ягід на горобинах. На лісовій ліщині дозріли горіхи. Важкі коричневі жолуді падають з дубів.

Відповідь. (Слайд 13)

5. Міні-диктант із завданням. (Слайд 14)

Запишіть речення, підкресліть граматичні основи в кожному з них.

Скрізь  багряніє  осіннє  намисто. Дерева й кущі  ніби  змагаються  між собою своїми барвами. Їхні  листочки  шумлять,  дзвенять,  шелестять.  Пахне  останніми хризантемами.  Осінь... (З журн.)

-   Якою частиною мови найчастіше виражаються підмет і присудок? Скористайтеся таблицею.

- Зверніть увагу на передостаннє й останнє речення. Що ви помітили?

Запам'ятайте! (Слайд 15) Речення, граматична основа якого складається з підмета і присудка, називається двоскладним. (Правило у підручнику на с.38)

- Яке речення називається односкладним?

6. Кодовий диктант (Слайд 16) 

Позначте цифрою 1 двоскладні речення, а 2 – односкладні.

Теплий, погожий ранок. Розвидняється. Сонечко сміливіше розправило промінчики-руки. Не спить вже моє місто. Прокинувся і я. Радію новому дню.

Код: 221112. 

Фізкультхвилинка (Слайд 17, мультфільм)

 (Під мелодію діти виконують вправи):

7.  Дослідження-реконструювання.  (Слайд 18)

 Робота з роздатковим матеріалом у парах.

Перебудувати речення з одним головним членом на речення з підметом і присудком. Граматичні основи підкреслити.

У лісі мені дихалося вільно. (У лісі я дихав вільно.) 

На галявині пахло свіжою травою. ( На галявині пахла свіжа трава.) 

Використання методу «Навчаючи, вчусь». (Учні, які виконали правильно завдання, підходять і пояснюють учням, що не зрозуміли.)

V. Підсумок уроку.

1. Інтерактивна вправа «Я знаю, що я знаю».

Під час термінологічного диктанту учні записують слова у три колонки:

1) Знаю.

2) Не знаю.

3) Вагаюсь.

Термінологічний диктант (Слайд 19)

 Запишіть терміни, які відповідають поданим визначенням 

  •  Найменша одиниця людського спілкування - це ... речення.
  •  Граматична основа речення - це ... підмет і присудок.
  •  На питання хто? що? відповідає ... підмет.
  •  Член речення, що означає предмет, про який ідеться в реченні, - це...підмет.
  •  Двома лініями підкреслюють ... присудок.
  •  Найчастіше присудок виражається ... дієсловом.
  •  Речення, граматична основа якого складається лише з підмета або лише з присудка, називається ... односкладним. 

Відповіді (Слайд 20)

2. Інтерактивна вправа «Ювеліри» (Слайд 21)

Написати твори-мініатюри на тему «Осінь», речення в яких складалися б

1) лише з граматичних основ;

2) лише з підметів.

Рефлексія (Слайд 22)

Чи справдилися ваші очікування?

Заключне слово вчителя.

Підсумком роботи учнів є кількість балів, отримана протягом уроку, а визначення емоційного стану кожного є показником задоволення учня, отриманого від самого уроку.

Учитель. Отже, повернімося до смайликів. (Слайд 23)

Виберіть собі смайлик і знову намалюйте на полі олівцем. Чи однакові вони? Оцінювання з коментарем. Підрахунок кількості набраних смайликів дасть змогу визначити найактивнішого учня класу.

VІ. Домашнє завдання.  (Слайд 24)

Стор. 37 – 38, вивчити правило. 

Стор. 39, вправа 74.

 

docx
Додано
24 липня 2018
Переглядів
9495
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку