Вправа “Конструктор” Відновіть прислів’я, розташувавши слова в потрібній послідовності. Відновлені прислів’я запишіть, усно поясніть їхнє значення. 1. Криниці, водиці, схочеш, бо, не брудни.2. Вчасно, будеш, рясно, посієш, хліб, мати.3. Ластівка, весни, не робить, одна. 4. Кататися, возити, люби, возити, любиш, й, саночки.
1. Не брудни криниці, бо схочеш водиці. (десь на природі відпочивав — прибери після себе) 2. Посієш вчасно — хліб будеш мати рясно. (усе треба виконувати вчасно, не відкладати на потім)3. Ластівка одна весни не робить. (заради омріяного життя потрібно самим докласти зусиль)4. Любиш кататися — люби й саночки возити. (щоб щось отримати, потрібно докладати зусиль)ПЕРЕВІР СЕБЕ
Іменник — самостійна частина мови, яка відповідає на питання хто? що? і вказує на предмет, явище чи істоту. Іменник змінюється за відмінками й числами, а також належить до певного роду. Приклад: ліс, вікно, людина. Дієслово — самостійна частина мови, яка відповідає на питання що робить? що робив? що робитимуть? і називає дію чи стан предмета. Дієслово має теперішній, минулий і майбутній час, однину й множину. У минулому часі дієслова змінюються за родами. Приклад: ходить, свіває, журиться.
1. Туристи в Карпатах насолоджуються гірськими пейзажами. 2. Досвідчені господині лісові ягоди перетирають із цукром або висушують. 3. Узимку рибалки прорубують на річках невеликі ополонки. 4. Лікарські трави збирають у період цвітіння рослин. 5. Пасічники взимку накривають вулики снігом для зберігання тепла. 393. І. Спишіть речення. Підкресліть граматичні основи. ІІ. Визначте, якою частиною мови виражено підмет і присудок у кожному реченні.
ПЕРЕВІР СЕБЕ1. Туристи в Карпатах насолоджуються гірськими пейзажами. 2. Досвідчені господині лісові ягоди перетирають із цукром або висушують. 3. Узимку рибалки прорубують на річках невеликі ополонки. 4. Лікарські трави збирають у період цвітіння рослин. 5. Пасічники взимку накривають вулики снігом для зберігання тепла.
396. Доведіть, що подані речення мають один головний член. Доберіть до цих речень синонімічні, щоб виділені слова стали підметами. Запишіть речення парами, підкресліть граматичні основи. 1. Пахло скошеною травою. 2. З моря повіяло холодом. 3. Дороги залило дощем. 4. Пахне зеленим барвінком.
1. І ось уп(е,и)ріщив дощ, зашумів над полями, над пасікою.2. На протилежному боці долини чорнів бе(с,з)листий ліс. 3. І древні села перами тополь скорописом листи у літо пишуть. 4. Багряне сонце сутін(н)ю лісною у просвіт хмар показує кіно. 5. Прил(е,и)тіли ластів(’)ята, сіли край віконця...397. І. Спишіть речення, розкриваючи дужки. Обґрунтуйте написання. ІІ. Підкресліть головні члени речення.
ПЕРЕВІР СЕБЕ1. І ось уп(е,и)ріщив дощ, зашумів над полями, над пасікою.2. На протилежному боці долини чорнів бе(с,з)листий ліс. 3. І древні села перами тополь скорописом листи у літо пишуть. 4. Багряне сонце сутін(н)ю лісною у просвіт хмар показує кіно. 5. Прил(е,и)тіли ластів(’)ята, сіли край віконця...