Речення, його граматична основа. Речення з одним головним членом

Про матеріал
До вашої уваги ПРЕЗЕНТАЦІЯ до теми: Речення, його граматична основа. Речення з одним головним членом Про підмет і присудок як головні члени речення та про речення з одним головним членом. (за підручником Заболотний) презентація у форматі PowerPoint (можна редагувати!) слайди презентації містять теоретичний та практичний матеріал.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Речення, його граматична основа. Речення з одним головним членом

Номер слайду 2

ХВИЛИНКА НАСТРОЮ

Номер слайду 3

Що називається словосполученням? Як називаються слова у словосполученні? Чи всі сполуки слів є словосполученнями? Наведіть приклади словосполучень, використовуючи слово весна. Дайте відповіді на питання!

Номер слайду 4

Різниця між словом, словосполученням, реченням. Слово називає предмет, дію, явище, поняття. Словосполучення конкретизує предмет, дію, явище, поняття, дає їм точнішу, детальнішу характеристику. Речення, на відміну від слова й словосполучення, виражає закінчену думку. Порівняймо!

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Вправа “Конструктор” Відновіть прислів’я, розташувавши слова в потрібній послідовності. Відновлені прислів’я запишіть, усно поясніть їхнє значення. 1. Криниці, водиці, схочеш, бо, не брудни.2. Вчасно, будеш, рясно, посієш, хліб, мати.3. Ластівка, весни, не робить, одна. 4. Кататися, возити, люби, возити, любиш, й, саночки.

Номер слайду 7

1. Не брудни криниці, бо схочеш водиці. (десь на природі відпочивав — прибери після себе) 2. Посієш вчасно — хліб будеш мати рясно. (усе треба виконувати вчасно, не відкладати на потім)3. Ластівка одна весни не робить. (заради омріяного життя потрібно самим докласти зусиль)4. Любиш кататися — люби й саночки возити. (щоб щось отримати, потрібно докладати зусиль)ПЕРЕВІР СЕБЕ

Номер слайду 8

ПРИГАДАЄМО1. На які питання відповідають іменники та дієслова? 2. Які є відмінки іменників?

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Іменник — самостійна частина мови, яка відповідає на питання хто? що? і вказує на предмет, явище чи істоту. Іменник змінюється за відмінками й числами, а також належить до певного роду. Приклад: ліс, вікно, людина. Дієслово — самостійна частина мови, яка відповідає на питання що робить? що робив? що робитимуть? і називає дію чи стан предмета. Дієслово має теперішній, минулий і майбутній час, однину й множину. У минулому часі дієслова змінюються за родами. Приклад: ходить, свіває, журиться.

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Номер слайду 14

1. Туристи в Карпатах насолоджуються гірськими пейзажами. 2. Досвідчені господині лісові ягоди перетирають із цукром або висушують. 3. Узимку рибалки прорубують на річках невеликі ополонки. 4. Лікарські трави збирають у період цвітіння рослин. 5. Пасічники взимку накривають вулики снігом для зберігання тепла. 393. І. Спишіть речення. Підкресліть граматичні основи. ІІ. Визначте, якою частиною мови виражено підмет і присудок у кожному реченні.

Номер слайду 15

ПЕРЕВІР СЕБЕ1. Туристи в Карпатах насолоджуються гірськими пейзажами. 2. Досвідчені господині лісові ягоди перетирають із цукром або висушують. 3. Узимку рибалки прорубують на річках невеликі ополонки. 4. Лікарські трави збирають у період цвітіння рослин. 5. Пасічники взимку накривають вулики снігом для зберігання тепла.

Номер слайду 16

396. Доведіть, що подані речення мають один головний член. Доберіть до цих речень синонімічні, щоб виділені слова стали підметами. Запишіть речення парами, підкресліть граматичні основи. 1. Пахло скошеною травою. 2. З моря повіяло холодом. 3. Дороги залило дощем. 4. Пахне зеленим барвінком.

Номер слайду 17

ПЕРЕВІР СЕБЕ 1. Пахло скошеною травою. 2. З моря повіяло холодом. 3. Дороги залило дощем. 4. Пахне зеленим барвінком.

Номер слайду 18

1. І ось уп(е,и)ріщив дощ, зашумів над полями, над пасікою.2. На протилежному боці долини чорнів бе(с,з)листий ліс. 3. І древні села перами тополь скорописом листи у літо пишуть. 4. Багряне сонце сутін(н)ю лісною у просвіт хмар показує кіно. 5. Прил(е,и)тіли ластів(’)ята, сіли край віконця...397. І. Спишіть речення, розкриваючи дужки. Обґрунтуйте написання. ІІ. Підкресліть головні члени речення.

Номер слайду 19

ПЕРЕВІР СЕБЕ1. І ось уп(е,и)ріщив дощ, зашумів над полями, над пасікою.2. На протилежному боці долини чорнів бе(с,з)листий ліс. 3. І древні села перами тополь скорописом листи у літо пишуть. 4. Багряне сонце сутін(н)ю лісною у просвіт хмар показує кіно. 5. Прил(е,и)тіли ластів(’)ята, сіли край віконця...

Номер слайду 20

http://surl.li/reefjwordwall

Номер слайду 21

Номер слайду 22

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯОпрацювати §39 (ст.158-163). Вправа 401

pptx
Додано
3 березня
Переглядів
170
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку