УРОК-ПРОЄКТ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 5 КЛАСІ
Підготувала вчитель української мови та літератури
Нижньояблунського ОЗЗСО І-ІІІ ст. - ЗДО
Квич Надія Миколаївна
Тема. Лексикологія. Види помилок.
Мета.
Навчальна: повторити та узагальнити відомості про лексикологію та види лексичних помилок, формувати вміння правильно формулювати висловлювання; удосконалювати усне і писемне мовлення, пунктуаційну грамотність, збагачувати словниковий запас здобувача освіти.
Розвивальна: розвивати уміння і навички розпізнавати види помилок, вміння правильно розмовляти та виправляти помилки; розвивати увагу, логічне мислення.
Виховна: виховувати любов до краси і багатства рідної мови.
Тип уроку. Урок систематизації та узагальнення знань і вмінь.
Форма уроку. Урок-Проєкт.
Хід уроку
Створення сприятливого психологічного клімату, налаштування на роботу.
Учитель. Добрий день!
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
Дозвольте розпочати наш урок притчею.
Кольорові крейдочки
Ніхто не пам’ятав, коли той чоловік з’явився у місті. Здавалося, що був там завжди - на хіднику вельми залюдненої вулиці, де розмістилося багацько крамниць, ресторанів, кінотеатрів, де увечері лючили прогулюватися міщани, де призначали побачення закохані.
Він сидів на колінах на хіднику і кольоровими крейдочками вимальовував ангелів, дивовижні крайобрази, по вінця залиті сонцем, усміхнених дітей, розквітлі квіти і - мрії про свободу.
З часом мешканці міста звикли до того чоловіка. Хтось кидав йому за малюнок якусь монету, а хтось затримувався і розмовляв із ним. Вони розповідали йому про свої клопоти і сподівання, про дітей - як найменших, котрі ще хочуть спати з батьками, так і найстарших, які не знають куди податися вчитися, бо важко передбачити майбутнє...
Чоловік слухав. Він уважно все вислуховував, але говорив мало. Та одного дня став збпрати свої речі, готуючись піти звідти.
Усі зібралися навколо нього і дивилися. Дивилися і чекали: “Залиш нам щось на пам’ять”. Чоловік показав їм порожні руки. Що міг би зоставити? Та люди оточили його і чекали.
Тоді чоловік витягнув зі своєї торби кольорові крейдочки. Ті самі, якими малював ангелів, квіти і сни. Він розділив ті крейди поміж людьми - шматок кольорового стержня для кожного. А потому, не сказавши і слова, пішов.
Що люди зробили з тими кольоровими крейдочками? Хтось оправив їх у рамку, хтось відніс до музею сучасного мистецтва, хтось запхав до шухляди. А більшість про них просто забула.
Прийшла у твоє життя людина (друг, учитель, письменник) і залишила тобі можливість розмалювати світ. Я бажаю вам, щоб ви отими кольоровими крейдочками, які отримуєте під час уроків, розмальовували своє життя, збагачували свою мову, радували ближніх.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Прочитайте текс, виведений на екран і дайте відповідь на запитання після тексту.
- Оленко, я назбирав повний кошик лисичок! - похвалився Андрій.
- А ці лисички не повтікали з кошика? - здивувалася дівчинка.
- Та ні.
- Значить, вони не вміють бігати.
Чому, на вашу думку, сталося непорозуміння між дітьми?
2. «Мозковий штурм».
Учитель. Діти, ви часто чуєте такі фрази: “ти допустив помилку”, “ти неправильно вжив дане слолучення слів” і т. д. А як ви вважаєте, що потрібно для того, щоб говорити правильно, використовуючи всю красу і багатство нашої мови?
(Відповіді учнів)
3. «Займи позицію». (Слайди 3-5)
Учитель. Учні, а як ви гадаєте, чи можуть всі без винятку правильно розмовляти літературною мовою. За допомогою методу “Сигнал рукою” займіть, будь ласка, відповідну позицію і прокоментуйте свій вибір.
(Учні займають відповідну позицію та відповідають)
Дякую. Яка, на вашу думку, буде тема сьогоднішнього уроку?
ІІІ. Формулювання здобувачами освіти теми уроку.
Повідомлення мети, завдань на уроці.
Робота з епіграфом. Очікувані результати
Прошу розгорнути зошити, записати число, класна робота, тему уроку.
(Учні записують в зошити число та тему уроку)
Учитель. Сьогодні на уроці ми повинні узагальнити та систематизувати знання про види помилок та створити проєкт; вчитися правильно розмовляти і писати; удосконалювати культуру мовлення.
А чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Я без тебе, мово, - без зерна полова,
Соняшник без сонця, без птахів діброва.
(Ю. Рибчинський)
Записуємо в зошити. (Вчитель записує епіграф на дошці)
Прочитайте, епіграф. А чому саме такі слова є епіграфом нашого уроку, ми з вами поговоримо вкінці уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань
1.Практикум «ВІДШУКАЙ ПОМИЛКУ».
Учитель. На дошку виведені словосполучення, а ви повинні відшукати ті, у яких допущені помилки, виписати їх та виправити.
Зачиніть двері, приберіть мусор, включіть світло, змагання з футболу, контрольна по історії, прочитати вірно, розкрити зошит, будь-яка мелодія, на протязі дня, брати участь, відкрити очі, музикальний інструмент.
А тепер перевіримо, чи правильно ви впоралися із завданням.
2. Метод «Мікрофон». (Слайд 16)
Учитель. Пригадаймо, які види помилок ви знаєте. (Відповіді учнів)
Дякую.
V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1. “Мовне дослідження”
Наступне наше завдання — мовне дослідження. Потрібно визначити вид помилок кожного словосполучення та виправити їх (усно):
Відкривати ворота, освічені вулиці, (лексичні)
військовий час, людяна вулиця, (лексичні)
росповісти, морозево, (орфографічні)
примудрий, пребудований, (орфографічні)
Дякую, сідайте.
2. Гра “Редактор”
Учитель. Діти, уявіть собі, що кожен з вас претендент на посаду редактора журналу. Відредагуйте речення, замінивши одне зі спільнокореневих слів синонімом. Хто перший правильно виконає завдання, того і візьмуть на роботу.
-Мама робила в лікарні і пишалася своєю роботою.
- Сніжна заметіль замела все навколо.
- У повідомленні повідомлялося про новий кінофільм.
- Учителі та школярі провели флешмоб на шкільному подвір’ї.
Питання: Скажіть, яка помилка об’єднує всі ці речення? - (Лексична).
Листочки-парашутики, як стомлені пташки,
Летять і опускаються на трави і стежки.
Листочки-парашутики у лісі не злічить.
То осінь опускається, бо хоче відпочить.
А зараз орфоепічна хвилинка, під час якої ви повинні правильно розставити наголос.
Новий, зручний, мережа, черговий, легкий, книжковий, однаковий, чарівний, середина, довідник, ідете, занести.
Діти, чи зрозумілі вам значення всіх слів, які ви прочитали.
5. Творча робота.
На пишіть міні-есе “Слова - скарби“, використовуючи якомога більше поданих вище слів.
VІ.Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.
1. Творча робота в групах
Учитель. Давайте трішки позмагаємося. Кожна група повинна створити проєкт (лепбук, колаж...) на вибір “Види помилок”.
Виконавши, кожна група представляє свою роботу.
VІІ. Підсумок уроку
Діти, а зараз ми повертаємося до епіграфа.
Як ви думаєте, чому саме такі слова були епіграфом нашого уроку?
Дорогі здобувачі освіти, сьогодні ви не лише пригадали вивчений матеріал, але й працювали творчо. За допомогою елементів “Світлофору” покажіть на скільки вам було легко впоратися із завданням, де
Зелений колір - Ура! Все вийшло! Урок був цікавим і корисним.
Жовтий колір - Мені не відразу все було зрозуміло, але я впорався.
червоний колір - Урок пройшов без користі! Прошу допомоги!
Спасибі за хорошу роботу. Ви сьогодні були зібрані і показали хороші результати. А на завершення дозвольте процитувати вам слова Максима Рильського:
Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля!
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля!
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання.
Написати есе “Чи потрібно вчитися правильно розмовляти рідною мовою?”
Дякую за урок!!!