"Речення з кількома рядами однорідних членів"

Про матеріал
Лінгвістичний баскетбол Завдання: завершити подані речення з теорії про однорідні члени речення.
Перегляд файлу

План-конспект уроку української мови

Тема: Речення з кількома рядами однорідних членів

Мета:

         узагальнити й систематизувати знання учнів про однорідні члени речення (непоширені й поширені);

         про речення з кількома рядами однорідних членів;

         удосконалювати вміння й навички знаходити ряди однорідних  членів речення;

         використовувати їх у мовленні, правильно інтонувати та ставити розділові знаки при однорідних членах речення;

         розвивати усне й писемне мовлення,уміння узагальнювати й систематизувати матеріал;

         сприяти вихованню любові до природи, бережливого ставлення до неї.

Обладнання:

         підручник;

         дидактичний матеріал

Тип уроку: систематизація знань і вмінь учнів

 

ХІД УРОКУ

 

Щоб берегти землю, природу,
Треба її полюбити,
Щоб полюбити, треба пізнати.
Пізнавши – неможливо не полюбити.
М. Пришвін

 

 

І. Організаційний момент

Емоційна готовність учнів.  Вчитель читає поезію.

Поетична хвилинка

„ Буваю, часом сліпну від краси,

   Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, -

   Оці степи, це небо, ці ліси, -

   Усе так гарно, чисто, незрадливо,

   Усе, як є – дорога , явори,

   Усе моє, все зветься Україна.

   Така краса, висока і нетлінна,

   Що хоч спинись із Богом говори... ( Ліна Костенко).

 

– Який настрій створила поезія?

 

        ( Спокійний, ніжний, натхненний, відчувається гармонія людини і природи, любов  до краси природи. )

   – Я сподіваюся, що саме така атмосфера буде панувати сьогодні на уроці.

 

ІІ.  Актуалізація знань учнів.

 

 

                         Лінгвістичний баскетбол

Завдання: завершити подані речення з теорії про однорідні члени речення.

           1.Однорідними називаються такі члени речення…

           2. Однорідними членами речення можуть бути…

           3. Між собою однорідні члени речення за змістом…

           4. Види зв’язку між однорідними членами речення…

                5.     За будовою можуть бути…

           6. Розділові знаки, які ставляться…

 

  Оголошення теми та мети уроку. Діти ми з вами продовжимо далі вивчати однорідні члени речення і сьогодні дізнаємося про те, що в реченні може бути кілька рядів однорідних членів. Запишіть, будь ласка, дату та тему нашого уроку в зошит.

Діти, а що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Що ви повинні знати?

А що вміти?

Теоретично ми з вами вже повторили відомості про однорідні члени речення, а тепер перевіримо ваші знання на практиці.

Робота біля дошки         

 

Завдання 2.

Визначити типи зв'язку між однорідними членами речення, підкреслити ОЧР, пояснити розділові знаки

Краю мій, люблю я тебе і вдень, і вночі, і вранці, і ввечері… (Панас Мирний).

Річка синіє, зітхає, сміється (М. Рильський).

Розпарена теплінь віє соняшником, коноплею і яблуками (М. Стельмах).

 

Завдання 3 ( робота в групах)

Виписати речення з однорідними головними членами речення. ( 1 група)

Виписати речення з однорідними другорядними членами речення ( 2 група)

Знайти поширені ОЧР. (хто перший)

 

      На високих горбах шуміли під вітром дуби, липи, клени (А.Шиян).

       А море знай собі гуляє, і не кипить, і не горить    (Л.Глібов).

      А я дивлюсь на сизий від води городець, на розпатлані дерева саду, на віхті туману. 

      На липах з'явилося свіже, молоде, пахуче листя     (В.Собко).

           І вдень, і ввечері там соловей співав (Л.Глібов).

 

Робота з підручником.

Діти, відкрийте підручники на сторінці 183.

 

Ознайомлення з правилом.

Виконання вправ 309,310.

 

 

Завдання 4

 

Пов’яжи із словом «ряд» (Робота в парах)  

1. Дзвінко й безтурботно перекликалися, співали, щебетали пташки (О. Войченко).

2. Краю мій! Люблю я тебе вдень, і вночі, вранці і ввечері і не знаю краю своєї любові. (П.Мирний)

3. Люблю твій шум і шепіт серед поля і серцем чую силу наливну. (А.Малишко)

4. Місяць урочисто випливе з моря і простелить до самого берега широку золоту прозору путь (Л.Українка)

5. Для щасливого і гідного життя потрібні Вітчизна, свобода і пісня ( П.Загре-

бельний)

6. Порозцвітали айстри і жоржини, потягнулись пагонами до сонця ( В. Ліс-

няк)

7. У лісі, в полі чи в городі гублюсь і розчиняюсь у природі (Г. Гордасевич)

 

Завдання 5 (Робота в групах)

1 група – Знайти речення з двома рядами ОЧР.

2 група – Знайти речення з трьома рядами ОЧР.

(Деякі розділові знаки пропущено)

Для всіх груп – Визначити тип і стиль тексту, тему та мету.

Вузька польова дорога одразу за селом пірнає в ранковий розлив туману і зникає десь у гущавині трав та верболозів... Крізь туманову пелену видно освітлений сонцем зелено-чорний ліс. Невмитий нерозчесаний, він нехотя спускається з підгір'я. Хоче викупатися в любисткових духмяних луках і почати своє літнє довгодення. А темні кущі лозняку - низькорослі широкоспинні округлі - здаються худобою, що всю ніч паслася в луках, а тепер з досвіту розбрелася біля річки і ласує росою. Ось-ось вона нап'ється і вляжеться біля копиць на днювання... Враження таке, що в тих копицях хтось заночував - чи заповзятий рибалка, чи кволе каченя... А може, й луговик, якого ніхто ніколи не бачив, але який завше видзвонює, виграє кожного літнього вечора.
Густа обважніла від роси тиша оповила долину, довколишні краєвиди і ревно береже спокій луків. (За Д. Прилюком).


Завдання 6. Відкриємо сторінку 186, переглянемо синтаксичний розбір простого речення, ускладненого однорідними членами. Біля дошки зробимо розбір речення.

Тягнуться до сонця, до тепла квіти, трави, гори голубі.

IV. Підсумок уроку

Метод «Незакінчене речення»

- Сьогодні на уроці я …

- Мені сподобалося …

 

 

Настанова вчителя

Пам'ятай зеленого коника біля своїх ніг,
Пам'ятай тихий вітер, що між хмари пробіг,
Не забудь приголубить у лузі ромашку,
Посади деревце - це для тебе не важко.
Зачекай, не вбивай в лісі дикого звіра,
Він тобі подарує і любов, і довіру.
Пожалій буйний цвіт, не засмічуй колодязь.
Це ж для тебе усе, це твій дім, це природа. (Р.Воробйов)
 .
- Любіть та бережіть природу, майбутнє у ваших руках!

V. Домашнє завдання

1.  Скласти 3 речення з ОЧР (різні види зв’язку)

 

2.     Скласти 3 речення , щоб в одному реченні було 2 і більше рядів ОЧР.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
25 лютого 2020
Переглядів
2750
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку