Сьогодні на уроці ми продовжимо ознайомлю- ватися із реченнями, у яких є тільки один головний член, а також формуватимемо вміння визначати граматичну основу речення; виокремлювати односкладні речення з-поміж інших видів речень, конструюватимемо односкладні речення та вчитимемося правильно використовувати їх у власному мовленні.
Кидати слова на вітер. Взяти себе в руки. Кішки шкребуть на серці. Ведмідь на вухо наступив. Бабця надвоє гадала. Де Макар телят не пас. Бісики в очах грають. Думки колесом заходили. Зуби дзвонять. Язик приріс до піднебіння. Вітер у голові. Втерти маку. Стримувати себе, заспокоюватися. Хто-небудь дуже тремтить від холоду, переживання. Грайливий настрій. Несерйозний, легковажний. Безглузда послуга. Побити, суворо покарати кого-небудь. Так говорять при тужливому, важкому стані. Невідомо, що трапиться. Далеко. Заплутатися. Говорити даремно, без користі, необдумано. Хто-небудь замовк, утратив на деякий час з певних причин здатність говорити. Про того говорять, хто позбавлений музичного слуху. Прочитайте. Поясніть значення фразеологізмів
Змоделюйте прислів’я, поясніть зміст кожного. Спишіть, підкресліть головні члени речення, визначте частини мови. Весною сій — … . Вік живи — … . Як дбаємо, … . За двома зайцями поженешся — … . Довідка. Вік учись, восени збереш, так і маємо, жодного не впіймаєш. Визначте тип речень за складом граматичної основи та аргументуйте.
Спочатку перепишіть односкладні речення, а потім двоскладні, вставляючи пропущені літери. У кожному з речень підкресліть граматичну основу. Від соло..ких слів кислиці не посоло..шають. Від теплого слова і лі.. розмерзає..ся. Бу..ь господарем своєму слову. Не кидай слова на віт..р. Удар забуває..ся, а слово пам..ятає..ся. Умій ..казати, умій і ..мовчати. Добрим словом мур проб..єш, а лихим і в двері не ввійдеш.
Відгадайте загадки. Запишіть загадки у дві колонки, де перша — двоскладні речення, а друга — односкладні. Визначте граматичні основи речень та вкажіть (усно), якими частинами мови виражені. Ходить полем з краю в край, ріже чорний коровай. Два віконця маю, добре про них дбаю, оба близько себе, як зорі на небі. Звечора вмирає, вранці оживає. По соломі ходить, а не шелестить. Без сокири і дрючків ставить міст через річки. Сидить дід за подушками і стріляє галушками. Сімсот соколят на одній подушці сплять.
Відгадайте загадки. Запишіть загадки у дві колонки, де перша — двоскладні речення, а друга — односкладні. Визначте граматичні основи речень та вкажіть (усно), якими частинами мови виражені. Ходить полем з краю в край, ріже чорний коровай (трактор). Два віконця маю, добре про них дбаю, оба близько себе, як зорі на небі (очі). Звечора вмирає, вранці оживає (день). По соломі ходить, а не шелестить (тінь). Без сокири і дрючків ставить міст через річки (мороз). Сидить дід за подушками і стріляє галушками (грім). Сімсот соколят на одній подушці сплять (соняшник).
Клоуз – тест Продовжіть речення1. Синтаксис – це…2. Словосполучення - це…3. Головним називають слово,…4. Залежним називають слово,…5. Слова в словосполученні пов’язані…6. До словосполучень не належать…7. Граматична основа складається з….8. Підмет і присудок відповідають на питання… 9. Підмет вказує на…10. Присудок вказує на…11. Найчастіше підмет виражається такими частинами мови ….12. Найчастіше присудок виражається такими частинами мови ….
Домашнє завдання. Спишіть речення, підкресліть головні члени. Сніжинки - це кристали води, які падають у вигляді опадів, коли на вулиці холодно. Однак іноді сніг падає, коли він трохи вище точки замерзання води, а в інший час падає дощ, коли температура нижче замерзання. Сніжинки бувають різних форм. Форма залежить від температури. Дві сніжинки на перший погляд можуть виглядати однаково, але вони різні на молекулярному рівні.
Домашнє завдання. Спишіть речення, підкресліть головні члени. Як правило, шестигранні кристали форму-ються у високих хмарах; голки або плоскі шестигранні кристали формуються у хмарах середньої висоти, а в низьких хмарах утворюється широкий спектр шестигранних форм. Більш холодні температури утворюють сніжинки із гострими наконечниками на боках кристалів.