Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення)

Про матеріал
Запропонований матеріал допоможе формувати компетентності: предметні: продовжити ознайомлювати учнів із реченнями, у яких є тільки один головний член, а також роботу над формуванням умінь визначати граматичну основу речення, визначати односкладні речення з-поміж інших видів речень, конструювати односкладні речення та правильно використовувати їх у власному мовленні; комунікативні: продовжити роботу над формуванням умінь визначати граматичну основу речення; ключові: вдосконалювати навички самостійної дослідницької роботи, спостереж-ливість, логічне та образне мислення; інформаційні: розвивати культуру усного й писемного мовлення, логічне мислення, пам’ять; загальнокультурні: виховувати любов до слова, до рідної мови; сприяти виробленню бажання самовдосконалюватися.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Сімнадцяте лютого Класна робота

Номер слайду 2

Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення)

Номер слайду 3

Якщо ти знаєш — все в твоїх силах. Якщо не знаєш, то не втнеш. Якщо ти знаєш — летиш на крилах. Якщо не знаєш, то повзеш. Чи на землі ти, чи у небі, чи, може, в глибині морській — Знання поможуть при потребі: то знай же, друже, і умій!Епіграф уроку:

Номер слайду 4

Сьогодні на уроці ми продовжимо ознайомлю- ватися із реченнями, у яких є тільки один головний член, а також формуватимемо вміння визначати граматичну основу речення; виокремлювати односкладні речення з-поміж інших видів речень, конструюватимемо односкладні речення та вчитимемося правильно використовувати їх у власному мовленні.

Номер слайду 5

Підмет і присудок. Дайте відповідь на питання: Що називається підметом?На які питання відповідає підмет?Що називається присудком?На які питання відповідає присудок?Як підкреслюємо підмет у реченні?Як підкреслюємо присудок у реченні?

Номер слайду 6

Цвітуть соняшники, радіють теплу і сонцю... Підмет, виражений одним словом називається простим, він може виражатися:Іменник ( Що?)

Номер слайду 7

Ніхто й не уявляв, який це був красивий соняшник. Займенником (особовим, питальним, відносним, неозначеним, заперечним) Займенник ( Хто?)

Номер слайду 8

Старий підбадьорював своїх дітей-соняшників. Прикметник ( Хто?)Прикметником (субстантивованим)

Номер слайду 9

У великій світлиці за столом сиділо троє. Числівником ( Хто?)Числівником

Номер слайду 10

Бити байдики — улюблена справа ледарів.(Що ?)Фразеологізмом

Номер слайду 11

Що таке фразеологізми?Фразеологізми - це семантично неподільні сполучення, які складаються з двох і більше слів, що існують у мовленні в готовому вигляді і здатні відтворюватися у свідомості людей, як і слово.

Номер слайду 12

За наявністю головних членів речення. ДвоскладніОдноскладніНаявні два головні члени – підмет і присудок. Мають тільки один головний член – підмет чи присудок.

Номер слайду 13

Кидати слова на вітер. Взяти себе в руки. Кішки шкребуть на серці. Ведмідь на вухо наступив. Бабця надвоє гадала. Де Макар телят не пас. Бісики в очах грають. Думки колесом заходили. Зуби дзвонять. Язик приріс до піднебіння. Вітер у голові. Втерти маку. Стримувати себе, заспокоюватися. Хто-небудь дуже тремтить від холоду, переживання. Грайливий настрій. Несерйозний, легковажний. Безглузда послуга. Побити, суворо покарати кого-небудь. Так говорять при тужливому, важкому стані. Невідомо, що трапиться. Далеко. Заплутатися. Говорити даремно, без користі, необдумано. Хто-небудь замовк, утратив на деякий час з певних причин здатність говорити. Про того говорять, хто позбавлений музичного слуху. Прочитайте. Поясніть значення фразеологізмів

Номер слайду 14

Змоделюйте прислів’я, поясніть зміст кожного. Спишіть, підкресліть головні члени речення, визначте частини мови. Весною сій — … . Вік живи — … . Як дбаємо, … . За двома зайцями поженешся — … . Довідка. Вік учись, восени збереш, так і маємо, жодного не впіймаєш. Визначте тип речень за складом граматичної основи та аргументуйте.

Номер слайду 15

Поясніть значення фразеологізмів, визначте граматичні основи Як кіт наплакав.

Номер слайду 16

І кури не клюють.

Номер слайду 17

БИТИ БАЙДИКИ. ГОЛОДНИЙ ЯК ВОВК. БІЛА ВОРОНА.

Номер слайду 18

Крутиться,як білка в колесі. Вилами по воді писано. Купувати кота в мішку.

Номер слайду 19

Із поданих речень випишіть тільки односкладні. І хочеться всю землю обійняти. Ходімо! Я напою тебе Дніпром. Я нагодую очі твої степом. Зоря любистком пахне над Дніпром. Наливайся земними силами! Вдосталь радощів зачерпни! Підіймаюсь на зоряні схили і рукою торкаюся неба.

Номер слайду 20

Складіть гасла, використовуючи односкладні речення. Підкресліть у них головні члени речення. 1 ряд — правила поведінки в школі; 2 ряд — культура спілкування; 3 ряд — українська мова. Нікого й ніколи не засуджуй! Захистімо рідну мову!Приклади:

Номер слайду 21

Спочатку перепишіть односкладні речення, а потім двоскладні, вставляючи пропущені літери. У кожному з речень підкресліть граматичну основу. Від соло..ких слів кислиці не посоло..шають. Від теплого слова і лі.. розмерзає..ся. Бу..ь господарем своєму слову. Не кидай слова на віт..р. Удар забуває..ся, а слово пам..ятає..ся. Умій ..казати, умій і ..мовчати. Добрим словом мур проб..єш, а лихим і в двері не ввійдеш.

Номер слайду 22

Відгадайте загадки. Запишіть загадки у дві колонки, де перша — двоскладні речення, а друга — односкладні. Визначте граматичні основи речень та вкажіть (усно), якими частинами мови виражені. Ходить полем з краю в край, ріже чорний коровай. Два віконця маю, добре про них дбаю, оба близько себе, як зорі на небі. Звечора вмирає, вранці оживає. По соломі ходить, а не шелестить. Без сокири і дрючків ставить міст через річки. Сидить дід за подушками і стріляє галушками. Сімсот соколят на одній подушці сплять.

Номер слайду 23

Відгадайте загадки. Запишіть загадки у дві колонки, де перша — двоскладні речення, а друга — односкладні. Визначте граматичні основи речень та вкажіть (усно), якими частинами мови виражені. Ходить полем з краю в край, ріже чорний коровай (трактор). Два віконця маю, добре про них дбаю, оба близько себе, як зорі на небі (очі). Звечора вмирає, вранці оживає (день). По соломі ходить, а не шелестить (тінь). Без сокири і дрючків ставить міст через річки (мороз). Сидить дід за подушками і стріляє галушками (грім). Сімсот соколят на одній подушці сплять (соняшник).

Номер слайду 24

Клоуз – тест Продовжіть речення1. Синтаксис – це…2. Словосполучення - це…3. Головним називають слово,…4. Залежним називають слово,…5. Слова в словосполученні пов’язані…6. До словосполучень не належать…7. Граматична основа складається з….8. Підмет і присудок відповідають на питання… 9. Підмет вказує на…10. Присудок вказує на…11. Найчастіше підмет виражається такими частинами мови ….12. Найчастіше присудок виражається такими частинами мови ….

Номер слайду 25

Незакінчене речення Навчився(лася) Вивчив(ла) Повторив(ла) Сьогодні я Дізнався(лася) Запам’ятав(ла) Зрозумів(ла)

Номер слайду 26

Домашнє завдання. Спишіть речення, підкресліть головні члени. Сніжинки - це кристали води, які падають у вигляді опадів, коли на вулиці холодно. Однак іноді сніг падає, коли він трохи вище точки замерзання води, а в інший час падає дощ, коли температура нижче замерзання. Сніжинки бувають різних форм. Форма залежить від температури. Дві сніжинки на перший погляд можуть виглядати однаково, але вони різні на молекулярному рівні.

Номер слайду 27

Домашнє завдання. Спишіть речення, підкресліть головні члени. Як правило, шестигранні кристали форму-ються у високих хмарах; голки або плоскі шестигранні кристали формуються у хмарах середньої висоти, а в низьких хмарах утворюється широкий спектр шестигранних форм. Більш холодні температури утворюють сніжинки із гострими наконечниками на боках кристалів.

Номер слайду 28

Ратушна Наталія Миколаївна- учитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської областіАвтор ресурсу

pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
15 лютого 2022
Переглядів
2004
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку