Речення з однорідними членами (без сполучників і зі сполучниками а, але, і)

Про матеріал
Поглибити поняття про однорідні члени речення; формувати (виробляти) уміння й навички розпізнавати в реченнях однорідні члени, правильно інтонувати речення з однорідними членами, складати речення, доцільно використовуючи однорідні члени речення, розставляти правильно розділові знаки у реченнях з однорідними членами, знаходити і виправляти пунктуаційні помилки.
Перегляд файлу

Тема. Речення з однорідними членами (без сполучників і зі сполучниками а, але, і)

Мета: поглибити поняття про однорідні члени речення;

формувати (виробляти) уміння й навички розпізнавати в реченнях однорідні члени, правильно інтонувати речення з однорідними членами, складати речення, доцільно використовуючи однорідні члени речення, розставляти правильно розділові знаки у реченнях з однорідними членами, знаходити і виправляти пунктуаційні помилки;

розвивати логічне мислення, пам’ять, усне й писемне мовлення;

виховувати любов до мови, свідоме послуговування українською мовою в усіх царинах життя; гордість за свій народ; пізнавальний інтерес.

 

Хід   уроку

І. Організаційний етап. Емоційне налаштування до уроку

Прийом "Побажання успіху"

- Вітаю вас, діти, на уроці мови. Почнімо наш урок із побажань гарного настрою та успішної продуктивної роботи. Хочу, щоб ви не лінувалися на дистанційному уроці. Хай у вас все виходить. Бажаю всім отримати гарні знання та оцінки.

 І Актуалізація опорних знань

Діти, з першого дня нашої зустрічі мандруємо ми містами великої країни Мови. Що ж за народ мешкає в цій країні?

1. Слово вчителя.

Звичайно, слова, словосполучення, речення… Вони, як ми, люди, народжуються, живуть, розвиваються, старіють і навіть «вмирають» (замінюються, виходять з ужитку).

Ми з вами теж частинка народу, але українського. Люди, як і народи, мають душу. І від того, які їх вчинки, справи, думки така і душа народу.

– Що ж таке душа?

Словникова робота.

Душа – це внутрішній психічний світ людини, її свідомість…

А за висловом Максима Рильського: «Синтаксис – це душа мови».

– Що вивчає синтаксис?

Разом зі мною діти доходимо думки, що оскільки синтаксис вивчає будову словосполучень і речень, а речення виражає закінчену думку, то думка до думки і народжується текст. Де ми виказуємо свої помисли, переживання, все те, що хвилює нас, непокоїть, знаходимо слова підтримки для тих, хто їх чекає, спонукаємо до гарних справ, налаштовуємо на творчу працю, допомагаємо творити добро, жити і працювати для своїх рідних, на користь Батьківщині. Дарувати любов і радість, передавати найтонші порухи душі.

Оскільки, ми вдячні гості міста Синтаксис країни Мови і поважаємо місцеві закони, то з великою приємністю виконуємо усі завдання.

ІІ. Повідомлення теми

Речення з однорідними членами (без сполучників і зі сполучниками а, але, і)

ІІІ. Опрацювання нового матеріалу

. Прийом "Мозковий штурм"

- Як знайти однорідні члени в реченні?

Спостереження над мовним матеріалом

Завдання: прочитайте речення, укажіть у них слова, що відповідають на одне й те саме питання та відносяться до одного слова в реченні. Якими членами речення є ці слова?

  1. Кобзарі та бандуристи – це народні митці.
  2. Вони повинні були володіти гучним, приємним голосом.
  3. Співали на «розпуттях велелюдних», на майданах, на ярмарках.
  4. Я так люблю жагуче літо, і даль, і зоряну блакить.
  5. Серце рвалося, сміялось, виливало душу.

Висновок. На те саме питання, поставлене від того самого слова, в реченні може відповідати не одне, а кілька слів. Такі члени речення називаються однорідними. Однорідними членами речення можуть бути як головні, так і другорядні члени речення.

Робота за підручником

1.Опрацювання теоретичного матеріалу § 54 (за підручником Заболотного О.В., Заболотного В.В.)

  1. Запам’ятай! ( пам’ятки отримує кожен учень)

Між однорідними членами речення СТАВЛЯТЬ КОМУ, якщо вони:

Правило

Приклад

Схема

Не з’єднані сполучниками

Звучала пісня вільно, гордо.

 

https://naurok.com.ua/uploads/files/360/36524/37236_html/images/36524.016.pnghttps://naurok.com.ua/uploads/files/360/36524/37236_html/images/36524.016.pnghttps://naurok.com.ua/uploads/files/360/36524/37236_html/images/36524.016.pnghttps://naurok.com.ua/uploads/files/360/36524/37236_html/images/36524.016.pnghttps://naurok.com.ua/uploads/files/360/36524/37236_html/images/36524.016.pnghttps://naurok.com.ua/uploads/files/360/36524/37236_html/images/36524.016.png    , 

 

З’єднані сполучниками а, але, та ( у значенні але)

Хоч ми бідні, але чесні.

Проти нього стояв не пес, а вовк.

    , але

    , а 

З’єднані повторюваними сполучниками і, й, та ( у значенні і)

Вічно будуть у світі і відданість, і віра, і любов.

https://naurok.com.ua/uploads/files/360/36524/37236_html/images/36524.016.pnghttps://naurok.com.ua/uploads/files/360/36524/37236_html/images/36524.016.pnghttps://naurok.com.ua/uploads/files/360/36524/37236_html/images/36524.016.pngі     , і     , і

Однорідні члени речення з’єднані сполучниками і(й), та в пари ( кому ставлять тільки між парами)

Дзвенять сади й гаї, поля й ліси.

https://naurok.com.ua/uploads/files/360/36524/37236_html/images/36524.016.pnghttps://naurok.com.ua/uploads/files/360/36524/37236_html/images/36524.016.pnghttps://naurok.com.ua/uploads/files/360/36524/37236_html/images/36524.016.pnghttps://naurok.com.ua/uploads/files/360/36524/37236_html/images/36524.016.png    й    ,    й

Кому між однорідними членами речення не ставлять, якщо вони:

З’єднані неповторюваним сполучником і або та (у значенні і)

Учися чистоти і простоти.

https://naurok.com.ua/uploads/files/360/36524/37236_html/images/36524.016.pnghttps://naurok.com.ua/uploads/files/360/36524/37236_html/images/36524.016.png    і

  1. Вправа 427 (виконуємо письмово)

Учні з’ясовують, що у реченні може бути не один, а кілька рядів однорідних членів, наводять приклади.

ІV. Формування вмінь та навичок

1) Робота за підручником

Вправа 430 (письмово).

2) Вибірковий диктант

Завдання: виписати з вірша однорідні означення (пам’ятаємо про те,що означення відповідає на питання який?, яка?, яке?, які?)

Слов’янська душа золота,

Ти завжди світові відома,

Широка, щира і проста, –

Тобі підступність не знайома.

Вся повна музики, тепла,

Природи сяєвом натхненна,

О, скільки ніжності влила

Ти в звуки Глінки і Шопена!

Але, як буря загримить,

Стаєш ти грізна і тривожна.

Тебе не вбити, не зломить, –

Ти,  наче день, непереможна.

 (Є. Фомін)

3) Проблемні питання за варіантами (робота в парах).

 

І варіант

– Чому не потрібні коми між однорідними членами, хоч сполучник і вживається двічі? Скласти схему речення.

Шануй і поважай матір і батька.

ІІ варіант

– Чому в першому реченні перед сполучником та коми немає, а в другому вона стоїть?

У рідному краї весело співає серце та душа. У чужому краї хоч і не співає, та не забуває.

ІІІ варіант

– Чому не потрібні коми при повторенні сполучників у цьому реченні?

Без пісні при роботі, як кажуть у народі, ні туди ні сюди.

4) Творчий диктант

З’ясуйте, на яку тему можна написати твір, використовуючи дані слова. Сформулюйте тему і напишіть твір, уживаючи однорідні й неоднорідні члени речення.

Калина, дівчина, соловей, поле, гай, жаття, небо, вітер, сонечко, блискавка, діти, любов, пісня, щастя, Україна, радість, садок, гніздо, краса.

V. Підбиття підсумків уроку.

Рефлексія

  1. Прийом  «Ланцюжок»

Учні по черзі надають відповіді, і з’ясовуємо, чи всі завдання ми виконали.

-  Я дізнався ...

- Я навчився ...

- Я зрозумів, що можу ...

- Мені сподобалося ...

- Побажання успіху від сусіда  надихнуло мене ...

VІ. Домашнє завдання.

Підручник § 54, вправа 429, 431 ст. 160

 

docx
Додано
20 лютого 2022
Переглядів
2668
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку